Vyhledávání

Test SUV Hyundai Tucson s 1,6 benzínem s automatem ve čtyřkolce v paketu N Line

Test SUV Hyundai Tucson s 1,6 benzínem s automatem ve čtyřkolce v paketu N Line

Tucson druhé generace vyráběný v Nošovicích, byl představen na podzim 2020. Testovaný vůz s pohonem všech kol s benzínovým mild hybridem s automatem ve sportovní výbavě N Line.

MOTOR Měl jsem k dispozici vůz s benzínovým motorem - 1,6 GDI. Šestnáctistovka  dosahuje výkonu 132 kW v 5.500 otáčkách, ale hlavně 265 Nm točivého momentu ve velkém rozsahu od 1.500 až do 4.500 ot. Zhruba někde kolem 1.700 otáček začíná zabírat turbo. Motor je velmi pružný zejména ve středních otáčkách od 2.000 motor velmi dobře zrychluje. Jedná se o mild hybrid, kde je 48V startér/generátor a ve voze je malá baterie 0,44 kWh. Vůz má tři nastavitelné módy Eco, Comfort a Sport, kde se motor vytáčí do větších otáček a řadí později.

Spotřeba není nijak nízká, při jízdě úsporným stylem kolem 90- 100 km/h je možné jezdit kolem 7-8 litrů Jízda po městě, ale znamená spotřebu mezi 10 - 12 litry naturalu. Při běžné jízdě budete jezdit kolem 8-9-ti litrů. Při svižné jízdě na běžných silnicích bude spotřeba kolem 10 litrů (9-11). Na dálnici při jízdě na hranici povolené rychlosti si vezme kolem 7-7,5 litrů nafty, všechny údaje jsou dle palubního počítače, skutečnost bude o něco vyšší (což jsem poznal při ukazateli stavu paliva a dojezdu). Spotřeba za celý test - 490 km v převážně mimoměstském provozu na klikatých silnicích, jsem dosáhl (dle palubního počítače) na 9,4 l/100km, což je zhruba o 2,5 litru víc než deklaruje výrobce 6,9-7,2. Udávaná maximálka je 201 km/h to jsem neověřoval, zrychlení z 0-100 km/h za 9,0 s, mě se to povedlo na tachometrových 100 za rovných 8 s. Vůz má systém start stop, tlačítko je středovém tunelu před tlačítky automatu. Při běžné jízdě je vůz velmi tichý.

PODVOZEK je naladěn komfortně, přestože testovaný vůz jezdil na velkých letních pneu Continental Premiumcontact 6 235-50 R19 na originálních černostříbrných desetipaprskových alu kolech, díky nim je jízda trochu tvrdší. V zatáčkách Tucson sedí velmi dobře, přesto, že se naklání, umožňuje rychlé průjezdy zatáčkami a svižnou jízdu po okreskách. Vůz je vybaven asistentem pro sjíždění z kopce, který přibrzďuje jednotlivá kola při sjezdu z kopce v terénu, je zde také asistent pro rozjezd do kopce. Standartně jsou poháněna jen přední kola, zadní se připojují automaticky, při prokluzu předních kol - využívá mezinápravovou elektrohydraulickou spojku (možné znázornění aktuálního pohonu na displeji). Pohon všech kol je možné aktivovat tlačítkem LOCK, které je trochu skryto za volantem na levé straně palubní desky. Světlá výška vozu je pouze 170 mm, takže zapomeňte na nějaký větší terén, uplatní se maximálně na polní cestě nebo v zimě na cestě do hor. Vůz má čtyři kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením a velmi dobře brzdí.  

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor s elektrickým posilovačem s variabilním účinkem podle rychlosti. Multifunkční čtyřramenný kožený volant se silným věncem se dobře drží, je vyhřívaný a nastavitelný ve dvou osách.

ŘAZENÍ Sedmistupňové automatické převodovky je plynulé. Manuální řazení je možné pádly pod volantem. Automat řadí plynule, bez cukání a brzy a motor se tak zbytečně nevytáčí. Plynový pedál při rozjezdu je dost citlivý. Převodovka má dlouhé převody, takže motor není nutné vytáčet. Motor točí na sedmičku při 90-ti 1.600 ve 110 rovných 2.000, při dálničním limitu 130 je to 2.400 otáček, ve 150 km/h motor točí jen 2.700 otáček.

INTERIÉR Palubní deska nemá klasickou kapličku s přístroji, před řidičem je tu 10,25“ barevný displej, bohužel není krytý žádným stínítkem proti sluníčku Interiér je kvalitně zpracovaný a dobře vypadá i na pohled. Na LCD displeji se zobrazují klasické kruhové přístroje, ve třech variantách dle zvoleného jízdního módu - světle modré Eco, které je výchozí, vždy po nastartování, přes režim normal - bílé budíky a červené v režimu Sport, každý mód má jinou grafiku. Na displeji je vpravo otáčkoměr v jeho dolní části je teploměr chladící kapaliny, vlevo rychloměr v jeho dolní části je palivoměr. Na spodním okraji displeje je vlevo pod tachometrem dojezd, směrem ke středu teploměr vnější teploty, dále graficky ukazatel okamžité spotřeby, dále pak průměrná spotřeba od natankování a zcela vpravo pod otáčkoměrem celkové kilometry. Mezi hlavními přístroji je displej palubního počítače a dalších hodnot - okamžité rychlosti, údaje navigace, aktivního tempomatu, rychlostních značek, vlevo nahoře vedle rychloměru se zobrazuje zařazený rychlostní stupeň. Otáčkoměr je cejchován po 250 otáčkách a tachometr po 10 km/h což neumožňuje odečíst přesné otáčky. Palubní počítač zobrazuje dobu jízdy, průměrnou spotřebu a ujetou vzdálenost. Má dvě paměti, denní a celkovou (a od natankování) a ovládá se tlačítky vpravo na volantu. Kamery pro sledování mrtvého úhlu (dostupné u výbavy Premium), kdy je pohled dozadu doleva a doprava promítán na ploše přístrojového panelu před řidičem. Při použití levého blinkru se v levém kruhovém přístroji zobrazí prostor vlevo za vozidlem, při použití pravého blinkru pak pravý. Přístroje, tlačítka a ovladače mají bílé až světle modré podsvícení.       

Originál audio s MP3 s USB konektorem a digitálním radiem DAB. Od výbavy Style je součástí výbavy audiosystém Krell, s osmi reproduktory (včetně subwooferu a zesilovače 360 W) s výborným zvukem, s ovládáním na volantu. Uprostřed palubní desky je navigace s 10,25“ dotykovým displejem. Hlasitost se ovládá bohužel pouze tlačítky buď na volantu  nebo pod dotykovým displejem. Přehrávání z USB Flash disku, stále opakuje dokola ty stejné písničky (při náhodném výběru). Klávesnice navigace není bohužel podle abecedy, ale je počítačová. Na středovém displeji se zobrazuje obraz parkovacích kamer- zadní umístěné nad RZ, přední pod znakem, boční na spodní straně zrcátek, při dešti se ale snadno znečistí), které velmi dobře informují o situaci kolem vozu (je možné i za jízdy vpřed, pohled dozadu). Řidič je od spolujezdce oddělen širokým středovým tunelem s loketní opěrkou, pod kterou je úložný prostor, před ním jsou tlačítka ovládání automatické  převodovky. Čtyřramenný vyhřívaný multifunkční volant s kovovým dekorem a logem N-line a koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Automatická dvouzónová klimatizace navazuje přímo na displej navigace, ale má svůj  samostatný displej s modrým  podsvícením, má funkci mono, nastavování teploty je po půl stupních. Ovládání je jen lehkým dotykem. Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu velmi dobrý výhled, pouze šikmo vpřed vadí mohutné A-sloupky a pak také šikmo dozadu. Testovaný vůz měl prosklenou otvírací střechu, ta se otvírá jen na šířku 31 cm.  

Přední černé vyhřívané a ventilované sedačky s potahem semiš/kůže jsou pohodlné a optimálně tuhé, elektricky a výškově nastavitelné, u řidiče s bederní opěrou. Řidičova sedačka má dvě paměti. V horní části sedaček je ve stříbrném plastu umístěné logo N-line, to nepříjemně tlačí do zad. Vzadu je poměrně slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 80 cm, sedák 50 + 30 cm prostor pro kolena. Při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou je místa dost - 93 cm (snížená střecha se střešním oknem). Zadní opěradlo je s nastavitelným sklonem (sedačky jsou vyhřívané). Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech čtyř oken a sklopných zrcátek, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, do kapsy se vejde středně velká láhev.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 577 litrů. Po sklopení zadních sedaček vznikne téměř rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené na tři části 40-20-40% po jejich sklopení se objem zvětší na 1756 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 104 cm, výška pod odnímatelným krytem 45 cm, délka v rovině podlahy 90 cm (po sklopení sedaček ložná plocha 150 cm až k opěradlům předních sedaček 171 cm). Tvar kufru není zcela pravidelný, zasahují do něj podběhy. Pod podlahou kufru jsou drobné úložné prostory, rezerva se nedodává ani za příplatek. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 71 cm nad zemí v rovině s podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek zhruba 182 cm nad zemí v plastu na spodní straně vpravo je tlačítko na elektrické zavírání, víko kufru je možné otevřít i zavřít od řidiče - tlačítko nalevo od volantu.

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven sedmi airbagy, navíc je zde středový pro přední sedadla. Stabilizační systém VSM (ESP) s TCS (ASR) jsou v základní výbavě. Signalizace vozu ve slepém úhlu ve vnějším zpětném zrcátku je výborná věc, zejména na dálnici nebo ve městě na víceproudých silnicích (aby jste nepřehlédli vůz ve slepém úhlu). Vůz má systém pro udržování jízdních pruhů, což je vhodné také na víceproudé komunikace. Přední opěrky hlav jsou aktivní. Systém bránící převracení vozu ROP, systém stabilizace přívěsu TSA, asistent pro rozjíždění do kopce HAC a pro sjíždění ze svahu DBC. Autonomní nouzové brzdění FCA s detekcí chodců + asistent pro sledování pozornosti řidiče DAW. Varování před čelní srážkou při odbočování FCA Junction. Systém řízení trakce při průjezdu zatáčkou ATCC. Vůz má přední a zadní čidla parkování, navíc panoramatický kamerový systém (kamera na spodní části zrcátek, pod předním znakem a nad zadní RZ), který monitoruje prostor kolem vozu při parkování. Funkce varovných světel při nouzovém brzdění. Akustické varování nezapnutých pásů nad 20 km/h. Čtyři kotoučové brzdy (přední s vnitřním chlazením) mají výbornou účinnost.

DESIGN je výrazný a snadno rozeznatelný od SUV jiných značek. Zejména přední část vozu je velmi povedená s mohutnou maskou s černou mřížkou, přední LED světla jsou ve čtyřech úrovních nad sebou a rozšiřují se směrem nahoru, v rozích jsou mlhovky. Pod velkým chromovaným znakem je kamera, která usnadňuje parkování, ale může fungovat i za jízdy stejně jako ta zadní. Zadní část je také velice atraktivní se svisle orientovanými trojúhelníkovými světly, spojené červenou LED lištou vypadají hodně dobře. Nad zadním sklem je velký spojler s brzdovým LED světlem, pod ním je schovaný malý stěrač. Na spodní straně nárazníku je šedostříbrný plast, vpravo je v nárazníku dvojitá koncovka výfuku. Spodní část dveří prahy, podběhy kol a zadní nárazník lemuje šedočerný plast. Celkově vůz působí velmi dynamickým dojmem a vypadá, že je větší než ve skutečnosti je, měří pouze 450 cm.

CENA Testovaný vůz ve výbavě N Line Style se aktuálně nabízí za akční cenu 919.990 Kč (3/2023) standartní cena je 989.990 Kč, původním ceníku z 6/2022 byla cena 889.990 (zdražení je tedy rozumných 30 tis. Kč). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 7x airbag, aktivní tempomat. Systém bránící převracení vozu ROP, systém stabilizace přívěsu TSA, asistent pro rozjíždění do kopce HAC a pro sjíždění ze svahu DBC. Autonomní nouzové brzdění FCA s detekcí chodců + asistent pro sledování pozornosti řidiče DAW. Systém řízení trakce při průjezdu zatáčkou ATCC. Centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, zadní dělené sedadlo, palubní počítač, sedačky s koženým čalouněním, výškově stavitelná sedačka řidiče s el. ovládáním a dvěmi pamětmi, vyhřívání předních i zadních sedadel, prémiový audiosystém Krell s výkonem 360 W s MP3 s ovl. na volantu s 8-mi repro vč. subwooferu s USB, integrovaná navigace s 10,25“ dotykovým displejem, bluetooth hands free, přední a zadní park asistent, zadní parkovací kamera, Full LED přední světlomety včetně integrovaného statického přisvěcovaní do zatačky s automatickým přepínáním, přední mlhovky, automatická 2-zónová klima, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, el.sklopná zrcátka, samozatmívací zrcátko, kožený vyhřívaný volant s ovládáním radia a tempomatu stavitelný ve 2 osách, pádla řazení pod volantem, hliníkové pedály. 19“ Alu kola s pneu 235-50, černé střešní ližiny, elektricky ovládané 5. dveře s bezdotykovým ovládáním, automatické stěrače.

Příplatková výbava : paket Premium za 60.000 Kč: elektricky nastavitelná přední sedadla, paměť nastavení sedadla řidiče, el. posuvné sedadlo spolujezdce z 2. řady sedadel, ventilovaná přední sedadla, 360° kamerový systém SVM, kamerové sledování mrtvého úhlu BVM, Panoramatické střešní okno (dvoudílné, přední část elektricky posuvná + LED osvětlení interiéru za 25 000 Kč. Doplňky celkem za 85.000 Kč, celková cena je 1.004.990 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :     - pružný a výkonný motor T-GDI

                  - tři jízdní módy

                  - dlouhé převody a plynulé řazení

                  - aktivní tempomat 

                  - boční kamera při blinkru v přístrojích

                  - automatické přepínání bi LED světel  

                  - pádla řazení pod volantem       

                  - bezklíčkové otvírání a startování

                  - prostor vzadu (na sezení)

                  - dobře hrající audiosystém Krell

                  - bohatá výbava

                  - na středovém tunelu tlačítko vypínání stop/start

                  - vnější i vnitřní design

                  - panoramatická kamera (i dopředu do rychlosti 16 km/h)

                  - nastavitelný sklon zadního opěradla

                  - pohodlné vyhřívané/ventilované sedačky s potahem alcantara    

                  - zadní opěradla se sklápí do roviny 

MÍNUSY:    - vysoká spotřeba kolem 9 litrů

                  - pravé koleno tlačí na palubní desku

                  - plynový pedál dost citlivý při rozjezdu

                  - hlasitost audia se ovládá pouze tlačítky

                  - manipulace s roletkou kufru

                  - zadní blinkry dole v nárazníku 

                  - plastový rámeček N-Line tlačí do zad

                  - zadní opěrky se nedají zasunout (omezují výhled dozadu) 

                  - stop/start vypíná studený motor už po 300 m jízdy (1 minuta)

                  - malá světlá výška jen 170 mm

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1598 cm3 řadový přeplňovaný zážehový 4 válec, mild hybrid 48 V                                                                       

Výkon 132 kW (180 k) / 5.500 ot./min., točivý moment 265 N.m  při 1.500 - 4.500 ot./min.
osmistupňová automatická převodovka, připojitelný pohon všech kol (přední stále)
Rozměry D x Š x V  4.510 - 1.865 - 1.650 mm, rozvor 2.680 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.712 kg, užitečná 458 kg, celková  2.170 kg                     

Nádrž na 54 l paliva. Zavazadlový prostor 577 / 1756 litrů

Pneu 235-50 R19 Continental Premiumcontact 6 (letní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 9,0 s, max. rychlost 201 km/h
Spotřeba paliva 6,9-7,2 l/100km kombinovaná rychlost WLTP

Během testu ujeto 490 km s průměrnou spotřebou 9,4 l/100km (dle palubního počítače) zrychlení z 0 na tachometrových 100 km/h za 8 s.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu