Vyhledávání

Test Suzuki Grand Vitara s dieselem 1,9 s manuální 5-ti stupňovou převodovkou

Test Suzuki Grand Vitara s dieselem 1,9 s manuální 5-ti stupňovou převodovkou

 

Test Suzuki Grand Vitara s dieselem 1,9 s manuální 5-ti stupňovou převodovkou

Test Grand Vitary s naftovým motorem v nejvyšší výbavě. Na rozdíl od klasických SUV vyniká Vitara spíš jízdními vlastnostmi v terénu než na silnici. Bohužel se nabízí pouze s jediným naftovým motorem 1,9 comonrail a jedním benzínem 2,4. Vitara v této podobě není žádným nováčkem, vyrábí se již 6-tý rok, představena byla již v roce 2005.

MOTOR Měl jsem k dispozici vůz s jediným nabízeným dieselovým motorem - 1,9 který má původ u renaultu. Motor má vstřikování Comon Rail a filtr pevných částic DPF díky tomu plní emisní normu Euro 5 emise CO2 179 g/km. S průměrným výkonem  95 kW dosahovaných ve  4.000 ot. a 300 Nm točivého momentu v 1.750 - 2.500 ot. Kolem 1.800 otáček začíná motor zabírat. Motor je pružný a silný ve středním pásmu (největšího točivého momentu) 2 - 4.000 otáček. Motor je poměrně hlučný a poměrně dost vibruje, je cítit chvění v řadící páce.  Spotřeba za celý test - 712 km ve smíšeném provozu se ustálila na hodnotě 7,4 l/100km (podle palubního počítače) což je o cca půllitr víc než deklaruje výrobce (6,8).

Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) se při obsazení 2-mi osobami spotřeba pohybovala kolem 7 litrů. Jízda po dálnici s tempomatem kolem 120 -130km/h znamená spotřebu kolem 7-8 litrů. Jízda ve městě s rozumnou spotřebou kolem 7-8 litrů. Při úsporné jízdě v rovinatém terénu se dostanete na hodnoty kolem 6 -6,5 litrů. Udávaná maximálka je 170 km/h. Zrychlení z 0-100 km/h udává výrobce 13,2 s.

PODVOZEK je poměrně komfortní, dobře filtruje nerovnosti vozovky na silnicích případně mimo asfalt. Vitara se v zatáčkách naklání, pneu Bridgestone Dueler H/T 687 225-65 R17 na originál Alu kolech, v zatáčkách poměrně brzy pískali. 4 kotoučové brzdy fungovaly dobře. Při jízdě v terénu je vůz limitován pouze světlou výškou 19 cm. Nájezdové úhly jsou vpředu 29 a vzadu 27 a přechodový úhel 19 stupňů. Vůz má samonosnou karosérii s integrovaným rámem do podlahy. Motor není bohužel chráněn ocelovým krytem, ale pouze plasty jako běžný osobák. Vitara má stálý pohon všech kol, otočným ovladačem v poloze 4H LOCK můžete uzavřít diferenciál v poloze 4L LOCK je k dispozici i redukce převodovky pro pomalou jízdu v terénu. 

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má elektrický posilovač s variabilním účinkem podle rychlosti.

ŘAZENÍ Manuální bohužel jen 5-ti stupňová převodovka, určitě by vozu prospěla delší 6-tka.. Řazení rychlostních stupňů bylo poměrně přesné, ale mělo delší dráhy řazení. Motor točil na 5-tku při 90 km/h 1.900, při 100 cca 2.100, při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje 2.800 otáček, ve 150 byly otáčky 3.200.

INTERIÉR Přístrojová deska je v celá z tvrdých plastů. Interiér je poměrně slušně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou vlevo s otáčkoměrem, rychloměrem uprostřed vpravo je pak palivoměr a teploměr chladící kapaliny všechny kruhové tubusy jsou  se stříbrnými obroučkami. Pod tachometrem je displej palubního počítače. Zobrazuje - průměrnou spotřebu, dojezd a průměrnou rychlost, okamžitou spotřebu opticky (chybí doba jízdy). Ovládá se kolíkem přímo na tubusu přístrojů což je velmi nepraktické a za jízdy i nebezpečné. Otáčkoměr byl cejchován po 200 otáčkách což neumožňovalo odečíst přesné hodnoty. USB zařízení se dají snadno připojit konektorem na středovém tunelu napravo od řadící páky, takže tam poměrně trčí.

Řidič od spolujezdce je oddělen středovým tunelem (v přední části je imitace dřeva, která působí dost lacině-plastově) s loketní opěrkou pod kterou byl úložný prostor. Světla mají funkci denního svícení. Blikače neměli dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Vůz s navigací Clarion s dobrou grifikou s dotykovým displejem s CD/MP3 se 7-mi reproduktory a dobrým zvukem má ovládání i na volantu, ale pouze hlasitost a ladění stanic. 3-ramenný volant s  koženým potahem byl seřiditelný ve 2 osách. Vzadu chyběli tradiční čidla parkování, ale nad RZ byla parkovací kamera, obraz z ní se zobrazuje na displeji navigace, bohužel kamera zabírá spíš espézetku a malý pruh za autem uprostřed. Automatická 1-zónová klimatizace se ovládá dvěma kruhovými ovladači, mezi nimi je kulatý displej klimatizace. Z vozu je díky vyššímu posezu dobrý výhled všemi směry. Přední kožené sedačky byly poměrně pohodlné a optimálně tuhé, výškově nastavitelné je pouze sedadlo řidiče. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 77 cm a 29 cm mezera mezi sedadly při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa 93 cm. Zadní sedačky mají nastavitelný sklon opěradel. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač byl na dveřích řidiče včetně ovladače zpětných zrcátek, kde se do kapsy dveří se vešla i litrová láhev.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 398 litrů. Po odklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha což je velmi praktické (kufr se ale o dost zkrátí) při sklopení pouze opěradel zase vznikne velký schod, ale ložná plocha se prodlouží o 37 cm. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 výrobce udává velikost kufru po sklopení sedaček 1.386 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 102 cm, výška pod rolem pouze 60 cm, délka v rovině podlahy 73 cm. Tvar kufru není zcela pravidelný zasahují do něj podběhy. Vůz v nejvyšší výbavě nemá rezervu, ostatní modely ji mají upevněnou vně na 5 dveřích. Kufru má velký vstupní otvor - nákladová hrana je cca 71 cm nad zemí a 5,5 cm nad podlahou kufru. Zadní dveře se otvírají velmi neprakticky do boku navíc (po japonsku) k chodníku, pro úplné otevření je potřeba mít za vozem 119 cm plus ještě nějaký prostor pro průchod, takže by jste měli mít za vozem  nejméně 1,5 metru, nedovedu si to představit v garáži nebo v přeplněných ulicích měst, kde jste rádi, že vůbec nějak zaparkujete.

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s TCS jsou součástí základní výbavy. Na nezapnuté pásy Vás upozorní akustická signalizace.

DESIGN působí robustními tvary karoserie jako správný offroad. Přední část vozu s černě mřížkovanou maskou a hranatými světlomety a svalnatými roztaženými boky. Zadní hranatá část s elegantními světly působí opět jako klasický offroad. Karoserie má vysoký ponton. Celkově vůz působí robustním a sportovním dojmem a vypadá, že je mnohem větší než ve skutečnosti, vždyť měří pouze 430 cm.

CENA Ve výbavě JLX-EL se nabízí za cenu 754.900 Kč (8/2011). V této výbavě najdeme: ESP, xenonové světlomety, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, aktivní opěrky hlav, tempomat, automatická klimatizace, 17“ Alu kola s pneu Bridgestone Dueler H/T 687 225-65 R17, př. mlhovky, centrál s dálkou, alarm, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu se 7-mi repro s USB, bluetooth hands free, palubní počítač, kožené čalounění - sedačky, zadní dělené sedadlo, výškově stavitelná sedačka řidiče, vyhřívané přední sedačky, kožený volant s ovládáním radia stavitelný ve 2 osách, el. střešní okno. Příplatková výbava - multimediální centrum s navigací Clarion za 32.000 Kč, takže konečná cena je 786.900 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - redukční převodovka (do terénu)

                  - podvozek, jízda v terénu

                  - bohatá výbava

                  - multifunkční volant

                  - bezklíčkové startování a otvírání vozu

                  - USB připojení pro MP3

                  - plynule nastavitelné opěradlo zadního sedla

                  - ESP a 6 airbagů v sérii    

                  - doplňkové funkce navigace

MÍNUSY: - hlučný a neklidný běh motoru

                  - nemožnost vypnout 4-kolku

                  - palubní počítač - chybí doba jízdy

                  - pouze jediný naftový motor v nabídce

                  - pouze 5-ti stupňová převodovka 

                  - nezakrytý podvozek, pod motorem pouze plasty

                  - chybí 3 blik blikačů

                  - v nejvyšší výbavě chybí rezerva

                  - nemožnost individualizace a přiobjednání doplňků

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1870 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, Euro 5                                                                   

Výkon 95 kW (129 k) / 4.000 ot./min., točivý moment 300 N.m  při 1.750 - 2.500 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, stálý pohon všech kol
Rozměry D x Š x V 
4.300 - 1.810 - 1.695 mm, rozvor 2.640 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.654 kg, užitečná 516 kg, celková  2.170 kg                     

Nádrž na 57 l paliva. Zavazadlový prostor 398/1386 litrů

Pneu 225 - 65 R17 Bridgestone Dueler H/T 687 (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 13,2 s, max. rychlost 170 km/h
Spotřeba paliva 6,0 mimo - 8,1 město - 6,8 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 712 km - 7,4 l/100km (v kombinovaném provozu)

 

Karel Kolečko

 

 

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu