Vyhledávání

Test Peugeotu 301 HDI - nejlevnějšího dieselového sedanu

Test Peugeotu 301 HDI - nejlevnějšího dieselového sedanu

Peugeot 301 je poměrně velký sedan o délce 4,43 metru za cenu malého vozu. Je určen především pro trhy třetího světa - Asii, Afriku a Jižní Ameriku, ale prodává se i v Evropě. Mezi jeho konkurenci u nás patří Dacia Logan, větší Renault Fluence a Škoda Rapid společně sToledem. Testovaný model měl pod kapotou jediný dieselový motor v nabídce - podařený 1,6 HDI, za týden jsem s ním  najezdil 824 km.

MOTOR testovaný sedan pohání jediný dieselový motor 1,6 HDI o výkonu 68 kW, které dosahuje ve 4.000 otáčkách s 230 Nm už v 1.750 ot. točivého momentu. Motor zrychluje už od 1.600 otáček a zabírá až do otáček maximálního výkonu. Nejlépe se cítí mezi 2 - 3.000 otáček, je velmi pružný a nabízí dobré zrychlení při předjíždění. Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) se spotřeba pohybuje kolem 5-ti litrů. Na dálnici se spotřeba pohybuje kolem 6-ti litrů. Při úsporné jízdě je možné jet i pod 4,5 litry nafty. Jízda městem znamená spotřebu kolem 6 - 7 l. Spotřeba se během testu 824 km spíš úsporným stylem ustálila na hodnotě 5,2 l/100km což je o litr víc než udává výrobce (4,1). Jedná se o údaje palubního počítače, takže reálná spotřeba bude o něco vyšší.

 

Na udávanou maximálku 180 km/h jsem se nedostal, pouze na tachometrových 170. Zrychlení z 0-100 km/h udává výrobce za 11,2 s mě se to podařilo 11,5 s na tachometrových 100.  Motor je velmi tichý a dobře odhlučněný do 150 je ve voze poměrně ticho.

PODVOZEK je rozumně naladěn - dobře tlumí i na rozbité silnici. Vůz je určen zejména pro země třetího světa s rozbitými cestami. Na hranici je vůz nedotáčivý. V zatáčkách se naklání, ale přesto při běžné jízdě poměrně dobře sedí na zimních pneu Dunlop Winter Sport 3D o rozměru 195 - 55 R16 na elegantních originálních sedmipaprskových kolech.  Nerovnosti, díry v silnici i kanály podvozek velmi dobře odfiltruje. Brzdy s ABS i ESP fungují velmi dobře, vpředu jsou kotouče a vzadu bubnové brzdy. Stabilizační systém ESP zasahuje poměrně brzy.

ŘÍZENÍ s variabilním účinkem posilovače je dost přeposilované a nedává tak optimální zpětnou vazbu. Volant je nastavitelný pouze výškově a navíc v malém rozsahu.

ŘAZENÍ vůz je vybaven manuální pěti-stupňovou převodovkou, která byla poměrně přesná, ale s delšími drahami. Otáčkoměr je cejchován po 200 otáčkách. Odečetl jsem z něj tyto hodnoty - motor točil na 5-tku při 90-ti 1.800, 100 km/h  cca 2.000, při 120 2.400 a při dálničním limitu 130 ukazuje otáčkoměr rozumných 2.550 otáček, ve 150-ti to je pouze 3.000 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska je sice z tvrdých plastů na pohled, ale působí dobře. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou před řidičem. Před řidičem je vlevo otáčkoměr, vpravo je rychloměr obojí se stříbrným lemem, uprostřed je displej na kterém se zobrazují stav kilometrů, nastavená rychlost tempomatu, ve střední části digitálně se zobrazuje ukazatel stavu paliva. Displej i přístroje mají oranžové podsvícení. Teploměr chladící kapaliny chybí, k dispozici je pouze kontrolka. U palubního počítače chybí doba jízdy, má dvě paměti a displej společný s radiem. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál vestavné radio s CD/MP3 s odděleným displejem, se 4 reproduktory mělo slušný zvuk, je možné poslouchat vlastní hudbu přes USB slot. Volant s koženým potahem je v dolní části zploštělý, seřiditelný pouze výškově navíc v malém rozsahu. Pod autorádiem je ovládání ventilace (tlačítky) s kulatým displejem s elektronicky řízenou manuální klimatizací.

Přední sedačky se světlým textilním čalouněním (použité i na výplni dveří) jsou poměrně pohodlné, ale mají nevýrazné boční vedení, sedačka řidiče je výškově nastavitelná. Pásy bohužel nejsou výškově stavitelné. Vzadu je dost prostoru v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 80 cm (sedák 46 + 36 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou tolik místa není - výška 90 cm. Zadní sedáky jsou dost měkké (z molitanové pěny). Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, tlačítka jsou neprakticky umístěna na středovém tunelu. Do kapsy předních dveří se vejde 1,5 litrová láhev, v zadních dveřích bohužel žádná kapsa není.

Zavazadlový prostor má velmi slušný objem 506 litrů, po sklopení opěradel dělených zadních sedaček lze prostor zvětšit (nevznikne rovná plocha) a převést lze například lyže nebo kolo. Pod podlahou kufru se skrývá plnohodnotná rezerva (plechová 15‘‘). Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 103 cm, výška 52-54 cm, délka v rovině podlahy je velmi slušných 103 cm. Nákladová hrana je dost vysoko 77 cm nad zemí a 21 cm nad podlahou kufru. Přístup do kufru je horší, jako u všech 4-dveřových sedanů. Bohužel do prostoru kufru zasahuje mohutný mechanismus pantů, které můžou poškodit náklad při zavírání. Čalounění víka kufru zcela chybí - pouze holý plech, ve kterém je vpravo plastové madlo na zavření víka kufru (které, ale není dostatečně upevněno, takže ho časem vytrhnete).

BEZPEČNOST Vůz je v základu vybaven 4-mi airbagy, boční stropní airbagy nejsou k dispozici ani za příplatek u žádné verze P 301. Stabilizační systém ESP je součástí základní výbavy i u základního modelu, je vypínatelné tlačítkem na palubní desce. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h, je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů. Přední pásy nejsou výškově stavitelné. Nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne. I přesto, že vzadu jsou jen bubny lehký vůz brzdí velmi dobře. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače.

DESIGN Peugeot a Citroen má shodnou karosérii a liší se pouze přední a zadní částí. Citroen má dle mého názoru elegantnější tvary, obzvlášť v přední části. Vpředu jsou protáhlá světla, na kapotě je několik prolisů, přední maska má dvě chromované lišty i lemování, v dolní části nárazníku je černá mřížka, po stranách jsou kulaté mlhovky. Zadní světla jsou výrazně vytažená do boku. Linie oken má mírně stoupající linii, spodní lišty oken jsou chromované. Při pohledu z boku nepůsobí vůz vyváženě, zejména díky delšímu rozvoru. Na náraznících ani dveřích bohužel nejsou žádné ochranné lišty.

CENA Peugeotu 301 s motorem 1,6 HDI v nejvyšší výbavě Allure  je nabízen za akční cenu 325.000 Kč (4/2013) (standartní ceníková cena je 342.500 Kč). V této výbavě najdeme: ESP, elektrický posilovač řízení, 4x airbag, př. mlhovky, manuální klimatizace s elektronickým ovládáním, centrál s dálkou, 4x el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, vestavné radio s CD a MP3  se 4-ma repro a USB, dělená a sklopná zadní sedadla, výškově stavitelná sedačka řidiče a volant, loketní opěrka s úložným prostorem, kožený volant a hlavice řadící páky, rezervní kolo.

Příplatková výbava : Alu kola 16¨ za  4.000, tempomat a omezovač rychlosti za 5.000, zadní parkovací čidla za 9.000, paket Zima - vyhřívané př. sedačky a spodní část čelního skla za 7.500, metalíza za 13.500 Kč. Doplňky celkem za 39.000 Kč, celková akční cena je tak 364.000 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - úsporný a pružný motor

                  - komfortní podvozek, velmi slušné jízdní vlastnosti 

                  - příznivá cena

                  - poměrně přesné řazení

                  - prostorný interiér - místo pro nohy vzadu

                  - velký kufr

                  - ESP a 4 airbagy v sériové výbavě u základního modelu                 

                  - tichý motor

                  - bezklíčkové startování a automatické uzamčení vozu

                  - poměrně pružný a úsporný motor

                  - plnohodnotná rezerva 

MÍNUSY: - přední pásy nejsou výškově stavitelné

                  - integrované - nízké zadní opěrky hlav

                  - otáčkoměr cejchovaný po 500 otáčkách

                  - krátký a měkký zadní sedák

                  - chybí ochranné lišty dveří a nárazníků

                  - ovladače oken na středovém tunelu

                  - pouze jedna paměť palubního počítače

                  - v zatáčkách nedotáčivý 

                  - nízký interiér vzadu

                  - mechanismus zavírání zadního víka zasahuje do kufru

                  - holý plech zadního víka a čela

                  - vysoká nákladová hrana kufru 21 cm nad podlahou 

                  - volant stavitelný pouze výškově, navíc v malém rozsahu

                  - chybí teploměr chladící kapaliny

                  

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1560 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec, plní Euro 5                                                                       

Výkon 68 kW (92 k) /4.000 ot./min. , točivý moment 230 Nm při 1.750 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.442 - 1.748 - 1.477
mm, rozvor 2.652 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.095 kg , užitečná 453 kg, celková  1.548 kg                         

Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 506 litrů                                                                      

Pneu 195 - 55 R16 Dunlop Winter Sport 3D (zimní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 11,2 s, max. rychlost 180 km/h
Spotřeba paliva 3,7 mimo - 4,8 město - 4,1 l/100km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 824 km - 5,2 l/100km 

 

RESUME : Prostorný, pohodlný rodinný vůz za dobrou cenu. Verze s motorem 1,6 HDI nabídne pružný dostatečně výkonný motor s dobrou spotřebou. Testovaný model s bohatou výbavou překročil hranici 350.000 což, za vůz s výkonným motorem HDI je stále příznivá cena.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu