Vyhledávání

C4 nyní nabízí ještě více dynamiky, ale také novou elegantní příď

C4 nyní nabízí ještě více dynamiky, ale také novou elegantní příď

Citroën C4, který je od roku 2004 na trhu ve verzi hatchback a kupé, již zaznamenal téměř 900 000 prodaných kusů po celém světě.
V nedávné době prošel mnoha změnami ve snaze o dosažení nové vyváženosti, v níž se snoubí:

· elegance, dynamika a výkonnost,

· hospodárnost a šetrnost k životnímu prostředí,

· interaktivnost a komunikace.

Model C4 získal především nový vzhled, jenž posílil styl, který si při uvedení na trh všichni oblíbili. Tento facelift se týká především přídě a masky a vozu dodává eleganci, sílu a dynamiku.

Současně došlo k vývoji vnitřního uspořádání. Změny se týkají potahů, některých prvků obložení a zabudování otáčkoměru doprostřed palubní desky.

C4 obnovuje i svou nabídku benzínových motorů. Verze VTi 120 a THP 150, které byly vyvinuty ve spolupráci s BMW Group, jsou výkonnější, hospodárnější a ekologičtější a řidiči přinášejí větší radost z řízení. Dvoulitrová verze naftového motoru HDi navíc již dnes splňuje budoucí normu Euro V.

Telematická a audio nabídka byla obohacena o druhý navigační systém – MyWay – spojený s funkcí Bluetooth®, a o možnost připojit přenosné přístroje.

A konečně si nová C4 zachovává všechny funkce, díky nimž se stala příkladným vozem svého segmentu z hlediska příjemného řízení a bezpečností, jako jsou například samonatáčecí bixenonové světlomety, varování před neúmyslným překročením dělicí čáry, volant s pevným středem nebo asistent pro rozjezd do svahu.

Nový vzhled vozu C4

· Nová elegantní a dynamická příď

Nová C4 ve verzi hatchback a kupé má výrazný dynamický a elegantní styl.

Nový nárazník velkých rozměrů má v sobě zabudovaný jediný sací otvor vzduchu spojený s nově klenutou kapotou zaoblených a dynamických tvarů, což vozu dodává na síle a robustnosti a zlepšuje jeho jízdní stabilitu.

K eleganci celku přispívají i nové křivky masky chladiče s dvojitými šípy, které se inspirovaly u nové C5. U nadstandardních verzí dodávají další eleganci a důstojnost i chromované lišty, především u předních mlhovek.

Celková délka se zvětšila o přibližně 15 mm a dosahuje 427,5 cm u hatchbacku a 428,8 cm u kupé.

Zadní světla u verze kupé navíc získaly nový, křišťálově průhledný vzhled.

Objevila se i tři nové druhy disků kol z Al, díky nimž bylo možné zcela obnovit nabídku. Jsou k dispozici jako šestnáctipalcová (Olympie) nebo sedmnáctipalcová (Rybalta a Volubilis) a liší se v závislosti na motoru, konečné verzi a zemi prodeje.

Paleta odstínů karoserie se rozšířila o tři nové barvy: dynamickou (modrá Récie) a elegantní (modrá Bourrasque, šedá Thorium).

· Přepracované vnitřní uspořádání

Interiér vozu byl obohacen o několik novinek:

· Centrální sdružený přístroj, do kterého je nově zabudován i otáčkoměr, byl přepracován ve snaze o vyšší komfort a bezpečnost. Díky transparentnímu displeji, který zajistí optimální kontrast bez ohledu na vnější světlo, je přístroj za všech okolností dokonale čitelný a nabízí veškeré informace potřebné k řízení. Ty jsou nyní dostupné v horní části palubní desky, co nejblíže k silnici, takže stačí jediný pohled, což přispívá k vyšší bezpečnosti řízení.

· Palubní deska a dveřní panely získaly nový povrch.

· Od druhé úrovně výbavy je u sedadel nabízeny velurové čalounění. U úrovní výbavy Exclusive a VTS je k dispozici nové kožené čalounění „Lama“ ve světle šedém odstínu.

· U výbavy SX, VTR, VTR Pack, SX Pack a Exclusive se objevují nové odstíny prvků interiéru.

Barva „tungsten“ zdobí čelní desku v oblasti centrálních ventilátorů u úrovně SX i všechny ozdobné díly u úrovně SX Pack (nebo Ambiance podle země určení). U verze VTR a VTR Pack se objevuje dekorace typu „Multicub“. A konečně verze Exclusive se honosí odstínem „Bocage“.

Komfort interiéru je završen dvouzónovou automatickou klimatizací, která je k dispozici od uvedení C4 na trh, s možností odděleného nastavení teploty na straně řidiče i spolujezdce.

Prostornost interiéru je jedna z největších v segmentu, zejména díky šířce ve výši loktů, která je 144 cm vpředu a 143 cm vzadu, takže se posádka cítí opravdu pohodlně. Vnitřní rozměry jsou u obou verzí karoserie stejné.

Výkonné a hospodárné motory

· Naftové motory HDi

Motory HDi jsou z hlediska řízení a šetrnosti k životnímu prostředí zcela příkladné.

Modelová řada C4 nabízí dnes nejširší paletu motorů, které respektují kritéria životního prostředí, jež značka označuje logem Airdream. Toto označení zahrnuje verze o obsahu 1,6l (HDi 92, HDi 110 FAP s manuální i šestistupňovou manuální pilotovanou převodovkou) a 2,0l s manuální převodovkou.

Dvoulitrový motor HDi s šestistupňovou manuální převodovkou již dnes splňuje budoucí evropskou normu „Euro V“. Tento nový motor HDi 140 FAP je sériově vybaven filtrem pevných částic, takže poskytuje velkou uživatelskou pružnost a výborné dynamické vlastnosti, a přitom je nesmírně šetrný k životnímu prostředí. Výkonnost se zvýšila na 103 kW (neboli 140k EHS). Homologovaná spotřeba dosahuje 5,3 l / 100 km ve smíšeném režimu a emise jsou pouhých 140 g CO2 / km.

Ostatní dva naftové motory – HDi 92 (s filtrem pevných částic FAP nebo bez něj) a HDi 110 FAP – si zachovaly své uznávané dynamické vlastnosti a přitom jsou zajímavější z ekologického hlediska.

Tohoto pokroku bylo dosaženo díky pneumatikám Michelin Energy Saver®, které jsou vysoce odolné proti opotřebení a jsou k dispozici ve velikosti 16 palců.

Motory HDi 92 a HDi 110 FAP vykazují nižší spotřebu: ta nyní u verzí opatřených uvedenými pneumatikami dosahuje 4,4 l/100km (HDi 92), 4,4 l/100km (HDi 110 FAP s manuální převodovkou) a 4,4 l/100 km (HDi 110 FAP s šestistupňovou pilotovanou manuální převodovkou) ve smíšeném režimu. Emise CO2 byly sníženy na 117, 119 a 118 g/km.


· Nové benzínové motory

C4 je opatřena 2 novými benzínovými motory rodiny „EP“, které byly vytvořeny v partnerství se skupinou BMW. Jde o první vůz značky Citroën, který výsledek této spolupráce využívá. Nabízí motor VTi 120, který nahradil motor 1.6i 16V, a motor THP 150, jenž nahrazuje motor 2.0i 16V.

V těchto dvou nových motorech se snoubí výkonnost, příjemné řízení a hospodárnost s citelně nižší spotřebou a nižšími emisemi CO2.

C4 VTi 120: dynamika a úspornost

Motor VTi 120 má zejména díky optimizovanému řízení sání lepší výkonnost, která zajišťuje nižší spotřebu a snížení emisí CO2.

C4 s motorem VTi 120 o objemu 1598 cm3 dosahuje výkonu 88 kW (tzn. 120k CEE) při 6 000 ot/mn. Jeho maximální točivý moment dosahuje 160 Nm při 4 250 ot./min.

Díky těmto vlastnostem je řízení zase mnohem příjemnější, protože motor trvale nabízí vysoký točivý moment. 90 % nebo i více z jeho maximální hodnoty je k dispozici mezi 2 500 a 5 750 ot/min.

Motor je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou a jeho spotřeba ve smíšeném režimu dosahuje 6,7 l/100 km (159 g CO2), což představuje snížení o 6 % ve srovnání s jeho předchůdcem.

Tento motor je nabízen i s automatickou čtyřstupňovou převodovkou, se spotřebou ve smíšeném režimu 7 l/100 km a emisemi 165 g CO2 / km.



Označení VTi znamená „Variable valve lift and Timing injection“, neboli variabilní systém časování vstřikování.

16 ventilů tohoto motoru s hliníkovým blokem a hlavou pohání hřídele se sacími a výfukovými vačkami s variabilním časováním vstřikování.

Sací válce mají navíc proměnlivý zdvih, takže je možné postupně měnit jejich maximální zdvih podle přání řidiče, resp. podle jeho působení na pedál plynu.

Spojení těchto 2 atributů – vačkového hřídele s variabilním časováním vstřikování a proměnlivého zdvihu ventilů – zlepšuje výkonnost motoru. Výsledkem je zvýšení reakčnosti vozu díky vyššímu točivému momentu, a to především v nejčastějších podmínkách provozu (s částečným zatížením).



C4 THP 150: obdivuhodná syntéza mezi výkonem, spotřebou a emisemi



Nový motor THP 150 nabízí díky přímému vstřikování benzínu a využití turbokompresoru současně vysoké výkony a nízkou spotřebu.

Motor dosahuje maximálního výkonu 110 kW (150k CEE) při 5 800 ot/min. Získaný maximální točivý moment je 240 Nm od 1 400 ot/min. Tato hodnota zůstává konstantní až do 4 000 ot/min. Tato vlastnost je zárukou příjemného řízení, srovnatelného s řízením vozu s naftovými motory typu HDi v nízkých a středních otáčkách, a točivý moment 156 Nm je navíc k dispozici již od 1 000 ot/min.



Spotřeba motoru ve spojení s novou šestistupňovou převodovkou (typu MCM se stejnou strukturou jako má verze manuální pilotované šestistupňové převodovky BMP6) je ve smíšeném režimu 6,9 l/100 km (emise CO2 dosahují 164 g/km), což představuje snížení o přibližně 10 % ve srovnání s předchozím motorem.

K dispozici je i automatická čtyřstupňová převodovka. V tom případě dosahuje maximální výkon 103 kW (140k CEE). Maximální točivý moment je nezměněný, s 240 Nm při 1 400 ot/min. Spotřeba ve smíšeném režimu vychází na 7,7 l/100 km, což představuje snížení o 5 % oproti předchozímu motoru.



Motor THP 150 (a jeho verze THP 140) využívá stejnou architekturu jako verze VTi 120.

Má několik technických zvláštností, díky kterým dosahuje s ohledem na objem válců obdivuhodných výsledků. Použitá technologie srovnatelná s technologií downsizing, již značka používá u svých naftových motorů, přináší značnou výhodu v porovnání s konvenčními atmosférickými motory.

Tyto motory používají dvě u řady benzínových C4 dosud nevídané technologie: přímé vstřikování paliva a využití turbokompresoru.

Tento motor THP (Turbo High Pressure) je vybaven systémem přímého sekvenčního vstřikování, které používá vysokotlaké čerpadlo. Tato mechanika je spojená s turbokompresorem a vačkovým sacím hřídelem s proměnlivým zdvihem ventilů.



Motor získal následující vlastnosti:

Přímé vstřikování, které umožní spojit specifický vysoký výkon s nízkou spotřebou.

Vysokého tlaku je dosaženo díky čerpadlu namontovanému na konci vačkového sacího hřídele. Jeho maximální hodnota 120 bar umožní tryskám vstřikovat směs přímo do spalovací komory, a to bočně, aby se mohla rovnoměrně rozložit. Objemový poměr je 10,5:1.

Turbokompresor typu Twin-Scroll, jehož zvláštností je, že ve výfukovém kolektoru seskupuje výfukové potrubí do párů (válce č. 1-4 a 2-3).

Díky tomu je možné výfukové plyny optimálně kombinovat a zajistit extrémně účinnou reaktivitu turbíny, čímž se citelně sníží doba odezvy. Turbína se může otáčet rychlostí až 200 000 ot/min. a vyvinout tlak, který je elektronicky pomocí spouštěcího ventilu omezen na 0,8 bar. Turbo pracuje již od 1 000 ot/min.

Hlava motoru se dvěma vačkovými hřídeli, přičemž sací hřídel využívá plynulého variabilního časování ventilů. To umožnilo zlepšit točivý režim při nízkých otáčkách, ale také optimalizovat spotřebu a emise škodlivin.

Olejové čerpadlo s řízeným průtokem, které zajišťuje pouze nezbytné promazávání pro optimální fungování mechaniky.

Tímto řízeným průtokem se sníží spotřeba o přibližně 1 %. Systém mazání navíc doplňuje výměník voda/olej, zabudovaný do filtru, který řídí termostat zajišťující rychlejší ohřev a řízení teploty na správné úrovni, a to i při vysokém namáhání.



Dělená skříň motoru s odděleným blokem válců a blokem ložisek z hliníkové slitiny, která zaručuje vysokou pevnost a potlačení akustických projevů.



Rozšířená nabídka telematiky



Telematická nabídka C4 dostala úplně nový kabát a řidiči i posádce nabízí zcela nové služby.





· MyWay, nový integrovaný navigační systém vybavený barevným sedmipalcovým displejem typu 16/9, je nabízen od základní verze výbavy a doplňuje stávající nabídku. Zahrnuje autorádio s CD přehrávačem MP3/WMA, doplněným pomocnými zásuvkami typu RCA v přihrádce před sedadlem spolujezdce, do kterých lze zapojit mobilní přístroje.



MyWay nabízí mapy Evropy zabudované do nosiče typu SD Card, které lze zobrazovat v režimu 2D nebo jako letecké snímky. Dopravní situace je uváděná v reálném čase. A konečně zahrnuje i hands-free sadu Bluetooth® se zobrazováním informací a adresáře. Ovládání jednotlivých funkcí se provádí na volantu s pevným středem nebo ovladačem na čelní straně rádia.

Tento nový systém bude k dispozici v průběhu druhého pololetí roku 2008 a jeho cena bude velice zajímavá.



· Aktuální systém NaviDrive se vyvíjí. Zahrnuje barevný sedmipalcový displej ve formátu 16/9 s vysokým rozlišením (800 x 480 pixelů) a USB zástrčku zabudovanou ve středové konzole pro připojení přenosných audio systémů využívajících normu ukládání do paměti „Mass Storage“. Přenosný přístroj se ovládá z volantu s pevným středem nebo z čelní strany audiosystému.

Další hlavní již známé funkce jsou: harddisk se zabudovaným atlasem Evropy, hands-free telefon (fungující pomocí SIM karty nebo zdvojené karty) a hlasové rozpoznání/syntéza. Funkce Jukebox s kapacitou 10 GB umožňující nahrát až 180 hodin hudby z CD nebo ve formátu MP3 přes USB klíč. Nouzové a asistenční volání funguje dál. Pomocí nich se posádka dovolá asistenční platformě, která v případě potřeby vyšle záchranné týmy; volání je manuální nebo automatické, za podmínky alespoň jednoho spuštěného airbagy. Služba dnes funguje již v 8 evropských zemích, 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Přihlášení je po celou dobu životnosti vozu bezplatné, vyžaduje pouze vsunutí SIM karty do přístroje.



· Na konci roku se začne za příplatek prodávat „USB Box“, který bude spojen s audio CD systémem. Dvě zástrčky (USB a Jack) zabudované do centrální konzoly umožní zapojit přenosné audio systémy u přístrojů využívajících normu „Mass Storage“ a protokoly IAP (iPod, iPhone) a MTP (Microsoft Plays for Sure).

Ovládání probíhá z volantu s pevným středem nebo z čelního panelu rádia. Středový displej zobrazí informace týkající se používání přístroje.





Další prvky výbavy na nejvyšší úrovni



· Hi-Tech výbava, kterou se vůz odlišuje od ostatních



C4 je na trhu od konce roku 2004 a díky svým novátorským prvkům výbavy ještě i dnes figuruje v první linii ve svém segmentu.

Mezi těmito prvky výbavy se lze zmínit o následujících:

- samonatáčecí bixenonové světlomety, které se mohou otáčet až o 15°, a zvýšit tak osvětlení v zatáčkách,

- přední a zadní parkovací asistent se zobrazením překážek v blízkosti vozu na displeji,

- varování před neúmyslným překročením dělicí čáry, které se aktivuje při rychlosti nad 80 km/h a znamená skutečnou pomoc při zachování bdělosti při řízení,

- volant s pevným středem, který shromažďuje základní údaje o řízení přímo proti řidiči a v němž je zabudován airbag řidiče s optimalizovaným tvarem pro větší efektivnost,

- boční vrstvené sklo, synonymum nižší hlučnosti a ochrany cestujících,

- asistent pro rozjezd do svahu spojený s pilotovanou šestistupňovou manuální převodovkou, který řidiče osvobozuje od problémů spojených s rozjezdem na nerovných silnicích,

- tempomat – omezovač rychlosti, usnadňující dodržování jednotlivých předpisů.



· Na pořadu dne radost a bezpečí



Stejně jako v minulosti je jednou z ambicí C4 poskytnout řidiči skutečnou radost z řízení. Přesnost řízení, spojená s pomocnými funkcemi pro řidiče, pečlivě nastavené odpružení a vlastnosti základních prvků (pružiny, tlumiče) umožňují přesnost řízení i radost, jakých bylo v tomto segmentu dosaženo jen zřídka kdy.



V testech Euro NCAP C4 hatchback dosáhla skvělého výsledku 5-ti hvězdiček za čelní náraz, 4 hvězdičky za ochranu dětí a 3 hvězdičky za ochranu chodců. C4 tak zůstává vozem s nejlepším bezpečnostním hodnocením ve svém segmentu (malé rodinné vozy), a to v každé ze 3 kategorií.



PR

 

Fotogalerie

Nový C3 Picasso

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu