Vyhledávání

Test nového Citroenu C4 1,6 eHDI

Test nového Citroenu C4 1,6 eHDI

Nová C4 se zatím vyrábí v jediné 5-ti dveřové karosérii, k dispozici jsem měl verzi s dieselovým motorem 1,6 HDI se systémem start stop a robotizovanou převodovkou. Jedná se o výborný vůz nižší střední třídy. Za týden jsem se s novou C4 najezdil téměř 1000 km.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s výkonově prostředním naftovým motorem - 1,6 HDI (motor vzniklý spoluprací Peugeotu a Fordu - používaný ve vozech obou těchto značek). Tento motor disponuje 82 kW dosahovaných už v 3.600 ot., ale hlavně 270 Nm ve 2.000 ot. točivého momentu. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 byl vůz při zatížení 2 osobami živý, zátah turba se projeví na hranici 2.000 otáček.  Motor 1,6 HDI je velmi kultivovaný a tichý, slyšet o sobě dává až ve vyšších otáčkách nad 3.500 kam ho není běžně potřeba vytáčet. Verze eHDI má systém start-stop a zesílený alternátor.

Spotřeba - na dálnici při rychlosti kolem 130 km/h se počítejte se spotřebou kolem 5-6 l/100km. Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) svižným, ale úsporným stylem se při obsazení 2-mi osobami na tom budete podobně  5-6 litrů. Při snahu o úspornou jízdu s rychlostí do 90 mimo kopcovitý terén se dostanete pod 5 ltrů. Ve městě jezdíte mezi mezi 5,5-7 litry, také díky dobře fungujícímu systému Start - stop, kdy se po zastavení motor vypne, po sundání nohy z brzdy a zmáčknutí pedálu plynu motor během okamžiku naskočí a můžete se bez jakékoliv prodlevy rozjet. Na displeji palubního počítače se načítá doba, kdy je motor vypnutý. Spotřeba se během celého testu - 977 km ustálila na příznivé hodnotě 5,6 l/100km i když na deklarované údaje výrobce jsem zdaleka nedosáhl (4,0 mimo a 4,4 kombinovaná). Udávanou maximálku 190 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 11,2 s jsem na tachometrových 100 dosáhl za 11,9 s.

PODVOZEK je velmi dobře naladěn, dnes se nové Citroeny chovají spíš jako konkurenti z německa. Nová C4 sedí v zatáčkách jako přibitá, nijak výrazně  se nenaklání a poslušně drží zvolenou stopu na letních pneu Michelin Primacy HP 225-45 R17 na elegantních originálních Alu kolech. Nedostal jsem se na limit vozu, kde by mě případně zastavil standartní stabilizační systémem ESP. Jízdu jsem si opravdu užíval. Podvozek je nastaven jako rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením. Menší nerovnosti, díry v silnici velmi dobře odfiltruje, 17-ti palcová kola trochu snižují jízdní komfort, osobně bych volil 16-tky.

ŘÍZENÍ Jde velmi zlehka a vůz se příjemně řídí. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu.

ŘAZENÍ Vůz má, jak výrobce tvrdí pilotovanou 6-ti stupňovou převodovku, jedná se o manuál s automatickou spojkou. Vůz má pouze 2 pedály jako klasický automat, spojka chybí. Je možné řadit manuálně pádly pod volantem nebo jet v plně automatickém modu, stejně jako u klasické automatické převodovky. Malá řadící páčka má klasické polohy : R, N, A-automat, M-manual. Vpravo a vlevo pod volantem je pádlo na manuální řazení - vpravo pro řazení nahoru vlevo se podřazovalo- ovládání bylo velmi dobře ergonomicky řešeno. Při manuálním řazení bylo při řazení vyššího rychlostního stupně vždy lepší ubrat plyn jako u klasického řazení, jinak to trochu cuklo to samé v automatickém režimu, při sundání nohy z plynu převodovka plynule přeřadila na vyšší rychlostní stupeň. Výhodou je, že i v automatickém módu se může řadit manuálně, tudíž je možné podřadit si před zatáčkou. Automatické řazení nefunguje tak, jak by na moderní vůz mělo, pokud při přeřazení nesundáte nohu z plynu, vůz cukne a klesnou otáčky, připadá vám to jako by jste jeli s manuálem s čerstvým absoloventem autoškoly. Digitální otáčkoměr není přesný- ukazuje digitální políčka po 250 otáčkách. Převodovka má velmi dlouhou šestku, tak jsem z otáčkoměru odečetl tyto hodnoty - motor točí na 6-tku při 90 km/h  cca 1.500, při 100 kolem 1.750, ve 120 je to 2.400 a při dálničním limitu 130 ukazují přístroje příznivých 2.250 ve 150 stále ještě velmi rozumných 2.750 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska je z kvalitních měkčených plastů. Interiér je velmi kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou před řidičem na rozdíl od předchůdce. V kapličce jsou 3 přístroje, zcela vlevo je otáčkoměr s digitálními ukazateli cejchovanými jen po 250 otáčkách, takže nedává zcela přesné údaje, uprostřed otáčkoměru je displej, který zobrazuje aktuální zařazený rychlostní stupeň. Uprostřed je tachometr, který má po obvodu klasickou analogovou stupnici s ručičkou, uvnitř je velký displej palubního počítače, který případně zobrazuje digitálně rychlost a menšími číslicemi a údaj o nastavené rychlosti tempomatu, případně max. limitu rychlosti. Ručička u tachometru je pouze na vnějšku, vypadá to velmi efektně, ale zakrývá údaje o rychlosti.  Vpravo se na kruhovém zbytečně velkém (stejný jako otáčkoměr) ukazateli digitálně zobrazuje stav paliva a uprostřed ujeté vzdálenosti. U palubního počítače s jednoduchým ovládáním mi chybí u Citroenu už tradičně doba jízdy, má 2 paměti (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost). Barvu podsvícení palubních přístrojů lze měnit v 7-mi odstínech. Světla mají funkci denního svícení. Blikače mají příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s 8-mi reproduktory a subwooferem s dobrým zvukem má ovládání na volantu. V horní části středového tunelu pod výdechy větrání je velký displej příplatkové navigace, která zobrazuje i údaje radia a a MP3 přehrávače. 4-ramenný elegantní volant se stříbrným plastovým dekorem s ergonomickým tvarem a koženým potahem se dobře drží a  je seřiditelný ve 2 osách. Vůz měl v základní výbavě automatickou dvouzónovou klimatizaci. Ovládanou tlačítky a kruhovými ovladači v krajních je displej udávající nastavenou teplotu. Z vozu je dobrý výhled všemi směry.

Přední anatomické sedačky jsou velmi pohodlné a mají dobré boční vedení, nastavitelnou bederní opěrku, opěrky hlavy se dají jednoduše nastavit, vzdálenost od hlavy nejen výška, obě přední sedačky jsou výškově nastavitelné. Přední sedačky jsou vyhřívané a mají funkci masáže zad (v oblasti nastavitelné bederní opěrky). Ani po delší cestě Vás z předních sedaček nebudou bolet záda. Elegantní, ale nepraktické je světlé čalounění. Mezi sedadly je loketní opěrka, která je posuvná nemá však aretovanou polohu, takže pod loktem ujíždí. V loketní opěrce je zásuvka na 230 V s výkonem 150 W.  Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 73 cm (sedák 47 + 26 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou bylo vzadu, díky příplatkové prosklené střeše (s posuvným krytem) méně místa 89 proti standartním 92 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče včetně ovládání zrcátek, kde se do kapsy vejde i velká 1,5 litrová láhev. Před řadící pákou na středové konzole je ideální místo pro uložení mobilního telefonu.

Zavazadlový prostor má velmi slušný objem 380 litrů s rezervou a bez ní dokonce 408 litrů. Pod podlahou kufru je rezervní kolo o rozměru 135-90R16. Má praktický pravidelný tvar, po stranách jsou gumové pásky na přichycení drobností a na každé straně 2 háčky na zavěšení tašek (testovaný vůz na pravé straně omezuje zavazadlový prostor příplatkový Subwoofer o 7 cm zužuje prostor). Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha, objem se zvětší na 1183 litrů a ložná plocha se prodlouží z 84 až na 160 cm k opěradlu řidiče. Naměřil jsem rozměry - šířka 105 (98 cm se subwooferem), výška pod odnímatelným krytem je 55 cm. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem, nákladová hrana je 71 cm nad zemí a 17 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru -zámek 189 cm nad zemí, což je velmi slušná hodnota. V plastu na vnitřní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání, takže si neušpiníte ruce.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s ASR a protiskluzem ITC je v základní výbavě. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Systém pro hlídání mrtvého úhlu (v zrcátku se rozsvítí dioda, pokud je v mrtvém úhlu schovaný vůz). Výborné brzdy - kotouče na všech 4 kolech. Vůz se po rozjezdu automaticky zamkne. C4 má elektronickou automatickou ruční brzdu, která se aktivuje po vypnutí zapalování. 

DESIGN Nový design Citroenu nevypadá v případě modelu C4 tak odvážně a zajímavě jako dřív. Nicméně působí elegantně, solidně a nadčasově. Přední část s novým velkým logem plynule navazuje na chromové lišty masky, světlomety se spodní linkou (kde je blinkr) protaženými do boku a malými kulatými mlhovkami. Na boku je několik prolisů po celé délce vozu. Zadní světla zasahují do boků a jsou rozdělené na 2 díly, vnitřní jsou na pátých dveřích, registrační značka je nyní umístěná v horní části zadního nárazníku, dole je chromovaná lišta. Zrcátka jsou na stopce, bohužel na bocích ani náraznících nenajdete žádné ochranné lišty.

CENA Testovaný vůz v nejvyšší výbavě Exlusive, standartní ceníková cena je 541.900 nyní je nabízen za akční cenu 484.900 Kč (9/2011 sleva 57.000). V této výbavě najdeme  ESP, 6x airbag, tempomat a omezovač rychlosti, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, 4x el. okna a zrcátka, dešť. senzor stěračů, samočinné světlomety, automatické zatmavení zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro, bluetooth připojení, handsfree, USB, zásuvka na 230 V, zadní čidla parkování, el. sklopná zrcátka ,výškově nastavitelné přední sedačky s el. nastavitelnou bederní opěrou a masážní funkcí, polokožené čalounění sedadel, kožený volant stavitelný ve 2 osách, automatická 2 zonová klima, 16“ alu kola s pneu 205-55, zatmavená zadní skla. Příplatková výbava : paket bezpečnost: natáčecí bixenony, systém sledování mrtvého úhlu, detektor tlaku v pneu za 24.900 Kč, panoramatické střešní okno za 17.900, paket hifi : navigace eMyWay, HiFi systém Denon 300 W s 8 repro a subwooferem za 34.900, 17“ Alu kola s pneu 225/45 za 5.900, vyhřívané přední sedačky 6.900, metalická barva za 14.400 Kč. Cena všech doplňků 104.900 Kč. Celková akční cena je tak celkem 589.800 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborné jízdní vlastnosti a brzdy

                  - úsporný a tichý motor    

                  - palubní počítač se 2-mi pamětmi

                  - bohatá základní výbava

                  - bohatá bezpečnostní výbava - v základu ESP a 6 airbagů

                  - dlouhá šestka

                  - zásuvka na 230 V

                  - prostorný interiér

                  - pohodlné přední sedačky s masážní funkcí

                  - sklopení zrcátek při parkování 

                  - natáčecí bixenony

                  - kvalitní audio s USB připojením

                  - ergonomický a kvalitně provedený interiér

                  - tvar volantu s ovladači

                  - velký zavazadlový prostor     

MÍNUSY: - řazení automatu - s cukáním

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - složité ovládání pamětí tempomatu

                  - středový tunel, který tlačí na pravou nohu řidiče

                  - chybí boční ochranné lišty i nárazníků

                  - chybí ukazatel chladící kapaliny, zbytečně velký ukazatel paliva

                  - digitální otáčkoměr cejchovaný po 250 otáčkách  

                  - prosklená střecha nejde otevřít

                  - nízký strop vzadu díky prosklené střeše

                  - nepraktické světlé čalounění 

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1560 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec HDI                                                                                      

Výkon 82 kW (112 k) /3.600 ot./min., točivý moment 270 Nm při 2.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální pilotovaná převodovka, pohon předních kol

Rozměry D x Š x V  4.329 - 1.789 - 1.502 mm, rozvor 2.608 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.365 kg, užitečná 460 kg, celková 1. 825 kg 

Nádrž na 60 l paliva.

Zavazadlový prostor 380/ 408 l (bez rezervy) po sklopení sedaček 1183 litrů.                                                                                                                       

Pneu 225-45 R17 Michelin Primacy HP (letní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 11,2 s, max. rychlost 190 km/h
Spotřeba paliva 4,0 mimo - 4,9 město - 4,4 l/100km  kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 977 km - 5,6 l/100km

zrychlení na tachometrových 100 za 11,9 s. 

 

Resume: rodinný hatchback, který se může směle postavit německým konkurentům jako je Golf a Focus. Má výborný podvozek a úsporný motor. Tato verze má bohužel nepovedenou pilotovanou převodovku, ale ve verzi s manuálem se jedná o konkurenceschopný vůz. Prostorný moderní a dobře zpracovaný interiér a velký kufr. V základu je bohatá výbava včetně bezpečnostní.

 

Karel Kolečko

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu