Vyhledávání

Test imagového Citroenu DS4 s naftovým motorem 2,0 HDI.

Test imagového Citroenu DS4 s naftovým motorem 2,0 HDI.

DS4 vychází z platformy C4, má upravený design zejména zadní části. Řada DS je luxusnější odnoží Citroenu. Testoval jsem verzi se silným dieselovým motorem 2,0 HDI. DS4  by měla konkurovat vozům typu Alfa Romeo Gulieta, ale i prémiovým BMW 1, Mercedes A a Audi A3. Zkratka DS znamená Different Spirit tedy odlišný duch.

MOTOR Je silný, jeho 120 kW, ale hlavně 340 Nm od 2.000 do 3.000 ot. točivého momentu s 1.421 kg těžkým vozem slušně hýbe. Zhruba od 1.700 otáček začne zabírat turbo a vůz začne zrychlovat. Ve středním pásmu otáček nabízí motor velmi dobrou dynamiku a zrychlení.

Spotřeba se pohybuje od 5-ti litrů při klidné jízdě až ke zhruba 6,5 litrům při ostřejší jízdě. Jízda po městě znamená spotřebu kolem 7-mi litrů. Na dálnici, při dodržování rychlosti Vám na každých 100 km z nádrže ubyde kolem 6,5-7 litrů nafty. Celková spotřeba během testu po více než 1000 km se zastavila na hodnotě 6- ti litrů, což se liší o necelý litr od údaje výrobce (5,1). Udávanou maximálku 212 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 8,6 s, mě se to povedlo za 9,2 s na tachometrových 100. Přední kapotu bohužel nedrží plynové vzpěry, jak bych u vozu této třídy očekával, ale klasická podpěra. Motor je tichý a dobře odhlučněný.

PODVOZEK je naladěn poměrně tvrdě, nové modely Citroenu chovají spíš jako konkurenti z Německa. DS4 výborně sedí v zatáčkách a nijak výrazně se nenaklání a poslušně drží zvolenou stopu na velkých letních pneu 225-45 R18 Michelin Pilot Sport 3 na elegantních originálních desetipaprskových Alu kolech. Podvozek hůř tlumí příčné a krátké nerovnosti, je to způsobeno mimo jiné i velkými 18-ti palcovými koly s nízkoprofilovými pneu, které snižují jízdní komfort. Menší kola bohužel neseženete, naopak v této verzi se dají přiobjednat dokonce 19-tky. Vůz, ale nabízí pěkné sportovní svezení na kvalitní klikaté silnici.

ŘÍZENÍ Jde velmi zlehka a vůz se příjemně řídí. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Při přejezdu nerovností v zatáčkách kope do volantu. Dole zploštělý volant s koženým potahem je nastavitelný ve dvou osách.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové manuální převodovky je přesné jen s delšími drahami. Řadící páka je kožená s kovem, ten dost nepříjemně studív zimních dnech a v létě bude naopak pálit do ruky. Šestka je poměrně dlouhá, takže motor ani v dálničních rychlostech zbytečně netočí vysoké otáčky.  Motor točí na 6-tku při 90 1.500, při 100 1.750, při 120 kolem 2.000 a  při dálničním limitu 130 je to 2.250 otáček a ve 150-ti motor točí jen 2.750. Údaje nejsou zcela přesné, protože digitální otáčkoměr má políčka po 250 otáčkách.

INTERIÉR Přístrojová deska je z kvalitních měkčených plastů, testovaný model má příplatkovou palubní desku čalouněnou kůží. Interiér je velmi kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou před řidičem. Interiér je až na drobnosti téměř stejný jako v C4.  V kapličce jsou 3 přístroje, zcela vlevo je otáčkoměr s digitálními ukazateli cejchovanými jen po 250 otáčkách, takže nedává zcela přesné údaje. Uprostřed je tachometr, který má po obvodu klasickou analogovou stupnici s ručičkou, uvnitř je velký displej (to je nové proti prvním DS4), který zobrazuje digitálně rychlost a menšími číslicemi a údaj o nastavené rychlosti tempomatu, údaje palubního počítače, audia. Barvu podsvícení všech palubních přístrojů lze měnit v 7-mi odstínech (od bílé po sytě modrou). Ručička u tachometru je pouze na vnějšku, vypadá to velmi efektně, ale zakrývá údaje o rychlosti. Vpravo se na kruhovém zbytečně velkém (stejný jako otáčkoměr) ukazateli digitálně zobrazuje stav paliva a uprostřed jsou celkové a denní kilometry. Uprostřed palubní desky pod výdechy větrání, je 7“ displej příplatkové navigace s mapovými podklady Evropy. Na tomto displeji se můžou zobrazovat údaje radia, audia a palubního počítače. Ten má jednoduché ovládáním, jen mu chybí u Citroenu už tradičně doba jízdy, má 2 paměti (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost. Světla mají funkci denního svícení. Blikače mají příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory s dobrým zvukem má ovládání na volantu. 4-ramenný elegantní multifunkční volant (ovládání radia, tempomatu) se stříbrným plastovým dekorem s ergonomickým tvarem (dole zploštělým) a koženým potahem se dobře drží a  je seřiditelný ve 2 osách. Vůz má v základní výbavě automatickou dvouzónovou klimatizaci, nastavitelná po půl stupních. Ovládanou tlačítky a kruhovými ovladači v krajních je displej udávající nastavenou teplotu. Z vozu je dobrý výhled vpřed, ale do boku vadí mohutné B a C sloupky, dozadu je omezený výhled vysoko položeným zadním sklem.

Přední kožené anatomické sedačky jsou velmi pohodlné, mají dobré boční vedení, nastavitelnou bederní opěrku, opěrky hlavy se dají jednoduše nastavit, vzdálenost od hlavy nejen výška, obě přední sedačky jsou výškově nastavitelné. Bohužel se sklápí pouze přední část sedáku, takže nejde o klasické výškově nastavitelné sedáky. Přední sedačky mají funkci masáže zad (v oblasti nastavitelné bederní opěrky). Sedačka řidiče s elektrickým ovládáním s dvěmi pamětmi. Ani po delší cestě Vás z předních sedaček nebudou bolet záda. Vůz má kožené šedé čalounění. Mezi sedadly je loketní opěrka, která je posuvná, nemá však aretovanou polohu, takže pod loktem ujíždí. V loketní opěrce je zásuvka na 230 V s výkonem 150 W. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 74 cm (sedák 47 + 27 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou bylo vzadu místa tak akorát 94 cm. Bohužel pocit při sezení vzadu je dost stísněný a to díky omezenému výhledu z vozu. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním pouze předních oken (zadní nelze kvůli tvaru zadních dveří bohužel vůbec stahovat ani jinak otvírat) hlavní ovladač je na dveřích řidiče včetně ovládání zrcátek, kde se do kapsy vejde i velká 1,5 litrová láhev. Před řadící pákou na středové konzole je ideální místo pro uložení mobilního telefonu.

Zavazadlový prostor má objem 359 litrů s rezervou, bez ní je to 385 litrů. Pod podlahou kufru v testovaném voze byla bohužel jen sada na dojetí. Kufr má praktický pravidelný tvar, po stranách jsou gumové pásky na přichycení drobností a na každé straně je háček na zavěšení tašek. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. V zadním opěradle je uprostřed loketní opěrka za ní je otvor na prostrčení delších předmětů, například lyží. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha, objem se zvětší na 1183 litrů a ložná plocha se prodlouží z 82 až na 146 cm k opěradlu řidiče. Naměřil jsem rozměry - šířka 104,5 cm, výška pod odnímatelným krytem je 56 cm. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem, jen nákladová hrana Vás omezuje - je poměrně dost vysoko 76 cm nad zemí a 22 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru -zámek 185 cm nad zemí, což není příliš vysoko. V plastu na vnitřní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání, takže si neušpiníte ruce.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s ASR a protiskluzem ITC je součástí základní výbavy. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Systém pro hlídání mrtvého úhlu (v zrcátku se rozsvítí dioda, pokud je v mrtvém úhlu ve vedlejším pruhu jede vůz). Výborné brzdy - kotouče na všech 4 kolech. Příplatkové natáčecí bixenony skvěle osvětlují vozovku, zejména v zatáčkách je oceníte. Vůz se po rozjezdu při překročení rychlosti 20 km/h automaticky zamkne.

DESIGN Design Citroenů série DS je to hlavní co ho odlišuje od běžných modelů Citroen. Přední část s velkým logem plynule navazuje na chromové lišty masky, světlomety se spodní linkou (kde je blinkr) protaženými do boku (jsou shodné s C4) malé kulaté mlhovky nad nimi jsou denní led světla ve tvaru bumerangu, dole je mohutná chromovaná maska s černým žebrováním. Celkově působí přední část luxusněji proti běžné C4. Na boku je několik výrazných prolisů a vystouplé lemy kol. Zadní část je velmi elegantní, zakulacená a zcela odlišná od C4. Zadní světla zasahují do boků a navazují na prolisy, jsou dělené víkem pátých dveří. Registrační značka je umístěná na rozdíl od C4 na pátých dveřích. Ve spodní části zadního nárazníku je černý plast, pod ním je chromovaná lišta, která imituje 2 koncovky výfuku, po stranách jsou červené kočičí oči (zadní světla). Zrcátka jsou na stopce ve které je umístěn blinkr, na bocích jsou chromované ochranné lišty. Testovaný model měl za příplatek loga DS na střeše a zrcátkách.

CENA Testovaný vůz s motorem 2,0 HDi v nejnižší dodávané výbavě Style stojí 665.900 Kč,  testovaný model pak  708.900 (8/2014). V této výbavě najdeme  ESP, 6x airbag, tempomat a omezovač rychlosti, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, 2x el. okna a zrcátka, dešť. senzor stěračů, systém sledování mrtvého úhlu, denní led diodové světla, automatické zatmavení zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro, USB,  zásuvka na 230 V, el. sklopná zrcátka,výškově nastavitelné přední sedačky s el. nastavitelnou bederní opěrou a masážní funkcí, kožené čalounění sedadel, kožený volant stavitelný ve 2 osách, hliníkové pedály, automatická 2 zonová klima, 18“ alu kola s pneu 225-45, chromované doplňky, zatmavená zadní skla.

Příplatková výbava : paket Leather Crollo - čalounění v hnědé kůži, vyhřívané přední sedačky, el. nastavitelná sedačka řidiče s paměťmi, loketní opěrka, přední a zadní čidla parkování se změřením místa pro parkování za 36.900, paket Fabourg Addict - polep s logy DS, kryty zrcátek v černé barvě s rytinou DS za 17.900, paket Integral - palubní deska a panely dveří čalouněné kůží za 31.900, navigace eMyway s mapovými podklady Evropy, Bluetooth za 19.900, metalická barva za 16.500 Kč. Cena všech doplňků 123.100 Kč. Celková cena je tak nemalých 832.000 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborné brzdy

                  - přesné řazení s delšími drahami

                  - silný a úsporný motor    

                  - palubní počítač se 2-mi pamětmi

                  - bohatá základní výbava

                  - bohatá bezpečnostní výbava - v základu ESP a 6 airbagů

                  - atraktivní vnější design

                  - zásuvka na 230 V

                  - dobře sedí v zatáčkách

                  - pohodlné přední sedačky s masážní funkcí

                  - sklopení zrcátek při parkování 

                  - natáčecí bixenony

                  - kvalitní audio s USB připojením

                  - ergonomický a kvalitně provedený interiér

                  - tvar volantu s ovladači

MÍNUSY: - vyšší posez za volantem a hlava téměř u stropu

                  - v interiéru minimální odlišení od C4

                  - složité ovládání pamětí tempomatu

                  - špatně tlumí příčné nerovnosti, tvrdý podvozek

                  - stísněný posez a hlavně výhled ze zadních sedačkách

                  - zadní okna nelze stáhnout (otevřít)

                  - kovová hlavice řadící páky, v zimě studí v létě pálí

                  - chybí ukazatel chladící kapaliny, zbytečně velký ukazatel paliva

                  - nepřesný digitální otáčkoměr cejchovaný po 250 otáčkách

                  - chybějící rezerva, pouze sada na dojetí 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

     Motor - objem 1997 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec HDI                                                                                     

     Výkon 120 kW (163 k)/3.750 ot./min., točivý moment 340 Nm při 2.000 - 3.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol

     Rozměry D x Š x V  4.275 - 1.810 - 1.523 mm, rozvor 2.612 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.421 kg, užitečná 459 kg, celková 1.880 kg 

Nádrž na 60 l paliva.

Zavazadlový prostor 359/ 385 l (bez rezervy) po sklopení sedaček 1183 litrů.                                                                                                                        

Pneu 225-45 R18 Michelin Pilot Sport 3 (letní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 8,6 s, max. rychlost 212 km/h
Spotřeba paliva 4,3 mimo - 6,6 město - 5,1 l/100km  kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 1074 km - 6,0 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 9,2 s.

 

 

Resume: imagový hatchback nižší střední třídy s atraktivním designem,  silným naftovým motorem, ale bohužel podvozek není tak komfortní, jak by jsme u Citroenu čekali. Pokud se chcete odlišit a nejezdit běžnou C4 bude si muset připlatit za DS4. Vůz nabízí poměrně prostorný, moderní a dobře zpracovaný interiér a slušný kufr.

Karel Kolečko 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu