Vyhledávání

Test velkého SUV Hyundai Santa Fe s 2,2 CRDi automat v sedmimístném provedení

Test velkého SUV Hyundai Santa Fe s 2,2 CRDi automat v sedmimístném provedení

Test Santa Fe s automatickou 8mi stupňovou převodovkou s nejsilnějším motorem 2.2 D, v nejvyšší výbavě, sedmi místné provedení.

MOTOR Měl jsem k dispozici vůz s nejsilnějším dodávaným motorem dieselovým čtyřválcem 2,2 CRDi, s přesným objemem 2199 cm3. S výkonem 147 kW dosahovaných už v 3.800 ot. a mohutných 440 Nm točivého momentu dosahovaného od 1.750 do 2.750 otáček. Kolem 1.800 otáček začíná motor zabírat a zrychlovat. Motor nabízí výkon zejména ve středním pásmu nad 2.000. Santa Fe má čtyři módy nastavení jízdy a podle nich se upravuje průběh výkonu motoru a řazení: eco, comfort, smart a sport.

Při běžné jízdě při obsazení 2-mi osobami se spotřeba pohybuje kolem 6-ti litrů. Při jízdě ve městě se budeme pohybovat kolem 8-9 litrů. Naopak při úsporné jízdě v běžném provozu rychlostí maximálně do 100 km/h jsem jezdil kolem 5-6-ti litrů. Jízda po dálnici rychlostí na povoleném limitu 130 km/h znamená spotřebu kolem 6,5 litrů. Spotřeba za celý test - 930 km ve smíšeném provozu 6,6 (dle palubního počítače) což je o 0,3 litru více než deklaruje výrobce (6,3). Udávaná maximálka je 205 km/h já jsem jí nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 9,4 s, mě se to podařilo na tachometrových 100 za 8,5 s. Motor je velmi kultivovaný a tichý.

PODVOZEK Podvozek je dobře naladěn, v zatáčkách se trochu více naklání vzhledem k výšce karoserie, přesto však slušně drží zvolenou stopu na letních pneu Continental Contisportcontact  235-55 R19 na originál 10-ti paprskových černo-stříbrných Alu kolech. Santa Fe má proti přechozí generaci komfortnější naladění podvozku, ale i přes svou velikost a hmotnost umožňuje poměrně svižné průjezdy zatáčkami. Vůz je vybaven asistentem pro sjíždění z kopce DBC, který přibrzďuje jednotlivá kola při sjezdu z kopce mimo asfaltové silnice, je zde také asistent pro rozjezd do kopce HAC. Světlá výška vozu je 185 mm, což neumožňuje zdolávat nějaký větší terén navíc vzhledem k rozvoru a nájezdovým úhlům. Ale díky pohonu všech kol je vhodné třeba v zimě na hory a samozřejmě na polní cesty. Čtyři kotoučové brzdy (přední s vnitřním chlazením) fungují velmi dobře. 

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má elektrický posilovač s variabilním účinkem podle rychlosti. Vůz se i přes svou velikost příjemně řídí.

ŘAZENÍ Osmistupňové automatické převodovky je plynulé, manuální řazení je možné pákou, ale bohužel v opačném smyslu - dopředu vyšší stupně. Pod volantem jsou pádla řazení. Automat řadí plynule, bez cukání a brzy a motor se tak zbytečně nevytáčí. Má dlouhé převody, takže motor není nutné vytáčet. Motor točí na osmičku při 90-ti 1.500 ve 100 - 1.700, při 120 - 1.950 a  při dálničním limitu 130 je to 2.100 otáček, ve 150 km/h motor točí jen 2.400 otáček.

INTERIÉR Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou před řidičem, s klasickým otáčkoměrem vlevo a rychloměrem uprostřed na LCD displeji, vpravo dole s teploměrem chladící kapaliny nad ním palivoměr, přístroje mají bílé podsvícení. Otáčkoměr je cejchován po 250 otáčkách a tachometr po 10 km/h. Uprostřed tachometru na LCD displeji se zobrazují údaje palubního počítače nebo okamžité rychlosti, aktivního tempomatu, navigace. Palubní počítač má dvě paměti, denní a celkovou. Dotykový 8“ displej vestavné navigace vyčnívá nahoře uprostřed palubní desky, zobrazuje funkce radia, přehrávače USB, které je možné snadno připojit konektorem na středovém panelu pod klimatizací. Na tomto displeji se zobrazuje obraz parkovacích kamer- zadní umístěné nad RZ, přední pod znakem, při dešti se však snadno znečistí), které velmi dobře informují o situaci před a za vozem.

Řidič je od spolujezdce oddělen středovým tunelem (který tlačí na pravou nohu řidiče) s loketní opěrkou pod kterou je úložný prostor. Denní LED světla jsou umístěné vodorovně přímo pod kapotou. Blikače mají nastavitelnou funkci troj, pěti nebo sedmi bliknutí. Originál radio MP3 přehráváním v tomto případě prémiový systém Krell s 10 reproduktory včetně subwooferu a velmi dobrým zvukem má ovládání na volantu, hlasitost a přepínání stanic. Tříramenný vyhřívaný multifunkční volant s kovovým dekorem a koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Automatická dvouzónová klimatizace má samostatný displej s modrým podsvícením, má funkci mono resp. dual, nastavování teploty je po půl stupních. Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu velmi dobrý výhled, pouze šikmo vpřed vadí mohutné A-sloupky.

Přední vyhřívané kožené sedačky jsou velmi pohodlné a optimálně tuhé, elektricky a výškově nastavitelné u řidiče s bederní opěrou (řidičovo má dvě paměti). Vzadu v druhé řadě je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 83 cm a 34 cm mezera mezi sedadly (sedák 49 cm) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je dost místa 96 cm (i u verze se střešním oknem). Zadní sedačky jsou posuvné v rozsahu 26 cm a navíc je možnost plynule sklápět zadní opěradlo. Testovaný model má pod podlahou kufru schované další 2 sedačky, komfort na nich je samozřejmě omezený, v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 86 cm a 20 až 46 cm mezera mezi sedadly (sedák 40 cm) podle posunu prostřední řady. Jsou to dvě samostatné sklopné sedačky, do podlahy kufru a tvoří rovnou podlahu. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech čtyř oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče společně s ovladačem zpětných zrcátek, je zde kapsa na cca litrovou láhev.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 547 litrů. Po sklopení prostřední řady sedaček vznikne téměř rovná plocha. Prostřední sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem kufru zvětší na 1625 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 105,5 cm, výška pod roletou 46 cm, délka v rovině podlahy 111 cm (po sklopení sedaček ložná plocha 175 cm, k opěradlům až 205 cm) v sedmimístném uspořádání naopak 41 cm. Do zavazadlového prostoru zasahují podběhy. Boky kufru jsou z tvrdého plastu, který se snadno poškrábe. Vně pod podlahou kufru je dojezdová rezerva- 155-80 R18, které se samozřejmě při provozu znečišťuje. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 74 cm nad zemí v úrovni podlahy kufru. Aretace rolety kufru není optimální. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 186 cm nad zemí, otvírání a zavírání kufru je elektrické.

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven šesti airbagy. Stabilizační systém VSM (ESP), TCS a brzdový asistent BA je součástí základní výbavy. Dále asistent pro sjíždění svahu DBC, rozjíždění do kopce HAC, systém bránící převrácení vozu ROP, systém stabilizace přívěsu TSA. Na ochranu chodců vůz disponuje aktivní kapotou. Systém automatického nouzového brzdění FCA, detekce vozidel, chodců i cyklistů, funkce varovných světel při nouzovém brzdění Asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích - LKA, sledování únavy řidiče DAW. Aktivní sledování mrtvého úhlu vnějších zrcátek BCA, aktivní upozornění na projíždějící vozidla při couvání RCCA .Asistent pro bezpečné opuštění vozu SEA. Upozornění na cestující vzadu ROA.  Při překročení rychlosti 16 km/h se vůz automaticky zamkne a nad 20 km/h se rozezní signalizace bezpečnostních pásů. Čtyři kotoučové brzdy mají dobrou účinnost.

DESIGN je velmi vydařený, proti předchozí generaci zaznamenal opět výrazný pokrok, dalo by se říct, že revoluci. Předchozí generace z roku 2012 prošla v roce 2016 drobný faceliftem. V Ženevě 2018 se představila tato čtvrtá generace Santa Fe. Vůz působí mohutně (je o 7 cm delší) podobně jako americká SUV, Amerika je pro Santa Fe velkým odbytištěm. Zejména přední část vozu je velmi zajímavá s mohutnou maskou se širokou chromovanou lištou nahoře navazuje na horizontální denní LED světla, hlavní světla jsou o úroveň níž, dole jsou ještě mlhovky, spodní část nárazníku lemuje černý plast. Lemy kol a prahy jsou lemovány černým plastem. Spodní linie oken stoupá a v polovině zadních dveří se zvedá a míří nahoru, za zadními dveřmi je zatmavené okno. Boční okna jsou lemována chromovanou lištou. Zadní část vozu s dělenými světly vytaženými do boku je velmi povedená, v rozích nárazníku jsou ještě mlhovky a blinkry. Nad zadním sklem je poměrně velký spojler v barvě vozu, střední část nárazníku je černá a dole uprostřed je stříbrný plast imitující hliníkový ochranný plech, vpravo dole je dvojitá chromovaná koncovka výfuku.

CENA Ve výbavě Adventura Premium se nabízel za akční cenu 1.174.990 Kč ceníková cena 1.284.990 Kč (11/2020). V této výbavě najdeme: ESP, 6 x airbag, asistent pro rozjezd do kopce i sjíždění, 19“ Alu kola s pneu 235-55, dojezdová rezerva, př. mlhovky, denní LED světla, adaptivní BI-LED  světlomety, bezklíčkové otvírání a startování, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, aktivní tempomat, přední a zadní park asistent, monitorovani okoli vozu 360° kamerovym systemem SVM, automatická 2-zónová klima, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, automatické stěrače, integrovaná navigace s 8" dotykovym displejem s RDS, DAB a MP3 přehravačem, USB & iPod s funkci Android Auto premiový audio systém

Krell s 10 reproduktory včetně subwooferu a externího zesilovače, anatomicky tvarovaná a elektricky nastavitelná přední sedadla s koženým čalouněním, ventilovaná a vyhřívaná přední sedadla, 2 paměti nastavení sedadla řidiče, kožený vyhřívaný volant s ovládáním radia a tempomatu stavitelný ve 2 osách, podélné střešní ližiny, panoramatické střešní okno.

Příplatková výbava : sedmimístné provedení automatického udržovaní světlé výšky vzadu 20.000, metalíza za 19.900 Kč. Celkem za doplňky 49.900 Kč. Celková cena je 1.224.890 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :    - úsporný a výkonný motor 

                  - plynule řadící automat

                  - panoramatická kamera

                  - bezklíčkové startování a otvírání

                  - pohodlné ventilované přední sedačky 

                  - posuvné sedačky prostřední řady s nastavitelným opěradlem

                  - 4 jízdní režimy

                  - bezpečnostní a jízdní asistenti   

                  - bohatá výbava

                  - klimatizace pro třetí řadu sedadel

                  - kvalitně hrající audiosystém Krell s DAB

                  - dobré jízdní vlastnosti a brzdy

                  - plynové vzpěry kapoty

                  - pádla pod volantem

                  - navigace umožňuje zvolit si bod v mapě

                  - asistent pro rozjezd a sjezd z kopce    

MÍNUSY: - rezerva vně vozu a její znečišťování 

                - tlačítko jízdních není vidět, nutno odklonit pohled od vozovky

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 2299 cm3 řadový vznětový 4 válec                                                                       

Výkon 147 kW (200 k) / 3.800 ot./min., točivý moment 440 N.m  při 1.750-2.750 ot./min.
8-mi stupňová automatická převodovka, připojitelný pohon všech kol (přední stále)
Rozměry D x Š x V  4.770 - 1.890 - 1.680 mm, rozvor 2.765 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 2.014 kg, užitečná 579 kg, celková  2.593 kg                     

Nádrž na 71 l paliva. Zavazadlový prostor 547/ 1625 litrů

Pneu 235- 55 R19 Continental Contisportcontact (letní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 9,4 s, max. rychlost 205 km/h
Spotřeba paliva 5,6 mimo - 7,5 město - 6,3 l/100km  kombinace

Během testu ujeto 930 km s průměrnou spotřebou 6,6 l/100km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 8,5 s.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu