Vyhledávání

Test poslední generace Jeepu Cherokee s naftovým dvoulitrem a 9-ti stupňovým automatem

Test poslední generace Jeepu Cherokee s naftovým dvoulitrem a 9-ti stupňovým automatem

Test nejnovější generace Jeepu Cherokee s 9-ti stupňovou automatickou čtyřválcovým dieselovým dvoulitrem. Jedná se o nejdražší dieselový model v nabídce Limited se základní cenou 1,2 milionu. Poslední generace Cherokee, byla představena už na jaře 2013 v New Yorku, u nás se prodává od května 2014.

MOTOR Měl jsem k dispozici dieselový šestnáctiventilový dvoulitr, Multijet s objemem 1956 cm3. Motor dává výkon 125 kW (170 koní) dosahovaných ve 4.000 ot. a 350 Nm (to je víc než u benzínového šestiválce) točivého momentu dosahovaného už v 1.750 otáčkách. Nemůžu přesně určit v jakých otáčkách začíná motor zabírat, ale mělo by to být někde kolem 1.800 -1.900 otáček, kdy motor začíná zabírat a zrychlovat. Motor je silný a velmi pružný, zejména ve středním pásmu otáček od 2.000- 3.000.

Při úsporné jízdě, kolem 90 km/h při obsazení 2-osobami je možné jezdit kolem 5-ti litrů nafty. Při běžné jízdě bude spotřeba kolem 7-mi litrů. Popojíždění po městě znamená spotřebu mezi 7- 9-ti litry nafty. Za celý test 746 km jsem dosáhl spotřeby 7,1 l/100 km což je skoro o 1,5 litru více než deklaruje výrobce (5,8). Udávaná maximálka je 192 km/h, tu jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 10,3 s, mě se to podařilo na tachometrových 100 km/h za 10,8 s (motor se vytáčel maximálně na 4.000 otáček). Při ustálené rychlosti je motor tichý, při akceleraci je motor hlučnější. Otevřenou přední kapotu drží 2 plynové vzpěry.

PODVOZEK Má tvrdší odpružení, ale v zatáčkách se jen minimálně naklání a dobře drží zvolenou stopu na velkých (letních) pneu Bridgestone Dueler H/P Sport 225-55 R18 na originál 10-ti paprskových chromovaných Alu kolech. Vůz je vybaven asistentem pro rozjezd do kopce HSA. Cherokee má pohon všech kol Jeep Active Drive I. Systém Select-Terrain zvyšuje přilnavost na jakémkoliv povrchu, buď automaticky nebo můžete nastavit do některého z režimů : auto, sníh, písek a bahno, sport. Světlá výška vozu je pouze 157 mm (dvoukolka dokonce jen 142 mm), 4 kotoučové brzdy (přední 330, zadní 278 mm) fungují velmi dobře i přes velkou váhu vozu.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má elektrohydraulický posilovač s variabilním účinkem podle rychlosti. Volant s koženým potahem je možné nastavit ve dvou osách. Vůz se velmi příjemně řídí.

ŘAZENÍ Automatická 9-ti stupňová převodovka plynule řadí v automatickém režimu v nízkých otáčkách. Je možné řadit manuálně, ale pouze řadící pákou, pádla pod volantem nejsou k dispozici ani za příplatek. Převodovka má dlouhé převody, takže na 9-tku se  dostaneme až od 100 km/h. Motor točí na 8-ku při 90 km/h 1.450, ale při 100 je tam už 9-tka  a motor točí jen 1.300 otáček, ve 120 cca 1.600 otáček, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje pouze 1.750 otáček, ve 150 jsou otáčky pouze 2.000. Stačila by i 6-ti stupňová převodovka, zbytečně stále řadí a 9-tka je použita jen nad 100 km/h. Ani v manuálním režimu převodovka neřadí, tak jak chcete. Prodej vozu se odkládal právě, kvůli problémům s 9-ti stupňovým automatem.

INTERIÉR Interiér vypadá dobře na pohled, horní část palubní desky je z měkčeného plastu a je prošita nitěmi, jako by byla kožená. Přístrojová deska má tradiční tvar s kapličkou před řidičem. Po stranách jsou kruhové přístroje - vlevo otáčkoměr, vpravo rychloměr, mezi nimi je velký barevný displej, v dolní části vlevo je teploměr chladící kapaliny a vpravo palivoměr. Na displeji se zobrazují údaje aktivního tempomatu, palubního počítače, navigace, údaje audia, ukazatel okamžité spotřeby, teplota oleje, tlak pneu, napětí baterie nebo velký digitální tachometr, vpravo je ukazatel zařazeného rychl. stupně. Otáčkoměr je cejchován po 250 otáčkách a tachometr po 5 km/h. Palubní počítač má 2 paměti pro vzdálenost a průměrnou spotřebu a dobu jízdy. Dotykový multifunkční displej je uprostřed palubní desky, zobrazuje a ovládá funkce klimatizace, navigace, radia, CD přehrávače i USB zařízení, které můžeme připojit do slotu na středovém tunelu. Navigace a radio nepracuje s českým menu, k dispozici je i digitální DAB radio. Navigace, které jsem se svěřil mě navedla na lesní cestu, tak jsem se musel otočit, nastudovat mapu a zvolit správnou cestu. Audio systém s 9-ti reproduktory a subwooferem má dobrý zvuk a ovládání i na zadní straně volantu. 3-ramenný volant s koženým potahem, je seřiditelný ve 2 osách, má ovládání aktivního tempomatu a palubního počítače. Volant je vyhřívaný, ale ovládání je poměrně složité přes displej navigace. Na středovém tunelu je loketní opěrka, pod kterou je úložný prostor. Blikače disponují funkci trojbliku. Vůz má bezklíčkové otvírání a startování, tlačítkem vpravo od volantu. Automatická 2-zónová klimatizace nemá svůj displej, (údaje se zobrazují na mutlifunkčním displeji navigace) nastavování teploty je po celých stupních. Z vozu je i vzhledem k  vyššímu posezu dobrý výhled, pouze šikmo vpřed vadí mohutné A-sloupky a šikmo dozadu D-sloupek.

Přední kožené sedačky jsou pohodlné a optimálně tuhé, obě přední sedačky jsou vyhřívané i ventilované a výškově nastavitelné, nastavitelnou bederní opěru má pouze sedačka řidiče. Sedadlo řidiče je elektricky ovládané se dvěmi  paměťmi. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 81 cm a 31 cm mezera mezi sedadly (sedák má 50 cm) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, jen nad hlavou není moc místa 90 cm, hlava těsně pod stropem (vůz měl střešní okno, které snižovalo strop). Clona střešního okna dělala dost velký hluk už od 90 km/h. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče společně s ovladačem zpětných zrcátek, je zde kapsa na menší láhev.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru pouze 335 litrů, po sklopení zadních sedaček vznikne téměř rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem kufru zvětší na 1190 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 100 cm, výška pod odnímatelným krytem 45,5 cm, délka v rovině podlahy 86 cm (po sklopení sedaček ložná plocha 144, k sedačkám až 175 cm). Pod podlahou kufru je rezervní kolo 225-60 R17, prostor je hluboký 27,5 cm a to zbytečně ubírá na výšce a celkovém objemu kufru. Přístup do kufru je dobrý, velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 77 cm nad zemí přímo v úrovni podlahy kufru. Manipulace s roletou kufru není optimální. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 183 cm nad zemí, otvírání a zavírání má elektrický pohon, tlačítko není prakticky umístěno, na levém boku v zavazadlovém prostoru (v případě zaplnění kufru, bude tlačítko nepřístupné).

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 7-mi airbagy, včetně kolenního řidiče. Stabilizační systém ESC, s pokročilým brzdovým asistentem je součástí základní výbavy. Dále asistent pro rozjíždění do kopce HSA, systém systém stabilizace přívěsu a převrácení vozu. Aktivní opěrky hlav vpředu. V předním nárazníku je kamera aktivního tempomatu, který dobře funguje, nastavíte si odstup od vozu jedoucího před vámi a tempomat udržuje stejný časový odstup. Automatické přepínání dálkových a tlumených světel dobře funguje, bixenony a přisvěcování do zatáček. Vůz má přední a zadní čidla parkování, navíc je vzadu kamera (umístěna nad RZ), která monitoruje prostor za vozem při parkování. Park systém, který umí podélně i příčně zaparkovat. 4 ventilované kotoučové brzdy mají dobrou účinnost.

DESIGN je velmi rozporuplný, někomu se bude líbit a někomu naopak - zejména přední část. Přední LED denní světla, jsou zcela nahoře a zasahují do boku, ve střední úrovni nad nárazníkem jsou hlavní světlomety, v dolní části nárazníku, v černém plastu jsou kulaté mlhovky. V přední masce je pro Jeep 7 tradičních svislých otvorů pro chladič s chromovaným lemováním. V dolní části nárazníku je otvor pro chlazení lemován chromem. Lemy kol a dolní část dveří a prahy jsou lemovány černým plastem. Okna od B-Sloupku dozadu jsou výrazně zatmavená. Zadní část vozu s dělenými světly vytaženými do boku je povedená. Nad zadním sklem je spojler v barvě vozu s brzdovým světlem. Nárazník je z černého plastu, jen spodní díl je stříbrný - imitace plechu, po obou stranách jsou kulaté chromované koncovky výfuku.

CENA V nejvyšší výbavě Limited se nabízí za ceníkovou cenu 1.199.000 Kč (9/2015). V této výbavě najdeme: ESP, 7x airbag včetně kolenního, asistent pro rozjezd do kopce, 18“ Alu kola s pneu 225-55 R18, př. mlhovky, denní LED světla, bixenonové světla, přisvěcování do zatáček, prosklená otvírací střecha, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, adaptibilní tempomat, přední a zadní čidla parkování, park asistent podélné i příčné parkování a parkovací kamera, automatická 2-zónová klima, 4x. el. okna, el. ovládaná a sklopná zrcátka, palubní počítač, automatické stěrače, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 9-ti repro (vč. Subwooferu) s USB, elektricky ovládaná sedačka řidiče se 2 pamětmi, kožené čalounění, vyhřívané a ventilované přední sedačky, kožený vyhřívaný volant s ovládáním palubního počítače a tempomatu nastavitelný ve 2 osách, chromované podélné střešní ližiny. Příplatková výbava: Panoramatické střešní okno 39.500, Multimediální systém - navigace s DAB radiem za 39.500, Technologický paket - adaptivní tempomat, zadní parkovací kamera, monitorování mrtvého úhlu, park asistent, udržování jízdního pruhu, Metalíza 23.000 Kč. Příplatková výbava celkem za 102.000 Kč. Celková cena je 1.301.000 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :    - pružný a úsporný motor

                 - bezklíčkové startování a otvírání

                 - dobře fungující adaptibilní tempomat

                        - bohatá výbava

                 - automatické přepínání světel

                 - střední proměnlivý barevný displej palubních přístrojů

                 - dobré brzdy

                 - kvalitní audio s USB připojením

                 - pohodlné přední sedačky s vyhříváním a ventilací

                 - jízdní asistenty - pro rozjezd do kopce, udržování jízdních pruhů atd.

MÍNUSY:   - menší, mělký kufr

                 - tvrdší podvozek                  

                 - rozporuplný design přední části

                 - navigace mě zavedla na polní cestu, uspořádání jako počítačová klávesnice

                 - hlučné střešní okno, nad 90 km/h dělá hluk

                 - v manuálním převodovky režimu, neřadí tak jak chcete

                 - chybí pádla řazení pod volantem

                 - při každém nastartování zmizí funkce shuffle

                 - nižší světlá výška

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1956 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, plní EURO 5                                                               

Výkon 125 kW (170 k) / 4.000 ot./min., točivý moment 350 N.m  při 1.750 ot./min.
9-ti stupňová automatická převodovka, stálý pohon všech kol

Rozměry D x Š x V  4.624 - 1.859 - 1.670 mm, rozvor 2.700 mm, světlost 157 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.878 kg, užitečná 597 kg, celková 2.435 kg             

Nádrž na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 335 / 1190 litrů

Pneu Bridgeston Dueler H/P 225-55 R18 (letní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 10,3 s, max. rychlost 192 km/h
Spotřeba paliva 5,1 mimo - 7,1 město - 5,8 l/100km  kombinace

Během testu ujeto 746 km s průměrnou spotřebou 7,1 l/100km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 10,8 s.

RESUME : Jeep střední velikosti s úsporným dieselovým dvoulitrem s devítistupňovým automatem v nejvyšší výbavě Limited. Při rozumné jízdě se dá s tímto Jeepem jezdit i za 5 litrů nafty, běžně kolem 7-mi. Kufr je malý na úkor zbytečně velkého 27,5 cm hlubokému prostoru pro rezervu. V nabídce jsou bezpečnostní asistenti včetně aktivního tempomatu. Jen cena takto vybaveného modelu vyskočila až na 1,3 milionu.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu