Vyhledávání

Test Škody Yeti s motorem TDI 103 kW a pohonem všech kol

Test Škody Yeti s motorem TDI 103 kW a pohonem všech kol

Test prvního SUV od Škodovky - Yeti s prostředním  dieselovým motorem 2,0 TDI

Testovaný Yeti patří spíš mezi menší SUV na našem trhu. Vůz má pohon 4x4, ale nejedná se o čtyřkolku se stálým náhonem všech kol, zadní náprava se připojuje přes spojku Haldex v okamžiku, kdy proklouznou přední kola. Yeti má světlou výšku 180 mm, proto je možné se s ním vydat i do lehčího terénu. Jak si povede první české SUV na silnicích i mimo ně?

MOTOR čtyřválcový vznětový přeplňovaný motor - 2,0 TDI v prostřední výkonové variantě 103 kW, ale i tak je dostatečně silný, největšího výkonu dosahuje ve  4.200 otáčkách. Ale hlavně s 320 Nm točivého momentu, které jsou k dispozici již od 1.750 do 2.500 otáček. To znamená, že je velmi pružný a nemusíme ho nijak vytáčet, zrychluje a zabírá již od nízkých otáček. Zhruba od 1.800 otáček se začíná probouzet comonrailový turbodiesel a skvěle zatahuje až k hranici maximálního výkonu ke 4.000 otáček. Ideální je pohybovat se kolem 2.000 otáček, kde je motor velmi živý, tichý a jezdí s dobrou spotřebou. Nové comonrailové TDI bylo na to, že spaluje naftu kultivované a tiché. Spotřeba se během celého testu - 718 km ve smíšeném provozu ustálila na hodnotě 6,4 l/100km což je jen o 0,4 litru víc než deklaruje výrobce, bylo to způsobeno dynamickým ježděním během celého testu. Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) svižným stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 5,5 - 6,5 litrů. Na dálnici při jízdě kolem 120 - 130 km/h se spotřeba pohybovala kolem 6 - 6,5 litrů. Ve městě jsem jezdil se spotřebou od 6 do 8 litrů nafty. Udávaná maximálka je 190 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za  9,9 s, mě se podařilo za rovných 10 s zrychlit na tachometrových 100. S 1,5 tuny važící 4-kolkou se dá mimo město i po dálnici jezdit bez problémů kolem 6-ti litrů nafty, na což můžou konkurenti se závistí pohlížet.

PODVOZEK Podvozek byl vynikající, komfortní, slušně filtroval nerovnosti vozovky i na rozbitých polních cestách. V zatáčkách seděl Yeti jako přibytý. S letními širokými, ale bohužel dost nízkými pneu Dunlop Sport SP 07 225 - 50 R17 (které jsou výborné na kvalitním asfaltu, ale není to zrovna vhodné - hlavně nízké a tvrdé obutí na svezení mimo asfaltky) na elegantních originálních Alu kolech Yeti držel perfektně stopu a umožňoval ostré průjezdy zatáčkami, jak v běžném voze a ne ve vysokém SUV ( je to dáno tím, že je použita podvozková plošina z poslední generace Octavie 4x4. Vůz měl stalý pouze přední pohon, zadní se pomocí Haldex spojky rychle připojil jen při prokluzu předních kol. V terénu a na polních cestách si vůz vedl velmi dobře to i díky krátkým převisům byl, ale je limitován bohužel nízkou světlou výškou 18 cm. Testovaný vůz  byl vybaven příplatkovým paketem pro špatné cesty, což znamená, že motor a převodovku kryje ocelový plech. Yeti si poradil i prudkými kopci na hlíně i písku, při dovádění v terénu jsem využíval tlačítko offroad, které mimo jiné brzdilo vůz při sjezdu z kopce. Vůz využívá funkce hill holder, která napomáhá rozjíždění do kopce.

ŘÍZENÍ Elektrický posilovač měl variabilní účinek podle rychlosti. Kladlo optimální odpor a mělo dobrou zpětnou vazbu.

ŘAZENÍ Bylo velmi přesné s optimálními drahami, šlo zlehka řadicí pákou s koženou hlavicí, která se dobře držela. Vůz byl vybaven 6-ti stupňovou manuální převodovkou. Motor točil na 6-tku při 90 km/h  1.500, při 100 cca 1.700, při 120 - 2.100 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje pouze 2.300 a ve 150 to bylo 2.600 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska horní díl byl z měkčených plastů přes celou šířku a ke středovému tunelu šla stříbrná elegantní lišta. Interiér byl velmi kvalitně zpracovaný, propracovaný do detailu a vypadal dobře i na pohled. Z vozu byl i vzhledem k vyššímu posezu velmi dobrý výhled, mimo vpravo do strany přes mohutný boční B - sloupek. Přední sedačky byly pohodlné, obě byly výškově nastavitelné, s nastavitelnou bederní podpěrou. Vzadu je dost prostoru pro 2 osoby, zejména v oblasti kolen - od opěradla k opěradlu 76 cm (31 mezera + 45 cm sedák - při sedačkách v zadní poloze -posuvné v rozsahu 15 cm) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo vzadu dost místa.

Palubní deska měla klasický tvar s kapličkou se dvěma chromovaným tubusy s otáčkoměrem  s malým teploměrem chladící kapaliny a druhým s rychloměrem a s palivoměrem s bílým podsvícením. Displej palubního počítače – maxi dot byl mezi chromovaným tubusy. Zobrazoval tyto funkce - průměrná rychlost, spotřeba průměrná + okamžitá, doba jízdy, dojezd, i okamžitou rychlost a vnější teplotu a teplotu oleje. Světla měli funkci denního svícení. Hlavní příplatkové bixenonové světlomety měli natáčení do zatáček a funkci corner díky nimž přisvěcovali do zatáčky ještě mlhovky, jízda v noci pak byla radostí. Blikače měli příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál navigace Colombus a příplatkový Sound systém s radiem a CD/MP3 s dotykovým displejem a 12-mi reproduktory s výborným zvukem. Tento typ navigace je bohužel stále za velmi vysokou cenu - příplatek 47.900 Kč, proto je častým terčem zlodějů. Bohužel i tento vůz se stal jejich terčem a po rozbití okna řidiče byla navigace odcizena. Ovládání hlasitosti na volantu bylo hodně citlivé a někdy se mi podařilo při otáčení volantu nepříjemně zesílit zvuk. 4-ramenný volant s koženým potahem byl seřiditelný ve 2 osách. Vůz měl  automatickou 2 zónovou klimatizací Climatronic. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač s pojistkou otvírání zadních oken byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla i 1,5 litrová láhev a byla tam i praktická gumička na uchycení.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 405 litrů, při posunutí sedaček o 15 cm vpřed se zvětší na 510 l (tyto hodnoty platí pravděpodobně pro verzi bez rezervního kola). Zadní sedačky jsou zcela samostatné 2 krajní jsou posuvné o 15 cm, jsou široké 45 cm, prostřední je široká jen 31 cm dá se sklopit a slouží ideálně jako loketní opěrka, jsou v ní prolisy na nápoje. Po sklopení zadních sedaček (včetně sedáků se přiklopí k předním sedačkám, aretují s pomocí popruhů s háčky za opěrky předních hlav) vznikne zcela rovná plocha a objem se zvětší na 1580 při vyjmutí sedaček až na 1760 litrů. V kufru byly na bocích tyče - lišty s háčky na zavěšení tašek a upevnění zavazadel. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 101 cm, výška pod odnímatelným krytem je 47 cm, délka v rovině podlahy 74/89 cm (zvýšený kryt nad rezervou měl zakončení a hranu a kufr ještě zkracoval na 67cm), tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 73 cm nad zemí a 3 cm nad podlahou ve verzi s rezervním kolem. Pod podlahou kufru byla příplatková bohužel jen dojezdová rezerva (maximální rychlost 80 km/h) o rozměru 195-60-R16. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru -zámek cca 194 cm nad zemí, což je vynikající hodnota, tak se ani dlouháni nemusí bát, že se praští do hlavy.

BEZPEČNOST Vůz ve výbavě Expirience sériově vybaven 7-ti airbagy včetně kolenního. a hlavových airbagů. V základní výbavě je ESP včetně různých asistentů. Na všech kolech byly kotoučové brzdy se kterým Yeti výborně zpomaluje.

DESIGN Yeti byl představen loni na jaře. Zejména přední část s dnes již klasickou chromovanou maskou Škoda a zajímavými vedle masky posazenými kulatými mlhovkami působí neobvykle a velmi sympaticky. V zadní části je zajímavý prvek černých zadních D i C sloupků, které splývají se zatmavenými zadními okny. Hezky působí stříbrná imitace krycího plechu na předním i zadním nárazníku. Příplatkové hagusy ve stříbrno-černé barvě vypadají výborně. Vůz má vyšší stavbou což je dáno světlou výšku 18 cm. Přimlouval bych se za prodlouženou verzi (cca o 25 - 30 cm), jako např. Vitara XL - s větším kufrem by to bylo skvělé rodinné SUV, ještě bych zvětšil světlou výšku na 20 cm a auto by nemělo chybu.

CENA Yeti v nejvyšší výbavě Expirience je nabízen za cenu 654.800 Kč (10/2010). V této výbavě najdeme: ESP, 7x airbag vč. kolenního, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, 4x. el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, palubní počítač s maxidot, automatická klimatizace Climatronic, autoradio Swing s CD/MP3, kontrola tlaku pneumatik, dešťový senzor, zadní čidla parkování, tempomat, zadní dělená samostatná sedadla, střešní lišty - hagusy - černé, sada na opravu pneu, výškově stavitelná sedačka řidiče, spolujezdce a volant, bederní opěrka u řidiče i spolujezdce, vyhřívané př. sedačky, 8 repro, 17“ Alu kola s pneu 225-50 R17.

Příplatková výbava: Sound systém s 12-ti repro 10.000, navigační systém Colombus 47.900, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí 18.000, Jumbo box 700, light asistent 1.600, malý kožený paket 1.000, MDI 2.500, paket pro špatné cesty 5.300, panoramatická posuvná střecha 26.200, Sunset - zadní zatmavená skla 4.500, kovové kryty pedálů za 2.000, Bi-xenony 26.700, příprava pro telefon Bluetooth 7.000, přední čidla parkování 8.000, asistent rozjezdu do kopce 2.000, vyhřívané trysky č. skla 700, střešní nosič stříbrný 3.000, příprava pro tažné zařízení 5.000, rezervní kolo na dojetí 1.400, vkládané koberce 1.300, vnitřní zrcátko se zatmíváním a vnější s pamětí 5.000, metalíza za 11.600 Kč. Celkově příplatková výbava za 191.400 Kč. Celková cena vozu je 846.200 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - pružný, výkonný a úsporný motor

                  - výborné jízdní vlastnosti na silnici i mimo ní

                  - pohodlné přední sedačky

                  - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky

                  - variabilní samostatné, posuvné zadní sedačky

                  - bohatá výbava vozu a možnost individualizace

                  - vyšší posez a výhled z vozu

                  - prostor pro nohy a hlavu na zadních sedačkách

                  - dobrá průchodnost terénem - malé převisy

                  - na 4 -kolku výborná spotřeba

                  - dobré terénní vlastnosti, tlačítko offroad

                  - kvalitně zpracovaný dobře vypadající interiér  

                  - optimální odpor řízení

                  - neokoukaný design vozu

MÍNUSY: - nemožnost ovládat pohon 4x4 (vypínat, zapínat)                   

                  - mohutný B - sloupek omezuje výhled

- drahá navigace Colombus, která je terčem zlodějů

- nízko umístěná navigace odvádí pozornost od řízení

                  - menší objem kufru ve verzi s rezervou, která není ani plnohodnotná   

                  - nižší světlá výška 180 mm

- nízký profil pneu - profilové číslo 50

- systém MDI místo klasického USB, drahé kabely s konektory   

- vyšší ceny příplatkové výbavy, velké navýšení základní ceny     

        

TECHNICKÉ ÚDAJE:    

Motor 1968 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, Euro 5                                                               

Výkon 103 kW (140 k) / 4.200 ot./min., točivý moment  320 Nm / 1.750 - 2.500 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, připojitelný pohon všech kol - Haldex spojka 
Rozměry D x Š x V 
4.223 - 1.793 - 1.691 mm, rozvor 2.578 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.455 kg , užitečná 620 kg, celková  2.075 kg                     

Nádrž na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 405/1760 litrů

Pneu 225- 50 R17 Dunlop Sport SP 07 (letní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,9 s, max. rychlost 190 km/h
Spotřeba paliva 5,3 mimo - 7,1 město - 6,0 l/100km  kombinace

Změřeno: celková spotřeba během testu 718 km - 6,4 l/100km, zrychlení z 0 - 100 km/h cca 10,0 s.

 

RESUME : Malé SUV s vynikajícím podvozkem s dobrými jízdními vlastnosti i v lehčím terénu. Kvalitně zpracovaný interiér. Výborný motor TDI se vstřikováním comonrail s dobrou dynamikou a výbornou spotřebou. Jediné co bych na voze změnil je délka a velikost zavazadlového prostoru, který pro rodinu nebude dostačující. Zvedl bych lehce světlou výšku na 20 cm pro lepší průchodnost terénem.

Karel Kolečko

 7 - 11.10.2010 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu