Vyhledávání

Test nejsilnějšího vyráběné kombi od Citroenu - C 5 s třílitrovým dieselovým šestiválcem HDI

Test nejsilnějšího vyráběné kombi od Citroenu - C 5 s třílitrovým dieselovým šestiválcem HDI

Test : Nejsilnější vyráběné kombi od Citroenu - C 5 s třílitrovým dieselovým šestiválcem 

Na tento vůz jsem se velmi těšil, protože se jedná o největší kombi od Citroenu, navíc v nejvyšší výbavě Exclusive, s nejsilnějším, že všech motorů, vydařený třílitrový šestiválec HDI v kombinaci s automatem.

MOTOR Nabízí přebytek výkonu jeho 177 kW, ale hlavně 450 Nm  již v 1.600 ot. točivého momentu s 1.763 kg těžkým vozem slušně hýbalo. Automat spíš sváděl k poklidné jízdě po dálnici, ale když se šláplo na plyn auto úžasně zrychlovalo, velký výkon a točivý moment byl cítit. Motor měl krásný zvuk šestiválce a byla radost sešlápnout plyn a poslouchat ho. Spotřeba se pohybovala od 7 litrů při úsporné jízdě ke zhruba 10-ti litrům při ostřejší jízdě. Jízda po městě znamená spotřebu kolem 10-13 litrů velká váha a automat je znát. Běžně se dá jezdit mimo město kolem 8-mi litrů což, je na tak velké a silné auto solidní hodnota. Celková spotřeba se během testu ustálila na hodnotě 10,3 l/100km což se lišilo téměř o 3 l litry od údaje výrobce, bylo to dáno častými jízdami po městě a využíváním obrovského výkonu motoru k dynamické jízdě. Udávanou maximálku 239 km/h jsem nezkoušel, ale výrobcem udávané zrychlení z 0-100 km/h za 7,9 s se mi podařilo zvládnout za 8,2 na tachometrových 100. Přední kapotu bohužel nedrží plynové vzpěry, jak bych u vozu této třídy očekával, ale klasická podpěra- tyčka jako například u Škody Favorit.

PODVOZEK Vůz byl vybaven nastavitelným hydraulickým odpružením Hydractive 3, které mělo základní nastavení a pak jen velmi lehce přitvrzenou polohu sport. Podvozek byl francouzsky měkký, komfortní, ale v zatáčkách skvěle seděl. Na nízkoprofilových kvalitních pneu Michelin Pilot Sport  245 - 40 R19 na neoriginálních dvoubarevných Alu kolech AEZ se vůz minimálně nakláněl a umožňoval velmi rychlé průjezdy zatáčkami. Jízdu jsem si opravdu užíval i když velký těžký vůz se spíš hodí na dálnice nebo rychlostní silnice než na klikaté silničky nižších tříd. Podvozek byl nastaven jako rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením. Při jízdě jsem si připadal, že pluji jako na lodi - jízda jako ve velké limuzíně. Menší nerovnosti, díry v silnici i kanály velmi dobře odtlumil, bohužel jízdní komfort narušovali příliš nízké 19 palcové pneu, volil bych maximálně 18-tky. Přes vysokou váhu vozu brzdy fungovaly výborně a nevadly. Vůz byl vybaven elektronickou ruční brzdou, která se po vypnutí motoru sama aktivovala a při rozjezdu se sama odjistila.

ŘÍZENÍ Šlo velmi lehce, má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Vůz se příjemně řídil.

ŘAZENÍ Automatická 6-ti stupňová převodovka fungovala velmi dobře, bez jakýchkoliv rázů a cukání řadila velmi plynule v automatickém režimu. Bylo možné řadit sekvenčně, s menším zpožděním, řadí se pouze řadící pákou směrem vpřed a vzad, ale bohužel nelogicky se podřazovalo dozadu a vyšší stupně se řadili vpřed. Nikdy jsem nebyl příznivcem automatů, ale po týdnu s C5 jsem změnil názor a automatu bych se tolik nebránil, ve městě jsem vždy přepínal do automatického módu, mimo město na klikatých silničkách jsem si řadil sám manuálně a hezky jsem si to užíval. V automatickém režimu bylo možné nastavit 3 módy : normal, zimní a sport. Ve sportovním motor řadí vysoko, v zimní se rozjíždí až na trojku. Motor točil na 6-tku při 90 1.500, při 100 cca 1.650, ve 120  točí 2.000, při dálničním limitu 130 je to 2.200 otáček, ještě při 150-ti motor točí pouze 2.550 otáček. Při dálničních rychlostech byl vůz velmi tichý.

INTERIÉR Přístrojová deska z měkčených plastů je elegantně tvarovaná a má dobré zpracování, působí téměř jako u prémiových německých značek. V pravé části palubní desky je kovový proužek a jeho imitace je i na volantu je z plastu. Přístroje byly elegantní s chromovými obroučkami. Na hlavním prostředním byl tachometr a uprostřed se zobrazovali údaje z palubního počítače nebo aktuální rychlost. Ručička u tachometru a otáčkoměru byla jen na vnějšku, vypadalo to velmi efektně, ale zakrývala údaje o rychlosti. Otáčkoměr byl cejchován po 250 otáčkách a to ještě velmi drobně, takže byl jen velmi orientační a špatně čitelný. U palubního počítače se 2-mi pamětmi, mi chyběla doba jízdy. Blikače měli funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Výborně hrající radio s CD/MP3 a ovládáním na volantu s 6-ti repro v sobě mělo i ovládání navigace, která bohužel neuměla česky. Design radia není zrovna moderní, přes radio se ovládá navigace. Volant s koženým potahem a pevným středem je seřiditelný ve 2 osách. Ovládání na volantu s pevným středem není moc povedené.

Automatická 2-zónová klimatizace se musí nastavovat pro každou stranu zvlášť-chybí funkce mono. Přední sedačky s koženým čalouněním jsou velmi pohodlné mají dobré tvarování a boční vedení, byly vyhřívané a elektricky nastavitelné (s pamětí i pro zrcátka a nastavení klimatizace) a dal se nastavit i sklon horní části opěradla, u řidiče byla funkce masáže zad ( v oblasti nastavitelné bederní opěrky). Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 73 cm (sedák 48 + 25 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou, prostor nad hlavou je také průměrný. Chybí místo pro 1,5 litrovou láhev nebo i menší ve dveřích, tyto kapsy měli jednu zajímavost při dotyku se v kapse dveří sepnulo osvětlení. Nelíbilo se mi, že nebylo kam uložit mobilní telefon. Mezi předními sedačkami je loketní opěrka. Z vozu byl velmi špatný výhled šikmo vlevo dozadu přes mohutné střední B-sloupky.

V zadních dveřích byly výsuvné černé děrované roletky proti sluníčku. Zavazadlový prostor má 505 litrů, což je spíše průměrná hodnota u vozů střední třídy, přístup do kufru je velmi dobrý. Naměřil jsem tyto rozměry zavazadlového prostoru - šířka 111,5 cm, výška pod odnímatelným krytem 51 cm, délka v rovině podlahy 103 cm. Tvar kufru je pravidelný, podběhy do něj nijak nezasahují, po stranách jsou otevřené přihrádky. Pod podlahou kufru je dojezdová rezerva 135-80R18 a základní nářadí. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana (v kufru 4 cm vysoká hrana mezi podlahou a nákladovou hranou) je pouze 60 cm nad zemí. Kufr kryje roletka, která se po otevření kufru automaticky stáhne do poloviny po lehkém dotknutí se sroluje celá. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 178 cm nad zemí. Zadní víko výhradně u modelu Exclusive mělo elektrické ovládání a po stisknutí tlačítka na dálkovém ovladači se otevřelo a po stisku tlačítka na spodní straně se zavřeli, což bylo v těchto podzimních měsících velmi praktické, že se nezašpinili ruce.

BEZPEČNOST Vůz byl vybaven 9 airbagy včetně kolenního u řidiče. Sériové ESP, které je možné do 50 km/h vypnout, podvozek byl tak dobrý, že se mi nepodařilo ho aktivovat. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Při rychlosti nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne. Model Exclusive byl vybaven natáčecími xenonovými světlomety, které se v zatáčkách natáčeli podle natočení volantu až do úhlu 105 stupňů, systém fungoval výborně a jízda v noci po klikatých silničkách byla s těmito světly velmi příjemná.

DESIGN Celkově na mě vnější design působil velmi elegantně, zejména přední část a světla, jedná se o jeden z nejhezčích a nejoriginálnějších vozů na trhu (ale to je můj subjektivní názor). Na voze jsou decentní chromové lišty na přední části, dveřích a u víka kufru. Vůz byl velmi fotogenický což můžete posoudit sami z přiložených fotografií. Vůz byl vybaven předními i zadními parkovacími čidly, které nijak nenarušovaly design vozu. Čidla zobrazují překážky na displeji navigace ve střední části palubní desky, navíc byl vůz vybaven systémem, který byl schopen změřit, zda je mezera mezi vozy dostatečná pro tento vůz na zaparkování.

CENA Vůz je výbavě Exclusive nabízen za katalogovou cenu 1.099.900 Kč (10/2009) nyní v akci výprodej zásob za 919.900 Kč. V této výbavě najdeme: ESP, 7x airbag, tempomat, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou- sklopný klíček, el. okna a zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu 6 repro, 2 zónová automatická klima, vyhřívané sedačky s el. ovládáním a pamětí a masážní funkcí u řidiče, dešťový senzor stěračů, zadní parkovací asistent, samočinné natáčecí bixenonové světlomety, podélný střešní nosič stříbrný, elektricky otevíratelné víko zavazadlového prostoru, podvozek hydractive 3, 17“ Alu kola s pneu 225-55 R17. Příplatková výbava : 19“ Alu kola s pneu 245- 40 R19 za 10.000, metalíza za 15.000, paket bezpečnost: alarm a superzamykání  a zadní boční airbagy za 13.000, paket parkování: přední park. asistent se zaměřením volného místa, automatické zatmavení zrcátek za 11.000, navigace MyWay, sada Bluetooth za 26.500 , přídavné topení s dálk. ovládáním 25.000, kožené čalounění Claudia za 50.000 Kč. Doplňky za 150.500 Kč, celková akční cena je tak 1.070.400 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY :
- výborné jízdní vlastnosti a komfort, hydraulický podvozek Hydractive 3
- rozumná spotřeba 
- pružný a výkonný motor HDI
- kvalitní použité materiály a dobré zpracování
- nezaměnitelný nadčasový design vozu
- pohodlné elektricky nastavitelné sedačky
- bohatá základní výbava
- kvalitně hrající radio s malou anténou
- účinné nevadnoucí brzdy
- elektronická ruční brzda
- natáčecí bixenony
- krásný zvuk motoru (šestiválce)
- elektricky otevíratelné víko zavazadlového prostoru
MÍNUSY: - vyšší hmotnost vozu
- hůř dostupné ovládací prvky na volantu s pevným středem
- chybějící doba jízdy na palubním počítači
- ručička rychloměru zakrývající čísla (rychlost)
- otáčkoměr se špatně čitelným cejchováním
- zbytečně velká kola 19“ omezují jízdní komfort
- klimatizace bez funkce mono
- chybí odkládací prostor pro telefon a 1,5 litrovou láhev
- mohutné B sloupky omezující výhled vlevo
- opačný smysl manuálního řazení

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 2993 cm3 vidlicový přeplňovaný vznětový 6 válec Výkon 177 kW (240 k) /3.800 ot./min., točivý moment 450 Nm 1.600 ot./min.

6-ti stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.829 – 1.860 - 1.479 mm, rozvor 2.815 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1. 763 kg , užitečná 584 kg, celková 2.347 kg 
Nádrž na 70 l paliva. Pneu 245- 40 R19 Michelin Pilot Sport - letní.
Zrychlení 0 -100 km/h za 7,9 s, max. rychlost 239 km/h
Spotřeba paliva 5,8 mimo - 10,2 město - 7,4 l/100km kombinace
Změřeno během testu: mimo město: 7,0 - 9,0 město: 9,0- 13,0 l/100km, celková spotřeba během testu 470 km 10,3 l/100km (dynamická jízda).


Karel Kolečko

 

12 -18.10. 2010

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu