Vyhledávání

Test rodinného Fordu C-Max s turbomotorem 1,5 Ecoboost

Test rodinného Fordu C-Max s turbomotorem 1,5 Ecoboost

Testovaný  vůz v prostřední verzi Trend Plus. Jedná  se o prostřední vůz z flotily velkoprostorových modelů rodiny Fordu. Největšími konkurenty je VW Touran, Renault Scenic, C4 Picasso, Kia Carens. Za týden jsem s C-maxem s turbomotorem najezdil 551 km.

MOTOR K dispozici jsem měl nejsilnější benzínový motor. Turbem dopovaný čtyřválec 1,5 Ecoboost má výkon 110 kW v 6.000 otáčkách, ale hlavně 240 Nm, který je k dispozici od 1.600 až do 4.000 otáček. Motor 1,5 Ecoboost nabízí vozu velmi slušnou dynamiku. Turbo zabírá a vůz ochotně zrychluje cca od 2.000 otáček až maximu k 6.000 otáčkám.

Při běžné jízdě budete jezdit mezi 7-8-mi litry. Na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h se pohybuje kolem 7,5-8 l/100km. Při jízdě úsporným stylem se dá jet i kolem 5,5-6-ti litrů. Ve městě jezdíte mezi 8-10 litry. Spotřeba se během celého testu - 551 km ustálila na hodnotě 7,9 l/100km což je o 1,8 víc než udává výrobce 6,1 l. Udávaná maximálka je 204 km/h já se rozjel na tachometrových 207, zrychlení z 0-100 km/h za 9,4 s jsem zvládl v podobném čase za 9,2 s na tachometrových 100. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz při zatížení 2 osobami velmi živý. Motor je velmi kultivovaný a tichý, dává o sobě vědět až ve vyšších otáčkách. Ve voze je ticho až do 170-ti.

PODVOZEK Je velmi dobře naladěn. V zatáčkách se lehce naklání díky větší výšce, ale skvěle sedí na letních pneu Continental Conti Sport Contact 3 o rozměru 215-50 R17 na originálních elegantních 5-ti dvoupaprskových Alu kolech. Podvozek převzatý z Focusu je nastaven jako rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením. Menší nerovnosti, díry v silnici i kanály podvozek velmi dobře odfiltruje. Fordy mají vždy špičkový podvozek, který nabízí komfort, ale přesto si s ním užijete zábavu na zatáčkovitých silnicích. 4 kotoučové brzdy mají dobrou účinnost.

ŘÍZENÍ S variabilním účinkem posilovače je optimálně naladěno. Tříramenný volant má silný kožený věnec a dobře se drží.

ŘAZENÍ Je přesné s optimálními drahami. Vůz má 6-ti stupňovou manuální převodovku  - motor točí na 6-tku při 90 km/h 2.000, při 100 cca 2.250, při 120 - 2.700 a  při dálničním limitu 130 ukazují přístroje 2.900 ve 150 to je stále ještě rozumných 3.300 otáček. Ergonomická kožená hlavice řadící páky se dobře drží.

INTERIÉR Přístrojová deska z měkčených plastů je převzata z Focuse, má tradiční analogovou kapličku před řidičem. Interiér je kvalitně provedený a po faceliftu se nijak zásadně nezměnil. Ve dvou stříbrných tubusech v levém  je otáčkoměr, který je cejchován po 250 otáčkách, v pravém je tachometr. Dole mezi hlavními přístroji je vlevo ukazatel stavu paliva, vpravo teploměr chladící kapaliny. Nahoře mezi přístroji je velký displej palubního počítače. U palubního počítače mi chybí doba jízdy, má dvě paměti (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost). Blikače jsou vybaveny funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. C-max má dobře fungující hlasové ovládání (anglicky) audio systému, klimatizace, telefonu. Vestavné originál radio s CD/MP3 s 96-ti reproduktory a dobrým zvukem má ovládání i tlačítky na volantu. 3-ramenný volant se silným věncem s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Na volantu jsou joysticky vpravo na ovládání radia a vlevo na palubní počítač a ostatní funkce. Ovládání tempomatu je vlevo pod volantem. Uprostřed palubní desky je displej příplatkové navigace, která je podrobná a má lepší grafiku než před faceliftem. C Max je vybaven příplatkovou dvouzónovou automatickou klimatizací, které má funkci mono, díky které nemusíte nastavovat teplotu pro pravou a levou stranu zvlášť. Ovládanou tlačítky, uprostřed je displej klimatizace, po stranách jsou otočné ovladače teploty, která se nastavuje po půl stupních. Z vozu je i díky vyššímu posazu poměrně dobrý výhled, ten omezují mohutné A-sloupky. Vůz měl winter paket - vyhřívané čelní sklo, volant a sedačky, což se bude v zimě určitě hodit.

Přední vyhřívané sedačky jsou velmi pohodlné, výškově nastavitelná s nastavitelnou bederní opěrkou je pouze řidičova. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 80 cm a 30 cm mezera mezi sedadly při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je dost místa 96 cm. Vzadu (v druhé řadě) jsou 3 samostatné sedačky, krajní jsou širší - 50 cm prostřední je využitelná spíš po sklopení jako opěrka - je široká pouze 26 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde litrová láhev. V loketní opěrce jsou 2 sloty pro USB do audiosystému a slot pro SD kartu, ovládání MP3 přehrávání z USB je velmi jednoduché.

Zavazadlový prostor má základní objem 471 (432 s nouzovou rezervou) litrů. Po sklopení zadních sedaček nevznikne rovná plocha a až po strop má úctyhodných 1723 (1684) litrů. Pod podlahou kufru chybí rezervní kolo, je tam pouze sada na dojetí. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 101 cm, výška po roletku je 62 cm, délka v rovině podlahy 85 cm po sklopení se prodlouží na 167 cm (ložná plocha je dlouhá 131 cm). Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nízká nákladová hrana je 60 cm vysoko 11 cm nad úrovní podlahy kufru. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 190 cm nad zemí, což je slušná hodnota, vpravo je plastové madlo na zavírání víka kufru.

BEZPEČNOST  C Max má 6 airbagů. Stabilizační systém ESP s protiskluzem TA asistentem pro rozjezd do kopce HSA je v základní výbavě. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Vůz velmi dobře brzdí 4 kotoučové brzdy.

DESIGN C-max byl modernizován na podzim 2014 po 4 letech od premiéry v roce 2010, zejména přední část vozu. Nyní má jako ostatní modely Fordu velkou masku ve stylu Aston Martin. Vpředu jsou protáhlá trojúhelníková světla, která zasahují hodně do boku, mlhovky jsou nyní obdelníkové. Zadní světla jsou rozměrná, proto zasahují i do zadního víka i do boku. Boční linka oken má lehce stoupající linku, která se za C-sloupkem zvedá ještě výrazněji. V dolní části zadního nárazníku je černý (nelakovaný) plast, kde jsou umístěny kočičí oči a čidla parkování, ty jsou i vpředu. Vůz má dobře fungující parkovací asistent (umí zaparkovat podélně i příčně), který Vám změří místo potřebné na zaparkování a pak za vás točí volantem, šlapete pouze na pedály a dle pokynů na displeji palubního počítače řadíte jedničku nebo zpátečku. Vzhled vozu podtrhují 5-ti paprskové dělené 17 palcové alu kola. Na dveřích i náraznících zcela chybí ochranné lišty. C-max je proti prodloužené verzi Grand C-max kratší jen o 14 cm a to díky kratšímu rozvoru o 14 cm, zadní převis je u obou verzí stejný.

CENA C-max v prostřední výbavě Trend Plus je nabízen za cenu 485.990 Kč (11/2015). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 16-ti palcová Alu kola, 6x airbag, př. mlhovky, manuání klimatizace, centrál s dálkou, 4x el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zrcátka, palubní počítač s barevným 4,2“ displejem, audio systém s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro, tempomat a omezovač rychlosti, kožený volant, asistent rozjezdu do kopce, zadní parkovací senzory, zadní samostatná sedadla, výškově stavitelná sedačka řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, volant nastavitelný ve 2 osách.

Příplatková výbava : sada plus - automatická 2 zónová klimatizace, loketní opěra s úložným prostorem za 12.900, sada Winter Plus - vyhřívané přední sklo, vyhřívané přední sedačky a volant za 14.900, sada Style - LED denní světla a tmavě tónovaná skla Privacy (zadní okna od sloupku B) za 5.600, zadní parkovací kamera 5.500, sada Audio 10 - navigace s 8‘‘ displejem, audio systém s CD a MP3, bluetooth handsfree, hlasové ovládání USB port za 40.400, sada Assist 3- systém BLIS pro hlídání mrtvého úhlu, varování při vyjíždění z parkovacího místa, varování před opuštěním jízdního pruhu, funkce rozpoznávání dopravních značek, sledování bdělosti řidiče, automatické přepínání světel, automatické stěrače, vnitřní zrcátko s automatickým zatmavením za 31.500, 17-ti palcová alu kola 12.000, metalíza za 14.900 Kč. Doplňky celkem za 136.800 Kč, celková cena je 622.790 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - komfortní podvozek, dobré jízdní vlastnosti 

                  - bezpečnostní asistenční systémy

                  - tichý dobře odhlučněný motor

                  - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky

                  - výborné brzdy  

                  - dobře fungující asistent parkování

                  - ovládací prvky na volantu

                  - pohodlné přední sedačky

MÍNUSY: - úzká nepoužitelná zadní prostřední sedačka

                  - chybějící ochranné lišty dveří a nárazníků

                  - tvrdší podvozek na rozbité silnici

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - po sklopení sedaček schod 31 cm, ve svislé poloze nedrží

                  - dvoudílné plato kufru

                  - testovaný vůz nemá rezervu, sada na dojetí                                  

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1499 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec ecoboost                                                                                                                                                                 

Výkon 110 kW (150 k) /6.000 ot./min., točivý moment 240 Nm při 1.600 - 4.000 ot./min.
6-ti manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.379 - 1.828 - 1.610 mm, rozvor 2. 648 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.319 kg, užitečná 596 kg, celková 1.915 kg                                 

Nádrž na 55 l paliva. Zavazadlový prostor 471/1723/ (432/1684 l s minirezervou)                                                                                                                    

Pneu 215-50 R17 Continental Conti Sport Contact 3 (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,4 s, max. rychlost 204 km/h
Spotřeba paliva 5,1 mimo - 7,8 město - 6,1 l/100km kombinace

 

Během testu ujeto 551 km s průměrnou spotřebou 7,9 l/100km, naměřené zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 9,2 s.

 

RESUME : Prostorný, pohodlný rodinný vůz s variabilním interiérem a výborným podvozkem a silným motorem. Možnost přiobjednat moderní bezpečnostní asistenční systémy, včetně parkovacího.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu