Vyhledávání

Test nejmenšího Lexusu - IS 250 se šestiválcem a 6-ti stupňovým automatem

Test nejmenšího Lexusu - IS 250 se šestiválcem a 6-ti stupňovým automatem

Nejmenší Evropský model Lexusu IS 250 poslední generace byl představen v roce 2006. Nabídka motorů není velká 2,5 litrový benzinový šestiválec pak obrovský 5-ti litrový osmiválec ve sportovním IS F a ještě 2,3 litrová nafta. Já měl možnost vyzkoušet vůz s benzinovým motorem 2,5 litru s 6-ti stupňovou automatickou převodovkou .

MOTOR Byl dostatečně velmi výkonný jeho 153 kW a 252 Nm ve 4.800 ot. točivého momentu s cca 1.600 kg těžkým vozem nemělo problém. Vůz nabízel i s automatickou převodovkou nečekanou dynamiku, kterou jsem rád a často využíval. Motor měl lepší využitelnost ve vyšších otáčkách, ale ani v nízkých nebyl líný. Největší zátah byl cca od 3.000 otáček až téměř k 7.000. Spotřeba se pohybovala od 7,5 litrů při úsporné jízdě ke zhruba 11 - 13-ti litrům při jízdě po městě. Běžně se dá jezdit mimo město kolem 9 -10 litrů což, je na výkonný šestiválec celkem slušná hodnota. Celková spotřeba se během 641 km dlouhého testu ustálila na hodnotě 9,3 l/100km což je sotva o půl litru víc než uvádí výrobce a to jsem ve většině případů využíval dynamiku a výkon vozu zejména v zatáčkách. Maximálka 225 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 8,4 s jsem si vyzkoušel. Přední kapota se zvedá na plynových vzpěrách. V nižších otáčkách motor není vůbec slyšet, ve vyšších otáčkách má motor krásný zvuk šestiválce. 

PODVOZEK Podvozek byl dost tvrdý a sportovně naladěný v zatáčkách skvěle seděl. Na nižším komfortu jízdy se podíleli velké nízkoprofilové letní pneu 225 - 40 R18 přední a mohutné zadní 255 - 40 R18 Bridgestone Turanza ER33 na originálních elegantních Alu kolech se vůz minimálně nakláněl a umožňoval velmi ostré průjezdy zatáčkami. Nelíbili se mu přejezdy děr, kanálů a příčných nerovností. Při výjezdu ze zatáčky a přidání plynu šel vůz díky zadnímu náhonu lehce do smyku, tomu zabránilo sériové ESP. Jízdu jsem si opravdu užíval i přesto, že vůz byl vybaven automatickou převodovkou. Přes vyšší váhu vozu brzdy fungovaly výborně a nevadly. Rozložení hmotnosti se blíží ideálnímu poměru 50 na 50 %.

ŘÍZENÍ Kladlo optimální odpor, mělo elektrický posilovač s variabilním účinkem podle rychlosti. Vůz se velmi příjemně řídil. Řízení je velmi přesné a má dobrou zpětnou vazbu.

ŘAZENÍ Automatická 6-ti stupňová převodovka fungovala hladce bez jakýchkoliv rázů a cukání, řadila velmi plynule v automatickém režimu. Bylo možné řadit sekvenčně pádly na volantu, s minimálním zpožděním nebo řadící pákou směrem vpřed a vzad, ale bohužel nelogicky se podřazovalo dozadu a vyšší stupně se řadili vpřed. Nikdy jsem nebyl příznivcem automatů, ale po týdnu s Lexusem bych se automatu tolik nebránil, ve městě jsem vždy přepínal do automatického modu, mimo město na klikatých silničkách jsem pouze před zatáčkami podřazoval. Motor v automatickém režimu řadil velmi brzy a při poklidné jízdě už ve 40-ti tam byla čtyřka a v 50-ti pětka. Motor točil na 6-tku při  90 1.600, při 100 cca  1.800,  ve 120  -2.200 a při dálničním limitu 130 je to 2.350 otáček, ještě při 160-ti motor točí pouze 2.900 otáček. Při dálničních rychlostech byl vůz velmi tichý. Převodovka byla vybavena systémem Al-Shift, který se učí podle vaší jízdy a automaticky řadí v závislosti na kvalitě povrchu vozovky či náladě řidiče.

INTERIÉR Přístrojová deska z měkčených plastů vypadá dobře a má dobré zpracování. Přístroje byly v klasické kapličce. Vlevo velký tachometr, vpravo otáčkoměr a uprostřed mezi nimi indikátor zařazeného rychlostního stupně, nad ním displej palubního počítače. V dolní části přístrojů vlevo v tachometru byl ukazatel stavu paliva vpravo v otáčkoměru ukazatel teploty. Otáčkoměr cejchováný po 100 otáčkách takže byl velmi přesný. Bílé optitronové podsvícení přístrojů, jen mě překvapili chybějící chromové rámečky u přístrojů. U palubního počítače pouze s jednou pamětí, mi chyběla doba jízdy, navíc se na něm zobrazovala i vnější teplota, zařazený rychlostní stupeň i při automatickém módu (takže moc funkcí se střídalo na jednom displeji a zobrazoval vždy jen jednu z těchto funkcí). Startování tlačítkem dálkový ovladač stačilo mí například v kapse u sebe v interiéru. Blikače neměli dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici (u vozu s cenovkou přes milion je to překvapivé).

Výborně hrající radio Mark Levinson s CD/MP3 (s changerem na 6 disků) a ovládáním na volantu se 14-ti repro. Testovaný vůz byl vybaven navigací s velkým displejem, která bohužel neuměla česky. Zajímavé bylo zobrazení servisních úkonů, adresy servisu atd. na displeji navigace. Ovládání na společném dotykovém displeji pro klimatizaci, radio i navigaci není zrovna ideální (když chcete ovládat klimatizaci nebo rádio neuvidíte mapu navigace). Volant s koženým potahem s ovládáním audia a aktivního tempomatu byl elektricky seřiditelný ve 2 osách. Na volantu byla rovněž hliníková pádla na ovládání převodovky. Střední konzola palubní desky byla nesourodá s některými tlačítky 2-zonové automatické klimatizace trošku mimo na okrajích. Digitální hodiny a tlačítka na jejich nastavení vypadali jak z roku 1985. 

Přední kožené sportovní sedačky jsou velmi pohodlné mají výborné tvarování a boční vedení, byly vyhřívané a elektricky nastavitelné, i u spolujezdce se 3 pamětmi (u řidiče si pamatuje i nastavení zrcátek). Vzadu je slušný prostor pro 2 osoby v oblasti kolen u hlavy je to slabší a osoby kolem 190 cm se budou dotýkat stropu. V zadních dveřích chybí kapsa v předních je výklopná. Nebylo kam uložit mobilní telefon. Mezi předními sedačkami je loketní opěrka pod kterou je úložný prostor.

 Zavazadlový prostor má podprůměrný objem 398 litrů, na vůz střední třídy je to velmi špatná hodnota. Navíc nebylo možné sklopit zadní sedačky pouze loketní opěrkou by jsme prostrčili tak 2-3 páry lyží. Lexus není zrovna praktický stěhovák na to si pořizujte jiné vozy. Pod dnem zavazadlového prostoru se nachází dojezdové rezervní kolo se základním nářadím a nad ním jsou úložné prostory. Na vnitřní čalouněné straně víka kufru bylo jedno madlo na zavření. Kufr se otvíral tlačítkem, které nebylo klasicky uprostřed, ale na pravé straně a díky podtabulce RZ byl často problém kufr otevřít.

BEZPEČNOST Vůz byl vybaven 8 airbagy včetně hlavových a koleních pro oba přední cestující. Přední sedačky mají aktivní opěrky hlav. Sériové ESP u Lexusu nazývané VSC mají k dispozici všechny modely IS. Akustická signalizace nezapnutých pásů je dost hlasitá, takže jezdit bez pásů není možné. Vůz měl nastaven továrně zamykání (je možné to změnit v autorizovaném servisu Lexus) tak, že při vystupování se odemkli pouze dveře řidiče a všechny ostatní dveře zůstaly zamčeny, musel jsem je odjistit tlačítkem na dveřích. Model s výbavou Sport byl vybaven bixenonovými světlomety. Nejzajímavější ve voze byl systém aktivního tempomatu ACC, který byl schopen pomocí radaru udržovat stálý časový odstup za před námi jedoucím vozem. Fungoval velmi dobře, aktivně zrychloval a zpomaloval a přizbůsoboval rychlost podle přede mnou jedoucího vozu. Na dálnici byl schopen vůz zpomalit až na 30 km/h pak mě obrazově a akusticky upozornil a vypnul se. Opravdu velmi sofistikovaný a dobře fungující systém ACC, který je součástí přednárazového bezpečnostního systému PCS. Pokud řidič nereaguje na překážku před vozidlem PCS aktivuje funkce přednárazového brzdění, která automaticky brzdí před kolizí (zvýší brzdný tlak), aby snížila intenzitu nárazu. Zároveň se aktivuje funkce, která krátce před nárazem přitáhne bezpečnostní pásy. Systém využívá mikrovlnný radar a řídící jednotku.  

DESIGN Celkově je design vozu velmi elegantní a sportovní. Karoserie má vynikající aerodynamiku což dokazuje součinitel odporu vzduchu cx 0,27. Vysoký ponton vozu se k zádi mírně zvedá, boční okna jsou nízká a člověk se cítí v interiéru dost utopen. Přední část vozu je poměrně jednoduchá, ale elegantní s chromovanou maskou.  Vzadu jsou elegantní svítilny ze dvou dílů, protažené do víka kufru, pod nárazníkem byly 2 chromové koncovky výfuku. Na víku kufru byl malý spojler, který patří do výbavy Sport. Sportovní vzhled  podruhují rozšířené prahy a elegantní mnohopaprsková 18-ti palcová hliníková kola. Zrcátka jsou na stopkách ze dveří a jsou na nich blikače. Vůz neměl žádné ochranné lišty nárazníků ani dveří. Vůz byl vybaven předními i zadními parkovacími čidly, které nijak nenarušovaly design vozu. Vzadu byla ještě nad SPZ umístěna parkovací kamera, která zobrazovala situaci za vozem na velkém displeji palubního počítače a navigace.

   

CENA Vůz ve výbavě  Sport je nabízen za katalogovou cenu 1.104.000 Kč. V této výbavě najdeme:  ESP, 8x airbag, aktivní opěrky hlav vpředu, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou, bezklíčkové startování, el. okna a zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 2-zónová automatická klima, sportovní kožené sedačky s el. ovládáním a paměťmi, dešťový senzor stěračů, přední a zadní parkovací asistent, bixenonové světlomety, 18“ Alu kola s pneu 255-40 R18, sportovní kovové pedály, sportovní odpružení. Příplatková výbava : metalíza za 20.000, navigace s parkovací kamerou, hud. Systém Mark Levinson s Langerem na 6CD se 14 repro za 90.000Kč, přednárazový systém s aktivním tempomatem za 85.000 Kč. Celková cena je nemalých 1.299.000 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborné jízdní vlastnosti a ovladatelnost vozu

                  - přesné přímé řízení s variabilním posilovačem

                  - pružný a kultivovaný 6-ti válcový motor     

                  - pohodlné přední sedačky

                  - dobře fungující adaptivní tempomat

                  - bohatá základní komfortní a bezpečnostní výbava

                  - kvalitně hrající radio bez viditelné antény – ve skle

                  - výborně hladce fungující automatická převodovka

                  - pádla pod volantem

                  - výborné brzdy

                  - bezklíčkové startování

                  - image vozu

                  - zvuk motoru

MÍNUSY: - malý zavazadlový prostor na danou třídu     

                  - otvírání víka kufru

                  - tvrdý podvozek- omezený komfort, nízkoprofilová kola

                  - vysoká cena

                  - ovládání klima přes displej navigace a radia

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači    

                  - chybí funkce 3-bliknutí u blinkrů

                  - chybí denní svícení

                  - chybí odkládací prostor pro telefon a vzadu kapsa ve dveřích

                  - na malém displeji palubního počítače se střídá hodně funkcí   

                  - nemožnost sklopit zadní sedačky

                  - navigace neumí česky

                  - žádné ochranné lišty dveří ani nárazníků

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 2500 cm3 vidlicový zážehový 6 válec                                                                                           

Výkon 153 kW (208 k) /6.400 ot./min., točivý moment 252 Nm 4.800 ot./min.
6-ti stupňová automatická převodovka, pohon zadních kol
Rozměry D x Š x V 
4.585 - 1.800 - 1.425 mm, rozvor 2.730 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.560 - 1625 kg , užitečná 420 - 485 kg, celková  2.045 kg

Nádrž  na 65 l paliva. 

Zavazadlový prostor 398 l.                                                                                                                                

Pneu 225 - 40 R18 přední, zadní 255 - 40 R18 Bridgestone Turanza ER33 - letní.
Zrychlení 0 - 100 km/h za 8,4 s, max. rychlost 225 km/h
Spotřeba paliva 6,9 mimo - 12,5 město - 8,9 l/100km  kombinace

Změřeno během testu:mimo město: 6,0 - 7,0 město: 6,5- 8,5 l/100km, celková spotřeba během testu 641 km 9,3 l/100km.

 

Resume: imagový vůz s vyšší cenovkou se sportovním charakterem, s vynikajícím motorem a automatickou převodovkou. Vůz nabitý elektronikou a nejmodernějšími bezpečnostními systémy. Bohužel nepříliš praktický s tvrdým podvozkem menším kufrem i prostorem pro cestující vzadu.

 

Karel Kolečko

13 - 19.7.2010

 

  

 

Fotogalerie

Redakční test nejmenšího Lexusu - IS 250, foto K. Kolečko

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu