Vyhledávání

Test Subaru Forester - SUV s dieselem boxer

Test Subaru Forester - SUV s dieselem boxer

Test SUV Subaru Forester s vynikajícím dieselem - boxer. Zajímavé rodinné SUV  se stálým pohonem všech kol - typickým pro Subaru. Za týden jsem s Forestrem najezdil 1115 km.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s jediným dodávaným naftovým motorem - 2,0 boxer (4-válcový přeplňovaný motor s protiběžnými písty je v naftové verzi jediný svého druhu). Výkon 108 kW dosahovaných už velmi  brzy ve 3.600 ot., ale hlavně 350 Nm točivého momentu, které  jsou k dispozici od 1.600 - 2.400 otáček. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz při zatížení 2 osobami velmi živý, zátah turba se projevuje zhruba od 2.000 otáček a pokračuje až k otáčkám maximálního výkonu. Pružnost a dynamika vozu je velmi silnou stránkou vozu. Motor je velmi kultivovaný a tichý a není téměř slyšet (je dobře odhlučněn).

Spotřeba - při ustálené úsporné jízdě na tempomat do 90-100 km/h třeba je možné jet pod 5 litrů. Po městě jsem jezdil mezi  6-7 litry. Během celého testu - 1115 km se spotřeba ustálila na 5,4 l/100km což je na SUV se stálým pohonem kol vynikající hodnota, deklarované údaje výrobce jsou o 4 deci vyšší ( 6,0 kombinovaná ). Většina testu byla rozumná jízda do Rakouska v zimních podmínkách ve 2 osobách. Udávanou maximálku 186 km/h jsem vyzkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 10,4 s jsem na tachometrových 100 zvládl za 9,3 s.

PODVOZEK Je největší předností vozu. V zatáčkách se vůz naklání, ale přesto Forester drží v zatáčkách zvolenou stopu na zimních poměrně pneu Nokian WR62 o rozměru 225 - 55 R17 na elegantních originálních 5-ti paprskových Alu kolech. Díky vyššímu profilu pneu a dobrému podvozku se do vozu přenášejí rázy z nerovností vozovky jen velmi omezeně. Podvozek je velmi komfortní, Forester se nebojí rozbitých silnic ani lehkého terénu. Forester má pro Subaru tradiční stálý symetrický pohon všech kol. Světlá výška je víc než dostatečná - 215 mm je o 2-3 cm víc než nabízí konkurence. Forester má dobré brzdy, ale pedál brzdy klade velký odpor.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor vůz se příjemně řídí. Má elektrický posilovač s variabilním účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Vůz se velmi dobře řídí, je velmi zábavný.

ŘAZENÍ 6 - ti stupňové převodovky není zcela přesné, navíc má velmi dlouhé dráhy řazení. Převody jsou dlouhé díky nízko umístěnému výkonu a točivému momentu. Motor točí na 6 - tku při 90 - ti  pouze 1.600 ve 100 - 1.800, při 120 - 2.200 a  při dálničním limitu 130 je to 2.400 otáček ve 150 km/h stále velmi nízkých 2.800 otáček. Řadící páka má koženou hlavici, která se dobře drží.

INTERIÉR Palubní deska má klasický tvar s kapličkou před řidičem, je dobře zpracovaná, ale měkčené plasty zde nenajdeme. Interiér je hodně podobný modelu Impreza. V kapličce před řidičem  je vlevo otáčkoměr, vpravo rychloměr, uprostřed je displej s digitálním palivoměrem, teploměr chladící kapaliny bohužel chybí. Nahoře nad radiem je malý displej palubního počítače - zobrazuje pouze vnější teplotu, průměrnou spotřebu, hodiny (chybí doba jízdy, případně průměrná rychlost). Ovládá se velmi nešikovně a nebezpečně kolíčkem přímo na přístrojích - to znamená, že se musí natáhnout ruka skrz nebo kolem volantu. Palubní počítač má 2 paměti A a B, ujeté kilometry se zobrazují na displeji v dolní části tachometru, k nim náleží hodnoty na palubním počítači. Světla nemají funkci denního svícení, navíc chybí kontrolka potkávacích světel. Blikače nemají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici.

Originál radio s CD přehrávačem s velkým LCD displejem nemá zrovna moderní design. Vůz má v posuvné loketní opěrce mezi sedadly USB slot pro připojení audio zařízení. Ovládání hlasitosti a přepínání stanic radia na volantu je dobře řešeno. 3-ramenný volant s koženým potahem je seřiditelný výškově i podélně. Mimo ovládání radia jsou na volantu vpravo tlačítka tempomatu. Na středové konzoli jsou pod radiem výdechy větrání a pod ním je ovládání automatické dvouzónové klimatizace 2 otočnými ovladači a tlačítky, klimatizace má vlastní displej. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač, zamykání vozu a ovládání el. zrcátek je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev. Přední pásy jsou výškově stavitelné. Přední sedačky jsou pohodlné s dobrým bočním vedením, obě jsou výškově nastavitelné a vyhřívané. Vzadu je dost místa, prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 78 cm - sedák 47 + 31 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je také dost místa 101cm.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 450 litrů což je průměrná hodnota. Po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1660 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 107 cm, výška pouhých 44 cm, délka v rovině podlahy 94 cm, po sklopení sedadel je to 181 cm. Zadní sedačky se sklopí páčkou přístupnou ze zadu z kufru. Do tvaru kufru poměrně zasahují zadní podběhy. Kufr kryje roletka. Pod podlahou kufru je plnohodná rezerva, což chválím. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je jen 69 cm nad zemí přímo v úrovni podlahy kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek 189 cm nad zemí, což je poměrně vysoko. Vpravo je prohlubeň určená pro uchopení při zavírání víka kufru.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP je součástí základní výbavy. Vpředu jsou aktivní opěrky hlav. 4 kotoučové brzdy mají dobrou účinnost.

DESIGN Forester má vystouplé lemy kol. Na předním a zadním nárazníku je černý plast, zadní připomíná difuzor. Přední maska je stříbrná s horní chromovanou lištou se znakem Subaru, v rozích nárazníku jsou kulaté mlhovky. Zadní světla zasahují výrazně do boku vozu. Vůz má podélné černé střešní nosiče - hagusy. Vozu chybí jakékoliv ochranné lišty (na dveřích i náraznících).

CENA Vůz ve výbavě Comfort je nabízen za 789.000 Kč 4/2012 v této výbavě najdeme : ESP, hill asistent, 6x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou, alarm, tempomat, vyhřívané přední sedačky, 4x el. okna, el. zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu a USB připojením, 7 repro, automatická klima, xenonové světlomety, parkovací kamera, 17“ Alu kola s pneu 225 - 55 R17, střešní nosič -hagusy, kožený volant nastavitelný ve 2 osách.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - dobré jízdní vlastnosti a brzdy

                  - výkonný, pružný a tichý motor    

                  - nízká spotřeba

                  - bohatá výbava (vč. bezpečnostní ESP, 6x airbag)

                  - prostor na sezení vzadu

                  - zadní sedačky se dají sklopit do roviny přímo z kufru

                  - USB připojení v loketní opěrce

                  - dlouhá (úsporná) 6-ti stupňová převodovka  

                  - plnohodnotná rezerva

MÍNUSY: - pouze tvrdé plasty v interiéru

                  - ovládání palubního počítače kolíkem na přístrojích

                  - dlouhé dráhy a ne zcela přesné řazení

                  - chybí 3 blik blikačů

                  - chybějící ochranné lišty - nárazníky, dveře

                  - chybí čidla parkování  

                  - nemožnost individualizace výbav

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1998 cm3 s protiběžnými písty - boxer, vznětový přeplňovaný 4 válec                                                                                      

Výkon 108 kW (147 k) /3.600 ot./min. , točivý moment 350 Nm 1.600 - 2.400 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, trvalý symetrický pohon všech kol
Rozměry D x Š x V  4.560 - 1.780 - 1.675 mm, rozvor 2.615 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.550-1605 kg, užitečná 445-500 kg, celková 2.050 kg                                 

Nádrž  na 64 l paliva. Zavazadlový prostor 450/1660 litrů                                                                                                                         

Pneu 225 - 55 R17 Nokian WR62  - zimní
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,4 s, max. rychlost 186 km/h
Spotřeba paliva 5,3 mimo - 7,2 město - 6,0 l/100km  kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 1115 km - 5,4 l/100km, zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 9,3 s.

Resume: rodinné na svou třídu poměrně prostorné SUV. Výborný podvozek a jízdní vlastnosti. Naftový boxer je dostatečně pružný a výkonný, při klidné jízdě má výbornou spotřebu. Forester má stálý symetrický pohon všech kol.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu