Vyhledávání

Test malého rodinného MPV Škoda Roomster s nejvýkonějším TDI

Test malého rodinného MPV Škoda Roomster s nejvýkonějším TDI

Test Roomstera po faceliftu s nejsilnějším motorem 1,6 TDI

Testovaný Roomster byl v nejvyšší výbavě Atractive. Největší novinka se skrývala pod přední kapotou - nový motor 1,6 TDI, který se nabízí i v Octavii a nově i v Superbu.

MOTOR Nový čtyřválcový naftový motor - 1,6 TDI se vstřikováním Comon Rail plní nejpřísnější exhalační normu Euro 5. V testované prostřední verzi měl 77 kW dosahovaných až ve 4.400 ot., ale hlavně 250 Nm točivého momentu dosahovaných v rozsahu 1.500 - 2.500 ot. To znamená, že ho nemusíme nijak vytáčet, turbo zabírá a vůz zrychluje cca od 1.700 otáček. Nejvíce dynamiky poskytoval někde mezi 2.000 - 3.500 otáček. V nižších otáčkách pod 1.600 ale moc nespolupracuje a několikrát se stalo, že při rozjezdu nebo popojíždění mi motor zhasl. Spotřeba se během celého testu - 987 km ve smíšeném provozu ustálila na hodnotě 5,5 l/100km což je o 0,8 litru víc než deklaruje výrobce, bylo to způsobeno poměrně dynamickým ježděním během celého testu. S nádrží na 55 litrů nafty máte dojezd kolem 1.000 km.

Při jízdě po běžné silnici svižným, ale úsporným stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 5 - 5,5 litrů. Při ustálené jízdě se snahou o nejnižší spotřebu se s tempomatem kolem 90 km/h se dá jet i pod 5 litrů. Ve městě při krátkých pojížďkách motor Fabie TDI spotřeboval se 6 - 9 litrů nafty. Výrobce udává tyto hodnoty: maximálku 181 km/h a zrychlení z 0 - 100 km/h za 11,5 s. Bohužel poměr cena/ výkon není u dieselových verzí škodovek vůbec dobrý, protože za srovnatelně výkonnou verzi s novým velmi dobrým motorem TSI dáte o 81.000 Kč méně, vůbec nechápu cenovou politiku Škodovky. Při běžném ježdění se bude spotřeba pohybovat mezi 5 - 6 litry zhruba o litr méně než u srovnatelné verze s motorem 1,2 TSI.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě příjemně překvapily i přes vyšší výšku. Podvozek byl příjemný, dobře filtroval nerovnosti vozovky (nízkoprofilové pneu snižovali jízdní komfort), ale přesto v zatáčkách Fabia velmi dobře seděla. S letními nízkoprofilovými pneu Dunlop Sport Maxx 205 - 40 R17 na elegantních originálních Alu kolech se Roomster v zatáčkách sice nakláněl, ale i přesto velmi dobře drží stopu, umožňuje tak dost ostré průjezdy zatáčkami. Brzdy fungovaly výborně přesto, že vzadu vzadu byly bubnové brzdy. Jízdní vlastnosti jsou velmi dobré, bohužel komfort jízdy omezovali nízkoprofilové pneu.

ŘÍZENÍ Bylo velmi příjemné s variabilním účinkem elektrického posilovače. Kladlo optimální odpor.

ŘAZENÍ Bylo velmi přesné s optimálními drahami, šlo zlehka. Ergonomická kožená hlavice řadící páky se dobře držela. Vůz byl vybaven 5-ti stupňovou převodovkou s dlouhou pětkou zpřevodovanou na úspornou jízdu - motor točil na 5-tku při 90 km/h 1.600, při 100 cca 1.800, při 120 - 2.150 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje 2.300 ve 150 příznivých 2.700 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska byla z několika dílů, ale jen malá část byla z měkčených plastů, ale přesto vypadala velmi dobře. Interiér byl velmi slušně zpracovaný a vypadal dobře i na pohled. Palubní deska měla tradiční tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem, palivoměrem a teploměrem chladící kapaliny byly v dolní části kulatého otáčkoměru a tachometru s chromovým orámováním a bílým podsvícením. Displej palubního počítače - maxi dot byl mezi těmito přístroji. Překvapivě ukazoval mimo tradičních funkcí - průměrná rychlost, spotřeba průměrná + okamžitá, doba jízdy, dojezd, i okamžitou rychlost a teplotu oleje motoru a stále i vnější teplotu. Bohužel při zapnuté navigaci se její údaje zobrazovali i na displeji Maxi dot a nebylo možné sledovat údaje z palubního počítače. Světla měli funkci denního svícení. Blikače měli příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál navigace Amundsen (byla umístěna dost nízko mimo přímé zorné pole řidiče) s CD/MP3 s 8-mi reproduktory a výborným zvukem. Ovládání radia jeho ladění bylo zbytečně složité, navigace reagovala pomaleji načítala se z vloženého CD -takže se nedala přehrávat hudební CD, pouze po vložení SD karty s mapovými podklady (místo CD). V Rakousku navigace fungovala pouze na Hlavních tazích a byly tam jen některá velká města. Ovládání hlasitosti na volantu bylo hodně citlivé a někdy se mi podařilo při otáčení volantu nepříjemně zesílit zvuk. 4-ramenný volant s koženým potahem byl seřiditelný ve 2 osách. Vpravo u spolujezdce pod palubní deskou je malá polička s konektorem MDI Škoda, ke kterému se musí bohužel přikoupit za 600 Kč kabel s konektorem pro USB, Ipod, atd. Automatická klimatizace má nastavování teploty po půl stupních a bohužel dost citlivé otočné ovladače. Testovaný vůz měl prosklenou střechu, která se nedala otvírat, dala se zakrýt dvěmi posuvnými sítkami zepředu a ze zadu. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač s pojistkou otvírání zadních oken byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla i 1,5 litrová láhev a byla tam i praktická gumička na uchycení mapy - viz foto, ale plastové černé kličky na otvírání dveří působí dost lacině.

Z vozu byl i vzhledem k trochu vyššímu posezu velmi dobrý výhled všemi směry (mimo vzhůru dopředu - semafory- nízké čelní sklo a šikmo vzad - mohutné zadní sloupky). Přední sedačky byly pohodlné, sedadlo řidiče i spolujezdce bylo výškově nastavitelné a vyhřívané. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 81 cm při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (při posunu zadní sedačky zcela vzad, rozsah posuvu je 16 cm) i nad hlavou bylo díky vysoké střeše dost místa. Prostor vzadu je určen spíš pro 2 osoby, sedačky jsou děleny v poměru 40/20/40 %, zadní samostatné sedáky jsou široké 45/30/45 cm prostřední se dá sklopit a využít jako loketní opěru s odkládacími plochami na nápoje. Roh palubní desky nepříjemně omezoval v pohybu pravé koleno řidiče a nechci si ani představit co by se stalo s kolenem po nehodě. Dole na středovém tunelu bylo místo vhodné pro odložení telefonu.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 480-560 litrů což je velmi slušná hodnota vzhledem k délce vozu.Zadní samostatné posuvné sedačky jsou sklopné, ale pokud je nevyjmete zabírají dost místa, objem se zvětší až na 1810 litrů. V kufru byly na bocích praktické háčky na zavěšení tašek. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 100 cm, výška pod odnímatelným krytem je 59 cm, délka v rovině podlahy 79 - 95 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 66 cm nad zemí a 14 cm nad podlahou kufru. Pod podlahou bylo příplatkové plechové rezervní kolo rozměru 195-55R15 proto s ním můžeme jet maximálně 80 km/h. Po otevření víka kufru se nachází spodní hrana víka - zámek cca 191 cm nad zemí, což je výborná hodnota a ani dlouháni se nemusí bát, že se praští do hlavy.

BEZPEČNOST Vůz byl vybaven 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s ASR je v této nejvyšší výbavě v sérii u ostatních modelů je za příplatek. Vůz byl vybaven příplatkovými projektorovými světlomety, které se natáčejí do zatáčky, navíc při zapnutém blinkru ještě přisvěcují přední mlhovky.

DESIGN Roomster má po faceliftu novou širší masku, více protažené přední světlomety, v zadní části se nic nezměnilo (přední část je v podstatě převzatá z Fabie). Díky nové přední části vypadá vůz zase o něco lépe. Roomster má pro trochu kontroverzní design, přední okna mají vyšší linku v zadní části jsou nižší, pro lepší výhled z vozu např. pro děti. Mě osobně se Roomster líbí a působí na mě lepším dojmem než úzká Fabia a Fabia Combi.

CENA Roomster TDI 77 kW ve výbavě Atractive se nabízí za cenu 470.900 Kč (10/2010). V této výbavě najdeme: ESP včetně ABS, MSR, ASR, EDS, HBA, asistentu rozjezdu do kopce a kontroly tlaku v pneumatikách, variabilní elektrický posilovač řízení, 4x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, Maxi dot, radio Swing s CD a MP3, 8 repro, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, automatická klimatizace climatronic, tónovaná skla, zadní čidla parkování, zadní samostatná posuvná sedadla, a volant, loketní opěrka vpředu, střešní nosič černý.

Příplatková výbava : 17“ Alu kola Trinity s pneu 205-40 R17 za 6.100, vyhřívání předních sedaček 5.100, výškově stavitelná sedačka řidiče a spolujezdce 2.100, malý kožený paket a multifunkční volant 2.700, alarm 5.100, deaktivace airbagu spolujezdce 1.600, loketní opěrka 3.737, navigační systém Amundsen 5.500, tempomat 9.200, projektorové natáčecí světlomety a mlhové světlomety s funkcí Corner 6.700, příprava pro telefon GSM 1.600, MDI (mobiIe device interface) 2.600, rezervní plechové neplnohodnotné kolo 1.100, hlavové airbagy 7.200, pedály z nerezové oceli 829, sluneční clony zadních bočních a zadního okna 6.368, gumový koberec do kufru 706, ochranná lišta nákl. hrany z. nárazníku 717, dekorativní prahové lišty 1.792, panoramatická střecha 16.200, metalíza 10.000, vkládané tkané koberečky 1.300 Kč. Příplatková výbava celkem za 98.249 Kč, celková cena je tak nemalých 569.149 Kč. Verze TDI je proti srovnatelně výkonné verzi TSI 77 kW o celých 81.000 Kč dražší.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY :
- pružný, úsporný a kultivovaný motor TDI
- pohodlné přední sedačky, celková kvalita provedení interiéru
- přesné řazení, dobré zpřevodování
- pravidelný tvar velkého variabilního zavazadlového prostoru
- natáčecí světlomety
- bohatá základní a bezpečnostní výbava vozu
- výborné jízdní vlastnosti
- prostor na zadních sedačkách
- variabilní interiér, samostatné posuvné zadní sedačky
- velký výběr příplatkové výbavy
- možnost ovládat navigaci tlačítky nebo přes dotykový displej

MÍNUSY: - málo pružný motor pod 1.500 otáček
- roh palubní desky tlačí na pravé koleno řidiče
- nízkoprofilové pouze 40 % pneu zhoršují jízdní komfort
- vysoká cena v porovnání se srovnatelným motorem TSI rozdíl 81.000 Kč
- nízko umístěná navigace - mimo zorné pole
- citlivé ovládání hlasitosti radia na volantu
- nízké čelní sklo - špatný výhled vzhůru na semafory
- složité ladění radia (navigace Amundsen)
- chybí ochranné lišty nárazníků
- různé plasty na palubní desce - většinou tvrdé
- mezera před zadním platem, mezi sedadly

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1560 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec
Výkon 77 kW (90k) /4.400 ot./min., točivý moment 250 Nm 1.500 - 2.500 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.213 - 1.684 - 1.607 mm, rozvor 2.608 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1. 247 kg , užitečná 530 kg, celková 1.777 kg
Nádrž na 55 l paliva. Zavazadlový prostor 480- 560/1810 litrů
Pneu 205- 40 R17 Dunlop Sport Maxx (letní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 11,5 s, max. rychlost 181 km/h
Spotřeba paliva 4,1 mimo - 5,7 město - 4,7 l/100km kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba za 987 km - 5,5 l/100km (dynamická jízda)

Resume: malé MPV s dobře využitým vnitřním prostorem s dobrým podvozkem a motorem. Bohužel v této verzi s motorem TDI za velmi vysokou cenu, volil bych raději benzínový 1,2 TSI se stejným výkonem za výrazně nižší cenu.


Karel Kolečko

27.10 - 4.11.2010

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu