Vyhledávání

Test limuzíny střední třídy Hyundai Sonata s dieselem a automatem

Test limuzíny střední třídy Hyundai Sonata s dieselem a automatem

Test limuzíny střední třídy Hyundai Sonata s dieselem a automatem

K testu jsem obdržel sedan střední třídy Sonata vnějšími rozměry zapadající spíš mezi vozy vyšší střední třídy. V nejvyšší výbavě Premium, s jediným nabízeným dieselovým motorem - 2,0 CRDi VGT v kombinaci se 4-ti stupňovým automatem. Vůz se už přestal vyrábět a doprodává se. Během příštího roku 2011 by měl do Evropy a do Čech dorazit nový model, který se zatím nabízí v USA a Asii.

MOTOR Měl přiměřený výkon na běžné ježdění. Nabízí 110 kW a 305 Nm ot. točivého momentu, které jsou k dispozici od 1.800 do 2.500 otáček. V kombinaci s automatem byl vhodnější spíše pro pohodovou jízdu. Ve vyšších otáčkách byl motor hlučnější, tak jsem se pohyboval v pásmu kolem 2.000 otáček. Spotřeba se pohybovala od 6,5 litru při klidné úsporné jízdě až ke zhruba 10 litrům při jízdě ve městě. Jízda po městě znamená spotřebu kolem 8 -10 litrů. Běžně se dá jezdit mimo město kolem 7-ti litrů. Celková spotřeba se během testu ustálila na hodnotě 8,1 l/100km což je o víc jak litr než údaj výrobce (7,0). Dieselový motor v kombinaci s automatem není zrovna kombinace pro sportovce ani pro spořílky, spotřebu kolem 8 litrů bych spíš očekával od benzínových motorů, i když v kombinaci s manuálem.

Udávanou maximálku 200 km/h jsem nezkoušel, ale tachometrových 190 jsem dosáhl bez problémů. Mohutnou přední kapotu bohužel nedrží plynové vzpěry, jak bych u vozu této třídy očekával, ale klasická podpěra- tyčka jako například u Škody Favorit. 

PODVOZEK Byl naladěn spíš do komfortu (klidná houpavá jízda), v zatáčkách se dost nakláněl. Takže nebyl vhodný na nějakou divokou jízdu, spíš na pohodovou jízdu ideálně po silnicích bez zatáček. Jedná se o automobil, který byl na konci výrobního cyklu a jízdní vlastnosti byly stejně jako celý vůz spíš na úrovni devadesátých let. Vůz byl obut do pneu Dunlop SP Sport 270 o rozměru 225-50 R17 na originálních Alu kolech. Převodovka v kombinaci s motorem nenahrávala zrovna sportovní jízdě, podvozek by ji stejně nesnesl.
ŘÍZENÍ Bylo trochu odtažité, ale ovládací síly byly odpovídající rychlosti vozu (variabilní posilovač).
ŘAZENÍ Automatická 4 stupňová převodovka fungovala poměrně dobře bez jakýchkoliv rázů, řadila plynule v automatickém režimu. Bylo možné řadit sekvenčně, řadící pákou směrem vpřed a vzad, ale bohužel nelogicky se podřazovalo dozadu a vyšší stupně se řadili vpřed. Většinou jsem jezdil v automatickém režimu a jen před zatáčkou si podřadil. Proti moderním automatickým převodovkám této chyběli minimálně 2 rychlostní stupně. Ale i tak byla 4-ka dostatečně dlouhá. Motor točil na 4-ku při 90 kolem 1.650, při 110 cca 2.000, při 120 kolem 2.200 při dálničním limitu 130 je to 2.400 otáček, ještě při 150-ti motor točí pouze 2.750 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska z měkčených plastů má klasický tvar. Palubní deska i dveře byly lemovány lištou z imitace leštěného dřeva. Přístroje měli stříbrné obroučky. Uprostřed byl velký tachometr, dole v něm byl displej palubního počítače a zobrazovali se na něm údaje o zařazeném stupni automatické převodovky. Vlevo byl menší otáčkoměr. Vpravo byl kruhový přístroj, kde byl vlevo ukazatel teploty chladící kapaliny a vpravo palivoměr. U palubního počítače ovládaného tlačítkem vlevo od volantu na palubní desce, s pouze jednou pamětí, mi vadilo umístění ovládacího tlačítka. Blikače neměli funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s ovládáním na volantu s 6-ti repro a připojením přes USB. Volant s koženým potahem a ovládáním radia a tempomatu byl seřiditelný ve 2 osách. Automatická klimatizace měla samostatný displej a ovládací tlačítka byla pod ní.

Přední sedačky s koženým čalouněním nemají výrazné boční vedení, byly vyhřívané, řidičovo elektricky nastavitelné. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 80 cm (sedák 47 + 33 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa. Mezi předními sedačkami je loketní opěrka.

Zavazadlový prostor má dostačující objem 523 litrů, je dlouhý 112 cm, mezi podběhy se zužuje na 103 cm, přístup do kufru je na sedan dobrý - nákladová hrana je ve výšce 74 cm a hrana podlahy je 19 cm vysoká, výška 53 cm. Horní část kufru není čalouněná, sedačky jsou sklopné i když otvor není nijak ohromný (94 x 36 cm) delší předměty můžete převézt. Zadní víko nemělo žádné vnitřní madlo na zavírání. Kufr je možné otevřít pouze po stisknutí tlačítka na dálkovém ovladači nebo tlačítkem ve dveřích řidiče, případně klíčem. Pod dnem zavazadlového prostoru se nachází plnohodnotné hliníkové rezervní kolo se základním nářadím.

 

BEZPEČNOST Vůz byl vybaven 6 airbagy včetně hlavových. Sériové ESP má k dispozici pouze nejvyšší výbava Premium. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h.

DESIGN Celkově na mě vnější design působil elegantně i když ne zrovna nejmoderněji, přední části vévodí velké světlomety a mohutná chromovaná maska, zadní části vévodily elegantní dělené světlomety téměř přes celou šířku vozu a zasahují až do boku vozu. Vůz má klasický tvar sedanu, působí spíš nenápadným a nevýrazným dojmem. Na voze jsou decentní chromové lišty na spodní linii oken a kliky dveří byly také zdobeny chromem. Vůz byl vybaven zadními parkovacími čidly, které byly v barvě vozu stejně jako tenké lišty dveří a dělené v podstatě rohové lišty nárazníků. Stříbrná metalíza je praktická, protože na ní není moc vidět špína.

CENA Vůz v nejvyšší výbavě Premium je nabízen za výprodejovou cenu 639.900 Kč (7/2010). V této výbavě najdeme: ESP + ASR, 6 x airbag, aktivní opěrky vpředu, tempomat, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou a alarmem, el. okna a zrcátka, samostmívací vnitřní zrcátko, radio s CD a MP3 s ovl. na koženém stavitelném volantu, 6 repro, automatická klimatizace, 17“ Alu kola s pneu 225-50 R17. Příplatková výbava: kožené sedačky s el. ovládáním u řidiče za 35.000, zadní parkovací asistent za 5.450, metalíza 14.000 Kč. Celková cena je 694.350 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - velký vnitřní prostor
                 - bohatá základní výbava
                 - možnost sekvenčního řazení 
                 - plnohodnotná rezerva
MÍNUSY: - pouze 4-ti stupňový automat     
            - přední sedačky bez bočního vedení
                  - měkký podvozek
                  - vyšší spotřeba (ve spojení s automatickou převodovkou) 
                  - ovládání palubního počítače tlačítkem vlevo na palubní desce
                  - minimální možnost individualizace výbavy
                  - chybí vnitřní madlo na zavírání kufru    
                  - otvírání kufru pouze tlačítkem ve dveřích nebo na dálkovém ovladači
                  - malý za slunce špatně čitelný displej palubního počítače
                  - chybí kapsa v zadních dveřích
                  - otáčkoměr cejchován po 500 otáčkách
                  - podpěra držící přední kapotu, chybí plynové vzpěry  
                  - chybí 3 blik blikačů
                 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1991 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec    

Výkon 110 kW (150k) /3.800 ot./min., točivý moment 305 Nm 1.800 -2.500 ot./min.

4-ti stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.800 - 1.832 - 1.475 mm, rozvor 2.730 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.613 - 1.685 kg, užitečná 465 - 537 kg, celková 2.150 kg

Nádrž na 65 l paliva. Zavazadlový prostor 523 l.  

Pneu 225 - 50 R17 Dunlop SP Sport 270 - letní.
Zrychlení 0 -100 km/h za 11,6 s, max. rychlost 200 km/h
Spotřeba paliva 5,4 mimo - 9,7 město - 7,0 l/100km kombinace

Změřeno během testu: mimo město: 6,5 - 8,0 město: 8,0 - 10 l/100km. Celková spotřeba během testu 696 km 8,1 l/100km.

 

  Resume: vůz střední třídy na kterém je vidět starší datum narození zejména v interiéru, se 4 stupňovou převodovkou se už setkáme jen opravdu velmi zřídka. Spotřeba s automatem byla na úrovni benzínových motorů. Sonata se už na našem trhu neprodává.

 

 Karel Kolečko
 15 - 23.7.2010
 
 
 
 
 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu