Vyhledávání

Test imagového DS4 s naftovým motorem 2,0 HDi

Test imagového DS4 s naftovým motorem 2,0 HDi

DS4 byl představen na autosalonu v Paříži 2010, přesně po 5-ti letech v září 2015, ve Frankfurtu byla představena faceliftovaná verze. DS4 stále vychází z platformy C4, nyní se odlišuje výrazněji nejen vzadu, ale i v přední části vozu. Řada DS je luxusní odnoží Citroenu, nyní už na těchto vozech nenajdete logo Citroenu, ale pouze logo DS. Testoval jsem verzi se silným dieselovým motorem 2,0 HDI s manuální 6-ti stupňovou převodovkou. DS4  by měla konkurovat vozům typu Alfa Romeo Gulieta, ale i prémiovým BMW 1, Mercedes A a Audi A3. Zkratka DS znamená Different Spirit tedy odlišný duch.

MOTOR Dvoulitrový motor HDI má po faceliftu překvapivě o 10 kW nižší výkon, navíc při vyšších otáčkách, dává nyní 110 kW až ve 4.000 otáčkách, točivý moment naopak stoupl o 30 Nm na 370 Nm při 2.000 otáčkách. Motor plní nejpřísnější emisní normu Euro 6. Motor e-HDI má systém start - stop, motor se vypíná již při 20 km/h při dojíždění na neutrál, naskočí pak během zlomku sekundy po sešlápnutí spojky. Palubní počítač měří čas, kdy je motor vypnutý.  Zhruba od 1.800 otáček začne zabírat turbo a vůz začne výrazněji zrychlovat. Ve středním pásmu mezi 2-3.000 otáček nabízí motor velmi dobrou pružnost a zrychlení.

Spotřeba, při klidné úsporné jízdě do 100 km/h je možné jezdit mezi 4,5-5-ti litry nafty. Jízda po městě znamená naopak kolem 7-8-mi litrů na každých 100 km. Běžně budete jezdit kolem 5,5 litrů, já měl celkovou spotřebu po ujetí téměř 1000 km 5,4 litru, což je více než o litr více než uvádí výrobce (4,2). U modelu před faceliftem udával výrobce spotřebu o téměř litr vyšší (5,1) což bylo bližší realitě. Udávaná maximálka je 207 km/h, já jsem dosáhl tachometrových 206 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 8,8 s, mě se to povedlo o vteřinu později za 9,8 s na tachometrových 100 na trojku. Přední kapotu bohužel nedrží plynové vzpěry, jak bych u vozu této třídy očekával, ale klasická podpěra. Motor je tichý a dobře odhlučněný i ve vysokých rychlostech, slyšíte ho výrazněji jen při zrychlování.

PODVOZEK má trochu tvrdší naladění zejména díky velkým 19-ti palcovým kolům. Na kvalitních silnicích dobře drží stopu, ale nemá moc rád rozbité silnice, kde se rázy již výrazněji ozývají. DS4 výborně sedí v zatáčkách a nijak výrazně se nenaklání na velkých zimních pneu 225-40 R19 Bridgestone Blizzak LM-25V na elegantních originálních černostříbrných desetipaprskových Alu kolech. Podvozek hůř tlumí příčné a krátké nerovnosti, je to způsobeno mimo jiné i velkými 19-ti palcovými koly s nízkoprofilovými pneu, které snižují jízdní komfort. Můžete mít ještě menší 18- tky. Rezervní kolo ve voze nenajdete. Vůz nabízí svižné svezení na kvalitních zatáčkovitých silnicích.

ŘÍZENÍ Jde velmi zlehka a vůz se příjemně řídí. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Dole zploštělý volant s koženým potahem je nastavitelný ve dvou osách, jsou na něm ovládací prvky audia a tempomatu.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové manuální převodovky je přesném, s trochu delšími drahami. Kulatá řadící páka je kožená s kovem, ten dost nepříjemně studí v zimních dnech a v létě bude naopak pálit do ruky. Šestka je poměrně dlouhá, takže motor ani ve vyšších dálničních rychlostech zbytečně netočí vysoké otáčky. Motor točí na 6-tku při 90 cca 1.350, při 100 kolem 1.500, při 120 kolem 1.900 a  při dálničním limitu 130 je to 2.100 otáček a ve 150-ti motor točí asi jen 2.400. Údaje nejsou zcela přesné- spíš jen orientační, protože digitální otáčkoměr má políčka po 250 otáčkách.

INTERIÉR Přístrojová deska je z kvalitních měkčených plastů, testovaný model má příplatkovou palubní desku obšitou hnědou kůží. Interiér je velmi kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou před řidičem. Interiér je velmi podobný tomu z C4, palubní deska je stejná, jen je jiný středový tunel s loketní opěrkou s úložným prostorem.  V kapličce jsou 3 přístroje, zcela vlevo je otáčkoměr s digitálními ukazateli cejchovanými jen po 250 otáčkách, takže nedává zcela přesné údaje. Uprostřed je tachometr, který má po obvodu klasickou analogovou stupnici s ručičkou, uvnitř je velký displej, který zobrazuje digitálně rychlost a menšími číslicemi a údaj o nastavené rychlosti tempomatu, údaje palubního počítače, audia. Barvu podsvícení všech palubních přístrojů lze měnit v 5-ti odstínech (od bílé po sytě modrou). Ručička u tachometru je pouze na vnějšku, vypadá to velmi efektně, ale zakrývá údaje o rychlosti. Vpravo se na kruhovém zbytečně velkém (stejný jako otáčkoměr) ukazateli digitálně zobrazuje stav paliva a uprostřed jsou celkové a denní kilometry. Uprostřed palubní desky pod výdechy větrání, je 7“ dotykový displej příplatkové navigace s mapovými podklady Evropy. Údaje o dojezdové vzdálenosti a čase jsou dost malé vlevo dole na displeji. Na tomto displeji se můžou zobrazovat údaje radia, audia a palubního počítače. Ten má jednoduché ovládáním, jen mu chybí u Citroenu už tradičně doba jízdy, má 2 paměti (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost. Světla mají LED denní svícení. Blikače mají funkci 3 bliku, navíc ty přední diodové nabíhají postupně podobně jako to mají nové vozy Audi. Originál radio s CD/MP3, příplatkové značky Denon s 8-mi reproduktory včetně Subwooferu na pravé straně kufru  s dobrým zvukem má ovládání na volantu. 4-ramenný elegantní multifunkční volant (ovládání radia, tempomatu) se stříbrným plastovým dekorem s ergonomickým tvarem (dole zploštělým) a koženým potahem se dobře drží a  je nastavitelný ve 2 osách. Vůz má v základní výbavě automatickou dvouzónovou klimatizaci, s teplotou nastavitelnou po půl stupních. Ovládanou tlačítky a kruhovými ovladači v krajních je displej udávající nastavenou teplotu. Chybí funkce dual, pravá a levá část se ovládá samostatně. Výhled z vozu omezují mohutné A-sloupky šikmo vpřed, do boku vadí mohutné B a C sloupky, dozadu je omezený výhled vysoko položeným zadním sklem.

Přední kožené anatomické sedačky jsou velmi pohodlné, mají dobré boční vedení, elektricky nastavitelnou bederní opěrku, opěrky hlav se dají jednoduše nastavit, vzdálenost od hlavy nejen výška, obě přední sedačky jsou výškově nastavitelné. Obě přední sedačky mají funkci masáže zad (v oblasti nastavitelné bederní opěrky) a jsou vyhřívané ve 3 stupních. Sedačka řidiče s elektrickým ovládáním má dvě paměti. Ani po delší cestě Vás z předních sedaček nebudou bolet záda. Vůz má kožené hnědé čalounění se vzorem pásku od hodinek. Přední sklo je protažené do střechy a sluneční clony jsou navíc posuvné. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 73 cm (kratší sedák 47 + 26 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou bylo vzadu místa tak akorát - hlava těsně u stropu 93 cm nad sedačkou. Pocit při sezení vzadu je dost stísněný a to díky omezenému výhledu z vozu. Zadní dveře při otevření zabírají hodně místa a špička ve které je skryta klika je poměrně nebezpečná při otvírání. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním pouze předních oken (zadní nelze kvůli tvaru zadních dveří bohužel vůbec stahovat ani jinak otvírat) hlavní ovladač je na dveřích řidiče včetně ovládání zrcátek, kde se do kapsy vejde i velká 1,5 litrová láhev, ale není to nijak vytvarováno na láhev ta tam pouze leží. Před řadící pákou na středové konzole je ideální místo pro uložení mobilního telefonu, tam je i slot pro USB, který je špatně přístupný (úzký).

Zavazadlový prostor má objem 385 litrů (bez rezervy), pod podlahou kufru v testovaného vozu byla bohužel jen sada na dojetí. Kufr má praktický pravidelný tvar, po stranách jsou gumové pásky na přichycení drobností a na každé straně je háček na zavěšení tašek. Na pravé straně byl subwoofer příplatkového audia Denon, zužuje kufr cca o 4 cm.  Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. V zadním opěradle je uprostřed loketní opěrka za ní je otvor na prostrčení delších předmětů, například lyží. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha, objem se zvětší na 1021 litrů a ložná plocha se prodlouží z 82 až na 146 cm, k opěradlu řidiče je to 161 cm. Šířka kufru je 97 cm (Subwoofer), výška pod odnímatelným krytem je 55,5 cm. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem, ale nákladová hrana Vás omezuje - je dost vysoko 77 cm nad zemí a 22 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru -zámek 185 cm nad zemí. V plastu na vnitřní straně víka kufru jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s ASR a protiskluzem ITC je součástí základní výbavy. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi hlasitá. Vůz má elektrickou automatickou ruční brzdu, která se automaticky aktivuje po vypnutí zapalování, při rozjezdu se naopak sama odjistí. Systém pro hlídání mrtvého úhlu (v zrcátku se rozsvítí oranžová dioda, pokud je v mrtvém úhlu ve vedlejším pruhu jede vůz). Asistent udržování jízdního pruhu, po přejetí čar (vodorovné značení) začne vibrovat sedák vždy na té straně kam přejedete, není to doprovázeno žádným zvukovým ani optickým signálem. Výborné brzdy, kotouče jsou na všech 4 kolech. Příplatkové natáčecí bixenony s LEDkami skvěle osvětlují vozovku, zejména v zatáčkách je vidět jejich přínos, opravdu jsem se dlouho nesetkal s tak výbornými světly, jel jsem dlouhou cestu v noci a osvětlení vozovky i potkávacími světly bylo velmi dobré, s dálkovými jsem si připadal skoro jako ve dne. Vůz se po rozjezdu při překročení rychlosti 10 km/h automaticky zamkne.

DESIGN Design Citroenů řady DS je to hlavní co ho odlišuje od běžných modelů Citroen. Přední část s velkou chromovanou maskou s logem DS s černou mřížkou, plynule navazuje na světlomety s prohnutou spodní linkou (kde je blinkr) protaženými do boku, světla lemují LED diody, malé kulaté mlhovky jsou v chromovaném rámečku. Celkově působí přední část luxusněji proti běžné C4. Na boku je několik výrazných prolisů a vystouplé lemy kol. Zadní část je velmi elegantní, zakulacená a zcela odlišná od C4. Zadní světla zasahují do boků a navazují na prolisy, jsou dělené víkem pátých dveří. Registrační značka je umístěná na rozdíl od C4 na pátých dveřích. Ve spodní části zadního nárazníku je černý plast, pod ním je chromovaná lišta, která imituje 2 koncovky výfuku, po stranách jsou červené kočičí oči (zadní světla). Chromovaná zrcátka jsou na stopce ve které je umístěn blinkr, boční okna lemují chromované lišty, dole na bocích jsou chromované ochranné lišty. Testovaný model měl příplatkovou černou střechu a spojler.

CENA Testovaný vůz s motorem 2,0 HDi se dodává jen ve dvou vyšších výbavách, nižší So Chic stojí 720.900, testovaný vůz ve vyšší výbavě Sport Chic stojí v základu stojí 790.900 (2/2016). V této výbavě najdeme  ESP, 6x airbag, tempomat a omezovač rychlosti, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, 2x el. okna a zrcátka, dešť. senzor stěračů, systém sledování mrtvého úhlu, denní led diodové a xenonové natáčecí světla, automatické zatmavení zrcátka, přední a zadní čidla parkování, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro, USB, el. sklopná zrcátka,výškově nastavitelné přední sedačky s el. nastavitelnou bederní opěrou a masážní funkcí, kožené čalounění sedadel, kožený volant stavitelný ve 2 osách, hliníkové pedály, automatická 2 zónová klima, 18“ alu kola s pneu 225-45, chromované doplňky, zatmavená zadní skla.

Příplatková výbava: paket Leather Habana - čalounění v hnědé kůži, vyhřívané přední sedačky, el. nastavitelná sedačka řidiče s paměťmi za 60.000, chromované kryty zrcátek za 2.000, Paket Camera - zpětná parkovací kamera 12.000, Integral, palubní deska a panely dveří a volant čalouněné kůží za 32.000, Navigace se 7“ dotykovým displejem s mapovými podklady Evropy za 18.500, Hi-fi systém Denon za 15.000, alarm za 9.000, varování při opuštění jízdního pruhu za 18.000, hliníkové kola 19“ za 11.000, černá střecha, spojler a kola za 13.000, metalická barva za 16.500 Kč. Cena všech doplňků je 207.900 Kč. Celková cena je tak nemalých 997.900 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :     - výborné brzdy

                  - přesné řazení s delšími drahami

                  - silný a úsporný motor

                  - bezklíčkové otvírání a startování

                  - bohatá základní výbava

                  - výborné natáčecí světlomety

                  - možnost měnit barvu palubních přístrojů 5 odstínů

                  - atraktivní vnější design

                  - dobře sedí v zatáčkách

                  - pohodlné přední sedačky s masážní funkcí

                  - palubní počítač se 2-mi pamětmi

                  - kvalitní audio Denon s USB připojením

                  - ergonomický a kvalitně provedený interiér

                  - tvar volantu s ovladači

MÍNUSY:     - vyšší posez za volantem a hlava téměř u stropu

                  - v interiéru minimální odlišení od běžné C4

                  - vysoká cena

                  - špatně tlumí příčné nerovnosti, tvrdý podvozek

                  - umístění startovacího tlačítka až za řadící páku

                  - stísněný posez a výhled z vozu na zadních sedačkách

                  - zadní okna nelze stáhnout (otevřít)

                  - nad 10 km/h se vypne obraz couvací kamery

                  - tlačítka pod volantem a na sedačce jsou špatně vidět (nebezpečné za jízdy)

                  - chybí stropní madlo u spolujezdce

                  - špatný přístup k USB konektoru

                  - světla nemají automatické přepínání potkávací / dálkové

                  - kovová hlavice řadící páky, v zimě studí v létě pálí

                  - chybí ukazatel chladící kapaliny, zbytečně velký ukazatel paliva

                  - nepřesný digitální otáčkoměr cejchovaný po 250 otáčkách

                  - chybějící rezerva, pouze sada na dojetí

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1997 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec HDI, Euro 6                                                                                      

Výkon 110 kW (150 k)/4.000 ot./min., točivý moment 370 Nm při 2.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol

Rozměry D x Š x V  4.284 - 1.810 - 1.502 mm, rozvor 2.612 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.410 kg, užitečná 525 kg, celková 1.935 kg

Nádrž na 60 l paliva.

Zavazadlový prostor 359/ 385 l (bez rezervy) po sklopení sedaček 1021 litrů.                                                                                                                   

Pneu 225-40 R19 Bridgestone Blizzak LN-25V (zimní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 8,8 s, max. rychlost 207 km/h
Spotřeba paliva 3,8 mimo - 4,9 město - 4,2 l/100km  kombinace
 

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 987 km - 5,4 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 km/h za 9,8 s.

 

Resume: imagový hatchback nižší střední třídy s atraktivním designem, silným naftovým motorem, podvozek není tak komfortní, jak jsme u Citroenu zvyklí. Trochu stísněný interiér zejména vzadu. 5-ti dveřový hatchback třídy Golfu, za cenu téměř 1 milion, to je velmi vysoká cena a vůz se u nás bude těžko prodávat.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu