Vyhledávání

Audi znovu směřuje k novým horizontům: Audi urban concept je ultralehký vůz 1+1

Audi znovu směřuje k novým horizontům: Audi urban concept je ultralehký vůz 1+1
Audi urban concept
 
Audi znovu směřuje k novým horizontům: Audi urban concept je ultralehký vůz s uspořádáním interiéru 1+1 určený do přeplněných městských ulic. Elektricky poháněná studie má čtyři kola, ale nelze ji vtěsnat do žádné z konvenčních kategorií. Audi urban concept o hmotnosti pouhých 480 kg totiž v radikálně nové koncepci kombinuje prvky závodního vozu, zábavného automobilu a městského vozu. Může se tak stát průkopníkem zcela nové formy mobility.
 
Koncept
 
„Kolik auta je zapotřebí, abychom zcela novým způsobem zajistili potěšení z jízdy a městskou mobilitu?“ Tato otázka se stala východiskem pro vývoj studie Audi urban concept. Jako příklad lehké konstrukce, efektivity a minimalismu a jako symbol principu „méně je více“ visel během vývoje konceptu v návrhářském studiu model větroně.
 
Výsledkem je vůz, který nelze zařadit do škatulek. Vůz, který přináší zcela novou definici pojmu „radost z jízdy“ a který není vůbec zatížen balastem konvenčních přístupů. Audi urban concept se soustředí na čistou esenci jízdy automobilem a vyjadřuje svobodu na prémiové úrovni. Zároveň nabízí komfort a bezpečnost uzavřeného automobilu, takže nabízí mnohem víc než skútr. Technická studie s elegantní karoserií a volně stojícími koly je progresivní a velmi dramatická, zároveň však také extrémně sportovní a překvapivě komfortní.
 
Kabina studie Audi urban concept nabízí dvě sedadla, která jsou vzájemně mírně posunutá. Střecha se pro nastupování odsune dozadu. Toto inovativní řešení ještě více zvyšuje potěšení z jízdy ve studii Audi urban concept, protože střecha může zůstat za dobrého počasí otevřená. Tímto způsobem lze interiér navíc velmi rychle vyvětrat. Řemeslné zpracování studie se vyznačuje pro značku Audi obvyklou dokonalostí. Technologie inovativního vozu odráží široké kompetence značky, a to zejména v oblasti ultralehké konstrukce.
 
Značka se čtyřmi kruhy vytvořila se studií Audi urban concept zcela nový druh vozidla, a to na prémiové úrovni. A také novou vstupní bránu do budoucí produktové řady elektromobilů Audi, na jejímž vrcholu stojí vysokovýkonný sportovní vůz Audi R8 e-tron. Audi urban concept ukazuje, jak usnadnit přechod do éry elektromobility.
 
Technická studie je zaměřena na lidi se zájmem o techniku a nadšením pro nové přístupy k mobilitě nezávisle na věku a postavení. Oslovuje zejména obyvatele měst, jejichž životní styl se odráží v moderní koncepci vozu zajišťující intenzivní radost z jízdy. Tento koncept se může stát základem pro případné zavedení inovativních leasingových programů.
 
Vnější design
 
Audi urban concept má zcela nový design vyznačující se přesto jistými historickými paralelami se závodními vozy Auto Union z 30. let, které po koncepční stránce daleko předběhly svou dobu, neboť byly extrémně lehké a měly motory uložené vzadu. A v neposlední řadě jezdily také po velkých nezakrytých volně stojících kolech, což je další společná vlastnost s moderním konceptem.
 
Současná technická studie lakovaná perleťovým lakem v odstínu bílá Electric má karoserii s délkou 3219 mm, šířkou 1678 mm a výškou pouhých 1189 mm. Všechny tvary karoserie směřují dopředu. Prosklení kabiny je extrémně nízké. Linie střechy klesá dolů jako klín, zatímco boční okno stoupá vzhůru. Typická linie „tornádo“ dodává městskému konceptu silná ramena.
 
Výrazným prvkem v profilu vozu je dopředu skloněný pás vystupující z prostoru před zadním kolem a odlišený barevným odstínem červená Speed. Červený pás budí dojem ochranného oblouku a připomíná vysokovýkonný sportovní vůz Audi R8. Boční stěny karoserie se směrem k zemi rozšiřují, a to ze dvou důvodů. Jednak tím vzniká ve vyšších rychlostech přítlak, a pak lze větší plochu podlahy využívat k mimořádně pohodlné metodě nabíjení akumulátoru prostřednictvím indukce (Audi Wireless Charging).
 
Charakteristická maska chladiče Audi Singleframe s logem čtyř kruhů má na studii Audi urban concept podobu uzavřené plochy. Vyklápí se dopředu, aby uvolnila přístup k zásuvce pro nabíjení. Úzké světlomety LED vystupují z obrysů karoserie do prostoru.
 
Směrové ukazatele jsou tvořeny pásy diod LED na blatnících, které těsně přiléhají k volně stojícím kolům. Přední blatníky se během řízení otáčejí společně s koly. Trojrozměrně vymodelované zadní světlomety s koncovými a brzdovými světly jsou integrovány do karoserie a lemují horní část zadního okna. V zadní části vozu se nachází malý zavazadlový prostor, který se vysouvá jako zásuvka. Přední segment prosklení interiéru je pohyblivý, což je další inovativní myšlenka realizovaná poprvé u studie Audi urban concept. Segment je uložen v kolejnici a manuálně jej lze posunout nad pevnou zadní část.
 
Je na řidiči, aby si rozhodl, zda střechu zavře, nebo ji nechá otevřenou. Technická studie se tak může stát kdykoli roadsterem, který nemá ani stahovací okna, ani těžkou klimatizaci. V uzavřeném stavu poskytuje střecha ochranu před deštěm a chladným vzduchem. Společnost Audi vyvinula jako alternativu také druhou karosářskou verzi Spyder s nízkým pásem oken obklopujícím interiér a s dveřmi, které se otvírají šikmo vzhůru.
 
Interiér
 
Do studie Audi urban concept se nastupuje po odsunutí střechy dozadu. Řidič a spolujezdec musí překročit boční stěnu vozidla, jako když se leze do vany – vůz totiž nemá dveře. Velká tělesná zdatnost k tomu není zapotřebí. Nastupování usnadňuje madlo na rámu předního okna a speciální výřezy na povrchu sedadel.
 
Koncepční vůz nabízí prostor pro dvě osoby. Řidič a spolujezdec sedí vedle sebe, ale pravé sedadlo je posunuto o 30 cm dozadu, aby byla zajištěna dostatečná šířka v úrovni loktů a ramen. Sedadlo je pevnou součástí nosné skořepinové struktury, která výrazně snižuje hmotnost. Sedadla jsou pokryta pěnovými sedacími plochami vyrobenými na míru zákazníka, stejně jako v závodním vozu. Bezpečnostní pásy procházejí výřezy v opěradlech sedadel.
 
Uvnitř studie Audi urban concept si člověk připadá jako v kokpitu letadla. Poloha za volantem je velmi sportovní. Řidič si může precizně seřídit polohu hliníkových pedálů a sloupku řízení v podélném směru. Pedály lze posouvat v rozsahu 22 cm, sloupek řízení se zasouvá o 14 cm pro usnadnění nastupování, zatímco po usednutí si může řidič přitáhnout volant ze základní polohy blíž k sobě až o 6 cm.
 
Sloupek řízení je odkrytý a je uložen prakticky horizontálně. Na vzdáleném konci sloupku řízení se nachází displej zobrazující nejdůležitější informace. Malý šestiúhelníkový volant nese tlačítka a otočné spínače pro ovládání různých systémů včetně volby režimů Audi drive select pro elektrickou poháněcí soustavu.
 
Celý interiér technické studie je podřízen přísnému diktátu principů ultralehké konstrukce. Pod čelním oknem probíhá v celé šířce interiéru nosník ve tvaru křídla, který je uprostřed otevřený. Tento nový druh přístrojové desky nese přidružené ovládací prvky pro topení a dva velké výdechy ventilační soustavy.
 
Místo koberců pokrývají části podlahy inovativní rohože vyrobené z vodoodpudivé a velmi odolné technické tkaniny, která byla původně vyvinuta pro atletické boty. Sedadla jsou potažena tkaninou, zatímco rohy pěnových sedacích ploch lemuje klokaní kůže. Vzhled přístrojové desky zvýrazňují hliníkové ozdobné prvky.
 
 


Technika
 
Audi urban concept je bezkonkurenční také z hlediska technické koncepce. Vnější panely karoserie koncepčního vozu jsou vyrobeny z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny. Bezpečnostní schránka pro cestující je kombinací nosné skořepiny z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny a hliníkové struktury. Tato ultralehká konstrukce je základem pro dosažení extrémně nízké pohotovostní hmotnosti studie pouhých 480 kg.
 
Sofistikovaný podvozek podtrhuje typicky sportovní charakter studie Audi urban concept. Příčná trojúhelníková ramena vedoucí volně stojící 21“ kola jsou vyrobena z kombinace hliníku a polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny.
 
Kola jsou složená ze základního kola z lehké slitiny a samostatně vyrobeného vnějšího pláště, což jim propůjčuje velmi nízkou hmotnost. Lopatkový design je další variantou motivu společného pro všechny modely Audi e-tron. Rozměry pneumatik jsou stejně neobvyklé jako celý vůz – 125/60 vpředu a 145/50 vzadu.
 
Audi urban concept používá techniku odpružení z motoristického sportu. Jako u závodních vozů jsou tlumiče s vinutými pružinami uloženy uvnitř skořepinové nosné struktury v téměř horizontální poloze. Zpomalení zajišťují čtyři kotoučové brzdy. Průměr otáčení je méně než devět metrů, což je pro městský automobil ideální. Díky nízké hmotnosti vozu nevyžaduje hřebenové řízení posilovač. Deformační zóny vpředu a vzadu a dva airbagy poskytují vysokou úroveň pasivní bezpečnosti. Inovativní asistenční systém pomáhá řidiči předcházet kolizím s chodci.
 
Akumulátor je uložen napříč za sedadly. Lithium-iontový akumulátor s hmotností 90 kg má využitelnou kapacitu 7,1 kWh. Dva elektromotory studie dosahují trvalého kombinovaného výkonu 15 kW a poskytují maximální točivý moment 47 N.m. Elektromotory jsou uloženy mezi zadními koly a pohání je prostřednictvím jednostupňové převodovky.
 
Audi urban concept zrychlí z 0 na 100 km/h za 16,9 sekundy a rychlosti 60 km/h dosáhne přibližně za šest sekund. Koncepční vůz se na semaforech rozjíždí dynamicky díky maximu točivého momentu elektromotorů, které je k dispozici od nulových otáček. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 100 km/h.
 
Dojezd v kombinovaném cyklu EU je 73 km. Akumulátor se kompletně nabije z třífázové zásuvky 400 V za 20 minut, resp. za jednu hodinu z domácí zásuvky 230 V.
 
 
Audi Wireless Charging
 
Audi intenzivně pracuje na budoucnosti techniky nabíjení a jako výsledek tohoto úsilí představuje alternativu klasického nabíjení ze zásuvky. Termín Audi Wireless Charging (AWC) označuje techniku bezkontaktního indukčního nabíjení. Z hlediska infrastruktury se na normální parkovací místo studie Audi urban concept umístí cívka a invertor (měnič AC/AC) a toto zařízení se připojí k elektrické síti. Primární cívka 3,6 kW vložená do desky vytváří vysokofrekvenční střídavé pole.
 
Proces nabíjení začíná automaticky, jakmile urban concept najede na desku. Střídavé magnetické pole nabíjecí stanice indukuje přes vrstvu vzduchu střídavý proud v sekundární cívce integrované ve vozidle. Tento proud je po příslušné úpravě přiváděn do elektrické soustavy vozidla, kde nabíjí akumulátor nebo napájí elektrické spotřebiče, například topení. Střídavé pole je generováno pouze v případě, kdy vozidlo stojí nad deskou, takže nehrozí žádné nebezpečí pro lidi nebo zvířata.
 

Nabíjení se automaticky zastaví, jakmile je akumulátor plně nabitý. Řidič může nabíjení kdykoli přerušit. Účinnost nabíjení AWC je srovnatelná s ostatními způsoby nabíjení. Nabíjení není ovlivňováno deštěm, sněhem nebo ledem. Nová technologie usnadňuje a výrazně zvyšuje komfort nabíjení elektromobilů. Další vývojový stupeň této techniky může být integrován do dopravní infrastruktury jako sada pro dodatečnou montáž pro garáže nebo soukromá parkovací místa.

 

PR

 

Fotogalerie

Audi urban concept

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu