Test SUV Hyundai iX 35 s 2,0 dieselem
Testované SUV iX 35 vyráběné ve Slovenské Žilině s pohonem všech kol s prostředním naftovým motorem.
MOTOR Měl jsem k dispozici vůz s prostředním dieselovým motorem - 2,0 CRDI. S výkonem 100 kW dosahovaných ve 4.000 ot., a 320 Nm točivého momentu v 1.800 - 2.500 ot. Kolem 1.900 otáček začíná motor zabírat a zrychlovat. Motor je velmi pružný a ochotně zrychluje zejména nad 2.000 otáček. Motor je kultivovaný a tichý.
Spotřeba za celý test - 800 km ve smíšeném provozu, jsem jí spočítal na 6,95 l/100km což je téměř o litr a půl víc než deklaruje výrobce. Při jízdě po běžné silnici i po dálnici se spotřeba pohybovala kolem 7 - 8-mi litrů. Při úsporné jízdě do 90 km/h v rovinatém terénu je možné se dostat pod 5,5 litru. Jízda ve městě znamená spotřebu 8 - 8,5 litrů. Udávaná maximálka je 181 km/h, zrychlení z 0 - 100 km/h za 11,3 mě se to podařilo na tachometrových 100 za 10,9 s.
PODVOZEK Podvozek je dost tvrdý, netlumí dostatečně nerovnosti a rázy ty se přenáší do karoserie. Je to o něco lepší než u dříve testované verze s automatem, která byla na 18-tkách. Vůz jezdil na pneu Hankook Optimo K 415 o rozměru 225-60 R17 na originál 5-ti paprskových Alu kolech. V zatáčkách, ale IX 35 velmi dobře sedí, jen minimálně se naklání a umožňuje dost ostré průjezdy zatáčkami. Vůz je vybaven asistentem pro sjíždění z kopce, který přibrzďuje jednotlivá kola při sjezdu z kopce mimo asfaltové silnice, je zde také asistent pro rozjezd do kopce. Standartně jsou poháněna přední kola, zadní se připojí automaticky jen po prokluzu předních kol - Haldex, maximálně přenáší 50% na zadní kola. Pohon všech kol je možné sepnout tlačítkem LOCK, můžete s ním jet bohužel maximálně jen do 40 km/h. Světlá výška vozu je pouze 170 mm, takže zapomeňte na nějaký větší terén. 4 kotoučové brzdy fungují velmi dobře.
ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má elektrický posilovač s variabilním účinkem podle rychlosti. Vůz se velmi příjemně řídí a dobře se hodí i přes větší rozměry do městského provozu.
ŘAZENÍ 6-ti stupňové manuální převodovky není zcela přesné a má delší dráhy. Šestka by určitě mohla být delší, snížil by se hluk a hlavně spotřeba na dálnici. Motor točí na 6-tku při 90-ti 1.900 ve 100 - 2.100, při 120 - 2.500 a při dálničním limitu 130 je to 2.750 otáček ve 150 km/h motor točí 3.200 otáček.
INTERIÉR Přístrojová deska je z tvrdých plastů. Interiér je, ale slušně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou se 2 samostatnými tubusy otáčkoměru (uprostřed s teploměrem chladící kapaliny a vnějším teploměrem) a rychloměrem (uprostřed s palivoměrem) všechny pak s bílým podsvícením. Otáčkoměr je cejchován po 500 otáčkách a tachometr po 10 km/h což neumožňovalo odečíst přesné hodnoty. Mezi oběma tubusy je displej palubního počítače. Palubní počítač má pouze 1 paměť pro vzdálenost a průměrnou spotřebu a dobu jízdy. Každá hodnota se musí nulovat zvlášť, navíc velmi nešťastně tlačítkem schovaným vlevo za volantem. Displej radia je uprostřed palubní desky. Radio s CD přehrávačem a možností připojení USB zařízení, které se dá snadno připojit konektorem na středovém panelu pod klimatizací. Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a dobrým zvukem má ovládání i na volantu, ale pouze hlasitost a ladění stanic. 4-ramenný volant s laciným stříbrným plastovým dekorem a koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Řidič je od spolujezdce oddělen středovým tunelem s loketní opěrkou pod kterou je úložný prostor. Schránka před spolujezdcem není z největších. Světla mají funkci denního svícení. Blikače disponují příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Automatická 2-zónová klimatizace s velkým displejem, kde se zobrazuje teplota má funkci mono resp. dual, nastavování teploty je po půl stupních. Z vozu je i vzhledem k trochu vyššímu posezu velmi dobrý výhled, pouze šikmo vpřed vadí mohutný A-sloupek.
Přední sedačky kombinace látka - kůže jsou pohodlné a optimálně tuhé, výškově nastavitelné je pouze sedadlo řidiče. Vzadu je velmi slušný prostor v oblasti kolen i nad hlavou je dost místa. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev. Madla předních i zadních dveří neumožňují se přidržet během jízdy - například v zatáčkách či v terénu.
Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 465 litrů. Po sklopení zadních sedaček nevznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1436 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 102 cm, výška pod odnímatelným krytem 45 cm, délka v rovině podlahy 87 cm (po sklopení sedaček až 173 cm). Tvar kufru není zcela pravidelný, zasahují do něj podběhy. Pod podlahou kufru je plnohodnotná rezerva- hliníkové kolo 17 palců. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 73 cm nad zemí. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 187 cm nad zemí v plastu na spodní straně vpravo je madlo na zavírání.
BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s ASR je součástí základní výbavy. Při překročení rychlosti 20 km/h se vůz automaticky zamkne.
DESIGN je velmi výrazný zejména přední část vozu je velmi povedená s 2 dílnou maskou a protaženými světly. Zadní část s dělenými světly vytaženými do boku vypadá hodně dobře. Celkově vůz působí lehkým a sportovním dojmem a vypadá, že je větší než ve skutečnosti, vždyť měří pouze 441 cm. Design je v porovnání s předchozím modelem Tucson výrazně dál.
CENA Ve výbavě Tricolor se nabízí za ceníkovou cenu 624.990 Kč akční cena je nyní o 40.000 nižší 584.990 Kč (11/2012). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, aktivní opěrky hlav, asistent pro rozjezd do kopce i sjíždění, 17“ Alu kola s pneu Hankook 225-60 R17 vč. plnohodnotné Alu rezervy, př. mlhovky, centrál s dálkou, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro s USB, výškově stavitelná sedačka řidiče, kožený volant s ovládáním radia a tempomatu stavitelný ve 2 osách, střešní ližiny.
Příplatková výbava : Paket Plus : tempomat, zadní park asistent, automatická 2-zónová klima, vyhřívání předních i zadních sedadel, el.sklopná zrcátka za 20.000, Paket Style : automatické stěrače, zatmavená skla, monitorování tlaku v pneu za 35.000, metalíza za 13.000. Doplňky celkem za 68.000 Kč, celková cena po slevě je 652.990 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - pružný a výkonný motor CRDI
- tichý motor (dobře odhlučněný)
- prostor na zadních sedačkách
- bohatá výbava
- USB připojení pro MP3 zařízení
- plnohodnotné rezervní Alu kolo
- asistent pro rozjezd a sjezd z kopce
MÍNUSY: - tvrdý podvozek, který špatně tlumí nerovnosti
- nepříliš přesná převodovka
- ovládání palubního počítače, pouze jedna paměť
- nemožnost objednat xenony
- tvrdé plasty v interiéru
- vyšší spotřeba, o více než litr než udává výrobce
- otáčkoměr cejchovaný po 500, tachometr po 10 km/h
- dojezd pod 50 km zmizí
- při couvání se neztlumí radio
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1995 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec
Výkon 100 kW (136 k) / 4.000 ot./min., točivý moment 320 N.m při 1.800 - 2.500 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, připojitelný pohon všech kol (přední stále)
Rozměry D x Š x V 4.410 - 1.820 - 1.670 mm, rozvor 2.640 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.525 - 1.679 kg (podle provedení), užitečná 461 - 615 kg (podle provedení), celková 2.140 kg
Nádrž na 58 l paliva. Zavazadlový prostor 465/ 1436 litrů
Pneu 225- 60 R17 Hankook Optimo K415 (letní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 11,3 s, max. rychlost 181 km/h
Spotřeba paliva 5,1 mimo - 6,7 město - 5,7 l/100km kombinace
Během testu ujeto 800 km s průměrnou spotřebou 6,95 l/100km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 10,9 s.
Karel Kolečko