Vyhledávání

Velké elegantní kombi Citroen C5

Velké elegantní kombi Citroen C5

Testovaný vůz je v nejvyšší výbavě Exclusive, se silným dvoulitrovým HDI s manuálním šestikvaltem.C5 patří do střední třídy konkuruje tak Passatu, Mondeu,  Insiginii, P 508, Laguně, Avensisu, Mazdě 6.

MOTOR Je dostatečně silný na běžné ježdění. Jeho 120 kW, ale hlavně 340 Nm od 2.000 do 3.000 ot. točivého momentu s 1.729 kg těžkým vozem slušně hýbe. Od 1.700 otáček začne zabírat turbo a vůz začne zrychlovat. Je vhodný spíš na pohodovou jízdu, ale když se šlápne na plyn auto ochotně zrychluje. Spotřeba se pohybovala od 5-ti litrů při úsporné jízdě ke zhruba 8-mi litrům při ostřejší jízdě. Jízda po městě znamená spotřebu mezi 7 - 8 litry. Běžně se dá jezdit kolem 6 - 7-mi litrů což, je na tak velké a těžké auto solidní hodnota. Celková spotřeba se během testu ustálila na hodnotě 7,2 l/100km což se lišilo o víc jak 2 litry od údaje výrobce (5,1).

K udávané maximálce 210 km/h jsem se přiblížil, zrychlení z 0-100 km/h za 9,3 s, mě se to povedlo za 9,9 s na tachometrových 100. Přední kapotu bohužel nedrží plynové vzpěry, jak bych u vozu této třídy očekával, ale klasická podpěra. Motor je tichý a velmi dobře odhlučněný.

PODVOZEK Vůz jel vybaven nastavitelným hydraulickým odpružením Hydractive 3, které má základní nastavení a pak jen velmi lehce přitvrzenou polohu sport. Při zvednutí na maximum lze jet omezenou rychlostí a podvozek téměř vůbec netlumí. Podvozek je francouzsky měkký, komfortní, ale v zatáčkách dobře sedí. S velkými kvalitními letními pneu Michelin Primacy HP 225-55 R17 na elegantních originálních Alu kolech se vůz minimálně naklání a umožňuje svižné průjezdy zatáčkami. Jízdu s C5 jsem si opravdu užíval i když velký těžký vůz se spíš hodí na dálnice nebo rychlostní silnice než na klikaté silničky nižších tříd. Podvozek je nastaven na rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením. Menší nerovnosti, díry v silnici i kanály velmi dobře tlumí. I přes vysokou váhu vozu brzdy fungují výborně a nevadnou. Vůz je vybaven elektronickou ruční brzdou, která se po vypnutí motoru automaticky aktivuje a při rozjezdu se sama odjistí.

ŘÍZENÍ Jde velmi lehce, má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Vůz dobře řídí.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové manuální převodovky je poměrně přesné s delšími drahami. Motor točí na 6-tku při  90 kolem  1.550, při 100 cca 1.750, při 120 kolem 2.150 při dálničním limitu 130 je to 2.300 otáček ještě ve 150-ti motor točí pouze 2.700 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska z měkčených plastů je elegantně tvarovaná a má dobré zpracování, působí skoro jako u prémiových německých značek. V pravé části palubní desky je kovový proužek a jeho imitace je i na volantu je z plastu. Přístroje jsou elegantní s chromovými obroučkami. Na hlavním prostředním je tachometr a uprostřed něj se zobrazují údaje z palubního počítače nebo aktuální rychlost. Ručička u tachometru a otáčkoměru je pouze na vnějšku, vypadá to velmi efektně, ale zakrývá údaje o rychlosti. Otáčkoměr je cejchován po 250 otáčkách a to ještě velmi drobně, takže je pouze velmi orientační a špatně čitelný. U palubního počítače se 2-mi pamětmi, mi chybí doba jízdy. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Dobře hrající radio s CD/MP3 a ovládáním na volantu s 6-ti repro v sobě má i ovládání navigace, která bohužel neumí česky. Design radia není zrovna moderní. Volant s koženým potahem a pevným středem je seřiditelný ve 2 osách. Ovládání na volantu s pevným středem není moc povedené.

Přední sedačky s polokoženým čalouněním jsou velmi pohodlné mají dobré tvarování a boční vedení, jsou vyhřívané a elektricky nastavitelné (s pamětí i pro zrcátka a nastavení klimatizace) a dal se nastavit i sklon horní části opěradla, u řidiče byla funkce masáže zad (v oblasti nastavitelné bederní opěrky). Vzadu je průměrný prostor pro 2 osoby, jak v oblasti kolen tak hlavy. Chybí místo pro 1,5 litrovou láhev nebo i menší ve dveřích, tyto kapsy mají jednu zajímavost při dotyku se v kapse dveří sepne osvětlení. Chybí místo na odložení mobilního telefonu. Mezi předními sedačkami je loketní opěrka. Z vozu je velmi špatný výhled šikmo vpravo dozadu přes mohutné střední B-sloupky. V zadních dveřích jsou výsuvné černé děrované roletky proti sluníčku. 

 

Zavazadlový prostor má 505 litrů, což je průměrná hodnota u vozů této velikosti (střední třídy), přístup do kufru je velmi dobrý. Zadní víko výhradně u modelu Exclusive má elektrické ovládání a po stisknutí tlačítka na dálkovém ovladači se otevře a po stisku tlačítka na spodní straně se zavřou, což je praktické, protože se nezašpiníte ruce. Víko kufru se otevírá pouze do výšky 179 cm, takže vyšší postavy budou mít problém s tím, aby se nepraštili do hlavy. Pod podlahou zavazadlového prostoru se nachází plnohodnotné ocelové rezervní kolo (což už bohužel není běžné) se základním nářadím.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 9 airbagy včetně kolenního u řidiče. Sériové ESP, které je možné do 50 km/h vypnout. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Při rychlosti nad 10 km/h se vůz automaticky zamyká. 4 kotoučové brzdy mají dobrou účinnost.

DESIGN Vůz i po více než 5 letech po premiéře - kombi na jaře 2008 v Ženevě, stále vypadá moderně a nadčasově. Celkově na mě vnější design působí velmi elegantně, zejména přední část a velká světla, která jsou v dolní části lemována denním LED světlem. Zadní dělené světlomety zasahují hluboko do boku vozu. Linie oken směrem dozadu mírně stoupá. Na střeše jsou podélné stříbrné střešní nosiče - hagusy. Jedná se o jeden z nejhezčích a nejoriginálnějších vozů na trhu (ale to je můj subjektivní názor). Součinitel odporu vzduchu Cx je 0,31. Vůz je velmi fotogenický (i v bílé barvě) což můžete posoudit sami z přiložených fotografií.

CENA Vůz ve výbavě Exlusive je nabízen za akční cenu 674.900 Kč (6/2013), katalogová 864.900 Kč. V této výbavě najdeme: ESP, 7x airbag, tempomat, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, el. okna a zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, automatická klimatizace, denní LED světla, podélný střešní nosič černý.

Příplatková výbava : vrstvená skla 8.000, hi-fi systém Philips s 8-mi repro a subwooferem za 15.000, paket bezpečnost - alarm, boční airbagy za 13.000, paket kamera - navigace eMyWay, se zpětnou kamerou, přední a zadní čidla parkování s funkcí změření parkovacího místa, za 35.000, bílá perleť Nacré za 20.600 Kč. Doplňky celkem za 91.600 Kč. Celková cena je 474.900 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborné jízdní vlastnosti a komfort

                  - řízení klade optimální odpor

                  - pružný a tichý motor HDI     

                  - kvalitní použité materiály a dobré zpracování

                  - nezaměnitelný nadčasový design vozu

                  - pohodlné sedačky, prostor vzadu

                  - bohatá základní výbava

                  - dobré audio s ovládáním na volantu s USB

                  - rovná plocha po sklopení sedaček

                  - hydraulický podvozek

                  - denní LED diodová světla  

                  - plnohodnotná rezerva

                  - poměrně přesné řazení

MÍNUSY: - vyšší hmotnost vozu     

                  - hůř dostupné ovládací prvky na volantu s pevným středem

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - ručička rychloměru zakrývající čísla (rychlost)

                  - otáčkoměr se špatně čitelným cejchováním    

                  - výhled vpravo do boku přes mohutný B-sloupek

                  - víko kufru se vyklápí nízko -179 cm

                  - chybí odkládací prostor pro telefon a větší láhev

                  - v eco módu nefunguje el. otvírání a zavírání kufru  

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1997 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, plní EURO 5                                                                                     

Výkon 120 kW (163 k) /3.750 ot./min., točivý moment 340 Nm 2000- 3.000 ot./min.

6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.829 - 1.860 - 1.479
mm, rozvor 2.815 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.729 kg, užitečná 509 kg, celková  2.238 kg                                 

Nádrž  na 71 l paliva.                                                                                                                          

Pneu 225-60 R16 Michelin Primacy HP - letní.
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,3 s, max. rychlost 210 km/h
Spotřeba paliva 4,3 mimo - 6,6 město - 5,1 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 864 km 7,2 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 9,9 s.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu