Vyhledávání

Test nového Citroenu C4 se základním motorem 1,4 VTI

Test nového Citroenu C4 se základním motorem 1,4 VTI

Nová C4 se nyní vyrábí pouze v jediné 5-ti dveřové karosérii, testoval jsem verzi se základní benzinovou 1,4-tkou VTI. Jedná se o příjemný vůz nižší střední třídy. Za týden jsem se s novou C4 najezdil přes 900 km.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz se základním benzínovým motorem - 1,4 VTI (je to motor od BMW používaný také ve vozech Peugeot). Motor mě vzhledem k malému objemu překvapil svou pružností, zrychloval již od 2.500 otáček. Zejména na nižší rychlostní stupně 2 a 3 velmi rychle a ochotně zrychloval od 2.500 do 6.000 otáček, kde je nejvyšší výkon 70 kW (95 koní).

 

Na dálnici při jízdě rychlostí kolem 120 km/h se spotřeba pohybuje kolem 6,5 - 7 l/100km. I při dynamické jízdě mimo město jsem se nedostal přes 7,5 litru, běžná jízda mimo město znamená 5,5 - 6,5 litrů. Popojíždění po městě kolem 7-9 litrů. Za celý test 910 km jsem dosáhl při rozumné jízdě výborné spotřeby 6,1 l/100km, to znamená přesně tak, jak udává výrobce. Motor měl na počátku testu najeto pouze 5.500 km, takže se dá ještě očekávat snížení spotřeby. V zásadě se dá jezdit s kombinovanou spotřebou kolem 6-ti litrů. Pokud bude vůz využívaný pro 1-2 osoby je tato motorová varianta na běžné poklidné ježdění dostačující. Motor je velmi tichý a kultivovaný. Maximálka 182 km/h a zrychlení z 0-100 km/h za 11,9 s jsou slušné hodnoty na motor tohoto objemu, mě se povedlo zrychlení na tachometrových 100 za 12,2 s.

PODVOZEK je velmi dobře naladěn, dnes se nové Citroeny chovají spíš jako konkurenti z německa. Nová C4 sedí v zatáčkách jako přibitá v zatáčkách se nijak výrazně nenaklání a poslušně drží zvolenou stopu na letních pneu Michelin Energy Saver 205-55 R16 na elegantních originálních Alu kolech. Nedostal jsem se na limit vozu, kde by mě případně zastavil standartní stabilizační systémem ESP. Jízdu jsem si opravdu užíval. Podvozek je nastaven jako rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením. Menší nerovnosti, díry v silnici velmi dobře odfiltroval.

ŘÍZENÍ Šlo velmi zlehka a vůz se příjemně řídil. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu.

ŘAZENÍ Je přesné s delšími drahami. Uvítal bych 6-tku při dálničních rychlostech motor zbytečně moc točil a samozřejmě jde nahoru zbytečně i spotřeba. Motor točí na 5-tku při 90- 2.500, při 100 kolem  3.000, při 120 kolem 3.500 a  při dálničním limitu 130 je to kolem 3.750 otáček a  ve 150-ti motor už točí 4.500. Údaje nejsou zcela přesné, protože digitální otáčkoměr je cejchován po 250 otáčkách. Optimální rychlost je cca do 130-ti.

INTERIÉR Přístrojová deska je z kvalitních měkčených plastů. Interiér je velmi kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou před řidičem na rozdíl od předchůdce. V kapličce jsou 3 přístroje, zcela vlevo je otáčkoměr s digitálními ukazateli cejchovanými jen po 250 otáčkách, takže nedává zcela přesné údaje. Uprostřed je tachometr, který má po obvodu klasickou analogovou stupnici s ručičkou, uvnitř je velký displej, který zobrazuje digitálně rychlost a menšími číslicemi ujeté vzdálenosti a údaj o nastavené rychlosti tempomatu, případně max. limitu rychlosti. Vpravo se na kruhovém zbytečně velkém (stejný jako otáčkoměr) ukazateli digitálně zobrazoval stav paliva a uprostřed dojezd vozu. Údaje palubního počítače a radia byly soustředěny na displeji, který se nacházel uprostřed palubní desky pod výdechy větrání. U palubního počítače s jednoduchým ovládáním mi chyběla u Citroenu už tradičně doba jízdy, měl 2 paměti (zobrazoval průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost). Světla mají funkci denního svícení. Blikače mají příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a dobrým zvukem mělo ovládání na volantu. 4-ramenný elegantní volant se stříbrným plastovým dekorem s ergonomickým tvarem a koženým potahem se dobře drží a  je seřiditelný ve 2 osách. Vůz měl v základní výbavě automatickou dvouzónovou klimatizaci. Ovládanou tlačítky a kruhovými ovladači v krajních byl displej udávající nastavenou teplotu. Z vozu je dobrý výhled všemi směry.

Přední anatomické sedačky jsou velmi pohodlné a mají dobré boční vedení, nastavitelnou bederní opěrku, opěrky hlavy se dají jednoduše nastavit, vzdálenost od hlavy nejen výška, obě přední sedačky jsou výškově nastavitelné. Ani po delší cestě Vás z předních sedaček nebudou bolet záda. Mezi sedadly je loketní opěrka, která je posuvná nemá však aretovanou polohu, takže pod loktem ujíždí. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 73 cm (sedák 47 + 26 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač byl na dveřích řidiče včetně ovládání zrcátek, kde se do kapsy vešla i velká 1,5 litrová láhev. Před řadící pákou na středové konzole je ideální místo pro uložení mobilního telefonu.

Zavazadlový prostor má velmi slušný objem 380 litrů s plnohodnotnou rezervou a bez ní dokonce 408 litrů. Má praktický pravidelný tvar, po stranách jsou gumové pásky na přichycení drobností a na každé straně 2 háčky na zavěšení tašek. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha, objem se zvětší na 1183 litrů a ložná plocha se prodlouží z 84 až na 160 cm k opěradlu řidiče. Naměřil jsem rozměry - šířka 105 cm, výška pod odnímatelným krytem je 56 cm. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem, nákladová hrana je 72 cm nad zemí a 17 cm nad podlahou kufru Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru -zámek 189 cm nad zemí, což je velmi slušná hodnota. V plastu na vnitřní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání, takže si neušpiníte ruce.

DESIGN Nový design Citroenu nevypadá v případě modelu C4 tak odvážně a zajímavě jako dřív. Nicméně působí elegantně, solidně a nadčasově. Přední část s novým velkým logem plynule navazuje na chromové lišty masky, světlomety se spodní linkou (kde je blinkr) protaženými do boku a malými kulatými mlhovkami. Na boku je několik prolisů po celé délce vozu. Zadní světla zasahují do boků a jsou rozdělené na 2 díly, vnitřní jsou na pátých dveřích, registrační značka je nyní umístěná v horní části zadního nárazníku, dole je chromovaná lišta. Zrcátka jsou na stopce, bohužel na bocích ani náraznících nenajdete žádné ochranné lišty.

CENA Testovaný vůz byl v prostřední výbavě Tendance  (běžně pro tento motor se vyšší výbava nedodává). Ceníková cena je 368.900 nyní je nabízen za příznivou akční cenu 329.900 Kč (7/2011). V této výbavě najdeme  ESP, 6x airbag, tempomat a omezovač rychlosti, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, 4x el. okna a zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro, výškově nastavitelné přední sedačky s nastavitelnou bederní opěrou, kožený volant stavitelný ve 2 osách, manuální klima, 16“ plechová kola s pneu 205-55, zatmavená zadní skla. Příplatková výbava :  Paket komfort: automatická klima, dešť. senzor stěračů, samočinné světlomety, automatické zatmavení zrcátka  za 11.900 Kč , paket city : zadní čidla parkování, el. sklopná zrcátka za 9.900, 16“ Alu kola za 15.900, connecting box - bluetooth připojení, handsfree, USB, za 7.500, metalická barva za 14.400 Kč. Cena všech doplňků 59.600 Kč. Celková akční cena je tak celkem příznivých 389.500 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborné jízdní vlastnosti a brzdy

                  - poměrně výkonný a úsporný motor    

                  - přesné řazení s delšími drahami

                  - přiměřená cena, bohatá základní výbava

                  - bohatá bezpečnostní výbava - v základu ESP a 6 airbagů

                  - prostorný interiér

                  - pohodlné přední sedačky

                  - ovládání a zobrazení tempomatu 

                  - plnohodnotná rezerva

                  - kvalitní audio s USB připojením

                  - ergonomický a kvalitně provedený interiér

                  - tvar volantu s ovladači

                  - velký zavazadlový prostor      

MÍNUSY: - chybí 6-tka, krátká 5-tka

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - složité ovládání pamětí tempomatu

                  - středový tunel, který tlačí na pravou nohu řidiče

                  - chybí boční ochranné lišty i nárazníků

                  - chybí ukazatel chladící kapaliny, zbytečně velký ukazatel paliva

                  - digitální otáčkoměr cejchovaný po 250 otáčkách  

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1397 cm3 řadový zážehový 4 válec                                                                                      

Výkon 70 kW (95 k) /6.000 ot./min. , točivý moment 135 Nm 4.000 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.329 - 1.789 - 1.502 mm, rozvor 2.608 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.255 kg, užitečná 465 kg, celková 1.720 kg 

Nádrž na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 380/ 408 l (bez rezervy) po sklopení sedaček 1183 l                                                                                                                       

Pneu 205 - 55 R16 Michelin Energy
Zrychlení 0 - 100 km/h za 11,9 s, max. rychlost 182 km/h
Spotřeba paliva 4,9 mimo - 8,2 město - 6,1 l/100km  kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 910 km - 6,1 l/100km 

 

Resume: rodinný hatchback, který se může směle postavit německým konkurentům jako je Golf a Focus. Má výborný podvozek, přesné řazení a úsporný motor. Prostorný moderní a dobře zpracovaný interiér a velký kufr. Tohle všechno dostanete za velmi rozumnou cenu, navíc s bohatou, zejména bezpečnostní výbavou.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu