Vyhledávání

Test Subaru Forester Sport - s trvalým pohonem všech kol s dieselem

Test Subaru Forester  Sport - s trvalým pohonem všech kol s dieselem

Test SUV Subaru Forester s vynikajícím dieselem - boxer. Rodinné SUV se stálým pohonem všech kol - typickým pro Subaru. Za týden jsem s Forestrem najezdil 970 km.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s jediným dodávaným naftovým motorem, dvoulitrovým boxerem (4-válcový přeplňovaný motor s protiběžnými písty je v dieselové verzi jediný svého druhu). Dává výkon 108 kW už v otáčkách 3.600 ot., ale hlavně 350 Nm točivého momentu, které jsou k dispozici v rozsahu 1.600 - 2.400 otáček. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz při zatížení 2 osobami velmi živý, zátah turba se projevuje zhruba od 1.700 otáček a pokračuje až k otáčkám maximálního výkonu. Pružnost a dynamika vozu je velmi silnou stránkou vozu. Motor je velmi kultivovaný a tichý a není téměř slyšet (je dobře odhlučněn).

Spotřeba úsporné jízdě ustálenou rychlostí max. 90-100 km/h třeba je možné jezdit kolem 5-ti litrů. Běžná jízda, kolem 6-6,5 litru. Na dálnici při dodržování limitu je to kolem 7-7,5 litrů. Při popojíždění po městě jsem jezdil kolem 7 litrů. Během celého testu, kdy jsem ujel 970 km se spotřeba ustálila na hodnotě 6,2 l/100km což je na SUV se stálým pohonem kol vynikající hodnota, deklarované údaje výrobce jsou jen o 3 deci nižší (5,9 kombinovaná). Udávaná maximálka je 190 km/h, já jsem dosáhl tachometrových 195, zrychlení z 0-100 km/h za 10,2 s, jsem na tachometrových 100 zvládl za rovných 10 s. Přední kapotu drží plynokapalinová vzpěra, což rozhodně není běžná věc a velice to oceňuji.

PODVOZEK Patří tradičně mezi největší přednosti Forestera. Přestože se v zatáčkách vůz naklání, drží velmi dobře zvolenou stopu na letních pneu Bridgestone Dueler H/L o rozměru 225 - 55 R18 na elegantních originálních černostříbrných 5-ti paprskových (zdvojených) Alu kolech. Podvozek je velmi dobře naladěn a nabízí velmi dobrý komfort jízdy.  Forester se nebojí rozbitých silnic ani terénu. Při jeho představení, jsem se přesvědčil, že vůz, který na to vůbec nevypadá, obstojí i v poměrně těžkém terénu : v blátě, ve sněhu i písku. Projede tam, kde bych to vůbec nečekal, takže se jízdními vlastnostmi v terénu blíží spíš klasickým teréňákům než SUV. Forester má pro Subaru tradiční stálý symetrický pohon všech kol. Světlá výška, která se proti předchůdci zvětšila o 5 mm je víc než dostatečná - 22 cm, to je o 2-4 cm víc než nabízí konkurence. Brzdy fungují velmi dobře, všechny čtyři jsou kotoučové, přední s vnitřním chlazením.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor vůz se příjemně řídí. Řízení s elektrickým posilovačem má variabilní účinek závisející na rychlosti. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Vůz se velmi dobře řídí, je velmi zábavný.

ŘAZENÍ 6 - ti stupňové převodovky není zcela přesné a má delší dráhy řazení. Převody jsou dlouhé, díky výkonu a točivému momentu dosahovaných v nižších otáčkách. Motor točí na 6 - tku při 90 - ti  pouze 1.600 ve 100 - 1.750, při 120 - 2.100 a  při dálničním limitu 130 je to pouze 2.300 otáček ve 150 km/h stále velmi nízkých 2.650 otáček. Řadící páka s koženou hlavicí se dobře drží.

INTERIÉR Palubní deska má klasický tvar s kapličkou před řidičem, je dobře zpracovaná a hlavně se konečně dočkala měkčených plastů. V kapličce před řidičem je vlevo otáčkoměr, vpravo rychloměr, uprostřed je displej s digitálním palivoměrem, teploměr chladící kapaliny bohužel chybí. Nahoře nad radiem uprostřed palubní desky je displej palubního počítače, který má několik módů zobrazení, ukazuje: vnější teplotu, průměrnou spotřebu (okamžitou graficky i graf průběhu spotřeby),hodiny, doba jízdy, dojezd. V levé části se zobrazují údaje automatické klimatizace.  Počítač se ovládá tlačítky v levé dolní části volantu, má 2 paměti A a B, ujeté kilometry se zobrazují na displeji v dolní části tachometru, k nim náleží hodnoty na palubním počítači. Vůz má bezklíčkové otvírání a startování, tlačítkem vpravo pod volantem. Světla mají funkci denního svícení, jsou v mlhovkách. Blikače už mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici na rozdíl od předchůdce. Radio s CD přehrávačem  a s navigací má velký dotykový LCD displej. Audio má dobrý zvuk, který se line z 8-mi reproduktorů.  Vůz má v loketní opěrce mezi sedadly USB slot pro připojení audio zařízení. Ovládání hlasitosti a přepínání stanic radia tlačítky na volantu je dobře řešeno. 3-ramenný volant s koženým potahem je seřiditelný výškově i podélně. Vpravo na volantu jsou tlačítka tempomatu. Na středové konzoli je pod radiem ovládání automatické dvouzónové klimatizace 3 otočnými ovladači a tlačítky, klimatizace má displej společný s palubním počítačem.

Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač, zamykání vozu a ovládání el. zrcátek je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev. Přední pásy jsou výškově stavitelné. Přední kožené sedačky jsou pohodlné s dobrým bočním vedením, sedačka řidiče má elektrické ovládání a je výškově nastavitelná, obě jsou vyhřívané. Vzadu je dostatečný  prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 82 cm - sedák 45 + 37 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je také dost místa 96 cm u modelu s prosklenou otvírací střechou, bez ní je to 103,5 cm. Zadní sedák je dost krátký 45 cm, sklon opěradla zadního sedadla je nastavitelný.  

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 505 litrů což je o 50 litrů víc než u předchůdce. Po sklopení zadních sedaček (páčkami na bocích kufru) vznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1573 litrů. Změřil jsem zavazadlový prostor - šířka 107 cm v nejužším místě 104 cm, výška 46 cm, délka v rovině podlahy 87 cm, po sklopení sedadel je to 186 cm. Do tvaru kufru poměrně výrazně zasahují zadní podběhy. Kufr kryje roletka. Pod podlahou kufru je dojezdová rezerva o rozměru 145-80R17. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je 73 cm nad zemí přímo v úrovni podlahy kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek 181 cm nad zemí, což není dostatečně vysoko a vyšší postavy si musí dát pozor na hlavu.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 7-mi airbagy včetně kolenního u řidiče. Stabilizační systém ESP je součástí základní výbavy. 4 kotoučové brzdy mají dobrou účinnost. Hmotnost vozu se proti předchozí generaci téměř nezměnila a zůstala na stejné úrovni, přesto, že ve všech rozměrech je nová generace o trochu větší.

DESIGN Forester má vystouplé lemy kol, stejně jako měla předchozí generace. Mohutná přední maska s chromovaným lemem a lištou s velkým znakem Subaru, v rozích nárazníku v chromovaném rámečku jsou kulaté mlhovky, v nich jsou i denní LED světla. Na předním nárazníku je pod maskou  černý plast na kterém je RZ. Prahy mají černé plastové kryty, linie oken směrem dozadu mírně stoupá. Zadní světla zasahují do boku vozu. Na víku kufru je mohutný střešní spojler. Ve spodní části nárazníku je černý plastový kryt, kde jsou takzvané kočičí oči. Vůz má podélné stříbrné střešní nosiče - hagusy. Vozu chybí jakékoliv ochranné lišty (na dveřích i náraznících).

CENA Vůz ve výbavě Sport je nabízen za 1.029.000 Kč 9/2013 v této výbavě najdeme : ESP, hill asistent, 7x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, alarm, tempomat, vyhřívané přední kožené sedačky, 4x el. okna, el. zrcátka, navigace a radio s CD a MP3 s ovl. na volantu a USB připojením značky Harman Kardon, 8 repro, automatická klima, xenonové světlomety, denní LED světla, parkovací kamera, 17“ Alu kola s pneu 225 - 55 R17, střešní nosič -hagusy, kožený volant nastavitelný ve 2 osách, metalíza v ceně. Střešní okno za 30.000 Kč. Celková cena je tak nemalých 1.059.000 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - dobré jízdní vlastnosti a brzdy

                  - výkonný, pružný a tichý motor    

                  - nízká spotřeba

                  - tichý interiér

                  - bohatá výbava (vč. bezpečnostní ESP, 7x airbag)

                  - prostor na sezení vzadu

                  - zadní sedačky se dají sklopit do roviny přímo z kufru

                  - dobře hrající audio s USB připojením v loketní opěrce

                  - dlouhá (úsporná) 6-ti stupňová převodovka  

                  - bezklíčkové otvírání a startování

MÍNUSY: - víko kufru se otvírá nízko

                  - pod 50 km zmizí dojezd

                  - dlouhé dráhy a ne zcela přesné řazení

                  - chybí asistenty pro jízdu v terénu

                  - chybějící ochranné lišty - nárazníky, dveře

                  - chybí čidla parkování  

                  - nemožnost individualizace výbav

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1998 cm3 s protiběžnými písty - boxer, vznětový přeplňovaný 4 válec                                                                                     

Výkon 108 kW (147 k) /3.600 ot./min., točivý moment 350 Nm 1.600 - 2.400 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, trvalý symetrický pohon všech kol
Rozměry D x Š x V  4.595 - 1.795 - 1.735 mm, rozvor 2.640 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.570-1594 kg, užitečná 486-510 kg, celková 2.080 kg                                 

Nádrž  na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 505/1592 litrů (1573 se střeš. oknem)                                                                                                                          

Pneu 225 - 55 R18 Bridgestone Dueler H/L - letní
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,2 s, max. rychlost 190 km/h
Spotřeba paliva 5,2 mimo - 7,3 město - 5,9 l/100km  kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 970 km - 6,2 l/100km, zrychlení z 0 na tachometrových 100 za rovných 10 s.

Resume: rodinné na svou třídu poměrně prostorné SUV. Výborný podvozek a jízdní vlastnosti. Diesel boxer je dostatečně pružný a výkonný, při rozumné jízdě má výbornou spotřebu. Forester disponuje pro Subaru tradičním stálým symetrickým pohonem všech kol.

 

Karel Kolečko 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu