Vyhledávání

Test nového Citroenu C4 s nejsilnější naftou 2,0 HDI

Test nového Citroenu C4 s nejsilnější naftou 2,0 HDI

Nová C4 se zatím vyrábí v jediné 5-ti dveřové karosérii, k dispozici jsem měl nejsilnější dieselovou verzi s motorem 2,0 HDI. Jedná se o příjemný vůz nižší střední třídy. 

MOTOR Měl jsem k dispozici vůz s nejsilnějším dieselovým motorem - 2,0 HDI s filtrem pevných částic. S velmi slušným výkonem 110 kW dosahovaných už ve  3.750 ot., ale hlavně 340 Nm  od 2.000 - 2.750 ot. točivého momentu. Pod hranicí 2.000 otáček začíná motor mohutně zabírat. Spotřeba se během celého testu - 484 km ve smíšeném provozu ustálila na hodnotě 6,3 l/100km což je o více než litr víc než deklaruje výrobce (5,0). Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) svižným, ale úsporným stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 6 litrů. Při úsporné jízdě podle předpisů (do 100 km/h) v rovinaté krajině se dostaneme pod 5 litrů. Jízda po dálnici s tempomatem kolem 120-130 km/h znamená spotřebu kolem 6,5-7 litrů. Jízda ve městě znamená spotřebu kolem 7-8  litrů.

Udávaná maximálka je 207 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 8,6 s, mě se to podařilo za 9,4 s. Turbo zabírá těsně pod hranicí 2.000 otáček. Motor je velmi kultivovaný a tichý, jeho typické klapání je slyšet jen na volnoběh.

PODVOZEK je velmi dobře naladěn, dnes se nové modely Citroenu chovají spíš jako konkurenti z německa. Nová C4 sedí v zatáčkách jako přibitá v zatáčkách se nijak výrazně nenaklání a poslušně drží zvolenou stopu na letních pneu Michelin Primacy HP 225-45 R17 na elegantních originálních Alu kolech. Nedostal jsem se na limit vozu, kde by mě případně zastavil standartní stabilizační systémem ESP. Jízdu jsem si opravdu užíval. Podvozek je nastaven jako rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením. Menší nerovnosti, díry v silnici velmi dobře odfiltruje, 17-ti palcová kola trochu snižují jízdní komfort, osobně bych volil 16-tky.

ŘÍZENÍ Jde velmi zlehka a vůz se příjemně řídí. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Při přejezdu nerovností v zatáčkách kope do volantu.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové maunální převodovky je přesné jen s delšími drahami. Šestka je dostatečně dlouhá, takže motor ani v dálničních rychlostech zbytečně netočí vysoké otáčky.  Motor točí na 6-tku při 90 jen 1.500, při 100 kolem  1.750, při 120 2.000 a  při dálničním limitu 130 je to 2.250 otáček a  ve 150-ti motor točí pouze 2.750. Údaje nejsou zcela přesné, protože digitální otáčkoměr je cejchován po 250 otáčkách.

INTERIÉR Přístrojová deska je z kvalitních měkčených plastů. Interiér je velmi kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou před řidičem na rozdíl od předchůdce. V kapličce jsou 3 přístroje, zcela vlevo je otáčkoměr s digitálními ukazateli cejchovanými jen po 250 otáčkách, takže nedává zcela přesné údaje. Uprostřed je tachometr, který má po obvodu klasickou analogovou stupnici s ručičkou, uvnitř je velký displej palubního počítače, který případně zobrazuje digitálně rychlost a menšími číslicemi a údaj o nastavené rychlosti tempomatu, případně max. limitu rychlosti. Ručička u tachometru je pouze na vnějšku, vypadá to velmi efektně, ale zakrývá údaje o rychlosti. Vpravo se na kruhovém zbytečně velkém (stejný jako otáčkoměr) ukazateli digitálně zobrazuje stav paliva a uprostřed ujeté vzdálenosti. U palubního počítače s jednoduchým ovládáním mi chybí u Citroenu už tradičně doba jízdy, má 2 paměti (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost). Barvu podsvícení palubních přístrojů lze měnit v 7-mi odstínech (od bílé po sytě modrou). Světla mají funkci denního svícení. Blikače mají příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory s dobrým zvukem má ovládání na volantu. V horní části středového tunelu pod výdechy větrání je velký displej příplatkové navigace, která zobrazuje i údaje radia a a MP3 přehrávače. 4-ramenný elegantní volant se stříbrným plastovým dekorem s ergonomickým tvarem a koženým potahem se dobře drží a  je seřiditelný ve 2 osách. Vůz měl v základní výbavě automatickou dvouzónovou klimatizaci. Ovládanou tlačítky a kruhovými ovladači v krajních je displej udávající nastavenou teplotu. Z vozu je dobrý výhled všemi směry.

Přední anatomické sedačky jsou velmi pohodlné a mají dobré boční vedení, nastavitelnou bederní opěrku, opěrky hlavy se dají jednoduše nastavit, vzdálenost od hlavy nejen výška, obě přední sedačky jsou výškově nastavitelné. Přední sedačky mají funkci masáže zad (v oblasti nastavitelné bederní opěrky). Ani po delší cestě Vás z předních sedaček nebudou bolet záda. Elegantní, ale nepraktické je světlé čalounění. Mezi sedadly je loketní opěrka, která je posuvná, nemá však aretovanou polohu, takže pod loktem ujíždí. V loketní opěrce je zásuvka na 230 V s výkonem 150 W.  Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 73 cm (sedák 47 + 26 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou bylo vzadu dost místa 92 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče včetně ovládání zrcátek, kde se do kapsy vejde i velká 1,5 litrová láhev. Před řadící pákou na středové konzole je ideální místo pro uložení mobilního telefonu.

Zavazadlový prostor má velmi slušný objem 380 litrů s rezervou a bez ní dokonce 408 litrů. Pod podlahou kufru je rezervní kolo o rozměru 125-85R16. Má praktický pravidelný tvar, po stranách jsou gumové pásky na přichycení drobností a na každé straně jsou 2 háčky na zavěšení tašek. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. V zadním opěradle je uprostřed loketní opěrka za ní je otvor na prostrčení delších předmětů, například lyží. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha, objem se zvětší na 1183 litrů a ložná plocha se prodlouží z 84 až na 162 cm k opěradlu řidiče. Naměřil jsem rozměry - šířka 105 cm, výška pod odnímatelným krytem je 55 cm. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem, nákladová hrana je 71 cm nad zemí a 17 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru -zámek 187 cm nad zemí, což je slušná hodnota. V plastu na vnitřní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání, takže si neušpiníte ruce.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s ASR a protiskluzem ITC je v základní výbavě. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Systém pro hlídání mrtvého úhlu (v zrcátku se rozsvítí dioda, pokud je v mrtvém úhlu schovaný vůz). Výborné brzdy - kotouče na všech 4 kolech. Vůz se po rozjezdu automaticky zamkne.

DESIGN Nový design Citroenu nevypadá v případě modelu C4 tak odvážně a zajímavě jako dřív. Nicméně působí elegantně, solidně a nadčasově. Přední část s novým velkým logem plynule navazuje na chromové lišty masky, světlomety se spodní linkou (kde je blinkr) protaženými do boku a malými kulatými mlhovkami. Na boku je několik prolisů po celé délce vozu. Zadní světla zasahují do boků a jsou rozdělené na 2 díly, vnitřní jsou na pátých dveřích, registrační značka je nyní umístěná v horní části zadního nárazníku, dole je chromovaná lišta. Zrcátka jsou na stopce ve které je umístěn blinkr, bohužel na bocích ani náraznících nenajdete žádné ochranné lišty.

CENA Testovaný vůz v nejvyšší výbavě Exlusive, standartní ceníková cena je 563.900 nyní je nabízen za akční cenu 509.900 Kč (9/2011 sleva 54.000). V této výbavě najdeme  ESP, 6x airbag, tempomat a omezovač rychlosti, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, 4x el. okna a zrcátka, dešť. senzor stěračů, samočinné světlomety, automatické zatmavení zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro, bluetooth připojení, handsfree, USB,  zásuvka na 230 V, zadní čidla parkování, el. sklopná zrcátka ,výškově nastavitelné přední sedačky s el. nastavitelnou bederní opěrou a masážní funkcí, polokožené čalounění sedadel, kožený volant stavitelný ve 2 osách, automatická 2 zonová klima, 16“ alu kola s pneu 205-55, zatmavená zadní skla. Příplatková výbava : paket bezpečnost: natáčecí bixenony, systém sledování mrtvého úhlu, detektor tlaku v pneu za 24.900 Kč, navigace eMyWay za 19.900, 17“ Alu kola s pneu 225/45 za 5.900, metalická barva za 14.400 Kč. Cena všech doplňků 65.100 Kč. Celková akční cena je tak celkem 575.000 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborné jízdní vlastnosti a brzdy

                  - přesné řazení s delšími drahami

                  - silný a kultivovaný motor    

                  - palubní počítač se 2-mi pamětmi

                  - bohatá základní výbava

                  - bohatá bezpečnostní výbava - v základu ESP a 6 airbagů

                  - dlouhá šestka

                  - zásuvka na 230 V

                  - prostorný interiér

                  - pohodlné přední sedačky s masážní funkcí

                  - sklopení zrcátek při parkování 

                  - natáčecí bixenony

                  - kvalitní audio s USB připojením

                  - ergonomický a kvalitně provedený interiér

                  - tvar volantu s ovladači

MÍNUSY: - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - složité ovládání pamětí tempomatu

                  - vibrace na nerovné vozovce se přenášejí do volantu

                  - středový tunel, který tlačí na pravou nohu řidiče

                  - na sluníčku špatně čitelný displej navigace

                  - chybí boční ochranné lišty i nárazníků

                  - chybí ukazatel chladící kapaliny, zbytečně velký ukazatel paliva

                  - digitální otáčkoměr cejchovaný po 250 otáčkách  

                  - nepraktické světlé čalounění 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

     Motor 1997 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                       

Výkon 110 kW (150k) /3.750 ot./min., točivý moment 340 N.m  při 2.000 - 2.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.329 - 1.789 - 1.502 mm, rozvor 2.608 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.426 kg, užitečná 459 kg, celková 1.885 kg 

Nádrž na 60 l paliva.

Zavazadlový prostor 380/ 408 l (bez rezervy) po sklopení sedaček 1183 litrů.                                                                                                                        

Pneu 225-45 R17 Michelin Primacy HP (letní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 8,6 s, max. rychlost 207 km/h
Spotřeba paliva 4,1 mimo - 6,6 město - 5,0 l/100km  kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 484 km - 6,3 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 9,4 s.

 

 

Resume: rodinný hatchback, který se může směle postavit německým konkurentům jako je Golf a Focus. Má výborný podvozek, přesné řazení a dobrý motor. Prostorný, moderní a dobře zpracovaný interiér a velký kufr.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu