Vyhledávání

Test vozu Hyundai Veloster - netradiční 4dveřové kupé s motorem 1,6

Test vozu Hyundai Veloster - netradiční 4dveřové kupé s motorem 1,6

Nový Veloster zaujme tím, že má na straně řidiče jedny boční dveře, ale na straně spolujezdce u chodníku dvojici dveří pro snažší nastupování na zadní sedačky. Za necelý týden jsem s Velostrem najezdil 614 km. Testovaný vůz má jediný nabízený motor - benzínovou 1,6 tku s automatickou převodovkou.

MOTOR Benzinový motor 1,6 s přímým vstřikováním dává výkon 103 kW až v 6.300 otáčkách a 163 Nm ot. točivého momentu, který je k dispozici až v 4.850 otáčkách. V nižších otáčkách motor není moc pružný, výkon přichází ve středních otáčkách od 3.000 spíš od 3.500 otáček výš až do omezovače.

Spotřeba se pohybuje od 5 litrů při klidné úsporné jízdě kolem 90 km/h. Jízda po městě znamená spotřebu kolem 8 litrů. Běžně se dá jezdit mimo město kolem 6 -6,5 litrů. Při svižné jízdě sportovním stylem se budete pohybovat mezi 7-8 litry. Celková spotřeba se během testu ustálila na hodnotě 6,9 l/100km což je pouze o půl litru víc než uvádí výrobce (6,4).  Pro tento motor je určitě vhodnější volba manuální převodovky. Maximálka je 200 km/h, udávané zrychlení 10,3 jsem překonal na tachometrových 100 jsem se dostal dokonce už za 8,9 s.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě velmi příjemně překvapily. Podvozek je sportovně tvrdší v zatáčkách skvěle sedí, cítil jsem se jako ve sportovním voze a jízdu si náležitě užíval zejména na klikatých silnicích. V zatáčkách Veloster velmi dobře sedí na zimních nízkoprofilových pneu 215 - 45 R17 Hankook IceBear W300 na krásných Alu kolech (originál letní jsou dvoubarevné se zelenou z karosérie) velmi dobře držela stopu, umožňovala tak velmi ostré průjezdy zatáčkami. Samozřejmě díky tvrdšímu podvozku nebyla jízda úplně nejpohodlnější (přenášeli se rázy při přejezdu děr a hlavně příčných nerovností), ale je to snesitelná daň za vynikající jízdní vlastnosti v zatáčkách. 4 kotoučové brzdy měli výbornou účinnost a neměli problém lehký vůz zastavit. Velmi jsem si svezení s Velosterem užíval.

ŘÍZENÍ Má elektrický posilovač a klade optimální odpor, vůz se velmi příjemně řídí. Je velmi agilní a chová se jako motokára a velmi ochotně a rychle zatáčí. Za dobře tvarovaným koženým volantem, který se dobře drží jsem se cítil jako v opravdovém sporťáku.

ŘAZENÍ Automatická 6 stupňová převodovka funguje poměrně dobře bez jakýchkoliv rázů, řadí plynule v automatickém režimu. Je možné řadit sekvenčně pádly pod volantem nebo, řadící pákou směrem vpřed a vzad, ale bohužel nelogicky se podřazuje dozadu a vyšší stupně se řadí směrem dopředu. Většinou jsem jezdil v automatickém režimu a jen před zatáčkou si podřadil. V automatickém režimu v kopcích zbytečně brzy podřazuje. 6-tý rychlostní stupeň by mohl být delší. Motor točí na 6-ku při 90 kolem 2.000, při 100 2.250, ve 120 cca 2.700 při dálničním limitu 130 je to 2.950 otáček, ve 150-ti motor točí rozumných 3.350 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska přesto, že je z tvrdých plastů má moderní tvar s klasickou kapličkou před řidičem a dobré zpracování. V kapličce se dvěma stříbrnými tubusy v levém je otáčkoměr, vpravo rychloměr, mají bílé podsvícení. Otáčkoměr je cejchovaný po 250 otáčkách. Displej palubního počítače s jednou pamětí je dole mezi tubusy otáčkoměru a rychloměru. Zobrazuje tyto funkce - průměrná rychlost, spotřeba průměrná, graficky okamžitá, doba jízdy a 2 měřiče vzdálenosti. Dojezd pod 50 km zcela zmizí, to je velmi nepříjemné. Nad displejem palubního počítače je další displej, kde se graficky zobrazuje vlevo teplota chladící kapaliny, vpravo je palivoměr, mezi nimi se zobrazuje zařazený rychlostní stupeň nebo mód řazení. Vůz má bezklíčkové ovládání, se startuje tlačítkem na středové konzoli, ovladač stačí mít u sebe nebo někde v autě, na klikách jsou gumová tlačítka těmi vůz zamykáme nebo odmykáme. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s příplatkovou navigací, umístěné doprostřed palubní desky má dobrý zvuk CD/MP3 a ovládání na volantu, s 8-mi repro včetně subwooferu a připojení přes USB. Navigace a radio má dotykový displej. Volant s koženým potahem a ovládáním radia, tempomatu a palubního počítače je seřiditelný ve 2 osách. Automatická klimatizace je pod radiem na středovém tunelu a nemá vlastní displej (při nastavování se zobrazuje na displeji navigace), ovládací tlačítka jsou kolem hlavního kruhového ovladače.

 

Přední sedačky s koženým čalouněním jsou pohodlné, mají vyhřívaní, řidičovo je elektricky podélně a výškově nastavitelné. Na straně řidiče jsou jedny dlouhé dveře u spolujezdce jsou menší přední a zadní dveře, pro snažší přístup na zadní sedačky- uspořádání je 2+2. Vzadu je poměrně slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 72 cm (sedák 47 + 25 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou. Nad hlavou je pouze 85 cm pod zadním víkem je to dostačujících 93 cm. Testovaný vůz měl prosklenou otvírací střechu , která snižovala výšku stropu i vpředu nad řidičem. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech oken, hlavní ovladač je ve dveřích řidiče, do kapsy se vejde se láhev na pití.

Zavazadlový prostor má 320 litrů (311 podle VDA),to je na kupé slušná hodnota, je dobře přístupný, pod jeho dnem se nachází dojezdová rezerva 125-80 D15 se základním nářadím. Po sklopení zadních dělených sedaček 1/3 ku 2/3 se jeho objem zvětší až na 1015 litrů. Přístup do kufru je velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je vysoko cca 82 cm nad zemí a 30 cm nad podlahou kufru. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru cca 189 cm nad zemí, což je slušná hodnota, v plastu na spodní straně je vpravo prohlubeň určená pro uchopení při zavírání, tak si nezašpiníte ruce.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s protiskluzem TCS je v základní výbavě. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Vůz má výborně brzdící 4 kotoučové brzdy s ABS.

DESIGN Přední část vozu je velmi atraktivní dominují velké do boku protáhlé světla, které mají ve spodní části diodovou linku. Velká maska s chromovým orámování a lištou ( černý otvor pro sání vzduchu ve stylu Audi a Forda) s logem značky. V dolní části jsou protáhlé mlhovky. Zadní část vozu s děleným zadním sklem a světly hodně protažených do boku už tak atraktivně nevypadá. Na zadní světla navazují prolisy ve víku kufru. Upoutá černý difuzor na zadním nárazníku s uprostřed umístěnou hranatou dvojitou koncovkou výfuku. Po stranách nárazníku jsou svislé zadní mlhovky. Unikátní je počet dveří - na straně řidiče pouze jedny delší, u spolujezdce dvoje kratší dveře, zadní mají trojúhelníkové okno. Zcela chybí jakékoliv ochranné lišty nárazníků nebo dveří. Celkově na mě vnější design působí velmi dobře a sportovně, zejména přední část a boční linka je vydařená (to je můj subjektivní názor). Jedná se o atraktivní malé kupé, navíc v testované zelené barvě vypadá hodně dobře.

CENA Vůz je ve výbavě Style nabízen za cenu 539.990 Kč (3/2012) v této výbavě najdeme: ESP, asistent pro rozjezd do kopce HAC, 6x airbag, tempomat, palubní počítač, př. mlhovky, denní LED světla, vyhřívané přední sedačky, bezklíčkové startování a otvírání vozu, el. okna a el. sklopná zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na koženém stavitelném volantu, 6 repro, kožené sedačky, automatická klima, 18“ Alu kola s pneu 215-40 R18, zadní parkovací čidla, řadící pádla pod volantem.

 Příplatková výbava: paket Plus: sedačka řidiče s el. ovládáním, zadní parkovací kamera, navigace, bluetooth handsfree, premium sound 8 repro vč. subwooferu za 46.000, panoramatické otvírací střešní okno 25.000, metalíza 13.000 Kč. Doplňky celkem za 84.000 Kč. Celková cena je 623.990 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :   - výborné jízdní vlastnosti a brzdy

                  - výkonný, a poměrně úsporný motor    

                  - přesné řízení s variabilním posilovačem

                  - řešení 3 bočních dveří

                  - atraktivní design vozu

                  - pohodlné sedačky

                  - dobře fungující automat s pádly pod volantem

                  - parkovací kamera 

MÍNUSY:  - tvrdší podvozek zejména na příčných nerovnostech         

                       - vysoká cena

                      - v nabídce je pouze 1 motor

                  - pouze jedna paměť palubního počítače

                  - nad 80 km/h velký hluk při otevřené střeše

                  - chybí teploměr vnější teploty

                  - v nižších otáčkách menší pružnost motoru

                  - málo prostoru nad hlavou

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1591 cm3 řadový zážehový 4 válec s přímým vstřikováním                                                                                     

Výkon 103 kW (140 k) /6.300 ot./min. , točivý moment 167 Nm 4.850 ot./min.
6-ti stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.220 - 1.790 - 1.399 mm, rozvor 2.650 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.220 kg , užitečná 480 kg, celková 1.700 kg                                 

Nádrž  na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 320/1015 l (s dojezdovou rezervou)                                                                                                                        

Pneu 215 - 45 R17 Hankook IceBear W300 (zimní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,3 s, max. rychlost 200 km/h
Spotřeba paliva 5,3 mimo - 8,0 město - 6,4 l/100km  kombinace
Během testu ujeto 614 km s průměrnou spotřebou 6,9 l/100km, naměřené zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 8,9 s.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu