Vyhledávání

Test nového Focusu Combi s novým litrovým tříválcem Ecoboost

Test nového Focusu Combi s novým litrovým tříválcem  Ecoboost

Focus má nyní v nabídce nový litrový tříválec. 3-tí generace Focusu byla  představena na jaře 2011 v Ženevě. Focus patří do velmi nabité nižší střední třídy - hlavní konkurenti jsou tyto kombíky: Golf 6, Astra, Megane, Peugeot 308 a korejci - úspěšná Kia Ceed a Hyundai i30 a hlavně nejprodávanější domácí Octavia.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s momentálně nejmenším, ale ne nejslabším dodávaným motorem. Jedná se o zcela nový litrový benzinový turbem dopovaný tříválec Ecoboost s objemem jednoho litru. Tato verze dává 92 kW v 6.000 ot., točivý moment 170 Nm od 1.500 až do 4.500 otáček. Motor má tah a sílu až od středních otáček, od 3.000 dobře táhne, v nižších otáčkách pod 2.500 nemá moc velkou sílu. Takže ideální je ho držet nad 2.500 spíš kolem 3.000 otáček jinak nečekejte žádnou velkou dynamiku. V tomto případě platí staré dobré objem ničím nenahradíš a lepší volbou bude motor 1,6 Ti-VCT.

Spotřeba - na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h se spotřeba pohybuje kolem 6-7 l/100km. Při jízdě úsporným stylem se dá jet i pod 6 litrů. Při běžné jízdě mimo město se spotřeba drží kolem 7-mi litrů. Ve městě jezdíte za 7-8 litrů, také díky dobře fungujícímu systému Start - stop, kdy se při zastavení motor vypne (při zařazeném neutrálu až téměř při zastavení) po zmáčknutí spojky motor během okamžiku naskočí a než stačíte zařadit jedničku motor už běží a můžete se rozjet. Spotřeba za celý test 637 km pro mě byla dost zklamáním, dosáhl jsem o 2 litry vyšší spotřebu než udává výrobce (5,1) 7,1 l/100km, což  je víc než u testovaného kombi s 1,6 Ecoboost se 182 koňmi. Udávanou maximálku 193 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 11,5 s jsem zvládl ve stejném čase cca 10,6 s na tachometrových 100. V nižších otáčkách je motor je tichý, dává o sobě vědět až ve vyšších otáčkách cca od 3.500-4.000.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti jsou výborné, tak jak je u Fordu dobrým zvykem. Nová generace Focusu stejně jako předchozí model nabízí špičkový podvozek s víceprvkovou zadní nápravou. Ten je velmi příjemný, dobře filtruje nerovnosti vozovky, v zatáčkách Focus poskytuje velkou jistotu a můžete jet rychleji než obvykle na letních pneu Good Year Efficient Grip o rozměru 215-50 R17 na originálních 17 Alu kolech. Brzdy fungují velmi dobře, jsou velmi účinné - kotouče jsou na všech kolech. Jízdními vlastnostmi patří na špičku třídy.

ŘÍZENÍ Je velmi příjemné s variabilním účinkem elektrického posilovače. Kožený multifunkční volant stavitelný ve dvou osách je zploštělý a bohužel místy až moc silný. Řízení klade optimální odpor.

ŘAZENÍ Je přesné s optimálními drahami. Ergonomická kožená hlavice řadící páky se dobře drží. Vůz má 6-ti stupňovou manuální převodovku  - motor točí na 6-tku při 90 km/h 1.850, při 100 cca 2.100, při 120 - 2.500 a  při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje pouze 2.750 ve 150 to je stále ještě rozumných 3.200 otáček. Převody respektive dosažené otáčky jsou stejné jako u 1,6 Ecoboost 184 koní.

INTERIÉR Přístrojová deska je z měkčených plastů. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska vychází z poslední generace Fiesty a má tradiční analogovou kapličku před řidičem. Je přehledná vlevo je otáčkoměr, který je cejchován po 125 otáčkách což není ideální. Vedle vpravo je tachometr, oba přístroje jsou hluboko zapuštěny ve stříbrných tubusech. Dole mezi hlavními přístroji je vlevo ukazatel stavu paliva, vpravo teploměr chladící kapaliny. Nahoře mezi přístroji je velký displej palubního počítače. U palubního počítače mi chybí doba jízdy, má pouze jednu paměť (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost). Světla mají funkci denního svícení. Blikače jsou vybaveny dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Focus nabízí dobře fungující hlasové ovládání (nově česky) audio systému, klimatizace, telefonu. Vestavné originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a dobrým zvukem má ovládání i tlačítky na a pod volantem. 4-ramenný volant se stříbrným plastovým dekorem se silnějším věncem s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Na volantu jsou joysticky vpravo na ovládání radia a vlevo na palubní počítač a ostatní funkce. Ovládání tempomatu je vlevo pod volantem, vpravo je další ovladač radia a CD a MP3 přehrávače. Vůz je vybaven dvouzónovou automatickou klimatizací, které chybí funkce duo, takže vždy musíte nastavit pravou a levou stranu odděleně. Ovládanou tlačítky, uprostřed je displej klimatizace, po obou stranách byly otočné ovladače teploty, která se nastavuje po půl stupních.

Z vozu je poměrně dobrý výhled, jen mohutný A-sloupek omezuje výhled šikmo vpřed. Vůz byl vybaven vyhřívaným čelním sklem, což se bude v zimě určitě hodit. Přední sedačky jsou pohodlné, výškově stavitelné s nastavitelnou bederní opěrkou. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm a 26 cm mezera mezi sedadly (srovnatelně jako v Octavii, P308, Hyundai i30) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je dost místa 100 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním předních oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde litrová láhev. Mezi sedadly je loketní opěrka ve které je slot pro USB do audiosystému, ovládání MP3 přehrávání z USB je velmi jednoduché.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru průměrných 476 litrů. Pod jeho podlahou v testovaném voze byla dojezdová rezerva 125-90 R16. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel i sedáků vznikne rovná plocha (o délce až 178 cm), objem kufru je pak 1502 litrů. Naměřil jsem rozměry - šířka 114 cm, výška pod odnímatelným krytem je 50 cm, délka v rovině podlahy 101 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je pouze 59 cm nad zemí přímo v úrovni podlahy kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 190 cm nad zemí, což je dobrá hodnota. V plastu na vnitřní straně jsou 2 madla určené pro uchopení při zavírání kufru.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s protiskluzem TCS je v základní výbavě. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Systém blis pro hlídání mrtvého úhlu (v zrcátku se rozsvítí oranžová dioda, pokud je v mrtvém úhlu schovaný vůz). Systém hlídání jízdních pruhů LDW, sledování bdělosti řidiče. Světlomety s funkcí automatického přepínání z dálkových na tlumené (protijedoucí, před jedoucí auto, město s osvětlením za těchto situací se dálkové světla přepnou na tlumené), systém funguje velmi dobře. Vůz je vybaven praktickými předními a zadními parkovacími čidly a dobře fungujícím parkovacím asistentem, který Vám změří místo potřebné na zaparkování a pak za vás točí volantem, šlapete pouze na pedály a dle pokynů na displeji palubního počítače zařadíte jedničku nebo zpátečku.

DESIGN Je povedený i když zcela odlišný od předchozích modelů Focus, nyní vypadá spíš jako větší Fiesta - to se týká přední části i boční siluety u karoserie hatchback. Na přední části zaujmou 3 velké otvory pro chlazení motoru a protáhlé světlomety, kulaté chromované mlhovky. Zadní část s dělenými sdruženými světlomety protáhlými výrazně do boku působí velmi zdařile. V dolní části zadního nárazníku je černý (nelakovaný) plast, kde jsou umístěny kočičí oči. Při pohledu z boku zaujme plynule stoupající linka karoserie, pod hranou oken je chromová lišta. Na střeše jsou nízké podélné chromované lišty (hagusy) pro montáž střešního nosiče. Vozu bohužel chybí jakékoliv ochranné lišty ať na náraznících, tak i na dveřích což není praktické. Testovaný model měl příplatkovou novinku - vyklápěcí ochranné lišty dveří, které při otevření chrání hranu dveří před nárazem do sousedního vozu.

CENA Focus Combi v nejvyšší výbavě Titanum je nabízen v akční nabídce Champions Edition za cenu 466.690 Kč (8/2012) od září dokonce za cenu hatchbacku 436.690, ale standartní ceníková cena je 556.690 Kč. V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6 x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou a bezklíčkové startování tlačítkem, 4x el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, automatické stěrače, vnitřní zrcátko s aut. zatmíváním, sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrou výškově nastavitelné, automatická 2 zónová klimatizace, palubní počítač, radio s CD a MP3 s 6-ti repro USB a AUX připojení, bluetooth handsfree, hlasové ovládání v angličtině, asistent rozjezdu do kopce, tempomat a omezovač rychlosti, zadní dělené sedadlo, kožený volant nastavitelný ve dvou osách s ovládáním radia, systém start stop,16“ alu kola.

Příplatková výbava : chránič hran dveří 1.600, obě přední sedadla s nastavitelnou bederní opěrkou a výškově stavitelná za 2.200, sada assist plus: vyhř. přední sklo, systém BLIS, varování před opuštěním jízdního pruhu, funkce automatického rozpoznávání dopr. značek, automatické přepínání dálkových světel, el. sklopná zpětná zrcátka, sledování bdělosti řidiče za 28.500, Sada City Plus - aktivní parkovací asistent umožňující podélné parkování, vnější zpětná zrcátka - vyhřívaná a sklopná za 15.000, sada Family signál nezapnutých pásů na všech 5 sedadlech, ovládání a blokování zadních oken z místa řidiče za 1.700, sada Style 17“ alu kola s pneu 215-50 a zadní tmavě tónovaná skla Privacy za 7.500, bílá frozen za 5.600 Kč. Doplňky celkem za 62.100 Kč. Celková cena po slevě je 498.790 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborné jízdní vlastnosti a brzdy

                  - dobré odhlučnění interiéru do 160 km/h

                  - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky

                  - příjemně tuhé řízení

                  - pohodlné přední sedačky

                  - automatické přepínání světel dálkové/potkávací

                  - dobré zpracování, palubní deska z měkčených plastů

                  - dobře fungující parkovací asistent

                  - prostor na zadních sedadlech

                  - USB připojení (v loketní opěrce) a snadné ovládání

                  - funkce čtení dopravních značek a hlasové ovládání, systém blis

                  - ochranné vyjížděcí lišty dveří

                  - vyhřívané přední sklo

MÍNUSY: - středová konzola tlačí na koleno řidiče i spolujezdce

                  - zátah motoru až od středních otáček (nad 3.000)

                  - cenový odstup od verze 1,6 77 kW - 28.000 Kč

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - pouze jedna paměť palubního počítače

                  - cejchování otáčkoměru po 125 otáčkách

                  - i v nejvyšší výbavě chybí čidla parkování

                  - chybějící ochranné lišty - nárazníky, dveře

                     

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 998 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 3 válec ecoboost                                                                                     

Výkon 92 kW (125 k) /6.000 ot./min., točivý moment 170 Nm při 1.500 - 4.500 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.456 - 1.858 - 1.505 mm, rozvor 2.648 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1241 kg , užitečná 659 kg, celková 1.900 kg                                  

Nádrž na 55 l paliva. Zavazadlový prostor 476/1502 l (s dojezdovou rezervou)                                                                                                                    

Pneu 215-50 R17 Good Year Efficient Grip (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 11,5 s, max. rychlost 193 km/h
Spotřeba paliva 4,4 mimo - 6,4 město - 5,1 l/100km kombinace

Během testu ujeto 637 km s průměrnou spotřebou 7,1 l/100km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 10,6 s.

 

Resume: Focus patří mezi nejlepší vozy nižší střední třídy s výborným podvozkem, jen bych volil asi jinou verzi motoru. Prostorné kombi je ideální rodinný vůz. Disponuje moderními elektronickými systémy: aktivní tempomat, asistent parkování, některé převzal od koncernového Volva - Blis.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu