Vyhledávání

Test malého MPV Fordu B-Max s malým turbomotorem 1,0 Ecoboost

Test malého MPV Fordu B-Max s malým turbomotorem 1,0 Ecoboost

Testovaný vůz v je v nejvyšší verzi Titanum. Jedná se o nejmenší vůz z flotily velkoprostorových modelů rodiny Fordů. Největšími konkurenty je Opel Meriva, Citroen C3 Picasso, Hyundai ix20 a hlavně Škoda Roomster. Za týden jsem s B-maxem s malým litrovým turbomotorem najezdil 694 km.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s momentálně nejmenším, ale ne nejslabším dodávaným motorem. Jedná se o litrový benzinový tříválec Ecoboost přeplňovaný turbodmychadlem o objemu jednoho litru. Testovaná verze dává 88 kW v 6.000 ot., točivý moment 200 Nm od 1.400 až do 4.500 otáček. Motor má tah a sílu až od středních otáček, od 2.300 dobře táhne, v nižších otáčkách pod 2.000 nemá moc velkou sílu. Takže ideální je ho držet ve středních otáčkách nad 2.500 otáček tam dobře zrychluje a nabízí slušný temperament. Od března 2013 verzi 88 kW nahradila o něco silnější 92 kW.

Spotřeba - na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h se pohybuje kolem 7 l/100km. Při jízdě úsporným stylem se dá jet i kolem 5-ti litrů. Při běžné jízdě mimo město budete jezdit kolem 6-ti litrů na 100 km. Ve městě jezdíte mezi 7 - 8-mi litry. Spotřeba se během celého testu - 694 km ustálila na hodnotě 6,74 l/100km což je o víc jak 1,8 litru než udává výrobce 4,9 l. Udávanou maximálku 189 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 11,2 s jsem zvládl lepčším čase za 10,5 s na tachometrových 100. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz při zatížení 2-ma osobami velmi živý. Motor je velmi kultivovaný a tichý, dává o sobě vědět až ve vyšších otáčkách (nad 4.000 se objevuje typický zvuk 3-válce).

PODVOZEK Je dobře naladěn. V zatáčkách se lehce naklání díky vyšší stavbě, ale dobře sedí na letních pneu Continental PremiumContact o rozměru 195-55 R16 na originálních elegantních mnohopaprskových Alu kolech. Podvozek převzatý z Fiesty je naladěn jako velmi dobrý kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením. Menší nerovnosti, díry v silnici i kanály podvozek velmi dobře odfiltruje. I B-Max dělá čest svému jménu, Fordy mají vždy špičkový podvozek, který nabízí komfort, ale přesto si s ním užijete zábavu na zatáčkovitých silnicích. Brzdy mají dobrou účinnost.

ŘÍZENÍ S variabilním účinkem posilovače je ideálně naladěno.

ŘAZENÍ Je poměrně přesné s optimálními drahami. Kožená hlavice řadící páky se dobře drží. Vůz má 5-ti stupňovou manuální převodovku  - motor točí na 5-tku při 90 km/h cca 2.250, při 100 2.500, při 120 - 2.800 a  při dálničním limitu 130 ukazují přístroje již 3.050 ve 150 to je už 3.850 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska je z měkčených plastů. Interiér je kvalitně provedený. Palubní deska je částečně převzata z Fiesty, má tradiční analogovou kapličku před řidičem. Je přehledná vlevo je otáčkoměr, který je cejchován po 125 otáčkách což není ideální. Je přehledná, vlevo je otáčkoměr, který je bohužel cejchován jen po 500 otáčkách, takže nedává moc přesné údaje. Vpravo je tachometr, který má cejchování, také bohužel jen po desítkách. Dole uprostřed je ukazatel stavu paliva, bohužel teploměr chladící kapaliny chybí. Nahoře mezi přístroji je malý displej palubního počítače. U palubního počítače mi chybí doba jízdy, má pouze jednu paměť (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost) navíc se každá hodnota musí nulovat zvlášť. Vůz se startuje tlačítkem, ovladač, který slouží i na otvírání a zavírání vozu stačí mít u sebe v autě (v kapse, třeba i bundy na zadní sedačce). K vozu stačí přijít mít ovladač u sebe vzít za kliku a vůz se odemkne, což je velmi praktické.  Světla mají funkci denního svícení, pomocí LED diod v hlavních světlometech. Blikače jsou vybaveny příjemnou, dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Vestavné originál radio Sony s CD/MP3 s 8-mi reproduktory a dobrým zvukem má ovládání i tlačítky na volantu. 3-ramenný volant se stříbrným plastovým dekorem s koženým potahem je seřiditelný ve 2 směrech. Na volantu jsou joysticky vlevo na ovládání radia a vpravo se ovládá tempomat. Uprostřed palubní desky je displej palubního počítače a radia. Vůz je vybaven automatickou klimatizací. Ovládanou tlačítky, uprostřed je displej klimatizace, po obou stranách jsou otočné ovladače rychlosti větráku a teploty, která se nastavuje po půl stupních. Z vozu je i díky vyššímu posazu poměrně dobrý výhled. Testovaný B-Max  je vybaven vyhřívaným čelním sklem, což se bude v zimě určitě hodit.

 

Přední vyhřívané sedačky jsou pohodlné, řidičova je výškově nastavitelná s nastavitelnou bederní opěrkou. Díky absenci středního sloupku je do vozu výborný přístup. Zadní dveře jsou posuvné s aretací, nezabírají místo například v těsném parkování u supermarketu. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm a 27 cm mezera mezi sedadly při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je dost místa 96 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i velká láhev. Na středovém tunelu je slot pro USB do audiosystému, ovládání MP3 přehrávání z USB je velmi jednoduché.

Zavazadlový prostor má objem 304 litrů s dojezdovou rezervou 125-80 R15 (318 se sadou na dojetí). Po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha, po strop má 1372 (1386) litrů. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 99,5 cm, výška po plato je 47/63 cm (dvojitá podlaha), délka v rovině podlahy 65 cm po sklopení se prodlouží až na 150 cm, (délka podlahy kufru je o 5 cm kratší než u Fiesty 70 cm, což mě překvapilo). Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nízká nákladová hrana je 64 cm nad zemí, přímo v úrovni podlahy kufru. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 192 cm nad zemí, což je výborná hodnota, vpravo je madlo na zavírání víka kufru.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 7-mi airbagy včetně kolenního a stropních. Stabilizační systém ESP s protiskluzem je v základní výbavě. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Přestože má vůz vzadu jen bubny, tak  velmi dobře brzdí.

DESIGN Celkově na mě vnější design působí sympaticky, vpředu jsou velká protáhlá trojúhelníková světla (v horní části mají denní LED diody), které zasahují hodně do boku. Přední maska resp. velký otvor pro sání vzduchu má chromované orámování v nárazníku v bocích jsou obdelníkové mlhovky. Zadní světla jsou rozměrná, proto zasahují do zadního víka i do boku. Boční chromovaná linka oken má stoupající linku, která se u C-sloupku zvedá ještě výrazněji až k zadnímu spojleru. V dolní části zadního nárazníku je černý (naznačený difuzor) plast po stranách jsou umístěny kočičí oči. V úrovni klik dveří je výrazný prolis, v zadním boku na něj navazuje štěrbina mechanismu zadních posuvných dveří.  Vůz je vybaven praktickými zadními parkovacími čidly. Vzhled vozu umocňují mnohopaprskové 16 palcové alu kola. Na dveřích i náraznících zcela chybí ochranné lišty.

CENA B-max v nejvyšší výbavě Titanum je nabízen za cenu 444.390 Kč (7/2013). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 15-ti palcová Alu kola, 7x airbag, př. mlhovky, manuální klimatizace, centrál s dálkou, 4x el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zrcátka, palubní počítač, audio systém s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro, asistent rozjezdu do kopce, výškově stavitelná sedačka řidiče a spolujezdce s bederní opěrkou, volant nastavitelný ve 2 osách, zadní posuvné dveře, chromovaná lišta u spodního okraje bočních oken, dojezdová rezerva.

Příplatková výbava : Tempomat 9.000, sada City Plus : systém prevence při nárazu - Active City Stop, zadní parkovací senzory, el. sklopná zrcátka 16.100, sada Comfort Plus : vyhřívané přední sedačky, vyhřívané přední sklo, automatické stěrače, vnitřní zrcátko s automatickým zatmavením za 20.700, Systém KeyFree - bezklíčkové otvírání a startování vozu 14.500, sada audio 8 - audio systém Sony s CD a MP3, bluetooth handsfree + hlasové ovládání, USB port, 4,2‘‘ barevný displej, 8 reproduktorů za 8.400, 16-ti palcová alu kola 4.000, metalíza za 15.500 Kč. Doplňky celkem za 88.200 Kč, celková cena 532.590 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - dobré jízdní vlastnosti 

                  - bezklíčkové otvírání vozu a startování

                  - tichý dobře odhlučněný motor

                  - denní LED světla

                  - dobré brzdy  

                  - přístup do vozu bez B-sloupků

                  - sedačky se sklopí do roviny, dvojitá podlaha kufru

                  - pohodlné přední sedačky

MÍNUSY: - menší kufr

                  - chybějící ochranné lišty dveří a nárazníků

                  - vyšší cena

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - pouze jedna paměť palubního počítače

                  - chybí teploměr chladící kapaliny

              

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 998 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 3 válec ecoboost                                                                                                                                                                 

Výkon 88 kW (120 k) /6.000 ot./min., točivý moment 200 Nm při 1.400 - 4.500 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.380 - 1.828 - 1.626 mm, rozvor 2.489 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.204 kg, užitečná 556 kg, celková 1.760 kg                                 

Nádrž na 48 l paliva. Zavazadlový prostor 304/1372 l                                                                                                                     

Pneu 195-55 R16 Continental PremiumContact (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 11,2 s, max. rychlost 189 km/h
Spotřeba paliva 4,2 mimo - 6,0 město - 4,9 l/100km kombinace

Během testu ujeto 694 km s průměrnou spotřebou 6,74 l/100km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 10,5 s.

 

RESUME : Atypické malé MPV bez prostředního sloupku. S dobrým podvozkem a přiměřeně výkonným motorem. B-Max nabízí kufr jen o málo větší než má Fiesta a je za poměrně dost vysokou cenu.

 

Karel Kolečko  

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5 6

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu