Vyhledávání

Test velkého SUV Hyundai Grand Santa Fe s 2,2 dieselem a automatem

Test velkého SUV Hyundai Grand Santa Fe s 2,2 dieselem a automatem

Test nového Grand Santa Fe s automatickou převodovkou s jediným nabízeným (naftovým) motorem, dodává se pouze v nejvyšší výbavě Luxury. Přední i zadní část je odlišná od kratší verze. Motor 2,2 a šestistupňový automat je stejný jako u krátké verze. Navíc jsou k dispozici další zadní 2 sedačky, které je možné sklopit do podlahy kufru.

MOTOR Měl jsem k dispozici vůz s jediným dodávaným motorem - dieselovým čtyřválcem 2,2 litru CRDI VGT. Výkon 145 kW dosahuje již ve 3.800 ot., ale hlavně 436 Nm točivého momentu dosahovaného v rozsahu 1.800-2.500 otáček. Kolem 1.800 otáček začíná motor zabírat a zrychlovat. Motor je silný a pružný, zejména ve středním pásmu otáček 2.000 -3.000.

Spotřeba během celého test - 850 km ve smíšeném provozu, jsem jí spočítal na 7,55 l/100km což je přesně to co udává výrobce (7,6). Při běžné jízdě při obsazení 2-osobami se spotřeba pohybovala kolem  7-mi litrů. Jízda po dálnici rychlostí kolem 130 km/h znamená spotřebu kolem 7-8-mi litrů. Při jízdě ve městě se budeme pohybovat kolem 8-9 litrů nafty. Při úsporné jízdě v běžném provozu rychlostí do 90 - 100 km/h jsem jezdil kolem 6 - 7-mi litrů. Udávaná maximálka je 200 km/h tu jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 10,3 s, mě se to podařilo na tachometrových 100 za 9,6 s. Motor je kultivovaný a ve voze je ticho.

PODVOZEK Je poměrně dobře naladěn, v zatáčkách se dost naklání vzhledem k výšce karoserie, necítil jsem se moc jistě při vyšších rychlostech v zatáčkách. Vůz jezdil na (letních) pneu Kumho Krugen Premium 235-55 R19 na originál 10-ti paprskových Alu kolech. Santa Fe má trochu tvrdší naladění. Vůz má asistent pro sjíždění z kopce DBC, který přibrzďuje jednotlivá kola při sjezdu z kopce mimo asfaltové silnice a také HAC asistent pro rozjezd do kopce. Standartně jsou poháněna přední kola, zadní se připojí automaticky.  Stálý pohon všech kol není možné zapnout při rychlostech nad 40 km/h. Světlá výška vozu je 180 mm (o 5mm nižší než u kratší verze Santa Fe), což neumožňuje zdolávat nějaký větší terén navíc vzhledem k rozvoru a nájezdovým úhlům. Hodí se tak spíš na cestu na chalupu nebo na zimu na hory. 4 kotoučové brzdy fungují i přes vyšší hmotnost vozu velmi dobře. 

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má elektrický posilovač s variabilním účinkem podle rychlosti. Řízení má 3 přednastavené módy: comfort, normal a sport, já jezdil ve sportovním, v tom byla odezva posilovače přiměřená, comfort je už vyloženě přeposilovaný, hodí se do města. Volant je vyhřívaný, ale tlačítko je schované z boku na sloupku řízení. Ve výbavě je i automatické parkování, čidla najdou místo pro vůz, kam pak zacouvá, stačí jen zařadit a ovládat vůz brzdou a plynem. Vůz se dobře řídí.

ŘAZENÍ Automatická 6-ti stupňová převodovka dobře funguje, bez rázů a cukání, plynule řadí v automatickém režimu. Je možné řadit sekvenčně, ale pouze řadící pákou směrem vpřed a vzad, ale bohužel nelogicky se podřazuje dozadu a vyšší stupně se řadí vpřed. Při manuálním řazení je tam někdy větší časová prodleva, ale v automatu motor řadí již pod 2.000 otáček.  Motor točí na 6-tku při 90 km/h 1.600, při 100 cca 1.750, ve 120 je to 2.050, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje příznivých 2.300 otáček i ve 150 jsou otáčky 2.650, přesto se to nijak významně neprojevilo na spotřebě.

INTERIÉR Interiér vypadá dobře a je navíc kvalitně zpracovaný. Palubní deska z měkčených plastů má klasický tvar s kapličkou se 2 samostatnými tubusy - v levém je otáčkoměr (uprostřed s teploměrem chladící kapaliny a ukazatelem zařazeného rychl. stupně) a vpravo rychloměr (uprostřed s palivoměrem) všechny pak s bílým podsvícením. Otáčkoměr je cejchován po 250 otáčkách a tachometr po 10 km/h což neumožňuje odečíst přesné hodnoty. Mezi oběma tubusy je displej palubního počítače. Palubní počítač má pouze 1 paměť pro vzdálenost a průměrnou spotřebu a dobu jízdy. Každá hodnota se musí nulovat zvlášť. Dotykový displej příplatkové navigace je nahoře uprostřed palubní desky, zobrazuje funkce radia, CD přehrávače i USB zařízení, které můžeme snadno připojit konektorem na středovém panelu pod klimatizací. Navigace a radio pracuje v českém menu. Audio systém se 6-ti reproduktory má dobrý zvuk a ovládání i na volantu.  3-ramenný volant s decentním stříbrným dekorem a koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách, má ovládání audia, tempomatu a palubního počítače. Volant je vyhřívaný, tlačítko je vlevo z boku volantu a je skryté a špatně přístupné. Řidič je od spolujezdce oddělen středovým tunelem s loketní opěrkou, pod kterou je úložný prostor. Blikače disponují funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Automatická 2-zónová klimatizace nemá svůj displej, (údaje se zobrazují na displeji navigace) má funkci mono resp. dual, nastavování teploty je po půl stupních. Z vozu je i vzhledem k  vyššímu posezu dobrý výhled, pouze šikmo vpřed vadí A-sloupek.

Přední kožené sedačky jsou pohodlné a optimálně tuhé, obě přední sedačky jsou vyhřívané i větrané. Výškově nastavitelná s nastavitelnou bederní opěru má pouze sedadlo řidiče. Obě přední sedačky jsou elektricky ovládané, řidičova má 2 paměti. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 79 cm a 31 cm mezera mezi sedadly (sedák 48 cm) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je dost místa 95 cm. Zadní sedačky jsou posuvné v rozsahu 23 cm a navíc je možnost plynule sklápět zadní opěradlo. Grand Santa Fe má pod podlahou kufru schované další 2 sedačky, prostor na nich je samozřejmě omezený v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 66 cm a 23 cm mezera mezi sedadly (sedák 43 cm), nad hlavou je jen 87 cm, dotýkal jsem se stropu. Jsou určené pro osoby menšího vzrůstu a zejména pro děti i přístup k nim je horší, jsou 2 samostatně sklopné sedačky, do podlahy kufru a tvoří rovnou podlahu. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče společně s ovladačem zpětných zrcátek, je zde kapsa na láhev. Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 634 litrů v pětimístném uspořádání.

Po sklopení prostředních sedaček vznikne téměř rovná plocha. Prostřední sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem kufru zvětší na 1842 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 112 cm, výška pod roletou 42 cm (71 cm ke stropu), délka v rovině podlahy 118 - 143 cm (po sklopení sedaček až 209 cm). Do zavazadlového prostoru zasahují podběhy. Vně pod podlahou kufru je plnohodnotná rezerva- hliníkové kolo 19“, které se samozřejmě při provozu znečišťuje. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 74 cm nad zemí v úrovni podlahy kufru. Aretace rolety kufru není optimální - trefování se do plastu na boku kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 185 cm nad zemí v plastu na spodní straně vpravo je tlačítko na elektrické zavírání kufru.

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 7-mi airbagy, včetně kolenního řidiče. Stabilizační systém VSM (ESP), TCS a brzdový asistent BAS je součástí základní výbavy. Asistent pro sjíždění svahu DBC, rozjíždění do kopce HAC, systém bránící převrácení vozu ROP, systém stabilizace přívěsu. Na ochranu chodců vůz disponuje aktivní kapotou. Při překročení rychlosti 16 km/h se vůz automaticky zamkne a nad 20 km/h se rozezní signalizace bezpečnostních pásů. 4 kotoučové brzdy mají dobrou účinnost i přes vyšší hmotnost vozu.

DESIGN je velmi vydařený, proti předchozí generaci zaznamenal výrazný pokrok. Vůz působí mohutně podobně jako americká SUV, Amerika je pro Santa Fe velkým odbytištěm. Zejména přední část vozu je velmi povedená s mohutnou chromovanou maskou, velkým znakem a protaženými světly. Mlhovky jsou lemovány denními LED mlhovkami, spodní část nárazníku je z černého plastu uprostřed je stříbrný plast imitující spodní kryt motoru. Přední maska, denní LED světla i stříbrný plast pod nárazníkem má jiný tvar než krátká verze Santa Fe. Lemy kol a prahy jsou lemovány černým plastem. Spodní linie oken stoupá a v polovině zadních dveří se mírně zvedá. Zadní boční okno za C sloupkem je delší a zatmavené. Zadní část vozu s dělenými světly vytaženými do boku je velmi povedená. Světla na víku kufru se nezužují jako u kratší verze Santa Fe, navíc je spojuje chromovaná lišta. Nad zadním sklem je spojler, spodní část nárazníku je černá a dole uprostřed je stříbrný plast imitující hliníkový ochranný plech, po obou stranách dole je oválná chromovaná koncovka výfuku. Verze Grand je o 22,5 cm delší a má o 10 cm větší rozvor.

CENA V jediné nabízené výbavě Luxury se nyní nabízí za ceníkovou cenu 1.199.990 Kč (9/2014). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní nastavitelný posilovač řízení (ve 3 úrovních), 7x airbag, aktivní kapota, asistent pro rozjezd do kopce i sjíždění, elektrická ruční brzda, 19“ Alu kola s pneu 235-55, př. mlhovky, denní LED světla, adaptivní xenonové světlomety, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, tempomat, zadní čidla parkování a parkovací kamera, automatická 2-zónová klima, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, automatické stěrače, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro s USB, kožené elektricky ovládané sedačky, řidičova s pamětí, vyhřívané sedačky v první i druhé řadě, kožený vyhřívaný volant s ovládáním radia a tempomatu stavitelný ve 2 osách, zadní zatmavená okna, roletky zadních oken, podélné střešní ližiny, alarm, 3-tí řada sedaček.

Příplatková výbava : Paket Executive:  automatické parkování, přední čidla parkování, elektricky ovládané víko kufru, navigační systém s dotykovým displejem a panoramatické střešní okno za 79.000 Kč. Celková cena je 1.278.990 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - pružný a výkonný motor CRDI

                  - bezklíčkové startování a otvírání

                  - 7 místná verze, sedačky pod podlahou

                  - posuvné zadní sedačky s nastavitelným opěradlem

                  - bohatá výbava

                  - při couvání se sklopí zrcátka dolu

                  - dobře řadící automat s možností manuálního řazení

                  - vnější i vnitřní design

                  - USB připojení pro MP3 zařízení

                  - plnohodnotná rezerva

                  - asistent pro rozjezd a sjezd z kopce    

MÍNUSY: - tvrdší podvozek

                  - pouze jediný motor a výbava v nabídce

                  - při každém nastartování se vymaže náhodný výběr písniček i hlasitá navigace               

                  - nepropojené funkce palubního počítače, pouze jedna paměť

                  - zobrazování zařazeného stupně automatu

                  - rezerva vně vozu a její znečišťování 

                  - stahování rolety kufru vadí pásy 3-tí řady

                  - opačný smysl manuálního řazení automatu

                  - skryté tlačítko vyhřívání volantu

                  - ruční - nožní brzda

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 2199 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                        

Výkon 145 kW (197 k) / 3.800 ot./min., točivý moment 436 N.m  při 1.800 - 2.500 ot./min.
6-ti stupňová automatická převodovka, připojitelný pohon všech kol (přední stále)
Rozměry D x Š x V 
4.915 - 1.885 - 1.685
mm, rozvor 2.800 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.916 - 2.056 kg (podle provedení), užitečná 574 - 714 kg (podle provedení), celková  2.630 kg                     

Nádrž na 71 l paliva. Zavazadlový prostor 634/ 1842 litrů

Pneu 235- 55 R19 Kumho Krugen Premium (letní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 10,3 s, max. rychlost 200 km/h
Spotřeba paliva 6,2 mimo - 9,9 město - 7,6 l/100km  kombinace

 

Během testu ujeto 850 km s průměrnou spotřebou 7,55 l/100km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 9,6 s.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5 6

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu