Vyhledávání

Test nového SUV Hyundai Tucson s nejsilnějším 2,0 dieselem s manuální převodovkou

Test nového SUV Hyundai Tucson s nejsilnějším 2,0 dieselem s manuální převodovkou

Tucson vyráběný v Nošovicích, vystřídal po 5-ti letech dosluhující model iX35. Novinka se představila letos v březnu 2015 v Ženevě a začala se vyrábět v červnu. Testovaný vůz s pohonem všech kol s nejsilnějším naftovým motorem a manuálem. SUV model se vrací k názvu Tucson.

MOTOR Měl jsem k dispozici vůz s nejsilnějším dieselovým motorem - 2,0 CRDI. S  vysokým výkonem  na dvoulitrový motor - 136 kW dosahovaných ve 4.000 otáčkách, ale hlavně 400 Nm točivého momentu v 1.750-2.750 ot. Kolem 1.600 otáček začíná zabírat turbo. Motor je velmi pružný, ve středních otáčkách od 2.000 motor velmi rychle zrychluje.

Spotřeba za celý test - 691 km ve smíšeném provozu, jsem jí spočítal na 6,9 l/100km což je o litr víc než deklaruje výrobce. Při jízdě úsporným stylem do 100 km/h se spotřeba pohybovala kolem 6-ti litrů. Jízda městem, ale znamená spotřebu mezi 7 - 8,5 litry nafty. Při běžné jízdě budete jezdit kolem 7-mi litrů, všechny údaje jsou dle palubního počítače, skutečnost může být o něco vyšší. Udávaná maximálka je 201 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 9,9 s, mě se to podařilo na tachometrových 100 za 9,7 s. Vůz nemá start stop systém což považuji za pozitivní informaci, kvůli nepatrné úspoře paliva nebudete ničit motor, zbytečně namáhat startér a baterii. Motor je ve vyšších otáčkách hlučnější.

PODVOZEK je nového modelu lépe naladěna než u původního modelu ix35. Přestože testovaný vůz jezdí na velkých letních pneu Continental ContiSportContact 5 245-45 R19 na originál elegantních 5-ti paprskových černostříbrných Alu kolech, není jízda tak tvrdá jak bych čekal, ale přesně naopak. V zatáčkách nový Tucson velmi dobře sedí, přesto, že se naklání, tak umožňuje rychlé průjezdy zatáčkami. Vůz je vybaven asistentem pro sjíždění z kopce, který přibrzďuje jednotlivá kola při sjezdu z kopce v terénu, je zde také asistent pro rozjezd do kopce. Standartně jsou poháněna přední kola, zadní se připojí automaticky, po prokluzu předních kol - využívá mezinápravovou elektrohydraulickou spojku. Pohon všech kol je možné sepnout tlačítkem LOCK. Světlá výška vozu je pouze 172 mm (to je podobné jako u předchůdce ix35 170 mm), takže zapomeňte na nějaký větší terén, spíš se uplatní na polní cestě nebo cestou do hor. Vůz má 4 kotoučové brzdy, které fungují velmi dobře.  

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor s elektrickým posilovačem s variabilním účinkem podle rychlosti. Řízení má 3 přednastavené módy: comfort, normal a sport, já jezdil ve sportovním, v tom byla odezva posilovače přiměřená, comfort je vyloženě přeposilovaný, hodí se maximálně do města. Kožený volant se silným věncem se dobře drží, je vyhřívaný a nastavitelný ve dvou osách.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové manuální převodovky je přesné s optimálními drahami, má dlouhé převody, takže motor není nutné vytáčet. Motor točí na 6-tku při 90-ti 1.500 ve 100 - 1.750, při 120 - 2.100 a  při dálničním limitu 130 je to jen- 2.300 otáček ve 150 km/h motor točí pouze 2.600 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska je z měkčených plastů. Moderně pojatý interiér je kvalitně zpracovaný a dobře vypadá i na pohled. Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou před řidičem, s otáčkoměrem vlevo (dole uvnitř s teploměrem chladící kapaliny) a rychloměrem vpravo (dole uvnitř s palivoměrem), přístroje mají bílé podsvícení. Otáčkoměr je cejchován po 500 otáčkách a tachometr po 10 km/h což neumožňuje odečíst přesné hodnoty. Mezi hlavními přístroji je displej palubního počítače. Palubní počítač má 2 paměti pro vzdálenost a průměrnou rychlost a dobu jízdy. Spotřeba není přiřazena k pamětem A a B, je bohužel zvlášť. Dotykový 8“ displej příplatkové vestavné navigace je nahoře uprostřed palubní desky, zobrazuje funkce radia, CD přehrávače i USB zařízení, které je možné snadno připojit konektorem na středovém panelu pod klimatizací. Na tomto displeji se zobrazuje obraz zadní parkovací kamery (umístěné nad RZ), která velmi dobře informuje o situaci za vozem. Řidič je od spolujezdce oddělen středovým tunelem (který tlačí na pravou nohu řidiče) s loketní opěrkou pod kterou je úložný prostor. Denní LED světla jsou umístěné dole v hlavních světlometech. Blikače mají nastavitelnou funkci 3, 5 nebo 7-mi bliknutí. Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a dobrým zvukem má ovládání na volantu, hlasitost a přepínání stanic. 4-ramenný volant se stříbrným plastovým dekorem a koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Automatická 2-zónová klimatizace s vlastním modrým displejem, má funkci mono resp. dual, nastavování teploty je po půl stupních. Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu velmi dobrý výhled, pouze šikmo vpřed vadí mohutný A-sloupek.

Přední vyhřívané i ventilované kožené sedačky jsou pohodlné a optimálně tuhé, elektricky a výškově nastavitelné u řidiče s bederní opěrou. Vzadu je poměrně slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 80 cm, sedák 49 + 31 cm prostor pro kolena (celkem o 4 cm víc než u předchozí iX35) sklon zadního opěradla je nastavitelný. Při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou je místa tak akorát - 94 cm, díky prosklené střeše (snížený strop). Zadní opěrky jsou dost vysoko a nejdou zasunout. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a sklopných zrcátek, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i větší láhev.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 513 litrů a 488 s rezervou. Po sklopení zadních sedaček vznikne téměř rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1503/ 1478 litrů (s rezervou). Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 102,5 cm, výška pod odnímatelným krytem 46 cm, délka v rovině podlahy 85 cm (po sklopení sedaček ložná plocha 145 cm až k přední opěradlům 175 cm). Tvar kufru není zcela pravidelný, zasahují do něj podběhy. Pod podlahou kufru je plnohodnotná rezerva- hliníkové kolo 19 palců se šířkou 245 mm, což mi přijde zbytečné, stačila by dojezdová rezerva a kufr by mohl být cca o 9 cm hlubší. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 73 cm nad zemí v rovině s podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 188 cm nad zemí v plastu na spodní straně vpravo je tlačítko na elektrické zavírání.

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 6-ti airbagy. Stabilizační systém VSM (ESP) s TCS (ASR) je součástí základní výbavy. Přední opěrky hlav jsou aktivní. 4 kotoučové brzdy mají výbornou účinnost.

DESIGN je velmi výrazný, zejména přední část vozu je velmi povedená s mohutnou chromovanou maskou se třemi lištami a přední světla jsou vytažena výrazně do boků, spodní část je rozčleněna v jedné úrovni jsou denní LED světla a nad nimi mlhovky. Zadní část s dělenými špičatými světly vytaženými do boku vypadá hodně dobře. Nad víkem kufru je velký spojler v barvě vozu, na spodní straně nárazníku je šedočerný plast, stejně jako vepředu., vpravo je v nárazníku dvojitá koncovka výfuku.  Na voze najdete chromovanou lištu oken, masky a kliky dveří. Spodní část dveří a zadní nárazník lemuje černý plast. Celkově vůz působí lehkým a sportovním dojmem a vypadá, že je větší než ve skutečnosti, vždyť měří pouze 448 cm. Design je v porovnání s předchozím modelem ix35 zase o něco dál, v porovnání s první generací Tucsonu je nový model téhož jména jak kosmická loď.

CENA S touto motorizací je k dispozici jen v nejvyšší výbavě Style se nabízí za cenu 769.990 Kč (11/2015). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení nastavitelný ve 3 stupních, 6x airbag, přední aktivní opěrky hlav, tempomat, asistent pro rozjezd do kopce i sjíždění, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, zadní dělené sedadlo, palubní počítač, výškově stavitelná sedačka řidiče, vyhřívání předních i zadních sedadel, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro s USB, integrovaná navigace s 8“ dotykovým displejem, bluetooth hands free, zadní park asistent, zadní parkovací kamera, přední mlhovky, automatická 2-zónová klima, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, el.sklopná zrcátka, samozatmívací zrcátko, kožený vyhřívaný volant s ovládáním radia a tempomatu stavitelný ve 2 osách, střešní ližiny, automatické stěrače.

Příplatková výbava : paket Premium za 50.000 Kč, panoramatické střešní okno, 19“ Alu kola s pneu 245-45 vč. plnohodnotné Alu rezervy, kožené sedačky el. nastavitelné a ventilované, el. ovládané víko kufru, digitální příjem radia DAB, metalíza za 15.900. Doplňky celkem za 65.900 Kč, celková cena je 735.890 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - pružný a výkonný motor CRDI

                  - dobré jízdní vlastnosti

                  - dlouhé převody a přesné řazení

                  - bezklíčkové otvírání a startování

                  - USB připojení pro MP3 zařízení

                  - vnější i vnitřní design

                  - nemá start stop

                  - klasická ruční brzda

                  - nastavitelný sklon zadního opěradla

                  - ventilované a vyhřívané sedačky    

MÍNUSY: - plnohodnotná rezerva zbytečně zabírá velký prostor               

                  - pravé koleno tlačí na palubní desku

                  - nepropojené paměti palubního počítače

                  - zadní opěrky se nedají zasunout 

                  - kryty pod motorem nejsou odolné (praskly), světlost jen 172 mm

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1995 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                       

Výkon 136 kW (185 k) / 4.000 ot./min., točivý moment 400 N.m  při 1.750 - 2.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, připojitelný pohon všech kol (přední stále)
Rozměry D x Š x V 
4.475 - 1.850 - 1.650
mm, rozvor 2.670 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.746 kg, užitečná 504 kg, celková  2.250 kg                     

Nádrž na 62 l paliva. Zavazadlový prostor 488 (513)/ 1478 (1503) litrů

Pneu 245-45 R19 Continental ContiSportContact 5 (letní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 9,9 s, max. rychlost 201 km/h
Spotřeba paliva 5,2 mimo - 7,1 město - 5,9 l/100km kombinace

 

Během testu ujeto 691 km s průměrnou spotřebou 6,9l/100km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 9,7 s.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5 6

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu