Vyhledávání

Test nového Hyundai Tucson 1,6 dieselem mild hybrid s automatem a pohonem všech kol

Test nového Hyundai Tucson 1,6 dieselem mild hybrid s automatem a pohonem všech kol

Tucson čtvrté generace vyráběný v Nošovicích, byl představen v září 2020, po víc jak pěti letech od premiéry třetí generace. Testovaný vůz s pohonem všech kol s nejsilnějším naftovým motorem.

MOTOR Měl jsem k dispozici vůz s nejsilnějším dieselovým motorem - 1,6 CRDI. Dvoulitrový diesel se už bohužel nedodává. Motor 1,6 dosahuje výkonu 100 kW ve 4.000 otáčkách, ale hlavně 320 Nm točivého momentu od 2.000 do 2.250 otáček. Zhruba od  1.700 otáček začíná zabírat turbo. Motor je velmi pružný zejména ve středních otáčkách od 2.000 motor velmi dobře zrychluje. Pomáhá mu malý elektromotor, výkon 100 kW by měl být celkový systémový. Vůz má tři nastavitelné módy Eco, Comfort a Sport, kde se motor vytáčí do větších otáček a řadí později.

Spotřeba za celý test - 825 km v převážně mimoměstském provozu, jsem dosáhl (dle palubního počítače) na 5,7 l/100km, což přesně odpovídá údajům výrobce 5,7-6,0 dle WLTP. Při jízdě úsporným stylem kolem 90- 100 km/h se spotřeba pohybovala kolem 5-ti litrů. Při běžné jízdě mimo město budete jezdit kolem 6-ti litrů všechny údaje jsou dle palubního počítače, skutečnost bude o něco vyšší (což jsem poznal při ukazateli stavu paliva a dojezdu). Udávaná maximálka je pouze 180 km/h, té jsem přesně dosáhl na vytočenou šestku, zrychlení z 0-100 km/h udává výrobce za 11,6 s, mě se to povedlo na tachometrových 100 za 9,9 s. Vůz má systém start stop, tlačítko je středovém tunelu před tlačítky ovládání automatu. Při běžné jízdě je vůz velmi tichý.

PODVOZEK je naladěn komfortněji než u předchozí generace Tucsonu. Testovaný vůz jezdil na velkých letních pneu Continental Premiumcontact 6 235-50 R19 na originálních  černostříbrných pětipaprskových Alu kolech. V zatáčkách Tucson sedí velmi dobře, přesto, že se naklání, umožňuje rychlé průjezdy zatáčkami. S podvozkem jsem byl velmi spokojen i na polních cestách vůz komfortně filtroval nerovnosti i přes velká 19-tková kola. Vůz je vybaven asistentem pro sjíždění z kopce, který přibrzďuje jednotlivá kola při sjezdu z kopce v terénu, je zde také asistent pro rozjezd do kopce. Standartně jsou poháněna přední kola, zadní se připojují automaticky, při prokluzu předních kol - využívá mezinápravovou elektrohydraulickou spojku (možné znázornění aktuálního pohonu na displeji mezi palubními přístroji). Pohon všech kol je možné aktivovat tlačítkem LOCK tlačítko je středovém tunelu před tlačítky ovládání automatu. Světlá výška vozu je pouze 170 mm, takže zapomeňte na nějaký větší terén, spíš se uplatní na polní cestě nebo v zimě na cestě do hor.  Je možné si nastavit charakteristiku ECS a řízení volbou jízdního režimu Eco nebo Sport. Systém pak automaticky a nepřetržitě řídí činnost tlumičů a nastavuje sílu tlumiče na každém kole zvlášť. Omezuje tím jak podélné, tak příčné naklánění, což určitě přispívá nejen komfortu, ale i ovladatelnosti a bezpečí. Tucson má čtyři kotoučové brzdy a velmi dobře brzdí.  

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má elektrický posilovač s variabilním účinkem podle rychlosti. Multifunkční volant se silným věncem potaženým kůží se dobře drží, je vyhřívaný a nastavitelný ve dvou osách.

ŘAZENÍ Sedmistupňové automatické převodovky je plynulé, manuální řazení je možné pádly pod volantem. Automat se nyní ovládá tlačítky na středovém tunelu. Velkou výhodou je, že se zařazený rychlostní stupeň zobrazuje na palubním displeji přímo vpravo od tachometru. Automat řadí plynule, bez cukání a brzy a motor se tak zbytečně nevytáčí. Má dlouhé převody, takže motor není nutné vytáčet. Motor točí na osmičku při 90-ti 1.700 ve 100 - 1.800, při 120 - 2.250 a  při dálničním limitu 130 je to 2.400 otáček, ve 150 km/h motor točí 2.800 otáček. Otáčky jsou cca o 300-500 vvšší než u dříve používané osmistupňové převodovky u předchozí generace.

INTERIÉR Přístrojová deska je u nového modelu zcela jiná. Interiér je kvalitně zpracovaný a dobře vypadá i na pohled. Palubní deska má netradiční tvar, před řidičem je 10,25“ barevný displej, bohužel není krytý žádným stínítkem proti sluníčku. Na LCD displeji se zobrazují klasické kruhové přístroje, ve třech variantách - světle zelené Eco, které je výchozí, vždy po nastartování, přes normální - bílé budíky a červené v režimu Sport, každý mód má jinou grafiku. Před řidičem je vpravo otáčkoměr v jeho dolní části je teploměr chladící kapaliny, vlevo rychloměr v jeho dolní části je palivoměr. Na spodním okraji displeje je vlevo pod tachometrem dojezd, směrem ke středu teploměr vnější teploty, dále graficky ukazatel okamžité spotřeby, dále pak průměrná spotřeba od natankování a zcela vpravo pod otáčkoměrem celkové kilometry. Mezi hlavními přístroji je displej palubního počítače a dalších měnitelných hodnot - okamžité rychlosti, údaje navigace, aktivního tempomatu, rychlostních značek, vlevo nahoře vedle rychloměru se zobrazuje zařazený rychlostní stupeň. Otáčkoměr je cejchován po 250 otáčkách a tachometr po 10 km/h což neumožňuje odečíst přesné otáčky. Palubní počítač zobrazuje pouze dobu jízdy, průměrnou spotřebu a ujetou vzdálenost. Má dvě paměti, denní a celkovou (a od natankování) a ovládá se tlačítky vpravo na volantu. Kamery pro sledování mrtvého úhlu (dostupné u výbavy Premium), kdy je pohled dozadu doleva a doprava promítán na ploše přístrojového panelu před řidičem. Při použití levého blinkru se v levém kruhovém přístroji zobrazí prostor vlevo za vozidlem, při použití pravého blinkru pak pravý. Přístroje, tlačítka a ovladače mají bílé až světle modré podsvícení.       

Originál radio s MP3 s USB/AUX připojením a digitálním radiem DAB. Od výbavy Style je součástí výbavy audiosystém Krell, s osmi reproduktory (vč. subwooferu a zesilovače 360 W) s výborným zvukem, ovládání má vlevo na volantu. Uprostřed v horní části palubní desky je navigace s 10,25“ dotykovým displejem. Hlasitost se ovládá bohužel pouze tlačítky buď na volantu nebo pod displejem. Klávesnice navigace není bohužel podle abecedy, ale je počítačová. Na tomto displeji se zobrazuje obraz parkovacích kamer- zadní umístěné nad RZ, přední pod znakem, boční na spodní straně zrcátek, při dešti se však snadno znečistí), které velmi dobře informují o situaci kolem vozu (je možné i za jízdy vpřed, pohled dozadu). Řidič je od spolujezdce oddělen širokým středovým tunelem s loketní opěrkou pod kterou je úložný prostor, před ním jsou tlačítka ovládání převodovky. Čtyřramenný vyhřívaný multifunkční volant s kovovým dekorem a koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Automatická dvouzónová klimatizace navazuje přímo na displej navigace, ale má svůj  samostatný displej s modrým podsvícením, má funkci mono resp. dual, nastavování teploty je po půl stupních. Ovládání je jen lehkým dotykem. Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu velmi dobrý výhled, pouze šikmo vpřed vadí mohutné A-sloupky.

Přední černé vyhřívané a ventilované kožené sedačky jsou pohodlné a optimálně tuhé, elektricky a výškově nastavitelné u řidiče s bederní opěrou. Řidičova sedačka má dvě paměti. Vzadu je poměrně slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 79 cm, sedák 49 + 30 cm prostor pro kolena. Při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou je místa dost - 100 cm. Zadní opěradlo má nastavitelný sklon (sedačky jsou vyhřívané). Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech čtyř oken a sklopných zrcátek, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i větší láhev.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 546 litrů. Po sklopení zadních sedaček vznikne téměř rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené na tři části 40-20-40% po jejich sklopení se objem zvětší na 1725 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 104 cm, výška pod odnímatelným krytem 46 cm, délka v rovině podlahy 89 cm (po sklopení sedaček ložná plocha 152 cm až k předním opěradlům 177 cm). Po sklopení opěradel, zde překáží pásy. Tvar kufru není zcela pravidelný, zasahují do něj podběhy. Pod podlahou kufru jsou drobné úložné prostory, rezerva se nedodává ani za příplatek. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 71 cm nad zemí v rovině s podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek zhruba 185 cm nad zemí v plastu na spodní straně vpravo je tlačítko na elektrické zavírání, víko kufru je možné otevřít i zavřít od řidiče - tlačítko nalevo od volantu.

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven šesti airbagy. Stabilizační systém VSM (ESP) s TCS (ASR) jsou v základní výbavě. Signalizace vozu ve slepém úhlu ve vnějším zpětném zrcátku je výborná věc, zejména na dálnici nebo ve městě na víceproudých silnicích. Vůz má systém pro udržování jízdních pruhů, což je vhodné také na víceproudé komunikace. Přední opěrky hlav jsou aktivní. Systém bránící převracení vozu ROP, systém stabilizace přívěsu TSA, asistent pro rozjíždění do kopce HAC a pro sjíždění ze svahu DBC. Autonomní nouzové brzdění FCA s detekcí chodců + asistent pro sledování pozornosti řidiče DAW. Systém řízení trakce při průjezdu zatáčkou ATCC. Vůz má přední a zadní čidla parkování, navíc panoramatický kamerový systém (kamera na spodní části zrcátek, pod předním znakem a nad zadní RZ), který monitoruje prostor kolem vozu při parkování. Funkce varovných světel při nouzovém brzdění. Akustické varování nezapnutých pásů nad 20 km/h. Čtyři kotoučové brzdy mají výbornou účinnost.

DESIGN je velmi výrazný a rozeznatelný od SUV jiných značek. Zejména přední část vozu je velmi povedená s mohutnou maskou s černou mřížkou, přední LED světla jsou ve čtyřech úrovních nad sebou a rozšiřují se směrem nahoru, v rozích jsou mlhovky. Pod velkým chromovaným znakem je kamera, která usnadňuje parkování, ale může fungovat i za jízdy stejně jako ta zadní. Zadní je také velice atraktivní se svisle orientovanými trojúhelníkovými světly, spojené červenou LED lištou vypadají hodně dobře. Nad zadním sklem je velký spojler s brzdovým LED světlem, pod ním je schovaný malý stěrač. Na spodní straně nárazníku je šedostříbrný plast, vpravo je v nárazníku dvojitá hranatá koncovka výfuku. Spodní část dveří prahy, podběhy kol a zadní nárazník lemuje šedočerný plast. Celkově vůz působí velmi dynamickým dojmem a vypadá, že je větší než ve skutečnosti je, měří pouze 450 cm.

CENA Testovaný vůz Style se nabízí za akční cenu 919.990 Kč (3/2022) standartní cena je 989.990 Kč (v březnu 2022 ceny zvýšeny o 10.000 Kč proti 9/21). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, aktivní tempomat. Systém bránící převracení vozu ROP, systém stabilizace přívěsu TSA, asistent pro rozjíždění do kopce HAC a pro sjíždění ze svahu DBC. Autonomní nouzové brzdění FCA s detekcí chodců + asistent pro sledování pozornosti řidiče DAW. Systém řízení trakce při průjezdu zatáčkou ATCC. Centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, zadní dělené sedadlo, palubní počítač, sedačky s koženým čalouněním, výškově stavitelná sedačka řidiče s el. ovládáním a dvěmi pamětmi, vyhřívání předních i zadních sedadel, prémiový audiosystém Krell s výkonem 360 W s MP3 s ovl. na volantu s 8-mi repro vč. subwooferu s USB, integrovaná navigace s 10,25“ dotykovým displejem, bluetooth hands free, přední a zadní park asistent, zadní parkovací kamera, Full LED přední světlomety včetně integrovaného statického přisvěcovaní do zatačky s automatickým přepínáním, přední mlhovky, automatická 2-zónová klima, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, el.sklopná zrcátka, samozatmívací zrcátko, kožený vyhřívaný volant s ovládáním radia a tempomatu stavitelný ve 2 osách. 19“ Alu kola s pneu 235-50, černé střešní ližiny, elektricky ovládané 5. dveře s bezdotykovým ovládáním, automatické stěrače.

Příplatková výbava : paket Premium za 60.000 Kč Elektricky nastavitelná přední sedadla, paměť nastavení sedadla řidiče, elektricky posuvné sedadlo spolujezdce z 2. řady sedadel, ventilovaná přední sedadla, 360 stupňový kamerový systém SVM, kamerové sledování mrtvého uhlu BVM, elektronicky řízený systém odpruženi ECS, metalíza 17.900 Kč. Doplňky celkem za 79.900 Kč, celková cena je 999.890 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :     - pružný a výkonný motor CRDI v kombinaci s MHEV

                  - nízká spotřeba pod 6 litrů

                  - dobře naladěný podvozek i v terénu

                  - zobrazování mrtvého úhlu v palubních přístrojích

                  - vyníkající pružné zrychlení nad 2.000 otáček

                  - aktivní tempomat 

                  - pádla pod volantem  

                  - automatické přepínání full LED světel

                  - 3 jízdní módy Eco, Comfort a Sport      

                  - bezklíčkové otvírání a startování

                  - prostor vzadu 

                  - dobře hrající audiosystém Krell

                  - bohatá výbava

                  - vnější i vnitřní design

                  - panoramatická 360 stupňová kamera

                  - nastavitelný sklon zadního opěradla

                  - pohodlné vyhřívané a ventilované sedačky u řidiče s pamětmi    

                  - na středovém tunelu přímé tlačítko Start-Stop 

MÍNUSY:   - po sklopení zadních sedaček vadí pásy

                  - zadní blinkry ve spodní části nárazníku

                  - palubní přístroje (displej) nejsou stíněny proti sluníčku

                  - nemá rezervu

                  - hlasitost audia se ovládá pouze tlačítky    

                  - USB přehrávač opakuje stále stejné písničky dokola

                  - svítila kontrolka tlaku pneu, přitom bylo vše OK 

                  - světlá výška jen 170 mm

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1598 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec + elektromotor MHEV 48 V                                                                        

Výkon 100 kW (136 k) / 4.000 ot./min., točivý moment 320 N.m  při 2.000 - 2.250 ot./min.
sedmistupňová automatická převodovka, připojitelný pohon všech kol (přední stále)
Rozměry D x Š x V  4.500 - 1.865 - 1.653 mm, rozvor 2.680 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.694 kg, užitečná 506 kg, celková  2.200 kg                     

Nádrž na 54 l paliva. Zavazadlový prostor 546 / 1725 litrů

Pneu 235-50 R19 Continental Premiumcontact 6 (letní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 11,6 s, max. rychlost 180 km/h
Spotřeba paliva 5,7-6,0 l/100km kombinace dle WLTP

Během testu ujeto 825 km s průměrnou spotřebou 5,7 l/100km. (dle palubního počítače) zrychlení z 0 na tachometrových 100 km/h za 9,9 s.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu