Vyhledávání

Test Hyundai i20 N sportovní verze s motorem 1,6 Turbo s manuálem

Test Hyundai i20 N sportovní verze s motorem 1,6 Turbo s manuálem

MOTOR Benzínový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1.598 cm3. Motor dosahuje výkonu 150 kW v 5500- 6.000 otáčkách a má točivý moment 275 Nm, který je k dispozici od 1.750 až do 4.500 otáček. Krátkodobý overboost je dokonce 304 Nm od 2.000-4.000 otáček. Při běžném ježdění, když se budete krotit, bude spotřeba mezi 6-7-mi litry. Opravdu hodně úsporným stylem kolem 90 km/h se dostanete na hodnoty mezi 5,5-6-ti litry. Svižná sportovnější jízda, kterou si užijete, budete někde kolem 7-9 litrů. Po městě jsem jezdil kolem 8-10 litrů. Plný výkon vozu jsem bohužel nemohl využít, protože stále pršelo a byli mokré silnice. Za celý test 481 km jsem dosáhl spotřeby rovných  7l/100km (což je přesně to co uvádí výrobce) dle palubního počítače, ale nevyužíval jsem plně výkon motoru, naopak cca 100 km jsem jel na spotřebu a dostal jsem se i pod 5 litrů).

Motor má několik režimů od úsporného eco, přes normal, sport a ostré N. U nejvyšších režimů Sport a N je skvěle zvukově naladěn i výfuk, jízda v tomto režimu má opravdu nádherný zvukový doprovod zvenku i zevnitř. Je to jedno z nejsilnějších malých aut s předním pohonem, které jsem kdy řídil a opravdu si jízdu užíval i když to nebylo možné v plném rozsahu, vzhledem k počasí a ani to na běžných silnicích není možné. Maximálku 230 km/h jsem nevyzkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 6,2 s, nebylo možné moc vyzkoušet vzhledem k deštivému počasí, je k tomu potřeba přeřadit na trojku.

PODVOZEK Nko sedí v zatáčkách velmi dobře na suchých silnicích na letních pneu Pirelli P Zero o rozměru 215 - 40 R18 na šedých originálních 10-ti paprskových hliníkových kolech. Vůz umožňuje velmi rychlé průjezdy zatáčkami, ale je dost tvrdý. Od nerovností se přenášejí rázy do podvozku. Je o ideální vůz na kvalitní silnice, tam si jízdu s ním opravdu užijete a můžete využít jeho potenciál.  Má čtyři kotoučové brzdy, přední jsou s vnitřním chlazením. S menšími 16-17“ koly by byla jízda určitě komfortnější, zejména na horších silnicích s rozbitým povrchem.

ŘÍZENÍ S elektrickým posilovačem, ale dává dobrou slušnou odezvu na to co se děje na silnici, je velmi ostré. Tříramenný kulatý multifunkční volant obšitý prošívanou kůží se dobře drží, má vyhřívání, ale tlačítko je trochu nevhodně skryté vlevo za volantem.

ŘAZENÍ šestistupňové manuální převodovky je velmi přesné, s krátkými dráhami. Šestka by určitě mohla být delší, motor se při dálničních rychlostech vytáčí zbytečně vysoko. Otáčkoměr by mohl mít jemnější a přehlednější cejchování než po 500 otáčkách. Motor točí na šestku při 90 - ti 2.200 ve 100 - 2.500, při dálničním limitu 130 je to už 3.200 otáček ve 150 km/h motor točí 3.500 otáček. Řadící páka má kulatou hlavici, spodní část kožená horní kovová, se dobře drží.

INTERIÉR Palubní deska s klasickou kapličku před řidičem, je dobře zpracovaná působí dobře i na pohled, ale měkčené plasty zde nehledejte, i když na první pohled to není vidět. V kapličce je barevný displej 10,25“ na kterém se zobrazují, klasické kruhové přístroje, ve třech variantách - světle zelené Eco, které je výchozí, vždy po nastartování, přes normální - bílé budíky, a červené v režimu Sport, každý mód má jinou grafiku přístrojů. Před řidičem je vpravo otáčkoměr v jeho dolní části je teploměr chladící kapaliny, vlevo rychloměr v jeho dolní části je palivoměr. Na spodním okraji displeje je vlevo pod tachometrem dojezd, směrem ke středu teploměr vnější teploty, dále graficky ukazatel okamžité spotřeby, dále pak průměrná spotřeba od natankování a zcela vpravo pod otáčkoměrem celkové kilometry. Mezi hlavními přístroji je displej palubního počítače a dalších měnitelných hodnot - okamžité rychlosti, údaje navigace, aktivního tempomatu, rychlostních značek, vlevo nahoře vedle rychloměru se zobrazuje zařazený rychlostní stupeň. Palubní počítač zobrazuje pouze dobu jízdy, průměrnou spotřebu a ujetou vzdálenost. Má dvě paměti, denní a celkovou a ovládá se tlačítky vpravo na volantu. V režimu N je uprostřed otáčkoměr a v něm se zobrazuje zařazený rychlostní stupeň a digitálně rychlost. Přístroje, tlačítka a ovladače mají bílé až světle modré podsvícení. Blikače mají funkci 3 bliknutí, pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál audio s MP3 s USB/AUX připojením a digitálním radiem DAB. Součástí výbavy Premium je audiosystém Bose, se sedmi reproduktory (centrální uprostřed palubní desky)s výborným zvukem, ovládání má vlevo na volantu. Uprostřed palubní desky v horní části je navigace s 10,25“ dotykovým displejem. Klávesnice navigace není bohužel podle abecedy, ale je řazena jak u počítače. Měřítko navigace nelze libovolně měnit jako dřív. Na tomto displeji se zobrazuje obraz zadní parkovací kamery (při dešti se však snadno znečistí), která dobře informuje o situaci za vozem (a je to možné i při jízdě dopředu).

Na středovém tunelu pod klimatizací jsou dva USB sloty, jeden pro připojení k audio zařízení a druhý na nabíjení například telefonu. Tříramenný multifunkční volant s koženým potahem je seřiditelný ve dvou osách, má vyhřívání a jsou na něm tlačítka na ovládání palubního počítače, tempomatu a audia. Ve spodní části středové konzole je ovládání automatické jednozónové klimatizace, teplota se nastavuje po půl stupních, vše je jednoduché a přehledné, ovládá se tlačítky. Klimatizace má svůj vlastní světle modře podsvícený displej. Vůz má elektrické ovládání všech čtyř oken, s hlavním ovladačem a ovládáním el. zrcátek na madle dveří řidiče. Přední pásy jsou výškově stavitelné. Vůz má startovací tlačítko, vpravo vedle volantu, otvírání vozu je bezklíčkové.

Přední sedačky mají anatomické tvarování, látkový potah a kožené bočnice, jsou pohodlné, s elektrickým vyhříváním, mají integrované opěrky hlav. Čalounění je prošito bílou nití, která je i na volantu, sedačka řidiče je výškově nastavitelná. Vzadu je velmi slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 73 cm (sedák 47 + 26 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je 93 cm, hlava kousek pod stropem.

Zavazadlový prostor má objem 352 litrů, po sklopení děleného opěradla se zvětší na 1165 litrů. Naměřil jsem tyto rozměry - šířku 96 cm, výška pod odnímatelným krytem je 53 cm (nad dvojitou podlahou jen 38 cm), délka v rovině podlahy je 65 cm, po sklopení sedaček se ložná plocha prodlouží na 120 cm k sedačkám až 144 cm. Při dvojité podlaze je ložná plocha po sklopení opěradel téměř rovná. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je přes vysokou nákladovou hranu cca 72 cm nad zemí a 20 cm nad podlahou kufru (7 cm nad dvojitou). Po otevření kufru se nachází spodní hrana víka kufru - zámek zhruba 185 cm nad zemí. V plastu na vnitřní straně jsou dvě prohlubně určená pro uchopení při zavírání. Pod podlahou kufru je sada na dojetí, rezerva není možná ani za příplatek.

BEZPEČNOSTní výbava je na vysoké úrovni už od základního modelu, sériově má šest airbagů (včetně okenních pro přední a zadní sedadla) a stabilizační systém VSM (ESP). V rychlosti 16 km/h se vůz automaticky zamkne, nad 20 km/h se aktivuje akustická signalizace pásů. Brzdy fungují velmi dobře, na všech kolech jsou kotoučové brzdy - vpředu jsou kotouče s vnitřním chlazením, při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Vůz měl příplatkový varovný systém při vyjetí z jízdního pruhu LDWS. Aktivní asistent pro vedení vozu  v jízdních pruzích LFA. Autonomní nouzové brzdění FCA včetně varování před čelním nárazem FCW. Sledování mrtvého úhlu BCW a upozornění na projíždějící vozidla při couvání RCCW. Aktivní asistent pro odvrácení kolize s vozidly ve slepém úhlu BCA (jen s DCT). Asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LKA, systém sledování únavy řidiče DAW. Asistent pro rozjíždění do kopce HAC + multikolizní brzda MCB

.

DESIGN Přední světla jsou výrazně vytažena do boků, na jejich horní straně jsou denní LED světla, blikače využívají denní LED světla. Mlhovky jsou malé kulaté, dominantou předního nárazníku je mohutná černá maska chladiče, v dolní části nárazníku je černý nelakovaný spojler. Zadní světla jsou horizontálně orientované a dělené výrazně vytažené do boků do tvaru V, jsou spojené přes celou šířku vozu červeným LED pásem, mají 3D optiku. RZ je na zadním nárazníku. Pod červeným LED pásem je parkovací kamera, která se při špatném počasí znečistí. Na horní hraně víka kufru je černý spojler. RZ je na zadním nárazníku, dole je černý plast s mohutným difuzorem s červeným lemem-odrazky, uprostřed difuzoru je trojúhelníková mlhovka, jako u závodního vozu. Vpravo je oválná chromovaná koncovka výfuku, ze kterého se line krásný zvuk. Mezi víkem kufru a zadním nárazníkem je otvor, kde je skryté madlo na otvírání pátých dveří. Boční linie oken mírně stoupá, na boku jsou prolisy, za okýnkem na C sloupku je černý plast. Od střešních sloupků nahoru je vůz v černé barvě. Celkově je design vozu velmi hranatý a používá ostré hrany, mě osobně se moc nelíbí a domnívám se, že se brzy okouká.

CENA Testovaný vůz N Premium, se nabízí za katalogovou cenu 739.990 Kč (4/2023) aktuálně se nabízí za akční cenu 699.990 Kč (před rokem byla cena o 20 tisíc nižší). V základní výbavě vozu najdeme: ESP (VSM), asistent pro rozjíždění do kopce HAC, varovný systém při vyjetí z jízdního pruhu LDWS, autonomní brzdění FCA, varování před čelním nárazem FCW, aktivní parkovací asistent vč. odvracení kolize nouzovým brzděním PA + PCA, aktivní asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LFA, přední  a zadní LED světla (př. s automatickým přepínáním), tempomat, 6x airbag, centrální zamykání s dálkovým ovládání a alarmem, bezklíčkové otvírání a startování, 4x. el. okna a zrcátka (vyhřívaná a sklopná), audiosystém Bose, se sedmi reproduktory, USB konektor, integrovaná navigace s 10,25" dotykovým displejem, DAB, MP3, USB, funkcí Android Auto, elektrický posilovač řízení, automatická klimatizace, přístrojová deska typu Supervision s displejem 10,25", samostmívací vnitřní zrcátko, palubní počítač, vyhřívání volantu a předních sedadel, kožený volant a hlavice řadící páky, výškově nastavitelná sedačka řidiče, sportovní přední sedadla, zadní vyhřívaná a dělená sedadla, inteligentní tempomat, 18“ alu kola s pneu 215-45  přední mlhovky, tónovaná skla, dešťový senzor a automatická světla, zatmavená zadní okna, zadní parkovací kamera a parkovací senzory vpředu a vzadu, dvojitá podlaha kufru.                                                                                                                                          

Příplatková výbava: černá střecha 12.000, metalíza 13.900 Kč. Cena příplatkové výbavy 25.900 Kč. Celková cena je 725.890 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY :  -
dobré jízdní vlastnosti na kvalitní silnici

                - silný motor     
                - zobrazení aktuálně zařazené rychlosti

                - sportovní sedačky   

                - bezklíčkové otvírání a startování

                - kvalitní audio Bose

                - dobře svítící LED světla zejména dálková + automatické přepínání
                - bohatá bezpečnostní výbava a asistenti                                                                                      

                - digitální palubní přístroje, 4 různé varianty

                - dobré brzdy - 4 kotoučové brzdy

                - sportovní zvuk motoru v režimu N a Sport 

                - pružnost motoru ve středních a vyšších otáčkách

                - prostor na sezení vzadu

                - vyhřívané přední i zadní sedačky + volant

                - přesné řazení 6 ti stupňové převodovky

                - modré LED podsvícení interiéru

                - zadní sedačky se sklápí do roviny s dvojitou podlahou

                - digitální DAB radio
MÍNUSY: - až moc tvrdý podvozek, velké rány od rozbité silnice

                - nemá rezervu

                - hranatý design vozu - subjektivní hodnocení    

                                
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1.598 cm3 řadový přeplňovaný zážehový 4 válec

Výkon 150 kW (204 k) /6.000 ot./min., točivý moment 275 Nm 1.750 - 4.500 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.075 - 1.775 - 1.440 mm, rozvor 2.580 mm

Vlastní - pohotovostní hmotnost 1190 kg, užitečná 460 kg, celková 1.650 kg

Nádrž na 40 l paliva. Zavazadlový prostor 352/1165 l

Pneu 215-40 R18 Pirelli P Zero (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 6,2 s, max. rychlost 230 km/h
Spotřeba paliva 7,0 l/100 km kombinace dle WLTP

Změřeno během testu: celková spotřeba během 481 km 7,0 l/100 km.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu