Vyhledávání

Test nového SUV Citroen C4 Aircross s motorem 1,6 HDi a pohonem všech kol

Test nového SUV Citroen C4 Aircross s motorem 1,6 HDi a pohonem všech kol

Testovaný C4 Aircross byl u nás představen v červnu 2012. Vychází přímo z Mitsubishi ASX, které bylo představeno na jaře 2010 v Ženevě. Interiér obou vozů je identický, liší se pouze vypracovanějším a elegantnějším designu nového Citroenu, vyrábí se také ještě verze Peugeot 4008.

 

MOTOR Měl jsem k dispozici verzi se slabším dieselovým motorem - 1,6 HDI (povedený motor pochází ze spolupráce PSA s Fordem). S  výkonem - 84 kW dosahovaných ve  3.600 ot. a 270 Nm točivého momentu v 1.750 - 2.500 ot. Motor výrazněji zabírá cca od 1.900 - 2.000 otáček, takže údaj výrobce o tom, že točivý moment je na maximu již od 1.500 otáček lze brát s rezervou. Do 2.000 otáček nepočítejte s velkou dynamikou. Nad 3.000 otáček už je motor poměrně hlučný, ale v pásmu, kde se běžně pohybujete kolem 2.000 otáček je velmi tichý.

 

 

Jízda ve městě znamená spotřebu kolem 7-mi litrů. Při běžném ježdění bude průměrná spotřeba někde kolem 6,5 litrů. Na dálnici zhruba kolem 7-mi litrů. Při opravdu úsporné jízdě trvalou rychlostí 80-100 se dá spotřeba stlačit těsně pod 6 litrů, na udávaných 4,5 se není reálné dostat.

Během testu 752 km jsem jezdil dle údaje palubního počítače za 6,7 l/100 km což téměř o dva litry víc než uvádí výrobce (4,9). Pokud spotřebu nebudete tolik řešit budete jezdit kolem 7 litrů. Dá se počítat s tím, že spotřeba ještě klesne, vůz neměl na počátku testu najeto ani 5.000 km. K tomuto motoru je možné volit buď verzi s předním náhonem nebo čtyřkolku, kterou jsem měl k dispozici. Udávaná maximálka je 180 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 11,6 s. K maximálce jsem se velmi přiblížil, motor točil pouze 3.500 otáček, na tachometrových 100 jsem zrychlil za 12,3 s. Motor je kultivovaný a tichý. Vůz nabízí průměrnou dynamiku, když budete chtít rychlejší svezení je k dispozici o dost silnější motor 1,8 D od Mitsubishi s výkonem 110 kW.

 

PODVOZEK Podvozek je poměrně měkký, vůz se v zatáčkách hodně naklání, ale přesto dobře drží stopu. Vůz jezdí s pneu Bridgestone Dueler H/P 225 - 55 R18 na velkých elegantních originálních Alu kolech. Jízda není komfortní, při přejezdech nerovností a děr se do interiéru přenáší rázy i přímo do volantu. 4 kotoučové brzdy fungují velmi dobře, na všech kolech jsou kotouče. Vůz nemá žádné asistenty pro jízdu mimo silnice. Kruhovým ovladačem je možné měnit nastavení pohonu všech kol, buď pouze přední kola, nebo proměnlivě všechny 4 nebo pevně rozdělený 4x4 lock 52 :48 %. Aircross má velkou světlou výšku cca 23 cm takže není problém vyjet do lehčího terénu nebo někam po polní cestě.

 

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má elektrický posilovač s variabilním účinkem podle rychlosti. Vůz se dobře řídí. Rázy od kol se přenáší do volantu.

 

ŘAZENÍ 6-ti stupňové manuální převodovky není moc přesné, navíc má delší dráhy. 6-tka je od 5-tky velmi blízko, otáčky se sníží pouze o 200. Řadící páka je dlouhá, má koženou hlavici. Motor točí na 6-tku při 90 km/h 1.750, při 100 cca 1.950, ve 120 - 2.300, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje příznivých 2.500 otáček i ve 150 jsou otáčky 2.900.

 

INTERIÉR Přístrojová deska - horní díl je z tvrdých plastů, střední část palubní desky je z měkčených plastů. Interiér je v podstatě celý převzat z Mitsubishi ASX. Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou se 2 hlavními přístroji - v levém chromovaném tubusu  je  otáčkoměr, v pravém rychloměr mezi nimi je displej palubního počítače v jeho dolní části je digitální palivoměr. Přístroje jsou s bílým podsvícením, ale tlačítka a ovladače i podsvícení displejů je oranžové. U palubního počítače ovládaného nešikovně tlačítkem umístěným na palubní desce vlevo od volantu, pouze s jednou pamětí. Chybí doba jízdy a po 4 hodinách se vymaže průměrná spotřeba a rychlost. Vůz má čidla světel a denní led diodová světla. Blikače mají příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici.

 

 

Originál radio s CD/MP3 se 6-ti reproduktory a dobrým zvukem má ovládání i na volantu, 3-ramenný volant s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Poloautomatická klimatizace má jednoduché ovládání 3mi kruhovými ovladači.  Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu dobrý výhled všemi směry, je vidět i přední kapota. Přední sedačky jsou pohodlné a optimálně tuhé, výškově nastavitelné je pouze sedadlo řidiče. Mezi sedačkami je loketní opěra se dvěma úložnými prostory, uvnitř je připojení USB zařízení k audiosystému i zásuvka na 12 V. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 74 cm (sedák 45 + 29 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa 96 cm. Zadní sedák je dost krátký a tím pádem zcela nepodpírá stehna. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde maximálně litrová láhev.

 

 

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 442 litrů (bez rezervy, s dojezdovou rezervou 416). Po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1193 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 100 cm, výška pod odnímatelným krytem 50 cm, délka v rovině podlahy 81 cm, po sklopení sedaček se prodlouží až na 165 cm. Tvar kufru není zcela pravidelný zasahují do něj podběhy. Pod podlahou kufru je nouzová rezerva (155 - 90 D16) na dojetí. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 76 cm nad zemí. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 186 cm nad zemí, na spodní straně je na pravé straně otvor určený pro uchopení při zavírání.

 

 

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 7-mi airbagy, včetně kolenního řidiče. Stabilizační systém ESP s ASR je součástí základní výbavy. 4 kotoučové brzdy mají dobrou účinnost.

 

DESIGN přední část vozu má velmi povedený elegantní design. Protáhlé přední světlomety navazují na chromovanou masku se dvěma lištami plynule navazující na znak Citroenu. Po stranách předního nárazníku jsou svisle orientované denní led světla, pod nimi jsou kulaté mlhovky, pod přední RZ je velký otvor pro chlazení motoru. Zadní části dominují velká dělená světla tvarovaná do L. Na spodní černé části nárazníku jsou 2 odrazky - kočičí oči. Celkově vůz působí mohutným dojmem, že vypadá větší než ve skutečnosti je, vždyť měří jen 434 cm. Proti modelu ASX (od Mitsubishi) vypadá výrazně lépe a elegantněji.

 

 

CENA Ve výbavě Tendance se nabízí za cenu 539.900 Kč (10/2012).

V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 7x airbag, automatická 2-zónová klima, automatické stěrače, tempomat, 16“ Alu kola s pneu 215-70 R16, náhradní dojezdové kolo, přední mlhovky, centrál s dálkou, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro s USB, palubní počítač, zadní dělené sedadlo, výškově stavitelná sedačka řidiče, kožený volant s ovládáním radia a tempomatu nastavitelný ve 2 osách, start-stop systém.

 

Příplatková výbava: Pack city - zadní čidla parkování a samozatmívací zrcátko za 9.900, Pack Style - boční chromované lišty, alu kola 18“ s pneu 225-55R18, el. sklopná zrcátka za 19.900 Kč, šedá metalíza 14.400 Kč. Celkem tedy doplňky za 44.200 Kč. Celková cena je 584.100 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY : - možnost ovládání pohonu 4x4

                 - bohatá výbava

                 - atraktivní vnější design proti výchozímu modelu ASX

                 - ovládání radia a tempomatu na volantu

                 - velká světlá výška 

                 - zadní sedačky se sklápějí do roviny

                 - USB připojení pro MP3 zařízení, dobrý zvuk audia

                 - poměrně úsporný a tichý motor

 

MÍNUSY:- nepříliš přesné řazení

                 - v zatáčkách se hodně naklání

                 - rázy od kol se přenášejí do volantu

                 - při couvání se neztlumí radio a čidla parkování jsou dost potichu

                 - malý odstup mezi pětkou a šestkou

                 - krátké zadní sedáky

                 - tlačítko palubního počítače  vlevo od volantu na pal. desce

                 - pouze 1 paměť pal. počítače po 4 hodinách se vymaže

                 - chybí ochranné lišty dveří a nárazníků

                 - v zadních dveřích chybí odkládací kapsy

                

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1560 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                       

Výkon 84 kW (114k)/3.600 ot./min., točivý moment 270 N.m při 1.750-2.500 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, připojitelný pohon všech kol (přední stále)
Rozměry D x Š x V 
4.340 - 1.800 - 1.630
mm, rozvor 2.670 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.425 kg, užitečná 635 kg, celková 2.060 kg                     

Nádrž na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 416 /442 /1193 litrů

Pneu 225 - 55 R18 Bridgestone Dueler H/P (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 11,6 s, max. rychlost
180 km/h
Spotřeba paliva 4,5 mimo - 5,6 město - 4,9 l/100km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 752 km - 6,7 l/100km,      zrychlení na tachometrových 100 za 12,3 s.

 

 

Karel Kolečko

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu