Vyhledávání

20 let od výroby prvního vozu Škoda Favorit

Dne 1. července 1987 vyjel z bran mladoboleslavské automobilky Škoda první Favorit. Začalo tak další významné období největšího výrobce automobilů v České republice.
 
Favorit se stal prvním vozem značky Škoda s náhonem předních kol, splývavou zádí a s motorem uloženým vpředu napříč. Šlo o úspěšný koncept, díky kterému projevily o automobilku zájem silní zahraniční partneři. Favorit tak ovlivnil rozhodnutí VOLKSWAGEN AG v roce 1991 vstoupit do společnosti ŠKODA AUTO.
 
Škoda spolupracovala na vývoji nového modelu se zahraničními firmami. Nejvýznamnější byla kooperace s italským designérským studiem Nuccio Bertone, které navrhlo finální verzi vzhledu karoserie. Zásadní vliv měla také německá automobilka Porsche, se kterou vývojáři konzultovali celou konstrukci vznikajícího vozu a nechali si zde navrhnout zavěšení motoru s požadavkem na optimální akustiku a vibrace.
 
Finanční možnosti československého automobilového závodu byly přitom značně omezené. O rozpočtu rozhodovala vláda. Politické rozhodnutí nutilo vývojáře k použití starého motoru. Přicházející ekologická vlna ale toto rozhodnutí zlomila a umožnila automobilce alespoň základní úpravy. Cena vývoje se vyšplhala na 210 milionů Kčs. Přesto byla nakonec nižší, než kdyby Škoda na výrobu jednotlivých dílů nakoupila licence.
 
Vedení automobilky předpokládalo produkci 336 000 aut do roku 1990, Favorit ale nakonec zůstal ve výrobě do roku 1994 a vyrobilo se celkem 783 163 kusů

v provedení hatchback
, 223 059 kusů verze Forman a 70 900 kusů verze Pick-up. Prodejní cena nové Škody Favorit byla 143 500 Kčs. Při tehdejším průměrném výdělku 3 000 Kčs se musel zájemce vzdát téměř 50 měsíčních platů. Dnes na pořízení nového modelu Fabia v základní verzi vystačí 13 průměrných mezd občana České republiky, tedy zhruba čtyřikrát méně.
škoda auto
 

Fotogalerie

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu