Vyhledávání

Test nové generace Jeepu Grand Cherokee s 3 litrovým šestiválcovým dieselem a 8-mi stupňovým automatem

Test nové generace Jeepu Grand  Cherokee s 3 litrovým šestiválcovým dieselem a 8-mi stupňovým automatem

Test nejnovější generace Grand Cherokee s 8-mi stupňovou automatickou převodovkou s šestiválcovým naftovým třílitrovým motorem.

MOTOR Měl jsem k dispozici vůz se silnější verzí dieselového třílitrového šestiválce 3,0 V6 Multijet 2. S výkonem 184 kW  (250 koní) dosahovaných ve 4.000 ot., ale hlavně 570 Nm točivého momentu dosahovaného ve 2.000 otáček. Kolem 1.900 otáček začíná motor zabírat a zrychlovat. Motor je silný a velmi pružný, zejména ve středním pásmu otáček 2.000 -3.000.

Spotřeba za celý test 1094 km jsem dosáhl spotřeby 7,8 l/100km což je jen o 3 deci víc než deklaruje výrobce (7,5). Při úsporné jízdě, kolem 90 km/h při obsazení 3-osobami se spotřeba pohybovala mezi 7 - 8-mi litry. Při popojíždění ve městě si Cherokee vzal mezi 14-15-ti litry nafty.  Udávaná maximálka je 202 km/h, dostal jsem se na 198, dál jsem to už nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 8,2s, mě se to podařilo na tachometrových 100 za 8,0 s. Motor má příjemný brumlavý zvuk šestiválce. Při ustálené rychlosti je poměrně tižší, při akceleraci je motor hlučnější.

PODVOZEK Podvozek se vzduchovým odpružením je komfortně naladěn, v zatáčkách se naklání vzhledem k výšce karoserie, přesto, ale dobře drží zvolenou stopu na velkých (letních) pneu Continental CrossContact 265-50 R20 na originál 10-ti paprskových Alu kolech. Vůz je vybaven asistentem pro sjíždění z kopce HDC, který přibrzďuje jednotlivá kola při sjezdu z kopce mimo asfaltové silnice, je zde také asistent pro rozjezd do kopce HSA.  Cherokee má stálý pohon všech kol Quadra Drive, automatické rozdělování točivého momentu 48% vpředu a 52 % vzadu, elektronická uzávěrka diferenciálu. Systém Selec-Terrain zvyšuje přilnavost na jakémkoliv povrchu, buď automaticky nebo nastavíte režimy : sníh, písek, bahno, kameny. Světlá výška vozu je 222 mm, vzduchový podvozek umožňuje zvýšení o 33 mm nebo až 65 mm Offroad 2 (celkem 287 mm), při jízdě po dálnici se sníží naopak o 15 mm (mód Aero). V módu parkování může vůz klesnout o 40,6 mm. 4 velké ventilované kotoučové brzdy (přední 350, zadní 330 mm) fungují velmi dobře i přes velkou váhu vozu. 

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má elektrohydraulický posilovač s variabilním účinkem podle rychlosti. Volant s koženým potahem je možné nastavit ve dvou osách elektricky. Vůz se velmi příjemně řídí.

ŘAZENÍ Automatická 8-ti stupňová převodovka funguje dobře bez jakýchkoliv rázů a cukání plynule řadí v automatickém režimu v nízkých otáčkách. Je možné řadit sekvenčně, pádly pod volantem. Dlouhé úsporné převody. Motor točí na 8-ku při 90 km/h 1.500, při 100 1.600, ve 120 je to 1.850, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje příznivých 2.000 otáček i ve 150 jsou otáčky pouze 2.300.

INTERIÉR Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled, horní část je potažena černou kůží. Palubní deska z měkčených plastů má tradiční tvar s kapličkou před řidičem. Po stranách jsou půlkruhové přístroje - vlevo otáčkoměr, vpravo teploměr chladící kapaliny pod ním je  s palivoměr. Mezi ukazateli je velký 7“ displej na kterém se zobrazuje buď klasický analogový tachometr (uvnitř pak údaje aktivního tempomatu, palubního počítače, navigace, údaje audia, ukazatel okamžité spotřeby, teplota oleje, tlak pneu, napětí baterie) nebo velký digitální tachometr, vpravo je ukazatel zařazeného rychl. stupně. Otáčkoměr je cejchován po 500 otáčkách a tachometr po 5 km/h. Palubní počítač má 2 paměti pro vzdálenost a průměrnou spotřebu a dobu jízdy. Dotykový multifunkční displej je uprostřed palubní desky, zobrazuje a ovládá funkce klimatizace, navigace, radia, CD přehrávače i USB zařízení, které můžeme snadno připojit konektorem na středovém panelu pod krytem. Navigace a radio nepracuje v českém menu. Audio systém s 19-ti reproduktory (subwooferem v kufru a zesilovačem 825 W) má dobrý zvuk a ovládání i na zadní straně volantu.  3-ramenný volant s  koženým potahem, horní část je z leštěného dřeva, je elektricky seřiditelný ve 2 osách, má ovládání aktivního tempomatu a palubního počítače. Volant je vyhřívaný, ale ovládání je složitě přes displej v ovládání klimatizace. Řidič je od spolujezdce oddělen mohutným středovým tunelem s loketní opěrkou, pod kterou je úložný prostor. Blikače disponují funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici, hlavní světlomety lemují denní světla z LED diod. Vůz má bezklíčkové otvírání a startování, tlačítkem vpravo od volantu. Automatická 2-zónová klimatizace nemá svůj displej, (údaje se zobrazují na mutlifunkčním displeji) má funkci mono resp. dual, nastavování teploty je po celých stupních. Z vozu je i vzhledem k  vyššímu posezu dobrý výhled, pouze šikmo vpřed vadí mohutný A-sloupek.

Přední kožené sedačky jsou pohodlné a optimálně tuhé, obě přední sedačky jsou vyhřívané i ventilované a výškově nastavitelné, nastavitelnou bederní opěru má pouze sedadlo řidiče. Sedačka řidiče má 2 paměti. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 81 cm a 35 cm mezera mezi sedadly (sedák je kratší 46 cm) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je dost místa 97 cm. Opěradla zadních sedadel mají nastavitelný sklon. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče společně s ovladačem zpětných zrcátek, je zde kapsa na láhev.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 782 litrů (až po strop). Po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem kufru zvětší na 1554 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 105 cm, výška pod odnímatelným krytem 40 cm (78 cm po strop), délka v rovině podlahy 99 cm (po sklopení sedaček až 190 cm). Do zavazadlového prostoru zasahují podběhy. Pod podlahou kufru je rezervní kolo 245-65 R18. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 81 cm nad zemí přímo v úrovni podlahy kufru. Manipulace s roletou kufru není optimální, navíc je dost nízko pouze 40 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 186 cm nad zemí, otvírání a zavírání má elektrický pohon, tlačítko není zcela prakticky umístěno na levém boku v zavazadlovém prostoru (v případě zaplnění kufru, bude tlačítko nepřístupné).

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 7-mi airbagy, včetně kolenního řidiče. Stabilizační systém ESC, s pokročilým brzdovým asistentem je součástí základní výbavy. Dále asistent pro sjíždění svahu HDC, rozjíždění do kopce HSA, systém systém stabilizace přívěsu. Aktivní opěrky hlav. V předním nárazníku je kamera aktivního tempomatu, který dobře funguje, nastavíte si odstup od vozu jedoucího před vámi. Automatické přepínání dálkových a tlumených světel dobře funguje, xenony jsou navíc natáčecí. Vůz má přední a zadní čidla parkování, navíc je vzadu kamera (umístěna nad RZ), která monitoruje prostor za vozem při parkování. 4 ventilované kotoučové brzdy mají dobrou účinnost.

DESIGN je velmi vydařený, proti předchozí generaci zaznamenal zjemnění designu, změny se dotkly zejména přední části. Světla lemují LED denní světla, jsou nižší, maska je v barvě vozu (u předchůdce chromovaná). Lemy kol jsou lemovány plastem v barvě karosérie. Na předním nárazníku je chromovaná lišta, i boční prahy jsou lemované chromem. Okna od B-Sloupku jsou výrazně zatmavená. Zadní část vozu s dělenými světly vytaženými do boku je podobná jako u předchůdce. Nad zadním sklem je velký spojler, spodní část nárazníku je černá, nahoře ho lemuje chromovaná lišta, po obou stranách jsou mohutné oválné chromované koncovky výfuku.

CENA V nejvyšší výbavě Summit se nabízí za ceníkovou cenu 1.710.900 Kč (9/2014). V této výbavě najdeme: ESP, 7x airbag včetně kolenního, asistent pro rozjezd do kopce i sjíždění, 20“ Alu kola s pneu 265-50 R20, př. mlhovky, denní LED světla, adaptiblní bixenonové světla s automatickým přepínáním dálkových světel, prosklená otvírací střecha, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, adaptibilní tempomat, přední a zadní park asistent a parkovací kamera, automatická 2-zónová klima, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, automatické stěrače, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 19-ti repro (vč. Subwooferu) s USB, elektricky ovládaná sedačka řidiče s pamětmi, kožené čalounění Natura plus, vyhřívané přední i zadní sedačky, kožený vyhřívaný volant s ovládáním palubního počítače a tempomatu elektricky stavitelný ve 2 osách, výškově nastavitelný vzduchový podvozek,chromované podélné střešní ližiny. Ve voze nebyla žádná příplatková výbava, takže celková cena je 1.710.900 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - pružný a výkonný motor

                  - bezklíčkové startování a otvírání

                  - vzhledem k výkonu a váze vozu dobrá spotřeba 

                  - natáčecí bixenony s automatickým přepínám dálkových světel        

                  - nastavitelný vzduchový podvozek

                  - adaptibilní tempomat   

                         - bohatá výbava

                  - dobře řadící 8-mi stupňový automat s možností manuálního řazení pádly

                  - střední proměnlivý displej palubních přístrojů  

                  - vnější design, zejména přední části

                  - dobré brzdy

                  - kvalitní audio s USB připojením

                  - pohodlné přední sedačky s vyhříváním a ventilací

                  - jízdní asistenty pro rozjezd a sjezd z kopce atd.    

MÍNUSY: - hlučnější motor               

                  - chybí pravá páčka pod volantem, vše vlevo (jako u Mercedesu)

                  - v zatáčkách se dost naklání

                  - zadní část se proti předchozímu modelu moc nezměnila 

                  - ovládání rolety kufru a její nízká výška - 40 cm nad podlahou

                  - výhled šikmo vpřed přes mohutný A-sloupek

                  - otáčkoměr cejchovaný po 500 otáčkách

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 2987 cm3 vidlicový přeplňovaný vznětový 6 válec                                                                       

Výkon 184 kW (250 k) / 4.000 ot./min., točivý moment 570 N.m  při 2.000 ot./min.
8-mi stupňová automatická převodovka, stálý pohon všech kol

Rozměry D x Š x V  4.875 - 1.943 - 1.792 mm, rozvor 2.915 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 2.378 - 2.458 kg (podle provedení), užitečná 491 - 571 kg (podle provedení), celková 2.949 kg                     

Nádrž na 93,5 l paliva. Zavazadlový prostor 782 (po strop)/ 1554 litrů

Pneu Continental CrossContact 265-50 R20 (letní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 8,2 s, max. rychlost 202 km/h
Spotřeba paliva 6,5 mimo - 9,3 město - 7,5 l/100 km  kombinace

 

Během testu ujeto 1094 km s průměrnou spotřebou 7,8 l/100 km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 8,0 s.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5 6

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu