Test Jeepu Compass s dvoulitrovým dieselem s automatem a pohonem všech kol
Testovaný Jeep Compass patří mezi středně velké SUV s délkou kolem 4,4 metru. Vůz má pohon 4x4 zadní náprava se připojuje při prokluzu předních kol. Compass má světlou výšku slušných 208 mm, proto se s ním nemusíte bát vyjet do terénu. Jeho největšími konkurenty jsou Ford Kuga, VW Tiguan naše Škoda Karoq, z Japonska Toyota RAV 4 a Nissan Qashqai.
MOTOR Měl jsem k dispozici dieselový šestnáctiventilový dvoulitr, Multijet s objemem 1956 cm3. Motor dává výkon 103 kW (140 koní) dosahovaných ve 4.000 ot. a 350 Nm (to je víc než u benzínového šestiválce) točivého momentu dosahovaného už v 1.750 otáčkách. Nelze přesně určit v jakých otáčkách začíná motor zabírat, ale mělo by to být někde kolem 1.800 otáček, kdy motor začíná zabírat a zrychlovat. Motor je silný a velmi pružný, zejména ve středním pásmu otáček od 2.000- 3.000.
Při úsporné jízdě, kolem 90 -100 km/h při obsazení 2-osobami je možné jezdit kolem 5-5,5 litrů nafty. Při běžné jízdě bude spotřeba kolem 6,5-7-mi litrů. Jízda po dálnici, povolenou rychlostí znamená spotřebu zhruba 7-7,5 litru nafty. Za celý test 887 km jsem dosáhl spotřeby 6,8 l/100 km dle palubního počítače, což je o víc jak litr více než deklaruje výrobce (5,7). Udávaná maximálka je 190 km/h, tu jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 9,9 s, mě se to podařilo na tachometrových 100 km/h za 11,3 s (motor se vytáčel maximálně na 4.000 otáček). Při ustálené rychlosti je motor tichý, při akceleraci je motor hlučnější, dunivý zvuk dieselového TDI proniká do interiéru.
PODVOZEK Podvozek je komfortní, ale není nijak přehnaně měkký, dobře filtruje nerovnosti vozovky i na rozbitých silnicích Na letních nízkoprofilových pneu Bridgestone Dueler H/P o rozměru 235-45 R19 na elegantních originálních černostříbrných desetipaprskových Alu kolech drží Compass dobře stopu, přesto, že se v zatáčkách poměrně dost nakláněl. Vůz má přední pohon se systémem Active Drive, zadní kola připojí jen při prokluzu předních kol nebo po zapnutí některého s offroad modů systému Selec-Terrain : snow, mud, sand a auto, které se přizpůsobí daným podmínkám. V lehčím terénu je Compass jako doma světlá výška 208 mm je dostačující a mezi SUV patří mezi ty nejlepší a byl jsem příjemně překvapen co všechno vyjede.
ŘÍZENÍ Elektrický posilovač má variabilní účinek podle rychlosti. Klade optimální odpor a má dobrou zpětnou vazbu, volant se silným věcem se velmi dobře drží.
ŘAZENÍ 9-ti stupňové automatické převodovky, řadí poměrně brzy v nižších otáčkách a je plynulé (proti dříve starším modelům se její funkce zlepšila). Je možné řadit i manuálně pákou vpřed a vzad (má logický smysl - dopředu se podřazuje). Bohužel pádla pod volantem se nedodávají. Převody jsou velmi dlouhé, takže se dieselový motor na dálnici zbytečně nevytáčí. Například nejvyšší 9-tý stupeň je možné zařadit až kolem 90 km/h. Motor točí na osmičku při 100 - 1.450, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje pouhých 1.950 otáček, ve 150 jsou otáčky jen 2.300.
INTERIÉR Palubní deska je z měkčených plastů, má klasický tvar s analogovou kapličkou před řidičem. Palubní přístroje mají 2 tubusy se stříbrným orámováním: vpravo je tachometr, nalevo je otáčkoměr. Mezi tubusy je barevný displej palubního počítače, po jeho pravé straně je ukazatel stavu paliva, vlevo pak teploměr chladící kapaliny. Na displeji se zobrazují údaje palubního počítače, navigace, ukazatel okamžité spotřeby, teplota vody a oleje, tlak pneu, napětí baterie nebo velký digitální tachometr, vpravo je ukazatel zařazeného rychl. Stupně nad ním teploměr vnější teploty. Otáčkoměr je cejchován po 500 otáčkách, takže se velmi těžko odečítají přesně hodnoty a tachometr po 10 km/h. Palubní počítač má 2 paměti pro vzdálenost a průměrnou spotřebu a dobu jízdy.
Dotykový multifunkční 7" displej je uprostřed palubní desky, zobrazuje a ovládá funkce klimatizace, navigace, radia, CD přehrávače i USB zařízení, které můžeme připojit do slotu na středovém tunelu. Navigace a radio ani klimatizace nepracuje s českým menu, k dispozici je i digitální DAB radio. Audio systém s 6-ti reproduktory má dobrý zvuk a ovládání i na zadní straně volantu. 3-ramenný volant s koženým potahem, je seřiditelný ve 2 osách, má ovládání tempomatu a palubního počítače. Na středovém tunelu je loketní opěrka, pod kterou je úložný prostor. Blikače disponují funkci trojbliku. Vůz má bezklíčkové otvírání a startování, tlačítkem vpravo pod volantem. Automatická 2-zónová klimatizace nemá svůj vlastní displej, (údaje se zobrazují přes mutlifunkční displej navigace, což nepovažuji za štastné řešení) nastavování teploty je po půl stupních. Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu dobrý výhled, pouze šikmo vpřed vadí mohutné A-sloupky a do boku mohutný B-sloupek. Chybí varování zapnutých světel po vypnutí motoru, tak se mi stalo, že se přes noc zcela vybil akumulátor. Denní světla, jsou pouze žárovkové, což v době, kdy se běžně používají LED světla dost zastaralé.
Přední sedačky jsou pohodlné - kombinovaný potah látka-kůže v černém provedení a jsou prošívané červenou nití, řidičova je výškově nastavitelná s elektricky nastavitelnou bederní opěrkou. Vzadu je dostatečný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 82 cm a 32 cm mezera mezi sedadly, délka sedáku je 50 cm, při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou je dost místa 95 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač s pojistkou otvírání zadních oken a ovládáním zrcátek, je na řidičových dveřích.
Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru pouze 438 litrů, což je podprůměrná velikost, subjektivně mě přišel kufr větší. Pod jeho podlahou byla pouze dojezdová sada (rezerva je za vysoký příplatek 6.500). Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel vznikne téměř rovná plocha, objem kufru je pak 1269 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 97 cm, výška 47/60 cm (dvojitá podlaha), délka v rovině podlahy 82 cm po sklopení se prodlouží ložná plocha na 136 cm k sedačkám až 166 cm. Tvar kufru je poměrně pravidelný bez výrazných výstupků. Plato kufru se velmi obtížně vyjímá díky tvaru, když je vepředu širší (je to takový hlavolam). Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je 78 cm nad zemí a 16 cm nad podlahou kufru, u dvojité podlahy 3 cm. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru 189 cm nad zemí, což je dobrá hodnota, tak se ani dlouháni nemusí bát, že se praští do hlavy. Víko kufru má elektrické ovládání, tlačítko je umístěno neprakticky vlevo uvnitř kufru.
BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 6-ti airbagy, včetně hlavových airbagů, má aktivní nastavitelné opěrky hlav. V základní výbavě je ESP včetně brzdového asistentu BAS asistentu rozjezdu a sjezdu z kopce. U všech modelů je systém pro udržování v jízdním pruhu a varování před čelním nárazem. Compass má klasický tempomat a aktivní tempomat, který přizpůsobí rychlost podle auta jedoucího před vámi, funguje velmi dobře i ve spolupráci s automatickou převodovkou. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy, které mají dobrou účinnost.
DESIGN Třetí generace Compassu se představila v polovině roku 2016. Přední část se velmi podobá největšímu Jeepu Grand Cherokee, má mohutnou stříbro-černou maskou, dolní část nárazníku je černá a je v ní otvor pro vstup vzduchu k chladiči a chromovaná lišta naznačující spodní ochranný kryt pod motorem. Po stranách nárazníku jsou kulaté mlhovky s chromovým lemováním, nad nimi jsou denní světla bohužel, ale žárovkové, přitom přední světla mají elegantní orámování LED pruhem (pro parkovací světla) přední část působí mohutně a elegantně. Linie oken směrem dozadu mírně stoupá, zadní okna jsou zatmavena. Zadní část vozu působí také velmi elegantně, má vodorovně orientované dělené světlomety. Přední i zadní blatníky jsou kolem kol vystouplé a mají černé plastové olemování. Vůz má na střeše černé podélné nosiče. Od A-sloupku lemuje horní část bočních skel chromovaná lišta, která vzadu klesá a lemuje zadní sklo. Proti předchozí generaci Compassu působí vůz daleko dospěleji a elegantněji především v zadní části.
CENA Compass v nejvyšší výbavě Limited je nabízen za cenu 939.900 Kč (3/2019). V této výbavě najdeme: ESP, 6x airbag, př. mlhovky centrál s dálkou - bezklíčkové otvírání a startování, 4x. el. okna, el. ovládaná,vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, palubní počítač, parkovací asistent a čidla, automatická dvouzónová klimatizace, polokožené čalounění, vnitřní zrcátko s aut. zatmíváním, 18“ Alu kola s pneu 225-55, tempomat, zadní dělená sedadla, střešní lišty - hagusy, výškově stavitelná sedačka řidiče a spolujezdce, řidičova s el.bederní opěrkou, zadní zatmavená skla, audio s DAB, MP3 s USB připojením a 6 repro.
Příplatková výbava: paket infotaiment -navigační systém s 8,4“ dotykovým displejem, Beats premium audio systém za 36.900, paket Premim, el. otvírání kufru a aktivní tempomat za 24.000, alu kola 19“ s pneu 235-45 za 15.400, příplatek za barvu 18.700 Kč. Celkově příplatková výbava za 95.000 Kč. Celková cena je tak nemalých 1.034.900 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - pružný a výkonný motor
- dobré jízdní vlastnosti
- plynulé řazení 9-ti stupňové automatické převodovky
- dobré terénní vlastnosti, světlost 206 mm
- bohatá výbava vozu
- slušně hrající audio s DAB radiem a USB
MÍNUSY: - audio a navigace neumí česky
- hlučný motor TDI
- chybějící rezervní kolo (možnost objednat, ale za 6.500 Kč)
- umístění tlačítka zavírání kufru, uvnitř vlevo v kufru
- nízkoprofilové 45% pneu nevhodné pro SUV
- všechny barvy kromě základní černé, jsou za příplatek 18.700 Kč
- sklápění zrcátek pouze tlačítkem
- žárovkové denní světla
- chybí varování na rozsvícená světla po vypnutí zapalování
- manipulace se zadním platem, jde jen těžko vyjmout
- chybí pádla řazení pod volantem
- vyšší spotřeba
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1956 cm3 řadový přeplňovaný vztnětový 4 válec, Euro 6
Výkon 103 kW (140 k) / 4.000 ot./min., točivý moment 350 Nm / 1.750 ot./min.
9-ti stupňová automatická převodovka, připojitelný pohon všech kol
Rozměry D x Š x V 4.394 - 1.819 - 1.644 mm, rozvor 2.636 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.540 kg, užitečná 592 kg, celková 2.132 kg
Nádrž na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 438/1405 litrů
Pneu 235- 45 R19 Bridgestone Dueler H/P (letní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,9 s, max. rychlost 190 km/h
Spotřeba paliva 5,1 mimo - 6,6 město - 5,7 l/100km kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 6,8 l/100km (887 km), zrychlení z 0 na tachometrových 100 km/h na za 11,3 s.
Karel Kolečko