Vyhledávání

Test Peugeotu 2008 se základním benzínovým motorem

Test Peugeotu 2008 se základním benzínovým motorem

K testu jsem obdržel na jaře 2013 představený Peugeot 2008 se základním motorem 1,2 v nejvyšší výbavě Allure. Nová 2008-čka patří mezi vozy jako je Ford B-Max. Hyundai ix30, Citroen C3 Picasso a Škoda Roomster.

MOTOR testovaný vůz pohání základní motor, benzinový tříválec 1,2 litru o výkonu 60 kW, které dosahuje v 5.750 otáčkách a 118 Nm ve 3.000 ot. točivého momentu. Jel vhodný spíš na poklidnou jízdu, rozhodně ne na nějaké závodění. Motor zabírá už od 2.000 otáček, nejlépe se cítí ve středních otáčkách. Na dvojku a trojku je motor poměrně živý a pružný.

Na dálnici se spotřeba pohybuje mezi na 7,5 - 8,5 l/100km. Při běžné jízdě se spotřeba pohybuje kolem 6-6,5 litrů. Při úsporné jízdě kolem 80- 100 je možné jet mezi 4,5-5 litry benzínu. Spotřeba se během celého testu 510 km ustálila na hodnotě 6,7 l/100km což je o 1,8 litru víc než udává výrobce (4,9). Jedná se o údaje získané z palubního počítače, takže reálná spotřeba bude asi ještě o něco vyšší. Udávaná maximálka je 169 km/h, mě se podařilo jet 170 tachometrových, zrychlení z 0-100 km/h výrobce udává za 13,5 s, mě se to podařilo na tachometrových 100 za 14,4 s.

PODVOZEK v zatáčkách dobře drží zvolenou stopu, ale naklání se, vzledem ke své větší výšce. Jinak je podvozek dobře naladěn a nabízí dobrý komfort s tím, že Vás v zatáčkách podrží. Vůz jezdil na letních pneu 195-60 R16 Good Year Eficientgrip na elegantních šestipaprskových matných alu discích. Brzdy mají dobrou účinnost, kotoučové brzdy jsou na všech 4 kolech. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače.

ŘÍZENÍ je přesné a citlivé, dvatisíceosmička s elektrickým posilovačem s variabilním účinkem podle rychlosti. Malý tříramenný kožený oválný volant má spodní rameno ve stříbrném dekoru, vypadá, jako v závodním voze nebo motokáře, dobře se drží a je nastavitelný ve dvou osách. Na bočních ramenech volantu jsou tlačítka na ovládání audiosystému. Vůz se dobře řídí a hodí se jak do městského provozu, tak i do klikatých zatáček.

ŘAZENÍ má delší dráhy řazení a poměrně přesný chod. Převodovka má bohužel krátkou pětku, motor tak zbytečně vysoko točí. Motor točí na 5-tku při  90 km/h - 2.700, při 100 cca 3.000, při 120 kolem 3.600 a  při dálničním limitu 130 ukazují přístroje už 4.000 otáček, ve 150 motor točí  4.700 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska její horní část je z tvrdých plastů, střední část palubní desky je z měkčených plastů (hnědý plast se strukturou). Palubní deska nemá klasický tvar, ale  má výše umístěnou kapličku přístrojů, na přístroje se díváte nad volantem, ne skrz něj, jak je obvyklé. Kaplička s otáčkoměrem a teploměrem chladící kapaliny je vlevo, vpravo je rychloměr s palivoměrem ve dvou oddělených oválných tubusech s modrým led podsvícením. Displej palubního počítače je uprostřed mezi přístroji. U palubního počítače se 2-mi pamětmi chybí tradičně jako u všech vozů PSA doba jízdy. Přístroje mají bílé podsvícení. Světla mají funkci denního svícení, pomocí LED diod v hlavních světlometech. Blikače mají dnes už zcela běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 a navigací je nahoře uprostřed palubní desky nad výdechy topení, tam je velký dotykový displej. Dva USB sloty jsou pod ovládáním klimatizace na středovém tunelu. Při couvání se ztlumí rádio. Na volantu jsou tlačítka na ovládání audiosystému. Malý, oválný 3-ramenný kůží potažený volant je seřiditelný pouze výškově. Na středovém tunelu pod ovladači klimatizace je USB slot. Automatická dvouzónová  klimatizace, je na středovém tunelu ovládá se tlačítky, teplota chromovanými páčkami se nastavuje po půl stupních. Klimatizace má vlastní displej, chybí jí však funkce mono, pro společné nastavení teploty na obou stranách. Pod klimatizací na středovém tunelu je místo pro nápoje nebo třeba pro odložení mobilního telefonu. Z vozu je dobrý výhled, ale mohutné A-sloupky omezují výhled šikmo vpřed. Interiér vozu je osvětlen LED diodami.

Přední sedačky s částečným koženým čalouněním jsou velmi pohodlné, ergonomicky tvarované s dobrým bočním vedením. Obě přední sedačky i přední pásy jsou výškově nastavitelné. Vzadu je dostatečný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 74,5 cm (mezera 28 cm, sedák 46,5 cm) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou. Díky prosklené střeše (která se bohužel nedá otevřít, má pouze ručně posuvnou roletku) a sníženému stropu nad hlavou bylo místa jen tak tak - 89 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech čtyř oken a zrcátek, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i větší láhev, plastové madlo dveří má titanový design.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 360 litrů, což hodnota srovnatelná s vozy nižší střední třídy. Pod jeho podlahou je dojezdová rezerva 125 - 85 R16. Opěradla zadních sedaček jsou dělená v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel a sedáků vznikne zcela rovná plocha. Naměřil jsem rozměry - šířka 98,5 cm, výška pod odnímatelným krytem je 50,5 cm, délka v rovině podlahy 82 cm, po sklopení se prodlouží až na 165 cm a kufr se zvětší na 1194 litrů. Plato kufru se musí ručně zvedat a sklápět (není to příjemné), což by vyřešily 2 šňůrky, pokud necháte plato odklopené neuvidíte vůbec dozadu na zadní okno. Nákladová hrana je pouze 62 cm v úrovni podlahy kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 186 cm nad zemí. V plastu víka kufru jsou na vnitřní straně 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

 

BEZPEČNOST Vůz má již v základu 6 airbagů včetně bočních hlavových. Součástí výbavy je také stabilizační systém ESP včetně  ASR (u všech modelů už od v nejnižší výbavy). Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů. Nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne. Mohutné A-sloupky omezují výhled šikmo vpřed. Dvatisíceosmička má 4 kotouče, velmi dobře brzdí, při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače.

DESIGN Mohutná chromovaná maska chladiče na horní liště je uprostřed nápis Peugeot, na kapotě je znak. Protažená přední světla hodně do boku mají na horní části denní LED světla, spodní část světla nemá pravidelný tvar. V dolní části nárazníku jsou kulaté mlhovky s chromovaným rámečkem. Spodní díl nárazníku je z černého plastu, uprostřed je stříbrná imitace hliníkového plechu. Boční zrcátka jsou uchycená z boku. Nad B sloupkem se střecha lehce zvedá, nad zadními dveřmi je vyšší chromovaná lišta. Spodní lišta oken je chromovaná, zadní boční skla jsou zatmavena. Ve výši bočních klik dveří je prolis, který vede po celé délce vozu a plynule navazuje na zadní světla, které jsou do boků vykrojeny. Zadní světla jsou do oblouku, pod zadním zatmaveným sklem je chromovaný nápis a logo Peugeot. Nad zadním oknem je spojler, který má chromované lemování. Po stranách zadního nárazníku jsou mlhovka. Celý zadní nárazník je z černého plastu, uprostřed dole je stříbrný plast (imitace hliníkového krytu podvozku). Na spodní hraně dveří jsou chromované ochranné lišty. Vůz má chromované podélné střešní nosiče - hagusy.

CENA 2008 v nejvyšší výbavě Allure  je nyní nabízen za akční cenu (bonus 40.000) 379.500 Kč, jinak je standartní ceníková cena 419.500 Kč (3/2014). V této výbavě najdeme: ESP s ASR, variabilní posilovač řízení, volant s koženým obšitím nastavitelný ve dvou osách, 6x airbag, př. mlhovky s funkcí cornering, diodová denní světla, tempomat a omezovač rychlosti, centrál s dálkou - sklopný klíček, 4x. el. okna, el.ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, palubní počítač, automatická dvouzónová klimatizace, radio s CD a MP3 s dotykovým displejem  s bluetooth a ovl. na volantu se 6-ti repro, zadní dělené sedadlo, výškově nastavitelná sedačka řidiče a spolujezdce, sportovní sedačky s polokoženým čalouněním, dešťový+ světelný senzor, zatmívací vnitřní zrcátko, zatmavená zadní skla, alu kola 16“.  

Příplatková výbava : City park - přední a zadní čidla parkování, aktivní systém parkování za 11.000, navigace a dotykovou obrazovkou za 12.200, panoramatická prosklená střecha s ručně ovládanou clonou a led osvětlením 11.000, metalíza za 12.500 Kč. Příplatková výbava je za 46.700 Kč. Celková akční cena je nemalých 426.200 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - poměrně živý motor

                  - dobře naladěný podvozek

                  - pohodlné přední sedačky 

                  - malý dobře se držící volant - citlivé a přesné řízení

                  - denní LED světla 

                  - dobré zpracování a kvalitní použité materiály

                  - po sklopení zadních sedaček zcela rovná plocha

                  - prostor na sezení vzadu

                  - 2 paměti palubní počítače

                  - modré osvětlení palubních přístrojů

                  - dobré brzdy s varovnými blikači při panickém brzdění                 

MÍNUSY: - krátký pátý rychlostní stupeň, vysoké otáčky

                  - plato kufru se musí zvedat ručně

                  - výhled šikmo vpřed přes mohutné A-sloupky

                  - navigace nemá čísla domů v ulicích

                  - vyšší cena

                  - automatické klimatizaci chybí funkce mono                                      

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1199 cm3 řadový zážehový 3 válec                                                                                       

Výkon 60 kW (82 k) /5.750 ot./min., točivý moment 118 Nm 2.750 ot./min.
5-ti stupňová manuální
převodovka,
pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.159 - 1.739 - 1.570 mm, rozvor 2.537 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.135 kg , užitečná 447 kg, celková 1.582 kg                                 

Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 360/1194 l                                                                                                                        

Pneu 195-60 R16 Good Year Eficientgrip (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 13,5 s, max. rychlost 169 km/h
Spotřeba paliva 4,3 mimo - 6,0 město - 4,9 l/100km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 510 km - 6,7 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 14,4 s.

 

Resume: zvýšený kombík na bázi 208 nabízí praktičtější karosérii s prostorným interiérem a větším kufrem s dobrými jízdními vlastnostmi. Testovaný model v nejvyšší výbavě se základním motorem byl za poměrně vysokou cenu.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu