Vyhledávání

Test Subaru Forester se silným benzínovým turbomotorem a automatickou převodovkou CVT

Test Subaru Forester se silným benzínovým turbomotorem a automatickou převodovkou CVT

Test SUV Subaru Forester v nejsilnější verzi s dvoulitrovým přeplňovaným boxerem. Rodinné SUV se stálým pohonem všech kol - typickým pro Subaru. Za týden jsem s Forestrem najezdil 700 km.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s nejsilnějším dodávaným motorem, dvoulitrovým přeplňovaným boxerem. Ten dává 177 kW v 5.600 otáčkách 3.600 ot., a 350 Nm točivého momentu, které jsou k dispozici ve středním pásmu 2.400 - 3.600 otáček. Motor nabízí vozu i s automatickou převodovkou výbornou pružnost a zátah již od nižších otáček. Motor je velmi kultivovaný a tichý a není téměř slyšet (je dobře odhlučněn).

Spotřeba při běžné jízdě se budete pohybovat kolem 7,5 litru. Při úsporné jízdě ustálenou rychlostí do 100 km/h třeba je možné jezdit mezi 5-6-ti litry. Jízda po městě znamená, že z nádrže na každých 100 km zmizí kolem 9-10 litrů naturalu. Při svižné sportovní jízdě, k čemuž vůz s pohonem všech kol a výkonem 240 koní svádí je spotřeba kolem 10-11 litrů. Během celého testu jsem ujel 700 km, spotřeba se ustálila na hodnotě 8,0 l/100km což je na SUV se stálým pohonem všech kol, automatem a silným 240 koňovým motorem vynikající hodnota, deklarované údaje výrobce jsou o půl litru vyšší (8,5 kombinovaná). Udávaná maximálka  je 221 km/h, tu jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 7,5 s, jsem na tachometrových 100 zvládl za 6,7 s. Přední kapotu po otevření drží plynokapalinová vzpěra, což rozhodně není běžná věc a velice to oceňuji.

PODVOZEK Tradičně patří mezi největší přednosti vozů Subaru. Přesto, že se v zatáčkách Forester naklání, drží velmi dobře zvolenou stopu. Testovaný vůz jezdil na letních pneu Bridgestone Dueler H/L o rozměru 225 - 55 R18 na elegantních originálních černostříbrných 5-ti paprskových (zdvojených) Alu kolech. Podvozek je dobře naladěn a nabízí velmi dobrý komfort jízdy i na rozbitých polních cestách. Forester se nebojí rozbitých silnic ani terénu i přes velká 18-ti palcová kola. Při jeho představení na testovací trati v Bělé pod Bezdězem, jsem se přesvědčil, že vůz, který na to vůbec nevypadá, obstojí i v poměrně těžkém terénu: v blátě, ve sněhu i písku. Projede tam, kde bych to vůbec nečekal, takže se jízdními vlastnostmi v terénu blíží spíš klasickým offroadům než moderním SUV. Forester má pro Subaru tradiční stálý symetrický pohon všech kol. Světlá výška se proti předchůdci zvětšila o 5 mm, je víc než dostatečná - 22 cm, to je o 2-4 cm víc než nabízí konkurence. Pouze modely s automatickou převodovkou disponují asistenčním systémem X-mode, zajišťuje jistotu na kluzkých površích, při se sjezdech (Hill Descent Control) i výjezdech. Brzdy fungují velmi dobře, všechny čtyři jsou kotoučové, přední mají vnitřní chlazení.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor vůz se příjemně řídí. Řízení s elektrickým posilovačem má variabilní účinek závisející na rychlosti. Je přesné s dobrou zpětnou vazbou. Vůz se velmi dobře řídí, je velmi zábavný.

ŘAZENÍ Forester je v této nejsilnější motorizaci k dispozici pouze s automatem s variabilní převodovkou CVT, ta má 6 přednastavených rychlostí. Je možné jezdit v plně automatickém režimu nebo řadit pádly pod volantem (i v automatickém režimu). Řazení je velmi citlivé, vůz plynule zrychluje a nijak necuká. Při klidné jízdě řadí velmi brzy v nízkých otáčkách, na 5-tku už v 50-ti a na 6-tku v necelých 70 km/h.  Převody jsou dlouhé, díky výkonu a točivému momentu dosahovaných v nižších otáčkách. Motor točí na 6 - tku při 90 - ti  pouze 1.600 ve 100 - 1.750, při 120 - 2.100 a  při dálničním limitu 130 je to pouze 2.400 otáček ve 150 km/h stále velmi nízkých 2.700 otáček. Převody jsou odstupňované podobně jako u verze 2,0 D s manuálem.

INTERIÉR Palubní deska má klasický tvar s kapličkou před řidičem, je dobře zpracovaná a hlavně se konečně dočkala měkčených plastů. V kapličce před řidičem je vlevo otáčkoměr, vpravo rychloměr, uprostřed je displej s digitálním palivoměrem, teploměr chladící kapaliny bohužel chybí. Nahoře nad radiem uprostřed palubní desky je displej palubního počítače, který má několik módů zobrazení, ukazuje: vnější teplotu, průměrnou spotřebu (okamžitou graficky i graf průběhu spotřeby),hodiny, doba jízdy, dojezd. V levé části se zobrazují údaje automatické klimatizace. Počítač se ovládá tlačítky v levé dolní části volantu, má 2 paměti A a B, ujeté kilometry se zobrazují na displeji v dolní části tachometru, k nim náleží hodnoty na palubním počítači. Světla mají funkci denního svícení, jsou v mlhovkách. Blikače už mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici na rozdíl od předchůdce. Velké radio s CD/MP3 přehrávačem má dobrý zvuk, který se line z 6-ti reproduktorů.  Vůz má v loketní opěrce mezi sedadly USB slot pro připojení audio zařízení. Ovládání hlasitosti a přepínání stanic radia tlačítky na volantu je dobře řešeno. Vpravo na volantu jsou tlačítka tempomatu, 3-ramenný volant s koženým potahem je seřiditelný výškově i podélně. Na středové konzoli je pod radiem ovládání automatické dvouzónové klimatizace 3 otočnými ovladači a tlačítky, klimatizace má displej společný s palubním počítačem.

Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač, zamykání vozu a ovládání el. zrcátek je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev. Přední pásy jsou výškově stavitelné. Přední sedačky s koženými boky jsou pohodlné s dobrým bočním vedením, sedačka řidiče má elektrické ovládání a je výškově nastavitelná, obě jsou vyhřívané. Vzadu je dostatečný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 80 cm - sedák 44 + 36 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je také dost místa 103,5 cm. Zadní sedák je dost krátký 44 cm, sklon opěradla zadního sedadla je nastavitelný. 

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 505 litrů což je o 50 litrů víc než u předchůdce. Po sklopení zadních sedaček (páčkami na bocích kufru) vznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1592 litrů. Změřil jsem zavazadlový prostor - šířka 107 cm v nejužším místě 104 cm, výška 46 cm, délka v rovině podlahy 87 cm, po sklopení sedadel je to 186 cm. Do tvaru kufru poměrně výrazně zasahují zadní podběhy. Kufr kryje roletka. Pod podlahou kufru je dojezdová rezerva o rozměru 145-80R17. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je 73 cm nad zemí přímo v úrovni podlahy kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek 183 cm nad zemí, což není dostatečně vysoko a vyšší postavy si musí dát pozor na hlavu.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 7-mi airbagy včetně kolenního u řidiče. Stabilizační systém ESP je součástí základní výbavy. 4 kotoučové brzdy (přední s vnitřním chlazením) mají dobrou účinnost. Hmotnost vozu se proti předchozí generaci téměř nezměnila, zůstala na stejné úrovni, přesto, že je nový Forester ve všech rozměrech o trochu větší.

DESIGN Forester má vystouplé lemy kol, stejně jako měla předchozí generace. Mohutná přední maska s chromovaným lemem a lištou s velkým znakem Subaru, v rozích nárazníku v chromovaném rámečku jsou kulaté mlhovky, v nich jsou i denní LED světla. Na předním nárazníku je pod maskou černý plast na kterém je RZ. Prahy mají černé plastové kryty, linie oken směrem dozadu mírně stoupá. Zadní světla zasahují do boku vozu. Na víku kufru je mohutný střešní spojler. Ve spodní části nárazníku je černý plastový kryt, kde jsou takzvané kočičí oči. Vůz má podélné stříbrné střešní nosiče - hagusy. Nejsilnější 240 koňová  verze Foresteru není nijak designově odlišena například od naftové verze. Vozu chybí jakékoliv ochranné lišty (na dveřích i náraznících).

CENA Forester ve výbavě Comfort je nabízen za 989.000 Kč 10/2013 v této výbavě najdeme : ESP, hill asistent, 7x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou, alarm, tempomat, vyhřívané přední kožené sedačky, 4x el. okna, el. zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu a USB připojením, 6 repro, automatická klima, xenonové světlomety, denní LED světla, parkovací kamera, 17“ Alu kola s pneu 225 - 55 R17, střešní nosič -hagusy, kožený volant nastavitelný ve 2 osách, metalíza v ceně. Ve voze není žádná příplatková výbava. Celková cena je tak 989.000 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - dobré jízdní vlastnosti a brzdy

                  - výkonný, pružný a tichý a úsporný motor   

                  - chod automatické převodovky + pádla pod volantem

                  - jízdní vlastnosti v terénu a velká světlá výška

                  - výborné zrychlení a dynamika vozu

                  - asistent pro jízdu v terénu - X-Mode

                  - prostor na sezení vzadu

                  - zadní sedačky se dají sklopit do roviny přímo z kufru

                  - dobře hrající audio s USB připojením v loketní opěrce

                  - tichý interiér

                  - bohatá výbava (vč. bezpečnostní ESP, 7x airbag)

MÍNUSY: - víko kufru se otvírá nízko

                  - pod 50 km zmizí dojezd

                  - víko kufru se otvírá pouze elektricky

                  - design klíčku startování

                  - chybějící ochranné lišty - nárazníky, dveře

                  - kratší zadní sedák

                  - chybí čidla parkování  

                  - nemožnost individualizace výbav

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1998 cm3 s protiběžnými písty - boxer, zážehový přeplňovaný 4 válec                                                                                      

Výkon 177 kW (240 k)/5.600 ot./min., točivý moment 350 Nm 2.400 - 3.600 ot./min.
6-ti stupňová automatická převodovka CVT, trvalý symetrický pohon všech kol
Rozměry D x Š x V  4.595 - 1.795 - 1.735 mm, rozvor 2.640 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.607-1.636 kg, užitečná 474-503 kg, celková 2.110 kg                                 

Nádrž na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 505/1592 litrů (1573 se střeš. oknem)                                                                                    

Pneu 225 - 55 R18 Bridgestone Dueler H/L - letní
Zrychlení 0 -100 km/h za 7,5 s, max. rychlost 221 km/h
Spotřeba paliva 7,0 mimo - 11,2 město - 8,5 l/100km  kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 700 km - 8,0 l/100km, zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 6,7 s.

Resume: rodinné na svou třídu poměrně prostorné SUV. Výborný podvozek a jízdní vlastnosti. Velmi výkonný motor dobře spolupracuje s automatickou převodovkou CVT. Forester disponuje stálým symetrickým pohonem všech kol, je možné se s ním vydat i do většího terénu.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5 6

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu