Vyhledávání

Test sedanu Hyundai Elantra s manuálem

Test sedanu Hyundai Elantra s manuálem

K testu jsem obdržel 4 dveřový sedan vnějšími rozměry srovnatelný s naší Octávií první a druhé generace a Rapidem. Na našem trhu se Elantra nabízí pouze s jediným motorem - benzínovou 1,6 s manuálem nebo automatem. Testovaný model byl v nejvyšší výbavě Style s manuální 6-ti stupňovou převodovkou. Elantra získala ocenění severoamerické auto roku 2012. Konkurenci bude mít zejména v novém Rapidu a bratrském Toledu, Renaultu Fluence a francouzskou dvojicí Peugeot 301 a Citroen Elysee.  Za týden jsem s Elantrou najezdil 611 km.

MOTOR o objemu 1,6 s proměnným časováním ventilů, plní samozřejmě emisní normu Euro 5. Papírově sice nabízí 97 kW a 158 Nm ot. točivého momentu, který je k dispozici až v 4.850 otáčkách, ve skutečnosti, ale nepůsobí tak, že by jste měli pod kapotou 130 koní. Motor je tichý, pouze ve vyšších otáčkách je hlučnější. Výkon a zátah přichází až ve středních otáčkách cca od 3.500 otáček výše.

Motor sice nepůsobí nijak ostře a výrazně, ale při rozumné jízdě se Vám odmění nízkou spotřebou. Při úsporné jízdě kolem 90 km/h můžete jezdit od 4,5 do 5 litrů. Jízda po městě, stejně jako svižná sportovní jízda znamená spotřebu mezi 7 - 8 litry. Běžně se dá jezdit mimo město kolem 5 -6-ti litrů. Při dálniční rychlosti si motor řekne cca o 6,5 litru naturalu 95. Celková spotřeba se během testu ustálila na hodnotě 6,8 l/100km což je o 4 deci víc než uvádí výrobce (6,4).  Udávanou maximálku 200 km/h jsem nezkoušel, udávané zrychlení 10,7 jsem překonal, na tachometrových 100 jsem se dostal za 10,2 s.

PODVOZEK Elantra má slušný podvozek, vůz se trochu naklání, ale umožňuje svižné průjezdy zatáčkami. Na letních pneu Hankook Kinergy Eco o 205-55 R16 na originálních pětipaprskových 16-tipalcových kolech vůz nabízí dobré jízdní vlastnosti. Jen si nedokáže poradit s většími nerovnostmi - kanály a díry, neumí dobře odfiltrovat. V základu je stabilizační systém  ESP, který zasáhne v okamžiku, když  vjedeme do zatáčky rychleji než by jsme měli.

ŘÍZENÍ S ohledem na určení vozu má odpovídající chod, ovládací síly se mění v závislosti na rychlosti vozu (variabilní posilovač). Volant s koženým potahem se dobře drží a je nastavitelný ve dvou osách.

ŘAZENÍ Manuální 6 stupňová převodovka má poměrně přesný chod. Převody jsou poměrně dlouhé. Motor točí na šestku při 90 2.300, při 100 kolem 2.550, ve 120 cca 3.050 při dálničním limitu 130 je to kolem 3.350 otáček, ve 150-ti motor točí 3.800 otáček. Otáčky jsou kupodivu vyšší než u verze s automatickou šestistupňovou převodovkou.

INTERIÉR Přístrojová deska je z měkčených plastů, má moderní tvar a klasickou kapličku před řidičem. V kapličce se dvěma chromovaným tubusy v levém je otáčkoměr vpravo rychloměr, přístroje mají bílé podsvícení. Otáčkoměr je bohužel cejchovaný po 500 otáčkách. Displej palubního počítače je nahoře mezi chromovaným tubusy. Zobrazuje tyto funkce - průměrná rychlost, spotřeba průměrná, graficky okamžitá, doba jízdy a 2 měřiče vzdálenosti. Palubní počítač se konečně ovládá z dobře dostupného místa - z volantu, ale má pouze jedinou paměť. Pod ním je displej, kde se graficky zobrazuje vlevo teplota chladící kapaliny, vpravo je palivoměr. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio umístěné doprostřed palubní desky má dobrý zvuk CD/MP3 a ovládání na volantu, s 6-ti  repro a připojení přes USB. Radio si nepamatuje nastavení přehrávače USB - náhodný výběr atd. Bohužel radiu chybí dnes už zcela běžná funkce RDS, takže se nezobrazují názvy naladěných stanic radia. Při couvání se radio neztiší, aby byly slyšet čidla parkování. Volant s koženým potahem s ovládáním radia, tempomatu a palubního počítače je seřiditelný ve 2 osách. Automatická klimatizace je dole na středovém tunelu a má samostatný displej, kruhový ovladač a ovládací tlačítka jsou kolem displeje. 

Přední sedačky jsou pohodlné, mají vyhřívaní, řidičovo je výškově nastavitelné. Vzadu je poměrně velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 80 cm (sedák 49 + 31 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou. S prostorem nad hlavou vzadu - 92 cm, je to díky svažující střeše slabší. Mezi předními sedačkami je loketní opěrka s úložným prostorem.

Zavazadlový prostor má objem 485 litrů (v manuálu výrobce je uvedeno 420 litrů), je dlouhý 102 cm, mezi podběhy se zužuje na 103 cm, výška 52 cm ale v některých místech táhla (sklápění sedaček) snižují výšku pouze na 46 cm. Nákladová hrana je poměrně vysoko cca 70 cm nad zemí a 17 cm nad podlahou kufru. Horní část kufru není čalouněná, zadní sedačky jsou sklopné a dělené, můžete převážet delší předměty - třeba lyže. Přístup do kufru je horší, jak je u sedanů obvyklé (výška 44 a minimální šířka otvoru 90 cm). Do prostoru kufru zasahuje mohutný mechanismus zavěšení víka, který může poškodit náklad při zavírání. Zadní víko nemá čalounění ani žádné vnitřní madlo na zavírání, takže si pokaždé ušpiníte ruce. Kufr je možné otevřít pouze po stisknutí tlačítka na dálkovém ovladači nebo tlačítkem v interiéru. Pod dnem zavazadlového prostoru se nachází plnohodnotné hliníkové rezervní kolo se základním nářadím.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 6 airbagy včetně hlavových. Sériově mají ESP (nově nazývané ESC) všechny Elantry.  Vůz má velmi dobré brzdy - 4 kotoučové brzdy, přední samozřejmě s vnitřním chlazením. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h, v cca 16 km/h (10 mil) se vůz uzamkne.

DESIGN Vnější design působí velmi elegantně, přední části vévodí velké protáhlé světlomety, které zasahují hluboko do boku. Na masku s chromovanou lištou a velkým znakem navazuje v dolní části nárazníku otvor pro chlazení se 3 lištami a chromovým lemem, vedle něj jsou trojúhelníkové mlhovky. Na boku vozu je výrazný podélný prolis a blatníky kolem kol jsou vyduté. Zadní části vévodí velké elegantní zahnuté dělené světlomety, které zasahují stejně jako přední výrazně do boku vozu. Vůz se z boku tváří spíš jak hatchback (jedná se, ale o sedan, díky tomu má omezený přístup do zavazadlového prostoru), má aerodynamický tvar blížící se elipse. Na voze chybí jakékoliv ochranné lišty jak na náraznících, tak i na dveřích což není praktické.

 

CENA Vůz v nejvyšší výbavě Style je nabízen za 374.990 Kč (5/2013). V této výbavě najdeme: ESP + ASR, 6 x airbag, aktivní opěrky vpředu, tempomat, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou a alarmem, el. okna a zrcátka, zadní parkovací čidla, samostmívací vnitřní zrcátko, radio s CD a MP3 s USB  s ovl. na koženém stavitelném volantu, 6 repro, automatická klimatizace. Příplatková výbava: paket Premium : 16“ Alu kola s pneu 205-55 R16, plnohodnotná alu rezerva, vyhřívání předních sedaček, přední loketní opěrka za 30.000, metalíza 13.000 Kč. Doplňky celkem za 43.000 Kč. Celková cena je 417.990 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - úsporný motor

                  - bohatá základní výbava

                  - pohodlné přední sedačky

                  - ovládání audia a tempomatu na volantu

                  - kvalitní audio s USB

                  - poměrně přesné řazení 6-ti stupňové převodovky

                  - slušné jízdní vlastnosti

                  - plnohodnotná rezerva

MÍNUSY: - motor zabírá až ve vyšších otáčkách

                  - radio nemá RDS

                  - vzadu málo místa na hlavu

                  - špatně tlumí větší nerovnosti 

                  - otáčkoměr cejchovaný po 500 otáčkách 

                  - chybí ochranné lišty dveří a nárazníků

                  - pouze jediný motor v nabídce - benzínový 1,6 ( chybí diesel)

                  - chybí vnitřní madlo na zavírání kufru, panty zasahují do kufru   

                  - v nabídce pouze jedna karosérie - sedan, špatně přístupný kufr

                  - pouze 1 paměť palubního počítače

                  - chybí lišty pro uchycení zahrádky

                  - při couvání se neztlumí radio (tichá čidla parkování)    

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1591 cm3 řadový zážehový 4 válec                                                                                    

Výkon 97 kW (130 k) /6.300 ot./min., točivý moment 158 Nm při 4.850 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.530 - 1.775 - 1.445 mm, rozvor 2.700 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.161 - 1.232 kg, užitečná 538 - 609 kg, celková  1.770 kg                                 

Nádrž  na 48 l paliva. Zavazadlový prostor 485 l.                                                                                                                           

Pneu 205 - 55 R16 Hankook Kinergy Eco - letní
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,7 s, max. rychlost 200 km/h
Spotřeba paliva 5,2 mimo - 8,5 město - 6,4 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: mimo město: 5 - 6, město 7 - 8, dálnice kolem 6,5 l/100km, celková spotřeba 611 km 6,8 l/100km,

naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 10,2 s.

 

 

Karel Kolečko 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu