Vyhledávání

Test nového sportovního kupé Hondy CRZ s hybridním pohonem

Test nového sportovního kupé Hondy CRZ s hybridním pohonem

Test nového sportovního kupé Hondy CRZ s hybridním pohonem

Vůz byl v nejvyšší výbavě  GT Top. Jedná se o malé čtyřmetrové kupé. Za týden jsem s tímto sporťákem najezdil 482 km. Jedná se o nástupce legendárního Civicu CRX. Vůz pohání benzínový motor 1,5 a pomáhá mu 10 kW elektromotor.

MOTOR  o objemu 1,5 litru má 84 kW až v 6.100 otáčkách, točivý moment 145 Nm dosahovaný až v 4.800 otáčkách není nijak oslnivý. Vůz v nižších otáčkách není nijak pružný a sílu má až ve vyšších otáčkách cca od 4.000 Jelikož se jedná o hybridní vůz Honda uvádí IMA (integrovaný motor asistent) to znamená, že elektromotor pouze asistuje a pomáhá benzínovému motoru. Elektromotor má výkon 10 kW a točivý moment 78 Nm. Elektromotor se připojuje při zrychlování a pomáhá benzínové patnáctce. Jakmile sundáte nohu z plynu začne elektromotor fungovat jako generátor a dobíjí 100 V baterie uložené pod podlahou kufru. Jedná se o první hybrid s manuální převodovkou. Spotřeba se po celou dobu testu pohybovala mezi 6 - 9 litry. Jen vyjímečně jsem se dostal pod 6 litrů. Jízda po městě v zimních podmínkách se pohybuje kolem 8-9 litrů. Při dálničním limitu se spotřeba pohybuje kolem 7 litrů. Při ostřejší sportovní jízdě si CRZ vzalo kolem 8 litrů, při běžné rozumné jízdě se dá jezdit kolem 5,5-6,5 litru. Za celý test 482 km jsem dosáhl spotřeby 7,4 l/100km (což je o 2,4 litru víc než uvádí výrobce 5,0), je pravda, že jsem využíval vůz k dynamické jízdě a dost jízd bylo ve městě navíc všechno při teplotách pod nulou. Ale i tak myslím, že údaje výrobce jsou na hony vzdálené realitě.

Elektromotor vozu pomáhá při zrychlení, ale i tak nečekejte žádné velké zrychlení a ostrou jízdu jako třeba s ostrými hot hatchi typu Fabia RS, Clio S. Vůz měl systém start stop, ale vypínal se už při dojezdu někdy v rychlostech nad 15 km/h, naskočil až po zařazení jedničky. Maximálka je 200 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 10,0 s ani jedno jsem vzhledem k zimnímu počasí nezkoušel.

 

PODVOZEK Je tvrdší, CRZ sedí v zatáčkách velmi dobře na zimních pneu Pirelli Sottozero o rozměru 205 - 45 R17 na hezkých originálních černostříbrných Alu kolech. Díky nim se do vozu více přenášely rázy z nerovností vozovky. Vůz se minimálně nakláněl a umožňoval rychlé průjezdy zatáčkami. Jízdu jsem si skvěle užíval. Vzadu nebylo víceprvkové zavěšení, takže zadní kola na nerovnostech občas trochu odskočili. Brzdy lehký vůz velmi dobře zpomalovali.

ŘÍZENÍ  Klade optimální odpor vůz se příjemně řídí. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí, je dost přímé a přesné, má dobrou zpětnou vazbu. Vůz se velmi dobře řídí, je velmi zábavný.

ŘAZENÍ vůz je vybaven manuální 6-ti stupňovou převodovkou, která je poměrně přesná, kvalty zapadají dobře do svých poloh s kovovým cvaknutím. Šestka byla poměrně dlouhá na sportovní vůz, motor se na dálnici nemusel zbytečně vytáčet. Kovová hlavice řadící páky v mrazech nepříjemně studila do ruky. Modře podsvícený otáčkoměr byl ocejchován po 100 otáčkách. Odečetl jsem z něj tyto hodnoty - motor točil na 6-tku při 90-ti 2.150, 100 km/h  cca 2.400, při 120 - 2.900 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje 3.100 otáček, ve 150-ti to bylo ještě rozumných 3.600 otáček.

INTERIÉR V interiéru jsou použity pouze tvrdé plasty. Interiér je kvalitně zpracovaný. Palubní deska neměla klasický tvar, ale naopak futuristický tvar se 3-mi oddělenými displeji. Před řidičem byl kulatý hlavní ukazatel otáčkoměr uprostřed něj je displej, který digitálně znázorňuje rychlost vozu. Otáčkoměr se zabarvuje od zelené při úsporné jízdě (nebo v modu eco) přes modrou až po červenou barvu v režimu sport. Po stranách otáčkoměru vpravo ukazatel stavu paliva a graf okamžité spotřeby. Pod ním byl displej palubního počítače. U palubního počítače ovládaného tlačítky vpravo na volantu se 2-mi pamětmi, mi vadilo to, že se po každém vypnutí zapalování vymazala doba jízdy. Vlevo od hlavního přístroje, byl indikátor stavu nabití baterie a pod ním, se znázorňovalo zda se baterie nabíjí nebo naopak elektromotor pomáhá při jízdě. Blikače měli funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Vůz se startoval tlačítkem vpravo od volantu, ale až po zasunutí a klasickém otočení klíčku, kterým se i motor vypínal. Výborně hrající originál radio s CD/MP3 a ovládáním na volantu s 6 -ti repro a subwooferem v kufru a připojením přes USB nebo AUX, jeho displej byl uprostřed palubní desky. Volant s koženým potahem a ovládáním radia, palubního počítače a tempomatu byl seřiditelný ve 2 osách. Automatická klimatizace s nastavováním teploty po celých stupních byla napravo od volantu, její údaje se zobrazovali na samostatném displeji.

Mohutné zadní sloupky omezovali výhled šikmo vzad a přímo dozadu díky dělenému zadnímu sklu, svislý díl se hodně znečišťoval, navíc vzadu chyběl stěrač. Vůz byl vybaven sportovními kovovými pedály. Přední vyhřívané anatomické sportovní sedačky s koženým čalouněním jsou pohodlné a mají výbornou boční oporu, řidičovo sedadlo je výškově nastavitelné - při sklápění pro přístup dozadu nemá paměťovou aretaci, odklopí se pouze opěradlo sedák se musí posunout. Přístup k zadním sedačkám je komplikovaný, sedačky jsou opravdu jen nouzové pro osoby nižšího vzrůstu - není tam dost místa na nohy ani na hlavu. Prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 51 cm (sedák 40 + 11 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou.

Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním oken, hlavní ovladač byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla i 1,5 litrová láhev. Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 225 litrů (215 l se subwooferem) byl, ale bohužel pod roletkou dost mělký. Při sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha. Opěradlo zadní sedačky je sklopné, ale není dělené. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 98 cm, výška pod roletkou pouze 32 cm, délka v rovině podlahy 74 cm. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj podběhy, pouze u nejvyšších verzích je v rohu subwoofer. Pod podlahou kufru je baterie 100 V a nouzová sada na zalepení pneu ve zbytečně vysokém polystyrenovém krytu, který mohl být nižší a díky tomu větší a hlubší kufr, rezerva bohužel chybí. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je, ale vysoko 84 cm nad zemí. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek  pouze cca 173 cm nad zemí, což není moc, v plastu na spodní straně je vpravo 1 prohlubeň určená pro uchopení při zavírání. V zadním nárazníku byla čidla parkování, ale bohužel se při couvání neztlumilo radio, takže čidla nebyla téměř slyšet, pokud jste neztišily radio.

 

BEZPEČNOST Vůz jel vybaven sériově 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP (VSA) je ve standartní výbavě. Akustická signalizace nás upozorní na nezapnuté pásy. Všechny tyto prvky jsou k dispozici již od základního modelu.

DESIGN Jedná se o malé nízké elegantní kupé se skosenou zádí a děleným zadním sklem. Vzadu jsou pěkně provedená trojúhelníkové světla, dole v nárazníku je naznačen černý difuzor. Zadní sklo je dělené a má si svislou část, která se, ale hodně špiní. Přední část má atraktivní velkou černou mřížku chladiče, ve světlech je pruh denních led diod, dole je efektní spojler ve kterém jsou oválné mlhovky. Vůz byl vybaven praktickými zadními parkovacími čidly. Nemá žádné ochranné lišty dveří ani nárazníku. Bílá perleť není moc praktická a v zimě se vůz rychle znečistil.

CENA  Vůz byl v nejvyšší možné výbavě GT Top nabízen za 659.000 Kč (12/2010) v této výbavě najdeme ESP, 6x airbag, palubní počítač, xenonové světlomety, př. mlhovky, denní led světla, prosklená panoramatická střecha, centrál s dálkou, alarm, tempomat, stěrače s dešťovým senzorem, el. okna, el. zrcátka se sklápěním, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro +subwooferem a s konektorem USB, kožené vyhřívané sportovní sedačky, automatická klima, tempomat, kovové pedály, 16“ Alu kola s pneu 195 - 55 R16, kožený volant, metalíza je bez příplatku. Navíc byly pouze 17“ Alu kola s pneu 205 - 45 R 17, v ceníku jsem je, ale nenašel.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - dobré jízdní vlastnosti

                  - přesné a komunikativní řízení

                  - futuristické přístroje

                  - bohatá výbava vozu

                  - pohodlné přední sedačky

                  - USB připojení se skrytou schránkou

                  - přesné řazení

                  - vnější vzhled

                  - dobré brzdy

                  - hybridní technologie

MÍNUSY: - díky 17-ti palcovým kolům tvrdší podvozek

                  - výrazně vyšší spotřeba než uvádí výrobce

                  - pouze 2 místný interiér, zadní místa jsou nepoužitelné

                  - v nižších otáčkách líný motor - kolem  2.000

             - při každém vypnutí zapalování se vymaže doba jízdy na palubním počítači

             - veškeré údaje o funkci hybridního systému a palubního počítače se     zobrazují pouze na 1 displeji 

             - v interiéru pouze tvrdé plasty

                  - na větších nerovnostech v zatáčkách odskakuje zadní náprava

                  - pouze lepící opravná sada na dojetí (chybí rezerva)          

                  - výhled dozadu a šikmo vzad, chybí zadní stěrač

                  - tichá čidla parkování, neztlumí se radio

                  - malý a mělký kufr, nízko otvírající se víko

                  - kovová řadící páka studí do ruky

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1497 cm3 řadový zážehový 4 válec                                                                        

Výkon 84 kW (114 k) /6.100 ot./min., točivý moment 145 Nm ve 4.800 ot./min.

Elektromotor 10 kW/1.500 ot./min. točivý moment 78 Nm v 1.000 ot./min.

6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4. 080 - 1.740 - 1.395
mm, rozvor 2.435 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.170 kg, užitečná 350 kg, celková  1.520 kg                        

Nádrž na 40 l paliva. Zavazadlový prostor 215/ 389 litrů.                                                                       

Pneu  205 - 45 R17 Pirelli Sottozero (zimní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,0 s, max. rychlost 200 km/h
Spotřeba paliva 4,4 mimo - 6,1 město - 5,0 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 482 km - 7,4 l/100km 

 

RESUME : Malé atraktivní kupé, bohužel s poměrně slabým benzínovým motorem k lepší dynamice mu trochu pomáhá 10 kW elektromotor.

 

20 - 27.12.2010

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu