Vyhledávání

Test Subaru XV tradičně se stálým symetrickým pohonem všech kol s dieselem boxerem 2,0

Test Subaru XV tradičně se stálým symetrickým pohonem všech kol s dieselem boxerem 2,0

 Test Subaru XV s vynikajícím a jediným sériově vyráběným dieselem - boxer. Zajímavý vůz se stálým pohonem všech kol - typickým pro Subaru. Za týden   jsem  s XV s motorem 2,0 D najezdil 600 km.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s jediným dodávaným naftovým motorem - 2,0 boxerem (4-válcový motor s protiběžnými písty je v naftové verzi jediný svého druhu). Výkon 108 kW dosahovaných již ve 3.600 ot., ale hlavně 350 Nm točivého momentu, který je k dispozici od 1.600 -2.400 otáček. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz při zatížení 2 osobami velmi živý. Od 1.800 otáček se projeví mohutný zátah turba, který pokračuje až k otáčkám maximálního výkonu. Dynamika vozu je výborná, vůz s dobrým pružným zrychlením nemá problém při předjíždění. Po nastartování je studený motor poměrně hlučný, po zahřátí se zklidní a při dálničních rychlostech není téměř slyšet. Motor je hlučnější od 3.000 otáček, na 6-tku motor točí ve 150 jen 2.600.

Spotřeba při běžné jízdě se pohybuje kolem 7-mi litrů. Při jízdě rychlostí na dálničním limitu jezdíte kolem 7 - 7,5 l/100km. Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) svižným, ale úsporným stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybuje kolem 5,5 -6,5 litrů. Při ustálené úsporné jízdě do 90-ti km/h třeba je možné jet pod 6 litrů. Během celého testu - 600 km se spotřeba ustálila na 6,6 l/100km (v zimních podmínkách - v teplotách kolem 0 až -12 C) jezdil jsem o litr víc než jsou deklarované údaje výrobce ( 5,6 kombinovaná ) poměrně často jsem využíval dynamiky vozu, který motor nabízel. Udávanou maximálku 198 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 9,3 s jsem na tachometrových 100 zvládl za 8,8 s.

PODVOZEK Je komfortní, vůz velmi dobře tlumí nerovnosti. V zatáčkách dobře sedí. Testovaný vůz jezdil na zimních poměrně vysokých pneu Nokian Hakkapelitta o rozměru 225 - 55 R17 na originálních 5-ti paprskových černo-stříbrných Alu kolech. Při rychlé jízdě v ostrých zatáčkách ustřeloval zadek auta, asi v důsledku použitých zimních pneu. Díky vyššímu profilu pneu a výborně odladěnému podvozku se do vozu nepřenášejí rázy z nerovností vozovky. Vůz proto bez problémů projíždí značně rozbitými okreskami. XV má pro Subaru tradiční stálý symetrický pohon všech kol. Testovaná verze XV má proti Impreze upravený a zesílený podvozek. Světlá výška 220 mm je daleko vyšší než mají běžné SUV, kvůli ní má výbornou průchodnost v terénu. Zkoušel jsem XV pouze na polních a lesních cestách, tam si vede velmi dobře a ve vyšších rychlostech (60-70) je stabilní a nabízí jízdu s výborným komfortem odpružení a tlumení nerovností. Má 4 účinné kotoučové brzdy.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor vůz se příjemně řídí. Řízení s elektrickým posilovačem má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné s dobrou zpětnou vazbu. Vůz se  dobře řídí, je velmi zábavný.

ŘAZENÍ 6 - ti stupňové převodovky není zcela přesné, navíc s delšími dráhy řazení. Převody jsou dlouhé díky nízko umístěnému výkonu a točivému momentu. Motor točí na 6 - tku při 90 - ti  pouze 1.550 ve 100 - 1.700, při 120 cca 2.050 a  při dálničním limitu 130 je to 2.250 otáček ve 150 km/h stále velmi nízkých 2.600 otáček. Řadící páka má koženou hlavici, která se dobře drží.

INTERIÉR Palubní deska má klasický tvar s kapličkou před řidičem, je dobře zpracovaná, konečně je z měkčených plastů. V kapličce před řidičem  je vlevo otáčkoměr,  vpravo rychloměr, uprostřed je displej měřiče kilometrů a digitální palivoměr, teploměr chladící kapaliny bohužel chybí a nahradila jej pouze kontrolka. Přístroje mají červené/růžové podsvícení. Nahoře nad radiem je malý displej palubního počítače - zobrazuje vnější teplotu, průměrnou + okamžitou spotřebu, dojezd hodiny a průměrnou rychlost. Ovládá se velmi nešikovně a nebezpečně kolíčkem přímo na přístrojích - to znamená, že se musí natáhnout ruka skrz nebo kolem volantu. Palubní počítač má 2 paměti A a B, ujeté kilometry se zobrazují na displeji mezi tachometrem a otáčkoměrem, k nim náleží hodnoty na palubním počítači. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Ve voze bylo příplatkové radio Pioneer s navigací s dotykovým displejem mělo ne příliš moderní design. Vůz má v loketní opěrce USB slot pro připojení audio zařízení. Ovládání hlasitosti a přepínání stanic radia na volantu je dobře řešeno. 3-ramenný volant s koženým potahem je seřiditelný výškově i podélně. Mimo ovládání radia jsou na volantu vpravo tlačítka tempomatu. Na středové konzoli pod radiem s navigací je jednoduché ovládání klimatizace se 3-mi otočnými ovladači. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač, zamykání vozu a ovládání el. zrcátek je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 3/4 litrová láhev.

Přední pásy jsou výškově stavitelné. Přední sedačky jsou pohodlné s dobrým bočním vedením a nízko umístěné, výškově nastavitelná je pouze sedačka řidiče. Obě sedačky jsou vyhřívané, ovladač má jen 2 intenzity a je na středovém tunelu umístěn dost dozadu. Vzadu je poměrně slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 78 cm - sedák 47 + 31 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou nad hlavou je také dost místa 96 cm.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 380 litrů což je lehce nadprůměrná hodnota u vozů nižší střední třídy (navíc je vůz o cca 15 cm delší než konkurence). Po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1270 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 106,5 cm, výška 45 cm, délka v rovině podlahy 81 cm. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Kufr kryje roletka, která se běžně používá u kombivozů, musíme ji hlídat, aby se pohybovala v drážce, manipulace s ní není optimální. Pod podlahou mělkého kufru bohužel nenajdeme rezervu, ale pouze sadu na dojetí, což u vozu se kterým můžete vyjet  mimo zpevněné cesty není dobrá zpráva. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je jen 79 cm nad zemí a 10 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek 191 cm nad zemí, což je dostatečná výška. Vpravo je prohlubeň určená pro uchopení při zavírání víka kufru.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 7-mi airbagy včetně hlavových a kolenního. Sériové ESP (u Subaru nazývané VDC) včetně hydraulického brzdového asistentu. ESP je možné vypnout tlačítkem na palubní desce, ale nad 40 km/h se automaticky aktivuje. Akustická signalizace nezapnutých pásů Vás varuje před jízdou bez pásů nad 20 km/h a cca v 35 km/h se vůz zamkne. Vůz výborně zpomalují 4 kotoučové brzdy.

DESIGN iskvéčko má černé plastové lemy kol a prahů. Spodek předního nárazníku a rohy zadního nárazníku lemuje černý plast, vzadu uprostřed je naznačen difuzor v barvě vozu. Přední maska je chromovaná, v rozích nárazníku jsou kulaté mlhovky s denními světlomety. Vzadu jsou vystouplá sdružená světla. Nad zadním oknem je spojler v barvě vozu s brzdovým světlem. XV je k mání v 10-ti barvách.

CENA Vůz v základní výbavě Active je nabízen za 714.908 Kč 3/2013 v této výbavě najdeme : ESP, 7x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou, vyhřívané přední sedačky, 4x el. okna, el. zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu a USB připojením, 4 repro, automatická klima, 17“ Alu kola s pneu 225 - 55 R17, kožený volant.

Vůz nemá žádnou příplatková výbavu, prodávají se modely s pevnou výbavou. Celková cena vozu je 714.908 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborné jízdní vlastnosti a brzdy

                  - výkonný a pružný motor    

                  - přesné řízení s variabilním posilovačem

                  - odolný komfortně odladěný podvozek

                  - velká světlá výška

                  - prostor na sezení na zadních sedačkách

                  - dlouhá (úsporná) 6-ti stupňová převodovka  

                  - zadní sedačky se dají sklopit do roviny  

MÍNUSY: - vyšší cena

                  - ovládání palubního počítače kolíkem na přístrojích

                  - žádná příplatková výbava

                  - dlouhé dráhy a ne zcela přesné řazení

                  - velký více než 100.000 rozdíl proti benzínovému 2-litru

                  - manipulace s roletkou kufru

                  - chybějící ochranné lišty - nárazníky, dveře

                  - chybí teploměr chladící teploty

                  - chybějící rezervní kolo  

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1998 cm3 s protiběžnými písty - boxer, vznětový přeplňovaný 4 válec                                                                                     

Výkon 108 kW (147 k) /3.600 ot./min. , točivý moment 350 Nm 1.600 - 2.400 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, trvalý symetrický pohon všech kol
Rozměry D x Š x V  4.450 - 1.780 - 1.570 mm, rozvor 2.635 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.415-1485 kg, užitečná 475-545 kg, celková 1.960 kg                                 

Nádrž na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 380/1270 litrů

Pneu 225 - 55 R17 Nokian Hakkapelitta - zimní
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,3 s, max. rychlost 198 km/h
Spotřeba paliva 5,0 mimo - 6,8 město - 5,6 l/100km  kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 600 km - 6,6 l/100km

Resume: XV je v podstatě evropská verze Imprezy na vyšším podvozku. Naftový dvoulitrový boxer je dostatečně pružný a výkonný. V průměru budete jezdit mezi 6-7-mi litry nafty. XV má klasický symetrický pohon všech kol. Je nutné zvážit zda se Vám vyplatí příplatek více než 100.000 Kč proti benzínové verzi.

 

Karel Kolečko 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu