Vyhledávání

Test Hyundai i20 třetí generace mild hybrid s motorem 1,0 Turbo s automatem

Test Hyundai i20 třetí generace mild hybrid s motorem 1,0 Turbo s automatem

Třetí generace Hyundai i20 byla představena na jaře 2020 v Ženevě (po více jak  pěti letech od premiéry druhé generace). Tato modelová řada se vyrábí v Tureckém Izmitu. Celkovou délkou lehce překračuje 4 metrovou hranici. Mezi hlavní konkurenty patří zejména domácí Fabie, Fiesta, Polo, Corsa, Ibiza, Rio, Yaris, Clio, P208 a C3.

MOTOR Benzínový přeplňovaný 12-ti ventilový tříválec o objemu 998 cm3. Motor dosahuje výkonu 88,3 kW v 6.000 otáčkách a má točivý moment 200 Nm, který je k dispozici od 2.000 do 3.500 otáček. Turbo zabírá zhruba od 2.000 otáček u automatu je to obtížnější poznat. Nejlépe se motor cítí mezi 2.000 - 4.000 otáček, kde nabízí velmi dobrou dynamiku a je velmi pružný. Ještě se dodává slabší varianta tohoto motoru a nepřeplňovaný čtyřválec 1,2 litru. Motor je tichý, je dobře odhlučněný až do 3.000 otáček, pak už je výrazněji slyšet, má typický zvuk tříválce. Jedná se mild hybrid, kde je malý motor-generátor, který pomáhá při rozjezdu a akceleraci (ale auto není schopné jet pouze na elektřinu, benzínový motor běží vždy).

Při úsporné jízdě si litrové turbo vezme kolem 4-4,5 litrů naturalu.Na dálnici je spotřeba lehce nad 6 litrů. Při běžné jízdě mimo město budete jezdit se spotřebou kolem 5-6-ti litrů. Při pojíždění po městě je to kolem 6-7-mi litrů. Celková spotřeba po 543 km ustálila na hodnotě 6,3 dle palubního počítače, to je přesně o litr víc než údaj výrobce (5,3). Údaje výrobce, maximálka 190 km/h, (k té jsem se velmi přiblížil na vytočenou pětku) a zrychlení z 0-100 km/h za 10,3 s, já jsem dosáhl zrychlení na tachometrových 100 za 9,3 s na trojku.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti i20 jsou velmi slušné vzhledem ke třídě (malých 4 metrových vozů). Podvozek je dobře naladěn, v zatáčkách dobře drží, je poměrně komfortní, jen se více naklání. Má problémy pouze s příčnými a většími nerovnostmi na vozovce. Testovaný vůz jezdil na letních pneu o rozměru 215-45 R17 Michelin Pilot Sport 4 na zajímavých originálních 10-ti paprskových černo-stříbrných hliníkových kolech. I vzadu jsou kotoučové brzdy s výbornou účinností a nemají problém malý vůz zastavit. S menšími 15-16“ koly by byla jízda určitě komfortnější, zejména na horších  silnicích s rozbitým povrchem.

ŘÍZENÍ Je lehké díky elektrickému posilovači, ale dává celkem slušnou odezvu na to co se děje na silnici. Kožený volant se silným věncem se dobře drží, má dokonce vyhřívání, ale tlačítko je trochu nevhodně skryté vlevo za volantem.

ŘAZENÍ 7-mi stupňové automatické dvouspojkové převodovky probíhá plynule a neznatelně, automat řadí brzo, při klidné jízdě už někde kolem 1.500 otáček. Ale občas se stane, že trochu cuká. Běžná poklidná jízda probíhala obvykle někde mezi 1.500-2.000 otáček. Převodovka umí podřadit až o tři stupně dolu, při prudkém sešlápnutí plynu ze sedmičky až na čtyřku. Převodovka má dlouhé převody - je poměrně dobře zpřevodovaná, motor se při dálničních rychlostech zbytečně nevytáčí, otáčky odpovídají spíš naftovému motoru. Líbí se mi, že na displeji palubní desky vždy vidíte na jaký rychlostní stupeň je právě zařazen. Chybí bohužel pádla pod volantem, lze řadit manuálně i pákou, ale v opačném směru než by bylo logické, vyšší stupně dopředu. Motor točí na sedmičku při 90-ti 1.850 ve 100 - 2.100, při 120 - 2.550 a při dálničním limitu 130 je to 2.800 otáček, ve 150 km/h motor točí 3.200 otáček. Řadící páka automatu má vhodný tvar, dobře padnoucí do ruky. Celkově hodnotím funkčnost dvouspojkové převodovky za zdařilou.

INTERIÉR Palubní deska má klasickou kapličku před řidičem, je dobře zpracovaná působí dobře i na pohled, ale měkčené plasty zde nenajdete, i když na první pohled to není poznat. V kapličce se, ale skrývá barevný displej 10,25“ na kterém se zobrazují, klasické kruhové přístroje, ve třech variantách - světle zelené Eco, které je výchozí, vždy po nastartování, přes normální - bílé budíky, a červené v režimu Sport, každý mód má jinou grafiku. Před řidičem je vpravo otáčkoměr v jeho dolní části je teploměr chladící kapaliny, vlevo rychloměr v jeho dolní části je digitální palivoměr. Na spodním okraji displeje je vlevo pod tachometrem dojezd, směrem ke středu teploměr vnější teploty, dále graficky ukazatel okamžité spotřeby, dále pak průměrná spotřeba od natankování a zcela vpravo pod otáčkoměrem celkové kilometry. Mezi hlavními přístroji je displej palubního počítače a dalších měnitelných hodnot - okamžité rychlosti, údaje navigace, aktivního tempomatu, rychlostních značek, vlevo nahoře vedle rychloměru se zobrazuje zařazený rychlostní stupeň. Palubní počítač zobrazuje pouze dobu jízdy, průměrnou spotřebu a ujetou vzdálenost. Má dvě paměti, denní a celkovou a ovládá se tlačítky vpravo na volantu. Přístroje, tlačítka a ovladače mají bílé až světle modré podsvícení. Blikače mají funkci 3 bliknutí, pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s MP3 s USB/AUX připojením a digitálním radiem DAB. Součástí výbavy Premium je audiosystém Bose, se sedmi reproduktory (centrální uprostřed palubní desky)s výborným zvukem, ovládání má vlevo na volantu. Uprostřed v horní části palubní desky je navigace s 10,25“ dotykovým displejem. Klávesnice navigace není bohužel podle abecedy, ale je počítačová. Měřítko navigace nelze libovolně měnit jako dřív. Na tomto displeji se zobrazuje obraz zadní parkovací kamery (při dešti se však snadno znečistí), která dobře informuje o situaci za vozem (a je to možné i při jízdě dopředu).

Na středovém tunelu pod klimatizací jsou dva USB sloty, jeden pro připojení k audio zařízení a druhý na nabíjení telefonu. Čtyřramenný volant s koženým potahem je seřiditelný ve dvou osách, má vyhřívání a jsou na něm tlačítka ovládání palubního počítače, tempomatu a audia. Ve spodní části středové konzole je ovládání automatické klimatizace, teplota se nastavuje po půl stupních, vše se nastavuje velmi jednoduše a přehledně tlačítky. Klimatizace má svůj vlastní modře podsvícený displej. Vůz má elektrické ovládání všech 4 oken, hlavní ovladač a ovládání el. zrcátek je na madle dveří řidiče. Přední pásy jsou výškově nastavitelné. Vůz má startovací tlačítko, vpravo vedle volantu, otvírání vozu je bezklíčkové.

Přední příplatkové sportovní sedačky mají látkový šedočerný potah jsou pohodlné (ani po delší době mě neboleli záda), mají dobré boční vedení a jsou tuhé, sedačka řidiče je výškově nastavitelná. Vzadu je velmi slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm (sedák 45 + 30 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je 93 cm, hlavu kousek pod stropem.

Zavazadlový prostor má objem 262 (352 verze bez Mild hybridního pohonu a baterie) litrů, po sklopení děleného opěradla se zvětší na 1075 litrů. Naměřil jsem tyto rozměry - šířku 96 cm, výška pod odnímatelným krytem je 48 cm (nad dvojitou podlahou jen 40 cm), délka v rovině podlahy je 60 cm, po sklopení sedaček se ložná plocha prodlouží na 120 cm k sedačkám až 148 cm. Při dvojité podlaze je ložná plocha po sklopení opěradel téměř rovná, hloubka prostoru pod dvojitou podlahou je 8 cm. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je přes vysokou nákladovou hranu cca 73 cm nad zemí a 14,5 cm nad podlahou kufru (7 cm nad dvojitou). Po otevření kufru se nachází spodní hrana víka kufru - zámek zhruba 186 cm nad zemí. V plastu na vnitřní straně jsou dvě prohlubně určená pro uchopení při zavírání. Pod podlahou kufru je baterie mild-hybridního systému, rezerva není možná ani za příplatek - není na ní prostor.

BEZPEČNOSTní výbava je na vysoké úrovni už od základního modelu, sériově má šest airbagů (včetně okenních pro přední a zadní sedadla) a stabilizační systém VSM (ESP). Nad 16 km/h se vůz automaticky zamkne, nad 20 km/h se aktivuje akustická signalizace pásů. Brzdy fungují velmi dobře, na všech kolech jsou kotoučové brzdy, při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Vůz měl příplatkový varovný systém při vyjetí z jízdního pruhu LDWS. Autonomní nouzové brzdění FCA včetně varování před čelním nárazem FCW. Sledování mrtvého úhlu BCW a upozornění na projíždějící vozidla při couvání RCCW. Aktivní asistent pro odvrácení kolize s vozidly ve slepém úhlu BCA (jen s DCT). Asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LKA, systém sledování únavy řidiče DAW. Asistent pro rozjíždění do kopce HAC + multikolizní brzda MCB.

DESIGN Přední světla jsou výrazně protažena do boků, na jejich horní straně jsou denní LED světla, blikače využívají denní LED světla. Mlhovky jsou malé kulaté, dominantou předního nárazníku je mohutná maska chladiče. Zadní světla jsou horizontálně orientované a dělené výrazně vytažené do boků do tvaru V, jsou spojené přes celou šířku vozu červeným LED pásem, mají 3D optiku. RZ je na zadním nárazníku. Pod červeným LED pásem je parkovací kamera, která se při špatném počasí znečistí. Boční linie oken mírně stoupá, spodní linku lemuje chromovaná lišta, na boku jsou prolisy, za okýnkem na C sloupku je černý plast. Celkově je design vozu velmi hranatý a používá ostré hrany, mě osobně se moc nelíbí a domnívám se, že se brzy okouká.

CENA Testovaný vůz 1,0 T-GDi Mild Hybrid se nabízí ve čtyřech výbavách, já měl druhou nejvyšší Style, prodává se za katalogovou cenu 539.990 Kč (1/2022) aktuálně se nabízí za akční cenu 499.990 Kč. V základní výbavě vozu najdeme: ESP (VSM), asistent pro rozjíždění do kopce HAC, varovný systém při vyjetí z jízdního pruhu LDWS, přední  a zadní LED světla (př. s automatickým přepínáním), tempomat, 6x airbag, centrální zamykání s dálkovým ovládání a alarmem, bezklíčkové otvírání a startování, 4x. el. okna a zrcátka (vyhřívaná a sklopná), vestavné autorádio s MP3, 6x repro, 7“ displej, USB konektor, integrovaná navigace s 10,25" dotykovým displejem, DAB, MP3, USB, funkcí Android Auto, elektrický posilovač řízení, automatická klimatizace, přístrojová deska typu Supervision s displejem 10,25", samostmívací vnitřní zrcátko, palubní počítač, výškově nastavitelná sedačka řidiče, dělené sklopné zadní sedačky, vyhřívání volantu a předních sedadel, kožený volant a hlavice řadící páky, přední mlhovky, tónovaná skla, dešťový senzor a automatická světla, zatmavená zadní okna, zadní parkovací kamera a parkovací senzory vpředu a vzadu, dvojitá podlaha kufru, 16“ alu kola.

Příplatková výbava: paket Premium : autonomní brzdění FCA, varování před čelním nárazem FCW, aktivní parkovací asistent vč. odvracení kolize nouzovým brzděním PA + PCA, aktivní asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LFA , sportovní přední sedadla, zadní vyhřívaná sedadla, inteligentní tempomat, audiosystém Bose, se sedmi reproduktory, 17“ alu kola s pneu 215-45, cena paketu Premium je 50.000 Kč, automatická převodovka za 40.000, černá střecha 12.000, metalíza 13.900 Kč. Cena příplatkové výbavy 115.900 Kč. Celková cena je nemalých 615.890 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:


PLUSY :    - dobré jízdní vlastnosti
                - plynulé řazení automatu

                - prémiový interiér (jako u vozu vyšší třídy)

                - zobrazení aktuálně zařazené rychlosti

                - bezklíčkové otvírání a startování

                - kvalitní audio Bose
                - bohatá bezpečnostní výbava 6x airbag, ESP a HAC v základu
                - dobře svítící LED světla zejména dálková + automatické přepínání

                - digitální palubní deska, 3 různé varianty

                - dobré brzdy - 4 kotoučové brzdy

                - sportovní zvuk motoru v režimu Sport 

                - pružnost motoru ve středních otáčkách

                - prostor na sezení vzadu

                - vyhřívané sedačky + volant

                - modré LED podsvícení interiéru

                - zadní sedačky se sklápí do roviny s dvojitou podlahou

                - digitální DAB radio
MÍNUSY:  - opačný směr manuálního řazení

                - menší kufr u mild hybridní verze  

                - chybí pádla řazení pod volantem

                - vysoká cena a příplatky za barvu

                - nemá rezervu

                - hranatý design vozu - subjektivní hodnocení    

                - po každém nastartování vždy v režimu Eco

                                
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 998 cm3 řadový přeplňovaný zážehový 3 válec

Výkon 88,3 kW (120 k) /6.000 ot./min., točivý moment 200 Nm 2.000 - 3.500 ot./min.
7-mi stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.040 - 1.775 - 1.450 mm, rozvor 2.580 mm

Vlastní - pohotovostní hmotnost 1163 kg, užitečná 487 kg, celková 1.650 kg

Nádrž na 40 l paliva. Zavazadlový prostor 262 (352)/1075 l

Pneu 195-55 R16 Nokian WRD4 (zimní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,3 s, max. rychlost 190 km/h
Spotřeba paliva 4,9 mimo - 5,9 město - 5,3 l/100 km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během 543 km 6,3 l/100 km, zrychlení na tachometrových 100 za 9,3 s.

Resume: Jedná se o dobře vybavený malý vůz se slušným podvozkem a prostorným interiérem. Litrový tříválec se sedmistupňovým automatem s malým elektromotorem funguje velmi dobře. Hyundai i20 se pohybuje v nabité třídě spolu s Fabií, Ibizou, Cliem, Corsou, Fiestou a P208.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu