Vyhledávání

Test nového Hyundai i10 s tříválcovým motorem 1,0

Test nového Hyundai i10 s tříválcovým motorem 1,0

Nová i10 se představila světu na autosalonu ve Frankfurtu v září 2019, přesně po 6  letech po představení předchozí generace. i10 patří do třídy minivozů hlavními konkurenty jsou zejména postarší domácí Citigo společně s VW Up, Opel Adam, Fiat Panda, Kia Picanto a Kolínská trojčata - P107, Citroen C1 a Toyota Aygo. Testovaný vůz je se základním motorem1,0 ale s bohatou výbavou Style Premium.

MOTOR Benzínový 3-válec o objemu 998 cm3 se čtyřmi ventily na válec. Motor dosahuje výkonu 49,3 kW až při 5.500 otáčkách a točivý moment 96,2 Nm až ve 3.750 otáčkách. Motor překvapivě začíná táhnout zhruba od 2.500 otáček, ale k dosažení lepší dynamiky, zejména v kopcích je potřeba motor více vytáčet nad 3.000 otáček. Na nižší rychlostní stupně cca do 80-ti je motor poměrně svižný. Při stálé rychlosti je vůz tichý, při zrychlení je slyšet typický zvuk tříválce. Systém start-stop, má tlačítko na středovém tunelu.

Motor je velmi úsporný - při běžné jízdě mimo město budete jezdit se spotřebou kolem 5-ti litrů. Při úsporné jízdě si i10 vezme jen kolem 4 litru naturalu. Ve městě si vezme zhruba kolem 5-6- ti litrů. Na dálnici je spotřeba nejvyšší kolem 6 litrú, vzhledem k vyšším otáčkám (cca 3.800 při 130). Během celého testu 600 km jsem dosáhl spotřeby 4,6l/100km (dle palubního počítače), což v podstatě odpovídá údajům, výrobce (4,2-4,5). Údaje výrobce, maximálka 156 km/h - tu jsem nezkoušel (na 150 jsem to rozjel) a zrychlení z 0-100 km/h za 14,6 s, já jsem dosáhl zrychlení na tachometrových 100 o pů  vteřiny dřív, za 14,0 s na trojku.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě příjemně překvapily vzhledem k velikosti vozu (třída mini vozů).  V zatáčkách i10 velmi dobře sedí, ale trochu se naklání. Podvozek nezvládá   tlumení nerovností a hlavně těch příčných. Vůz jezdil na originál čtyřpaprskových stříbrno-černých hliníkových kolech s pneu 195-45 R16 Hankook Ventus Prime 3 (letní). Kotoučové brzdy, které jsou překvapivě i vzadu mají velmi dobrou účinnost a nemají problém lehký vůz zastavit.

ŘÍZENÍ Má elektrický posilovač, klade optimální odpor je přesné a vůz se velmi dobře ovládá. Vzhledem ke třídě a velikosti vozu se velmi dobře řídí.

ŘAZENÍ Manuální 5-ti stupňové převodovky je přesné s optimálními drahami.Řadící páka má koženou hlavici s příjemným tvarem a dobře se drží. Motor točí na 5-tku při 90 km/h - 2.600, při 100 je to 2.900, při 120 kolem 3.500 a při dálničním limitu 130 už motor točí cca 3.800 otáček, ve 150 už je to 4.400 otáček. Otáčkoměr je cejchovaný po 250 otáčkách.

INTERIÉR Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou před řidičem, je dobře zpracovaná působí dobře i na pohled. Je v černostříbrném elegantním provedení, stříbrný plast před spolujezdcem má strukturu jako přední maska, ale měkčené plasty zde nehledejte, to bych ani u auta této třídy nečekal. V kapličce před řidičem je vlevo otáčkoměr v jeho dolní části je teploměr chladící kapaliny, vpravo rychloměr v jeho dolní části palivoměr. Mezi hlavními přístroji je multifunkční displej - zobrazuje údaje palubního počítače, nebo okamžitou rychlost, průměrnou spotřebu s grafikou, udržování jízdních pruhů a stále teploměr vnější teploty a celkové kilometry a dojezd. Palubní  počítač - zobrazuje dobu jízdy, průměrnou spotřebu, ujetou vzdálenost. Má dvě paměti, denní a celkovou a ovládá se tlačítky na volantu. Přístroje mají bílé podsvícení, tlačítka a ovladače mají modré.

Uprostřed palubní desky je 8“ barevný dotykový displej navigace a audia (navazuje na palubní přístroje) s MP3 přehrávačem, má i digitální DAB radio, to se samo přepíná mezi FM a přeskakuje podle signálu a není možné nastavit na FM nebo DAB, což není šťastné řešení. Audio má 4 reproduktory - ve dveřích, bohužel plasty rezonují a to jsem měl stažené basy. Navigace si poslední ujeté trasy (adresy) ukládá nějak nahodile,není to podle toho, kdy se jízda jela ani podle abecedy, což je dost nepřehledné. Blikače mají dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Na 3-ramenném volantu se silným věncem potaženém kůží je ovládání audia a tempomatu, volant je seřiditelný pouze výškově, ale je překvapivě vyhřívaný. Dole na středovém tunelu je ovládání automatické klimatizace, velkými kruhovými ovladači se nastavuje teplota, po půl stupních a intenzita ventilátoru, tlačítky kam bude vzduch foukat. Klimatizace má svůj vlastní modře podsvícený displej.

Vůz má elektrické ovládání všech 4 oken, hlavní ovladač a ovládání el. zrcátek a zamykání je na madle dveří řidiče. U tak malého vozu překvapí komfortní výbava -  vůz má například bezklíčkové otvírání a startování tlačítkem na palubní desce. Přední pásy nejsou výškově stavitelné. Přední sedačky čalouněné dvoubarevnou textílií  jsou pohodlné, mají dobré boční vedení, jsou vyhřívané, řidičova sedačka je výškově nastavitelná a má loketní opěrku, která je dost vysoko. Vzadu je poměrně slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 71 cm (sedák 44 + 27 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je 90 cm, což je dostačující.

Zavazadlový prostor má objem 228 l (s rezervou) bez ní pak 252 litrů, po sklopení děleného opěradla se zvětší na 1022 litrů (1046 l bez rezervy). Naměřil jsem rozměry - šířku 105 cm, výška pod zadním platem je 52 cm (39 cm dvojitá podlaha), délka v rovině podlahy je 49 cm, po sklopení sedaček se prodlouží na 130 cm. Po sklopení sedaček vznikne na podlaze kufru schod, při zvýšené-dvojité podlaze plynule navazuje. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je přes poměrně dost vysokou nákladovou hranu cca 70 cm nad zemí a 18 cm (5 cm dvojitá podlaha) nad podlahou kufru. Plato kufru se musí zvedat ručně, chybí šňůrky. Po otevření kufru se nachází spodní hrana víka kufru - zámek 182 cm nad zemí. V plastu na vnitřní straně je vpravo prohlubeň určená pro uchopení při zavírání. Pod podlahou kufru je dojezdová rezerva o rozměru 115-70D15.

BEZPEČNOST Bezpečnostní výbava je na velmi vysoké úrovni, už základní model má sériově 6 airbagů (včetně okenních pro přední a zadní sedadla) a stabilizační systém ESP. Vůz má příplatkový paket a v něm je varování před čelním nárazem FCWS, autonomní brzdění FCA, varovný systém opuštění jízdního pruhu LDWS a při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Automatické přepínání dálkových a tlumených světel HBA. Automatické tísňové volání eCall. Brzdy fungují velmi dobře i vzadu jsou překvapivě kotouče.

DESIGN Nový model má atraktivní ostřejší tvary. Ostře řezaná maska s kulatými denními LED světla v horních rozích masky, přední světla jsou protaženy do boků, na vnitřní straně jsou blikače, na boku předního nárazníku jsou falešné otvory na chlazení brzd a v nich kulaté mlhovky Vůz je v dvoubarevném provedení, černá střecha navazuje na zadní spojler a černý C sloupek. Zadní koncová světla jsou výrazně protažena do boků. Pod velkým oválným zadním znakem je madlo na otvírání víka kufru a parkovací kamera. Registrační značka je na zadním nárazníku, na jeho stranách je mlhovka a světlo zpátečky, pod nárazníkem je naznačen černý difuzor. Boční linie oken stoupá u zadních dveří až ke střeše. Vůz nemá ochranné lišty dveří, tak jako předchozí model. Kliky dveří jsou chromované. Délka proti předchozí generaci narostla pouze o 5 mm, do šířky o 20 mm a naopak je o 20 mm nižší, se 40 mm delším rozvorem.

CENA Testovaný vůz s motorem 1,0 v nejvyšší výbavě Style je za katalogovou cenu 359.990 Kč (11/2020) aktuálně je nabízen za akční cenu 319.900 Kč. V základní výbavě vozu najdeme: ESP s protiskluzovým TCS, 6x airbag, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a sklopným klíčkem, alarm, 4x el. okna, vestavné autorádio s MP3 s USB s 8“ displejem a ovládáním na volantu, 4x repro, tempomat, elektrický posilovač řízení,el. ovládané a vyhřívané zpětné zrcátka, kliky a zrcátka v barvě vozu, výškově nastavitelná sedačka řidiče, automatická klimatizace, palubní počítač, dělené sklopné zadní sedačky, vyhřívání předních sedaček a volantu, autonomní nouzové brzdění FCA, varování před čelním nárazem, asistent pro rozjíždění do kopce, asistent pro vedení v jízdních pruzích LKA, sledovaní únavy řidiče DAW, Automatické tísňové volaní eCall, 15“ Alu kola, dojezdová rezerva, zadní parkovací senzory a kamera, tónovaná a zatmavená zadní skla, automatické přepínání dálkových světlometů HBA, LED denní přední světla a mlhovky.

Příplatková výbava: Paket Premium střecha v odlišném barevném provedení, 16" kola z lehké slitiny, pneumatiky 195/45 R16, integrovaná navigace s 8" dotykovým displejem, USB, AUX, DAB s funkcí Android Auto a Apple CarPlay, inteligentní klíč a startovaní tlačítkem, fixační síť zavazadlového prostoru, rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost ISLW, funkce vzdálené správy vozu Bluelink to vše za 50.000 Kč, metalíza je za 12.900 Kč. Cena příplatkové výbavy 62.900 Kč. Celková akční cena je 382.890 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:


PLUSY :    - dobré jízdní vlastnosti v zatáčkách
                - úsporný motor
                - bohatá výbava

                - bezklíčkové otvírání a startování
                - prostor na sezení vzadu
                - atraktivní vzhled, dvoubarevné provedení
                - dobré brzdy - 4 kotouče

                - přesné řazení

                - parkovací kamera a zadní čidla

                - asistenční bezpečnostní systémy  

                - navigace s dotykovým displejem  

                - USB konektor
MÍNUSY:   - slabý motor (v kopcích)

                - přední pásy nejsou výškově stavitelné

                - volant nastavitelný jen výškově

                - podvozek nezvládá nerovnosti (hlavně příčné)

                - plato kufru se musí zvedat ručně

                - adresy v navigaci se řadí nahodile

                - společně FM a DAB radio, nelze přepínat, přeskakuje navzájem    

                - vyšší cena

                - hlučnější ve vyšších otáčkách a při zrychlování
                - loketní opěrka je vysoko

                - pod 60 km zmizí dojezd vozu               


TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 998 cm3 řadový zážehový 3 válec, plní Euro 6

Výkon 49,3 kW (67 k) /5.500 ot./min., točivý moment 96,2 Nm 3.750 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 3.670 - 1.680 - 1.480 mm, rozvor 2.425 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 998 kg, užitečná 412 kg, celková 1.410 kg

Nádrž na 36 l. Zavazadlový prostor 228 /1022 l

Pneu 195-45 R16 Hankook Ventus Prime 3 (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 14,6 s, max. rychlost 156 km/h
Spotřeba benzínu 3,7- 4,1 mimo 5,2- 5,3 město- 4,2- 4,5 l/100 km kombinace.

Změřeno během testu: spotřeba benzínu během 600 km 4,6 l/100 km (dle palubního počítače), zrychlení na tachometrových 100 za 14,0 s.

Resume: Jedná se o malý vůz s velmi bohatou výbavou, atraktivním vzhledem, se slušným prostorem pro posádku. Podvozek vás podrží v zatáčkách, ale nabízí omezený komfort. Bohužel za vyšší cenu, testovaný vůz za 382.890 Kč.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu