Vyhledávání

Cruze: Nové designerské impulzy a špičková kvalita pro segment nižší střední třídy

Zcela nový Chevrolet Cruze:
Nové designerské impulzy a špičková kvalita pro segment nižší střední třídy
• Kompaktní sedan uvádí nový globální designerský jazyk
• Styling čtyřdveřového kupé s dynamickým výrazem
• Špičková kvalita zpracování
• Předpokládaná vysoká úroveň ochrany při nárazech
• Harmonický splývavý design interiéru
• Nejlepší prostor na zadních sedadlech ve třídě
• Zážehové motory 1.6 l / 1.8 l s variabilním časováním ventilů
• Dvoulitrový turbodiesel s kombinovanou spotřebou jen 5,6 l/100 km
• Podvozek naladěný na evropské silnice


Zcela nový sedan Chevrolet Cruze posouvá laťku designu, kvality zpracování a jízdních vlastností evropského segmentu kompaktních vozů nižší střední třídy.

Nový Chevrolet Cruze, jehož tvůrci předpokládají špičkové hodnocení v bariérových testech EuroNCAP, zároveň korunuje uvedení nového designérského jazyka značky Chevrolet.

„Chevrolet byl vždy synonymem vysokých hodnot a nový model Cruze tuto tradici jednoznačně potvrzuje,“ říká Wayne Brannon, výkonný ředitel společnosti Chevrolet Europe. „Cruze nově definuje standardy pro kvalitu designu, kvalitu materiálů a atraktivní styling exteriéru i interiéru.“

Nový Chevrolet Cruze, jehož design i jízdní vlastnosti byly vyvíjeny se speciálním ohledem na požadavky evropských zákazníků, se na trzích prvních zemí objevil již v březnu. A Chevrolet jednoznačně věří, že Cruze bude tím modelem, který značku profiluje do předního hráče svého segmentu na evropském trhu.

Design exteriéru
Mnohonárodní tým designerů (designerské centrum v Koreji těsně spolupracovalo především s kolegy z Německa, USA a Austrálie) dostal jednoznačný úkol: Vyvinout zcela nový kompaktní sedan, který dodá značce Chevrolet novou vitalitu.

„Našim cílem byla revoluce, nikoli evoluce,“ říká Taewan Kim, vicepresident korejského designerského centra automobilky GM DAT. Tým návrhářů připravil zcela nový designerský styl, a to jak pro interiér, tak i exteriér, přičemž svěží vizuální akcenty se zřetelně odvolávají na tradiční stylistické prvky značky Chevrolet, transformují je však zcela nově a osobitě.

Výrazně vyklenutá křivka střechy, která se táhne od výrazně skloněného čelního okna až po zadní sloupky, je základním stylistickým identifikátorem nového Chevroletu Cruze. V kombinaci s poměrně krátkou zádí vůz připomíná velké čtyřdveřové kupé, což je v tomto tržním segmentu něco zcela nového.

Delší a širší než jeho předchůdce působí široce rozkročený Cruze jako velmi stabilní vůz. Konkávně klenuté boční panely plynule navazují na záďové partie a jsou dalším osobitým stylistickým prvkem nového modelu i nového designérského jazyka automobilky Cruze.

Osobitá dělená čelní maska chladiče s masivním příčným žebrem nese typické zlaté logo značky Chevrolet. Do stylingu přídě dokonale zapadají výrazně tvarované světlomety s „diamantovou“ vnitřní strukturou, které se táhnou hluboko do boků karoserie. V podobě atraktivním stylingu je vyvedená i záď s trojrozměrnými koncovými světly, z nichž do každého jsou vsazeny dva oválné vnitřní elementy – tímto momentem se Cruze odvolává na tradiční design značky Chevrolet.

O výborné práci designerů Chevroletu Cruze svědčí výborný koeficient aerodynamického odporu vzduchu Cd = 0,31. Pocit kvality umocňuje dokonalé řemeslné zpracování všech detailů i perfektní slícování karosářských panelů s jen minimálními spárami mezi panely.

„Tento automobil má svůj silný a osobitý charakter,“ říká Taewan Kim. „Myslíme si, že právě to jej bude odlišovat od jeho konkurentů.“

Design interiéru a vnitřní výbava
Pro pětimístný interiér nového Chevroletu Cruze jsou příznačné harmonicky splývavé linie a měkčené povrchy většiny panelů s osobitou strukturou. Celkově působí provedení interiéru Cruze jako u vozu vyšší třídy, než kam skutečně patří.

K nejsilnějším momentům interiéru Chevroletu Cruze patří dokonalé slícování panelů s jen minimálními spárami a nadprůměrný prostor pro vzadu sedící pasažéry, a to jak pro jejich nohy, ale i ramena a hlavy – bez ohledu na směrem dozadu klesající linii střechy.

Celkově se dá styling interiéru Chevroletu Cruze označit za vysoce moderní transformaci tradičních křivek a linií značky Chevrolet. Například provedením prostoru pro řidiče ve stylu „twin cockpit“, který řidiče i spolujezdce vtahuje ještě více „do hry“, se Cruze odvolává na legendární model Corvette. Po obou stranách palubní desky lze nalézt různě probarvené panely s textilním povrchem nebo z gravírovaného vinylu, které svým provedením a ztvárněním dokonale ladí s výplněmi dveří a čalouněním sedadel.

Středobodem symetrie „duálního kokpitu“ je středová konzole, která nese ovladače infotainmentu, klimatizace a vybrané ovládací prvky. Efektně nakloněná konzole má důsledně zaoblené hrany a záměrně potlačuje i přímé linie, tak aby se co nejvíce odlišila od nudného „regálového“ uspořádání palubních desek jiných konvenčních modelů.

Vlastní přístrojový štít s analogovými přístroji je efektně podsvícený LED diodami – bílými a ledově modrými.

Sedadla Chevroletu Cruze nemají nic společného se sedadly jeho předchůdce. Nová sedadla díky své propracované konstrukci a použitým materiálům mnohem lépe rozkládají hmotnost řidiče i pasažérů do přesně definovaných sektorů, což snižuje únavu. Pečlivé tvarování polštářů přispívá k dobrému držení těla.

Textilní čalounění, charakteristické svým vysoce kvalitním „francouzským“ stehováním, vyniká odolností a dlouholetou trvanlivostí. Pro vyšší verze Cruze LT je připraveno kožené čalounění a sedadla mají i elektrické vyhřívání.

K vyššímu komfortu cestování přispívá i prodloužený rozsah podélného nastavování předních sedadel, a to o celých 50 mm – i v tomto ohledu se Cruze řadí na samou špičku svého segmentu.

Manuální klimatizace je volitelným prvkem základních modelů, u vyšších verzí LS je standardem. U nejvyšších verzí Cruze LT je standardem dokonce automatická klimatizace. Všechny modely mají velmi účinný systém filtrace vzduchu nasávaného ventilací a vyhřívané sklo zadního okna.

Do standardní výbavy modelů Cruze v základní výbavě a ve stupni LS patří i AM/FM/CD-MP3 autorádio s vstupem AUX pro připojení externího MP3 přehrávače. Modely ve výbavě LT mají navíc zabudovaný měnič na 6 CD disků. Do všech verzí výbavy je možné objednat DVD navigační systém se sedmipalcovým barevným displejem, což je jeden z řady primátů modelu Cruze v celém portfoliu značky Chevrolet.

Struktura a bezpečnost
Chevrolet Cruze má jednu z nejpevnějších karoserií ve své třídě – např. torzní tuhost je o celých 140 % vyšší, než u jeho předchůdce. Pevná struktura se pozitivně odráží i ve výborné akustice (vůz neobtěžuje vrzavými nebo skřípavými zvuky), ve výborné ochraně posádky při havárii a ve špičkových jízdních vlastnostech a ovladatelnosti.

Nový Chevrolet Cruze byl společně vyvíjen experty z GM vývojových center v Německu, USA, Austrálii a Koreji. „Při vývoji tuhého skeletu, zavěšení kol, bezpečnostních prvků nebo palubní elektroniky jsme mohli sdílet ty nejlepší praktiky specializovaných center koncernu GM z celého světa,“ říká Peter Mertens, výkonný ředitel GM pro kompaktní modely.

Samonosná ocelová karoserie je vyztužena ocelovými profily a do její struktury jsou začleněny i tzv. nárazové deformační boxy. Celková torzní tuhost karoserie činí 17,66 kNm/stupeň. Asi 65 % struktury karoserie je vyrobeno z vysoce pevných ocelí HSS, což je asi o 50 % více než u předchozího modelu. O přibližně 30 % více bodových svárů rovněž přispělo k vyšší tuhosti karoserie.

Pečlivě připravené přesně definované zátěžové cesty, kterými se převádí nárazová energie do nezasažených oblastí vozu, efektivně chrání posádku při těžkých haváriích a nárazech všech typů. Zesílené prahy, dveřní výztuhy, masivní A- a B-sloupky karoserie spolu s plechy proměnné tloušťky a využití kvalitních ocelí garantují vynikající ochranné vlastnosti karoserie.

Deformační zóny vpředu a vzadu jsou navrženy pro maximálně účinné pohlcení energie nárazu, tak, aby nebyla ohrožena integrita prostoru pro posádku. Ten je chráněn pevnou „klecí“ zpevněnou robustními rámy dveří, tvořenými trubkovými prvky. Kombinace jednodílné boční struktury a lehkých ale velmi pevných tyčových výztuh ve struktuře dveřní účinně chrání vnitřní prostor vozu i při nárazech z boků.

Přední i zadní nárazníky jsou konstruovány tak, aby při nárazech v rychlostech od 4 km/h do 8 km/h absorbovaly celou energii nárazu, což minimalizuje poškození nosných struktur karoserie.

Všech pět sedadel Chevroletu Cruze je vybaveno tříbodovými bezpečnostními pásy. Do standardu patří i čelní, boční a průběžné hlavové airbagy nebo pedály s bezpečnostním uchycením. Do škály prvků aktivní bezpečnosti patří mj. protiblokovací systém brzd ABS, protiprokluzové zařízení TCS nebo na standardně (!) dodávaný stabilizační systém ESC.
Pohonné jednotky
Zcela nová škála motorů pro Chevrolet Cruze zahrnuje dva celohliníkové zážehové čtyřválce (1,6 l a 1,8 l) a dvoulitrový turbodiesel se šestnáctiventilovou technikou. Univerzální přední pomocný rám, který nese motor a převodovku, je do struktury karoserie vešroubován prostřednictvím čtyřech pryžových silentbloků. Díky této izolaci se snižuje přenos vibrací a hluku od kola závěsů do interiéru vozu.

Oba zážehové motory mají systém proměnného časování sacích i výfukových ventilů. Motor o objemu 1,6 l dává při otáčkách 6400 ot/min nejvyšší výkon 83 kW/114 k, jeho točivý moment vrcholí při 4200 ot/min na hodnotě 153 Nm.

Větší čtyřválec o objemu 1,8 l dává výkon 104 kW/141 k (při 6200 ot/min) a jeho nejvyšší točivý moment při 3800 ot/min činí 176 Nm, přičemž 90 % této nejvyšší hodnoty má řidič k dispozici v širokém rozmezí otáček 2200 ot/min až 6200 ot/min. Co do specifického výkonu vztaženého k objemu patří tyto dva agregáty k nejlepším na trhu.

Chevrolet Cruze s motorem 1.6 a manuální převodovkou dokáže z klidu na 100 km/h zrychlit během 12,5 s, výkonnější Cruze 1.8 to zvládne za 10,0 s. Spotřeba v kombinovaném cyklu činí jen 6,7 l/100 km, resp. 6,8 l/100 km.

Nový šestnáctiventilový turbodiesel o objemu 2,0 l se chlubí výkonem 110 kW/150 k a velmi nízkou spotřebou: V kombinovaném cyklu se tento agregát spokojí jen s 5,6 l nafty na 100 km jízdy, což vozu propůjčuje akční rádius přes 1000 km. Do výfukového systému turbodieselu je standardně montovaný bezúdržbový filtr pevných částic.

Moderní turbodiesel se systémem přímého vstřikování nafty do válců „common-rail“ má turbodmychadlo s proměnnou geometrií VTG. Díky mohutnému točivému momentu 320 Nm, který je k dispozici už při 2000 ot/min, dokáže Cruze s tímto agregátem zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 10,0 s. Ještě působivější je elastické zrychlení, kdy při zařazeném pátém rychlostním stupni Cruze zrychlí z 80 km/h na 120 km/h za 12,5 s!

Nabídku motorů o něco později obohatí ještě dvoulitrový turbodiesel s osmiventilovou technikou o výkonu 92 kW/125 k.

Zážehový čtyřválec 1,6 l je standardní pohonnou jednotkou pro základní verze a modely Cruze LS, větší motor 1,8 l je standardem pro modely ve výbavě LT a na přání se dodává i do modelů ve stupni výbavy LS. Oba tyto motory jsou propojeny s pětistupňovými manuálními převodovkami nebo nově vyvinutou šestistupňovou automatickou převodovkou.

Turbodiesel o objemu 2,0 l se dodává pouze do modelů Cruze LT, připravovaná varianta tohoto motoru o výkonu 92 kW/125 k bude k dispozici i pro základní modely a verze LS. Oba turbodiesely jsou propojeny výhradně s manuálními převodovkami.

Zavěšení kol, brzdy, řízení
Podvozek se závěsy kol, brzdový systém a řízení modelu Chevrolet Cruze byly vyvinuty se zvláštním zřetelem na zvyklosti a požadavky evropských řidičů a podmínky evropské silniční sítě. Konstruktéři velmi pečlivě hledali vyvážený kompromis mezi jízdní agilitou a cestovním komfortem.

V porovnání se svým předchůdcem Cruze těží z širšího rozchodu kol vpředu i vzadu. Rozchod vpředu se zvětšil o 64 mm na 1544 mm, vzadu pak o 78 mm na 1558 mm. Prodloužil se také rozvor, a to o 85 mm až na 2685 mm.

Přední závěsy kol McPherson se systémem kompenzace bočních sil snižují riziko bočního smyku. Pevný pomocný rám vpředu poskytuje pevnou oporu pro spodní A-ramena. Hydraulická pouzdra – prvek, běžný spíše u dražších vozů vyšších tříd – zlepšují izolaci vibrací a hluku přenášeného od kol do interiéru.

Vzadu má Cruze propracovanou kompaktní nápravu s klikovými závěsy a torzní příčkou. Toto řešení kromě spolehlivého vedení kola v požadované geometrii má výhodu i v nižší hmotnosti a malých zástavbových rozměrech.

Torzní příčka, konstruovaná jako zdvojený U-profil, je k ramenům kol připojena patentovanou technologií svařování magnetickým obloukem. Díky tomu je možné měnit geometrii závěsu velmi přesně podle hmotnosti dané verze a její motorizace.

Cruze má u všech kol kotoučové brzdy, vpředu s ventilovanými a vzadu s plnými disky. Do standardní výbavy všech modelů patří protiblokovací systém brzd ABS, protiprokluzové zařízení TCS), elektronický dělič brzdných sil EBD, který zabraňuje tzv. přebrždění zadních kol a dokonce i elektronický stabilizační systém ECS, což není v této třídě rozhodně obvyklé.

Hřebenové řízení s hydraulickým posilovačem garantuje rychlou reakci při nízké ovládací síle. Pro natočení z rejdu do rejdu je přitom potřeba méně než tři otáčky volantu.

Design exteriéru

Cruze uvádí nový designerský jazyk značky Chevrolet
• Kompaktní sedan zosobňuje svěží design své značky
• Silueta čtyřdveřového kupé, suverénní image
• Vysoká kvalita zpracování

„S modelem Cruze jsme udělali obrovský krok vpřed,“ říká Taewan Kim, viceprezident designerského centra jihokorejské automobilky GM DAT. „Chtěli jsme jít cestou revoluce, nikoli jen evoluce - a Cruze opravdu uvádí zcela nový designerský jazyk značky Chevrolet.“

Taewan Kim vedl mnohonárodní tým designerů a konstruktérů, jehož cílem bylo dodat značce Chevrolet novou vitalitu a energii. Nový Chevrolet Cruze nese prvky designu, které se budou objevovat u všech dalších modelů značky s typickým logem „zlatého motýlku“. Současně se ale stylistům podařilo zachovat tradiční designerské rysy, které zdůrazňují příslušnost ke značce Chevrolet.

Dynamický design vozu, který zejména z bočního pohledu připomíná kupé, je podpořený kvalitou zpracování a tlakem na každý detail, čímž se Chevrolet Cruze vyrovnává mnohem dražším vozům vyšších tříd. V mnoha ohledech tak Cruze představuje pro značku Chevrolet a její evropské aktivity obrovský skok vpřed.

Cruze je širší a delší než jeho předchůdce, kola umístěná v samých rozích dynamicky stylizované karoserie mu propůjčují sebevědomý a zdravě agresivní výraz. Široký rozchod kol a výrazně vyklenuté boky evokují pocit stability, stejně jako masivní prahy v barvě karoserie, které opticky rozšiřují obrys karoserie.

Image vysoce kvalitního vozu podporuje dokonalé slícování karosářských panelů, Cruze se chlubí i nejužšími spárami mezi panely karoserie a dveřmi či otevíratelnými kapotami – to vše působí velmi solidně a propůjčují vozu pevný image. Například mezery mezi dveřmi navzájem, dveřmi a blatníky, kapotami a blatníky či mezi světlomety a čelem jsou široké jen 3,0 mm, často ještě méně.

Stylisticky čistý a dynamický vzhled
Vyklenutá linie střechy, která se táhne od výrazně skloněného čelního okna až do štíhlých zadních sloupků karoserie, je jedním ze stěžejních designérských rysů, jež definují vnější vzhled modelu Chevrolet Cruze. V kombinaci s poměrně krátkou zadní kapotou přináší Cruze do svého segmentu vůbec poprvé styling, který připomíná vozy kupé. „Linie střechy připomíná tvar luku napjatého před výstřelem,“ vysvětluje Taewan Kim. „To umocňuje dynamický výraz vozu.“

Tým designerů věnoval velkou pozornost tomu, aby nový model vypadal dobře bez ohledu na to, jaká bude velikost použitých kol. Průměr všech používaných kol s pneumatikami je stále 670 mm, což znamená, že mezera mezi pneumatikou a okrajem lemu podběhu je stále stejná, bez ohledu na to, zda jsou použita kola rozměru 16“ nebo 17“. Také při pohledu zepředu nebo zezadu zůstává díky proměnnému zálisu ráfků vysunutí kol ven z podběhů stále stejné bez ohledu na jejich rozměr.

Výrazná konkávní linie boků, táhnoucí se plynule odpředu až do zadní kapoty, se stala dalším typickým designérským rysem Chevroletu Cruze a v modifikované podobě se objeví i u budoucích modelů. Vizuální dojem zesilují boky karoserie bez rušivých prolisů a doplňků.

Při pohledu z profilu je evidentní mimořádná pozornost, kterou stylisté věnovali všem detailům – ať už jde o dokonale vyváženou linii skloněného zadního sloupku karoserie, hluboko do boků zaříznutá koncová světla, která vůz vizuálně rozšiřují, nebo zvýšenou horní část zadního nárazníku.

Kliky dveří (u verzí LS a LT jsou kliky v barvě karoserie) dodávají pocit solidnosti a příjemný je dokonce i zvuk zavíraných dveří – i z tohoto momentu lze cítit snahu o dokonalost každého detailu nového Chevroletu Cruze.

Svěží tvář
Čelo nového modelu Cruze charakterizuje typická dvojitá mřížka chladiče, krytá černým plastem ve struktuře včelí plástve, rozdělená masivním příčným žebrem v barvě karoserie, které nese „zlatého motýlka“ znaku automobilky Chevrolet. Úzká horní část masky chladiče je elegantně tvarovaná výřezem v horním okraji kapoty. Ve specifikaci LT a LS jsou obě části masky chladiče orámované matným chromem.

Výrazná tělesa čelních světlometů šípovitě zasahují do úžlabiny táhnoucí se podél horní části předních blatníků, podtrhujíc tak dynamický vzhled modelu Cruze. Čiré polykarbonátové vnější čočky s „diamantovou“ strukturou kryjí dvojici halogenových výbojek, jež jsou hluboko zasazeny ve svých zářivě lesklých tělesech. Kontrastní pozadí v černém pianovém laku dodává světlometům hloubku a hodnotný vzhled, neobvyklý v tomto segmentu.

„Zúžení koncových světel u jejich vnitřních částí je důležitým stylistickým momentem zadních partií nového Cruze,“ vysvětluje Dave Lyon, šéfdesigner pro Severní Ameriku. „V souladu s designem celého vozu jsme museli koncová světla udělat hladká a splývavá, jak jen to bylo možné. To nebylo jednoduché při současné snaze o zachování osobitých zakřivení jiných karosářských prvků a jemnosti tvarování.“

Kapota je při okrajích výrazně tvarovaná, tak, aby korespondovala s tvary čelních světlometů i linií boků, která zřetelně stoupá už od předních blatníků.

Design přední části dotváří dolní, lichoběžníkový nasávací otvor pro vstup vzduchu a černý podklad prohlubně pro světla do mlhy. Svými tvary tyto prvky opticky vyvažují hlavní masku chladiče a tělesa světlometů a dodávají přední části vozu zacílený, symetrický vzhled. Pružný lem dolního okraje předního nárazníku vytváří malý, ale účinný aerodynamický spojler.

Identita Chevroletu
Do zadních partií jsou dokonale zapuštěná tělesa zadních světel, s dvojicí oválných prvků v každé jednotce – to je stylistické řešení typické pro značku Chevrolet, které ještě více vynikne při rozsvícení světel. Třetí brzdové světlo u dolního okraje zadního okna je složené ze 12 LED diod, což opět zvyšuje image modelu Cruze jako po všech stránkách nadprůměrně hodnotného vozu.

Kapota zavazadlového prostoru je pokračováním splývavých linií konkávních boků. Je do ní začleněný i integrovaný spojler, umístěný u zadní hrany víka zavazadelníku. Kapota se dá odjišťovat zvenčí, pomocí elektrického dotykového spínače (klíč musí být ve spínací skříňce).

Velkou pozornost, kterou konstruktéři věnovali opravdu všem detailům, dokládá i pečlivé tvarování víčka plnicího otvoru palivové nádrže, na kterém najdeme jak konkávní formu linie boků, tak i pozitivně zakřivení boků karoserie. „Občas není úplně snadné vytvořit něco opravdu krásného,“ říká designer Dave Lyon. „Absolvovali jsme mnoho debat s našimi kolegy konstruktéry, protože třeba i takovéto víčko od nádrže může být výrobně velmi nákladné a není snadné jej vyrobit. Ale pozice plnicího potrubí byla daná a o konkávních tvarech karoserie se nedalo diskutovat… Takže se vyplatilo absolvovat i tento kus náročné designerské cesty.“

Hladký, proudnicovitý vzhled Chevroletu Cruze lahodí nejenom oku. Mimořádně nízký koeficient aerodynamického odporu vzduchu 0,31 zlepšuje jízdní dynamiku a snižuje spotřebu paliva.

„Chtěli jsme vytvořit dynamičtější, sebevědomější výraz značky Chevrolet. Když se díváte na nový Chevrolet Cruze, nemáte pocit umírněnosti – je to technicky a designersky velmi rafinovaný vůz, který působí ovšem stylisticky velmi čistě. Jde o automobil výrazného charakteru a nepřehlédnutelného výrazu. Myslíme si, že Cruze se bude vyčleňovat ze skupiny svých konkurentů,“ shrnuje své názory na nový model Taewan Kim, viceprezident designerského centra jihokorejské automobilky GM DAT.

Design interiéru

Styling a kvalita zpracování překonávají standardy segmentu
• Harmonický design tradiční koncepce „dual cockpit“
• Špičkové řemeslné zpracování
• Integrovaná středová konzole
• Nejprostornější interiér ve své třídě
• Mimořádná funkčnost

Interiér nového modelu Chevrolet Cruze navazuje na skvělý design jeho exteriéru. Prostor pro cestující charakterizují harmonické splývavé linie a kvalitní materiály – vše v designu, který kombinuje jemný sportovní styling a požadavky na stoprocentní funkčnost. I povrchová textura interiérových panelů nebo hojné zastoupení měkčených plastů jasně dokládají, že tento model míří výrazně nad limity obvyklých standardů této automobilové třídy.

Prostorný interiér nabízí místo pro pohodlné cestování pětice dospělých pasažérů. Silnou stránkou je především prostor pro nohy, ramena i hlavy vzadu sedících pasažérů – v tomto ohledu je nový Chevrolet Cruze lídrem svého segment, a to přesto, že křivka střešní linie jeho karoserie směrem dozadu efektně klesá.

Interiér modelu Cruze je nejenom velmi komfortní, funkční a prostorný, ale jeho návrháři se snažili, aby jeho pojetí působilo přátelským a vstřícným dojmem. „Našim cílem bylo skloubit sportovní styling kvalitně propracovaného interiéru a příjemně relaxačním charakterem,“ říká Sangtak Choi, ředitel týmu odpovědného za interiérový design.

Dokladem pečlivého zpracování a všeobecné kvality jsou mj. i pravidelné a velmi úzké technologické spáry mezi karosářskými panely. Například mezery mezi jednotlivými komponenty na středové konzoli jsou užší než 1 mm. A ke špičce v automobilové branži patří např. i jen 5 mm široká mezera mezi palubní deskou a dveřními výplněmi.

„Twin Cockpit“ styling
Při návrhu interiéru designeři rozvíjeli moderním metodami tradiční interiérový styling značky Chevrolet, označovaný jako „twin cockpit“ – v tomto duchu jsou vyvedeny např. interiéry modelů Corvette. Cílem filozofie „twin cockpit“ je zatáhnout řidiče a cestující více „do hry“ a propojit je navzájem tak, aby mohli společně sdílet zážitky z cestování.

Díky tomuto postupu se nový Chevrolet Cruze chlubí inovativními textilními nebo vinylovými plochami ve dveřních výplních a na sedadlech vyvedenými v různých odstínech. A přístrojová deska je také opticky mnohem lépe začleněná do designu zbytku interiéru.

„Záměrně jsme si zakázali taková klišé, jako jsou nejrůznější imitace leštěného dřeva a podobně,“ říká Sangtak Choi. „Naše volba textilních materiálů a dekorativních elementů propůjčuje interiéru mnohem přirozenější a mladistvější image. Je to něco úplně jiného, než s čím se lze dnes potkat na trhu.“

Většina prvků palubní desky kombinuje matné dekory s hrubšími texturami dílů z měkčených plastů. Celkově působí interiér velmi hodnotně a okamžitě zapůsobí svým čistým stylistickým pojetím a využíváním vysoce kvalitních materiálů jako pro čalounění, tak i ostatní povrchy. Bez přehnané okázalosti staví interiér modelu Cruze na odiv perfektní řemeslné zpracování

Integrovaná středová konzole
Středobodem symetrie stylingu „dual cockpit“ je dokonale začleněná středová konzole s ovladači infotainmentu a klimatizace. Jemně skloněný panel má splývající linie, zcela vzdálené častým ostře řezaným hranám a tradičně pravoúhlým rámečkům jednotlivých sekcí.

Horní část středového panelu je vsazena přímo do palubní desky a tvoří přirozenou schránku palubního displeje. Pod displejem se nacházejí ovladače infotainmentu a systému ventilace, vytápění a klimatizace. V závislosti na stupni výbavy je tato část ozdobena buď hlubokým černým pianovým lakem, nebo matným metalickým dekorem.

Přístrojový štít a volant
Počítačové metody třírozměrného modelování byly využity i při návrhu přístrojového štítu. Zastíněný rychloměr i otáčkoměr i centrální družený přístroj s ukazatelem zásoby paliva a teploty chladicí kapaliny mají originální modré-bílé podsvícení z LED diodami. Mezi rychloměrem a otáčkoměrem může být na přání umístěný sedmiřádkový informační displej s jantarově žlutými nebo modrými písmeny.

Smysl pro detail je patrný i z decentního namodralého bočního osvětlení přístrojového štítu, které v noci zlepšuje orientaci.

Tříramenný volant s masivními rameny zlepšujícími držení má ve vyšších specifikacích kůží obšitý věnec, podélné a výškové nastavování volantu je standardem u verzí ve stupních výbavy LS a LT. Tlačítka v ramenech volantu pro ovládání audiosystému jsou standardem pro verze LS, nejvyšší výbava LT má navíc na levé straně ovládání tempomatu.

Sedadla a čalounění
Podobně, jako celkové ladění a provedení interiéru, také sedadla Chevroletu Cruze překonávají očekávání u vozu této třídy.

V porovnání se sedadly odchozího modelu spočívá hlavní vylepšení sedadel Chevroletu Cruze ve využití speciální vnitřní síťované konstrukce, které lépe rozkládá hmotnost těla, a v použití tužší a výrazněji tvarované hmity pro výplně sedáků i opěradel předních i zadních sedadel.

Sedadla mohou být čalouněna textilním materiálem, nebo kůží. Základní verze mají sedadla čalouněná matně-lesklým tkaným materiálem, který je ale silnější než u předchozích modelů. Verze LS a LT mají textilní čalounění s barevným vetkávaným vzorem, který povrchu propůjčuje osobitý dvourozměrný vzhled. U všech verzí jsou přední i zadní sedadla barevně sladěna s dekorem palubní desky a výplněmi dveří.

Na to, že Cruze míří výš, než je v této třídě obvyklé, poukazuje i užití tzv. Francouzského stehu pro čalounění sedadel. Díky tomu působí sedadla nejenom mnohem hodnotněji, ale vynikají i mimořádnou odolností, protože Francouzský steh zabraňuje obvyklému povolování a rozvírání stehů u levnějších druhů čalounění sedadel.

Standardem jsou sedadla s nastavováním podélného posuvu a výšky a s nastavitelnou opěrkou hlav. Rozsah podélného nastavení byl prodloužen asi o 50 mm, takže sedadlo lze posouvat po nejdelší dráze v tomto segmentu. Všechna tři zadní sedadla jsou samozřejmě vybavena opěrkami hlav.

Na přání je možné do modelů ve stupni výbavy LT získat kůží čalouněná sedadla, přičemž přední sedadla mají třístupňové elektrické vyhřívání. Kožené čalounění má tužší a drsnější strukturu u tvarovaných okrajů sedadel a opěradel, vnitřní sekce jsou z jemnější hladké kůže.

Na svoji vysokou kvalitu poukazuje Chevrolet Cruze i provedením čalounění stopu – zatímco standardem v této automobilové třídě je použití lisované plsti, Cruze má vysoce kvalitní tkaný materiál, což je řešení používané u vozů vyšších a prémiových tříd.

Vyhřívání, ventilace a klimatizace
Manuálně ovládaná klimatizace se dodává za příplatek pro základní modely, vozy ve stupni výbavy LS ji mají již ve standardní výbavě. Dvouzónová automatická klimatizace se systémem recirkulace a senzorem vlhkosti vzduchu je standardem pro modely ve stupni výbavy LT. Automatická klimatizace udržuje samočinně konstantní navolenou teplotu plynulým přepínáním režimů vytápění a chlazení. Citlivé senzory monitorují teplotu v celém prostoru kabiny pro cestující a elektronická řídicí jednotka systému se stará o samočinné udržování navolené teploty.

Přívěry, umožňující variovat průtok vzduchu, nahradily tradiční pevné výdechy – nové řešení umožňuje přesněji měnit a mixovat průtok upraveného vzduchu, tak, aby parametry systému vždy odpovídaly okamžitým požadavkům i při měnících se podmínkách. To se samozřejmě pozitivně odráží na cestovním komfortu. Preciznější řízení klimatizace dovoluje plně efektivní a bezproblémovou funkci klimatizačního systému i v podmínkách, kdy např. vůz popojíždí od semaforu k semaforu nebo kdy motor pracuje dlouhodobě jen ve volnoběžných obrátkách.

Při návrhu a vývoji systému topení a ventilace konstruktéři využívali metod počítačového modelování proudění plynů, díky čemuž soustava garantuje dostatečné zásobování preparovaným vzduchem při udržení nejnižší možné míry hlučnosti. Jedním z prvků, které zlepšují efektivitu ventilace, jsou výdechy většího průřezu – větší výdechy umožňují nižší rychlost proudění vzduchu, což snižuje hlučnost.

Standardním prvkem ventilačního systému Chevroletu Cruze je prachový filtr, který eliminuje i nepříjemné zápachy. Díky tomu, že do interiéru se dostává vzduch zbavený i těch nejjemnějších nečistot, je Chevrolet Cruze velmi příjemným dopravním prostředkem i z pohledu astmatiků, bronchitidami či jinými dýchacími potížemi. Standardem pro všechny modely je rovněž vyhřívané sklo zadního okna.

Infotainment
Do standardní výbavy základních modelů Chevrolet Cruze a modelů ve stupni LS patří AM/FM/CD autorádio s jednodiskovou mechanikou a zařízením pro přehrávání ve formátu MP3 se vstupem AUX. Toto autorádio je vybaveno systémem RDS (Radio Digital Signaling), monochromatickým displejem a digitálními hodinami. Základní modely mají čtyři reproduktory – dva 6,5“ reproduktory zamontované do výplní předních dveří a dva 0,75“ reproduktory v A-sloupcích karoserie. Modely ve stupni výbavy LS a LT mají navíc dvojici reproduktorů i ve výplních zadních dveří. A Chevrolet Cruze LT přidává ještě měnič na 6 CD disků integrovaný do palubní desky.

DVD navigační systém se nabízí do všech verzí. Navigace má 7-palcový barevný displej, což je prvek, kterýž se v modelu Chevrolet objevuje vůbec poprvé.

Odkládací prostory
Chevrolet Cruze se profiluje jako pohodlný rodinný automobil, proto ve svém interiéru také nabízí spoustu odkládacích prostorů a dalších prvků, které zvyšují komfort cestování:

• Velká středová konzole ukrývá zásobník na CD disky, nastavitelný dvojitý držák šálků s nápoji a výstup 12 V. Středová opěrka patří do výbavy LS a LT.
• 62 mm hlubokou schránku nad středovou konzolí pro odkládání drobností (ve stupních výbavy LS a LT je schránka krytá)
• Kapsy ve výplních předních dveří pojmou PET lahve o objemu až 1,5 l, kapsy v zadních dveřích se postarají o lahve o objemu 0,5 l
• „Dvoupatrová“ prostorná palubní schránka s osvětlením
• Malá odkládací schránka na straně řidiče
• Schránka na brýle u stropu nad řidičem
• Kapsy v zádech opěradel předních sedadel pro uložení autoatlasů, knih nebo tenkého notebooku
• Opěradlo zadního sedadla dělené v poměru 60/40
• Dvojitý držák nápojů ve středové loketní opěrce
• Závěsné háčky v prostoru zadních sedadel a v zavazadlovém prostoru
• Interiérové osvětlení s pomalým zhášením
• Osvětlení prostoru pro nohy vpředu
• Čtecí lampičky vpředu
• Dálkově ovládané centrální zamykání
• Elektricky ovládaná okna s funkcí rychlého spouštění
• Systém dodávající energii ještě 10 minut po vypnutí zapalování energii pro ovládání oken, střešní okno nebo autorádio
• Osvětlený zavazadlový prostor o objemu 450 litrů (o 10 % více než u předchozího modelu)

Design interview

Globální design pro globální trhy
• Taewan Kim, viceprezident korejského GM DAT Design Center, vysvětluje důležitost modelu Cruze a jeho historii jeho vzniku

Otázka: Proč představujete nový designérsky jazyk automobilky Chevrolet právě na modelu Cruze?
Odpověď: Cruze je prvním z nové generace modelů General Motors, se kterým máme v plánu vytvořit nová měřítka v oblasti designu, kvality a nabízených hodnot pro zákazníky z tohoto segmentu. Abychom podtrhli jejich důležitost, představujeme svěží a nezaměnitelný styling pro všechny modely Chevrolet nabízené po celém světě. Současně s tím jdeme cestou využívání kvalitních materiálů a garantujeme i maximálně precizní zpracování, což Cruze jasně dokládá.

Otázka: Co model Cruze vypovídá o značce Chevrolet?
Odpověď: Cruze nabízí výrazný a hodnotný design, příznačná je i mimořádně vysoká laťka kvality. Nový model ukazuje, že i velkosériově vyráběné modely Chevrolet mohou mít vzrušující vzhled a dokážou vzbuzovat u zákazníků chuť stát se jejich majiteli. Cruze bude působit na klienty, zaměřující se na vzhled, kteří rádi zvýrazní svoji osobitost, než aby se ubírali obvyklými cestami.

Otázka: Které jsou hlavní znaky nového designerského jazyka Chevroletu?
Odpověď: Dynamický tvar přední části s dvojitou maskou chladiče a výrazná konkávní linie boků – to jsou ty nejdůležitější designérské prvky, které budou charakterizovat modely značky Chevrolet. V interiérech budeme nadále rozvíjet tradiční koncept „duálního kokpitu“ a chceme i nadále používat modré poosvětlení palubních přístrojů.

Otázka: Jak se vlastně Cruze navrhoval a vyvíjel?
Odpověď: Cruze byl vyvíjen jako tzv. globální vůz pro globální trh. Laťka kvality a výkonových parametrů byla nastavena podle těch nejnáročnějších trhů. Plně jsme využili výhod globálních vývojových kapacit GM. Základní architektura vozu byla vyvinuta v Evropě, přičemž konstrukční práce probíhaly v prostředí mezinárodního týmu v technickém centru GM v Jižní Koreji. Věříme, že tento model bude díky tomu vyhovovat vkusu nejenom evropských zákazníků, ale uspokojí zájemce z celého světa.

Otázka: Jak jste spolupracovali s kolegy z celého světa? Kolik lidí bylo do vývoje zapojeno?
Odpověď: Tým konstruktérů automobilky GM DAT úzce spolupracoval s ostatními členy globální vývojové sítě GM, což umožnilo efektivní využívání rozsáhlých zdrojů. Počet konstruktérů lokalizovaných přímo v Koreji vzrostl ze 70 v roce 2002 na dnešních 150. Automobilka GM DAT rovněž vysílá designery do hlavního designérského centra GM v USA.
Jako klíčová součást celosvětové konstruktérské a designerské sítě jsme zvyklí vyvíjet automobily, které plní a překračují nejvyšší světové standardy. Právě naše schopnosti patřily mezi hlavní důvody, proč se koncern GM rozhodl umístit vývoj architektury svých mini a malých modelů právě do Jižní Koreje. Využíváme i širokou základnu talentů, designeři GM z Indie a Číny se chodí školit přímo do designerského centra GM DAT.

Otázka: Jaké druhy technologií modelování jste při práci využívali? Pracujete stále ještě s hliněnými modely?
Odpověď: Dobrým příkladem je systém TCC (Team Center Community), spojující 11 designerských studií GM z celého světa. Všichni členové designérských týmů mají flexibilní přístup do různých programů automobilového designu GM. Prostor virtuální reality šetří čas i náklady a umožňuje designérům efektivně sdílet nápady.
Hliněné modely mají stále své důležité místo v práci designerů a stále je využíváme při práci na tematických vývojových pracích. Naše systémy 3D matematického modelování jsou výkonnější než kdykoli dříve, ale hliněné modely jsou stále důležitými nástroji porozumění a komunikace. Hrají významnou roli i tím, že nám umožňují fyzicky si ověřit kvality povrchů a posoudit skutečný vzhled některých složitých designérských prvků.

Podvozek, zavěšení, řízení, brzdy

Priority: Spolehlivé ovládání, maximální bezpečnost a stabilita
• Nejtužší konstrukce ve třídě umožňuje přesné odladění podvozku
• Zavěšení vyvinuté podle požadavků evropských zákazníků
• Přední vzpěry McPherson s kompenzací bočního zatížení
• Prostorově nenáročná zadní náprava
• Systémy EBD, TCS a ESC


Na volných silnicích působí Cruze velmi dynamicky. Zavěšení, brzdy i řízení byly vyvíjeny na evropských silnicích, aby splnily očekávání evropských zákazníků. To znamená také nastavení rovnováhy mezi agilitou a komfortem jízdy, které dává řidičovi pocit dokonalého splynutí s vozem, ale současně vůz nabízí relaxační a zároveň rafinovaný charakter.

Tyto vlastnosti jsou dány především nejtužší karoserií ve třídě, propracovaným zavěšením kol, které je vyladěné tak, aby garantovalo pohodlnou jízdu a citlivé ovládání, přesným řízením a bohatě dimenzovanou brzdovou soustavou s kotoučovými brzdami vpředu i vzadu.

Kombinované vzpěry McPherson závěsů předních kol mají systém kompenzace bočních sil, což snižuje kluzné tření. Zadní náprava, která kombinuje klikové závěsy kol a torzní příčku, je prostorově mimořádně kompaktní a zároveň umožňuje precizní vyladění.

Pevná struktura
Srdcem Chevroletu Cruze je propracovaná struktura samonosné karoserie, která je pevnější a tužší než kterákoli jiná v této třídě. To umožňuje jemné odladění podvozku a je základem dobrého pocitu z jízdy a řízení.

Izolovaný přední pomocný rám, použitý pro uložení motoru, tvoří pevnou strukturu pro uchycení spodních A-ramen závěsů předních kol a přispívá ke snížení přenosu hluku a vibrací z vozovky do interiéru.

V porovnání s předchozím modelem je nový Chevrolet Cruze širší: Rozchod předních kol narostl o 64 mm až na 1544 mm, rozchod vzadu se rozšířil o 78 mm na 1558 mm. O 85 mm je delší také rozvor, který tak činí 2685 mm.

Zavěšení předních kol

Vzpěry McPherson mají systém kompenzace bočních sil se speciálně formovanými pružinami, což snižuje kluzné tření způsobené ohybovou silou vznikající při stlačování vzpěry. Systém kompenzace bočních sil umožnil také zasazení kol více ven z karoserie, což zlepšuje stabilitu jízdy i vzhled vozu.

Hydraulické pouzdra uchycení spodních A-ramen závěsů k pomocnému rámu (prvek využívaný obvykle u mnohem dražších vozů) poskytují vyšší stupeň izolace a lepší absorpci vibrací přenášených od kol a nerovností vozovky. V zájmu snížení neodpružených hmot jsou A-ramena vyrobena z hliníku.

Důležitým momentem pro optimální naladění podvozku je dlouhý zdvih pérování kol. Kombinované vzpěry umožňují velmi dobré propérování 76 mm, odskok činí také velmi konkurenceschopných 96 mm.

Dutý dělený stabilizátor spojuje nízkou hmotnost s maximální tuhostí. Tyč stabilizátoru o průměru 25 mm je připojena k přední časti pomocného rámu a oba konce jsou upevněné ke vzpěrám McPherson prostřednictvím přímo působící spojovací tyče, což maximalizuje účinnosti stabilizátoru.

Zavěšení zadních kol
Zadní nápravu tvoří specificky tvarovaná torzní příčka vyrobená z U-profilu s dvojitou stěnou. Tak je propojena s vlečenými rameny, uchycenými mírně před osou zadních kol - půdorys zadních závěsů připomíná písmeno „H“.

Tato konstrukce spojuje všechny výhody prostorově úsporné a lehké zadní nápravy s torzní příčkou s možností dokonalého nastavení geometrie zadních kol.

Pro propojení torzní příčky s vlečenými rameny Chevrolet využívá patentovanou technologii sváření magnetickým obloukem, která dovoluje pracovat s proměnnou tloušťkou stěny torzní příčky a umožňuje přesné nastavení úhlu uchycení příčky a vlečených ramen. Díky tomu je možné dokonale nastavit charakteristiky zadního zavěšení a přizpůsobovat je různým motorům a dané hmotnosti vozu.

Použití větších pouzder o průměru 70 mm u předních úchytů vlečených ramen ještě více redukuje hluk a vibrace. Intenzivní vývoj kinematiky zadních závěsů umožnil zvýšit řídicí efekt zadní nápravy, což dále zlepšuje odezvy podvozku.

Další výhodou kompaktní konstrukce zadní nápravy je její příspěvek ke snížení těžiště. Palivová nádrž o objemu 60 litrů je umístěná nízko mezi koley, takže zadní sedadla mohla být uložena o něco nížeji.

Řízení
Hřebenové řízení má hydraulický posilovač a je navržené tak, aby řidiči poskytovalo dobrou odezvu od kol do volantu. Hřeben řízení je uložený nízko v zadní části pomocného rámu a je podepřený dvěma pryžovými pouzdry.

Řízení je příjemně přímé, volant potřebuje necelé tři otáčky mezi krajními polohami. Stopový průměr otáčení je příjemně malý – jen 10,9 m.

Volant má výškové i podélné nastavování.

Brzdový systém
U všech kol Chevroletu Cruze jsou kotoučové brzdy, a to už u základního modelu. Vpředu jsou disky o průměru 276 mm s vnitřní ventilací, zadní plné kotouče mají průměr 268 mm. Vyšší verze mají vpředu kotouče o průměru 300 mm, vzadu pak 292 mm. U všech kol jsou jednopístkové třmeny brzd.

Brzdové destičky s bezazbestovým obložením jsou konstruované se zřetelem k dosažení maximální životnosti a nízkého hluku při brzdění. Skutečně minimální rozměrové deformace brzdového obložení i pod vysokým zatížením přispívají k lepšímu pocitu řidiče při ovládání brzdového pedálu.

Protiblokovací systém brzd ABS, jehož řídicí jednotka vyhodnocuje informace od senzorů otáček jednotlivých kol, reguluje brzdnou sílu individuálně u každého kola zvlášť. Zkracuje se tak brzdná dráha, zvyšuje stabilita a zlepšuje ovládatelnost vozu zejména při plném zatížení.

Poměr brzdných sil přenášených k předním a zadním kolům reguluje elektronický dělič brzdných sil EBD (Electronic Brake force Distribution). Nezávislé ovládání zadních brzd tak zlepšuje stabilitu při brzdění zejména v zatáčkách a zvyšuje účinnost zadních brzd při měnícím se zatížení vozu.

Protiprokluzový systém TCS (Traction Control System), který je součástí základní výbavy, dokáže zasahovat do činnosti motoru i brzd v zájmu optimalizace trakce hnacích kol zejména při rozjezdech a zrychlování, a to na jakémkoli povrchu vozovky.

Řídicí jednotka systému ABS rozpozná nežádoucí prokluz kol a dá pokyn motoru, aby adekvátně přizpůsobil točivý moment. Zároveň se může aktivovat i brzda jednoho nebo druhého předního kola.

Součástí standardní výbavy je i elektronický stabilizační systém ESC (Electronic Stability Control), která využívá funkcí systémů ABS a TCS pro jemné protiakce vůči přehnaným zásahům řidiče do řízení. ESC dokáže řidiči velmi účinně pomáhat při udržování kontroly nad vozem, a to především při ohýbacích manévrech v kritických situacích. Systém využívá údaje od akceleračních senzorů stáčení vozu, podélného zrychlování a úhlu natočení volantu, tak, aby vůz pokud možno vždy sledoval směr daný natočením předních kol. V zájmu eliminace přetáčivosti nebo nedotáčivosti může systém aktivovat brzdy jednotlivých a prostřednictvím řídicí jednotky motoru lze i adekvátně upravit jeho výkon.

Bezpečnostní systémy

Mimořádná ochrana pasažérů standardem
• Předpoklad špičkového hodnocení v bariérových zkouškách
• Čelní, boční a hlavové airbagy ve standardní výbavě
• Bezpečnostní uchycení pedálů


Pevná a promyšleně navržená struktura karoserie podpořená systémy aktivní i pasivní bezpečnosti dělají z Chevroletu Cruze jeden z nejbezpečnějších vozů své třídy.

Propracovaná konstrukce a ochranné systémy jsou základem očekávaného špičkového hodnocení modelu Cruze v programu bariérových testů EuroNCAP. Stejně tak se předpokládá, že Cruze získá výborné známky při čelních a bočních nárazových testech amerického pojišťovacího institutu pro dálniční bezpečnost IIHS (Insurance Institute for Highway Safety). Cruze bude plnit i standardy amerického předpisu pro ochranu pasažérů při převrácení auta (připravené pro rok 2010), které ukládají, že struktura vozu musí vydržet zatížení velikosti 2,5-násobku vlastní hmotnosti.

Do standardní výbavy vozu patří mj. čelní, boční a hlavové airbagy, stejně jako např. bezpečnostní pedály, které se při nárazu uvolní ze svého zavěšení. Do škály standardně dodávaných prvků aktivní bezpečnosti patří mj. protiblokovací systém brzd ABS, protiprokluzové zařízení TCS a elektronický stabilizační systém ESC.

Odolnost při nárazech
Propracovaná konstrukce karoserie s účinnými deformačními zónami a předem definovanými cestami silového působení je základem účinné ochrany pasažérů při nárazu z libovolného směru. Zesílené prahy, masivní A a B-sloupky karoserie, hojné využití vysocepevných ocelí a plechů proměnné tloušťky – to jsou hlavní prvky, kterým pasažéři Chevroletu Cruze vděčí za vynikající ochranu při nárazech.

V optimálně navržených deformačních zónách vpředu i vzadu se efektivně maří nárazová energie, zatímco integrita prostoru pro cestující není narušena.

Příčka nárazníku, příčníky skeletu a přední pomocný rám formují přední deformační zónu vozu, která pohlcuje hlavní část nárazové energie. Výztuhy karoserie jsou vyrobeny z vysoce pevných ocelí a kromě toho, že se v nich účinně maří nárazová energie, pomáhají také rozvádět silové zatížení do ostatních částí karoserie. Velmi účinným prvkem struktury vozu je přední pomocný rám, vyrobený metodou hydrotváření – zejména jeho prostorově optimalizované podélné části, které snášejí velmi vysoké silové zatížení, než se začnou deformovat.

Spodní část A-sloupku karoserie a ocelová příčka ve struktuře palubní desky slouží jako zátěžová cesta, kterou se přenáší zbytková nárazové karoserie kolem prostoru pro cestující, aniž by došlo k narušení jeho integrity.

Bezpečnostní ochranná buňka skeletu je zpevněna trubkovými prvky, které tvoří rámy dveří a vyztužují střechu. Celistvost a vysokou odolnost vlastního prostoru pro pasažéry podporuje podlahový panel, výztužné sekce dveřních prahů, středový tunel, A- a B-sloupky karoserie a přední středová příčka.

Účinnou ochranu při nárazech z boků podporuje kombinace jednoplášťové boční struktury a výztuh v konstrukci dveří, které jsou vyrobeny z extrémně odolné oceli.

Zadní partie jsou konstruovány tak, aby byla co nejúčinněji chráněna palivová nádrž a palivové potrubí. Stejně, jako přední část vozu, také promyšleně navržená záď dokáže efektivně pohlcovat nárazovou energii. Tvarovaná nádrž je uložena dole a mezi podélnými vodicími rameny zadního zavěšení kol. Ani při masivní deformaci nedochází u nádrže k praskání jejího obalu.

Zadní silovou cestu, pro přenos nárazové energie mimo prostor pro cestující, tvoří masivní příčník zadní nápravy, kterými se vede silové zatížená po deformaci podélných výztuží do pevných dveřních prahů. Konstruktéři Chevroletu Cruze zkoušeli ochranné vlastnosti jeho karoserie během bezpočtu bariérových testů, a zatímco například většina národních legislativních norem počítá s nárazy přímo zezadu v rychlosti 50 km/h, GM využívá vlastní, mnohem náročnější metodiku, během které se aplikuje šikmý náraz v rychlosti až 80 km/h.

Přední i zadní nárazníky jsou zkonstruovány tak, že při nárazech v malých rychlostech – mezi 4 až 8 km/h, dokážou zcela absorbovat nárazovou energii a chrání tak vlastní nosnou strukturu vozu před deformacemi, což velmi výrazně snižuje náklady na opravu. Vnitřní příčka nárazníku se začíná deformovat teprve při nárazech ve vyšší rychlosti.

Systémy ochrany pasažérů
U všech pěti sedadel Chevroletu Cruze jsou tříbodové bezpečnostní pásy s přepínači. Pásy předních sedadel mají omezovače napětí, které snižují špičky zatížení těl pasažérů při těžkých nárazech. U pásů předních sedadel nechybí nastavitelný horní úchyt na B-sloupku, zámky předních pásů jsou uchyceny přímo k rámu sedadel, takže i při podélném posouvání sedadel mají vždy optimální pozici vůči tělu pasažérů.

Vedle čelních airbagů jsou do boků opěradel předních sedadel integrovány i boční airbagy, které chrání oblast hrudníku a pánve při nebezpečných nárazech z boku. Čelní airbag u spolujezdce je možné deaktivovat, což přijde vhod v situacích, kdy sedadlo není obsazené, nebo když je na předním sedadle instalována dětská sedačka. Opěrky hlav u předních sedadel jsou nastavitelné, tak, aby mohly dokonale ochránit cestující při nárazech zezadu před poraněním krční páteře.

Další ochranu hlav a oblasti krku poskytují pasažérům na předních i zadních sedadlech průběžné hlavové airbagy, které jsou ukryty v čalounění stropu mezi A- a C-sloupky karoserie. Po aktivaci a naplnění kryjí průběžné hlavové airbagy celu oblast bočních oken od A- až po C-sloupek.

Způsob aktivace a naplnění airbagů i činnost přepínačů bezpečnostních pásů řídí bezpečnostní diagnostický modul SDM (Safety Diagnostic Module), který zohledňuje údaje o síle a způsobu nárazu dodávané čidly ukrytými v předním nárazníku a B-sloupku karoserie. Jednotka SDM na základě analýzy těchto údajů rozhodne o tom, které airbagy a přepínače pásů se aktivují. Například boční airbagy se - z důvodu velmi malí deformační zóny – musí naplnit rychleji než čelní airbagy. V případě kolize mezi dvěma vozy zařídí jednotka SDM jejich naplnění během pěti milisekund, zatímco při „pomalejších“ kolizích, kdy vůz například ve smyku naráží bokem do sloupu u silnice, se boční airbagy naplní během 15 milisekund.

K dalším prvkům ochrany pasažérů nového modelu Cruze patří pedály s bezpečnostním uchycením – při středně těžkých a těžkých nárazech se pedely uvolní ze svého uložení, což výrazně snižuje riziko poranění novou řidiče. V předem přesně vytipovaných místech jsou do čalounění bočních sloupků a stropu začleněny sekce vyplněné materiály velmi účinně pohlcující nárazovou energii – to opět snižuje nebezpečí poranění hlav cestujících.

Dětskou sedačku lze umístit na kterékoli ze třech zadních sedadel. Krajní zadní místa jsou přitom vybavena kotevními body systému ISOFIX. K ještě dokonalejšímu upevnění sedačky slouží trojice úvazků v zádech opěradel zadních sedadel, které zajišťují skutečně stabilní polohu sedačky.

Ochrana chodců
Promyšlená konstrukce přední části vozu a zejména kapoty snižuje pravděpodobnost zranění hlavy chodce o tuhé komponenty motoru v případě vzájemné kolize. Mezi kapotou a motorem je dostatečná mezera a konstrukce závěsů kapoty navíc zajišťuje, že při podobných kolizích se kapota ještě o něco nadzdvihne. Samotná kapota je navržena tak, aby svými deformačními vlastnosti co nejšetrněji absorbovala případný náraz.

Struktura karoserie a elektrické systémy

Pevná stavba a precizní zpracování
• Nejtužší struktura karoserie ve třídě
• 65 % karoserie vyrobeno u vysoce pevných ocelí
• Propracovaná konstrukce přináší tichou jízdu


Přitažlivost designu Chevroletu Cruze sahá samozřejmě i pod povrch karoserie. Například struktura jeho karoserie je nejtužší v této automobilové třídě, torzní tuhost v porovnání s předchozím modelem stoupla o 140 %.

Pevná a velmi tuhá konstrukce karoserie je klíčem k dosažení vynikajících jízdních vlastností, snížení hluku, vibrací a pazvuků a zaručuje i optimální bezpečnost v případě havárie.

Chevrolet Cruze je výsledkem společného vývoje konstrukčních týmů GM z Německa, USA, Austrálie a Jižní Koreje. „Ve stěžejních oblastech, kterými jsou např. struktura karoserie, podvozek, bezpečnost nebo elektrické systémy, jsme v rámci GM využili to nejlepší z nabídky globální sítě vývojových center GM,“ říká Peter Mertens, výkonný ředitel GM odpovědný za segment kompaktních modelů.

Pevný základ
Tuhá struktura karoserie Chevroletu Cruze vyvolává pocit, jakoby vůz byl vytesán z pevného bloku kamene. Vysoká tuhost přispívá významnou měrou k eliminaci nežádoucích pazvuků, skřípání, vibrací a rezonancí.

Stěžejním prvkem je propracovaný skelet vozu, vyrobený z ocelových nosníků, výlisků a dutých profilů a sekcí. Celková torzní tuhost (17,66 kNm/stupeň zkroucení) je nejlepší ve třídě, do které Chevrolet Cruze patří. Pro ilustraci: Struktura karoserie je stejně pevná, jako by musela být pevná meter dlouhá tyč, na jednom konci pevně uchycená např. do zdi, aby se ohnula a jediný stupeň, kdyby se na její druhý konec zavěsil naložený velký automobil – nebo slon!

Přibližně 65 % struktury karoserie je tvořeno díly z vysoce pevných ocelí HSS, což je asi o polovinu více HSS dílů, než u předchozího modelu. Vysoce pevná ocel je použita především na kritických místech, jakými jsou např. struktura přední a zadní části, podélné nosníky a boční prahy. Ještě důležitější je, jak jsou prvky struktury pospojované a jaká je jejich interakce na přenosu zatížení. Pevnost dobře připravené konstrukce je o mnoho vyšší, než součet pevnosti jejich částí.

V porovnání s předchůdcem využívá struktura Chevroletu Cruze přibližně o 30 % více bodových svarů, přičemž jejich vzájemná vzdálenost se snížila z 50 mm na 30 mm. Výsledkem je vyšší pevnost a delší životnost. Plechy proměnné tloušťky, které jsou silnější právě jen v místech, kde je namáhání vyšší, byly použity např. v konstrukci podlahy vozu.

Výztužné prvky jsou rozloženy po obou stranách středového tunelu a po celé délce podlahy. Spolu s dutými prostorovými sekcemi z vysokopevnostních ocelí pomáhá tato sub-struktura vytvořit pevnější podélnou „páteř“ pod středem vozu.

Boční struktura využívá dva velké výlisky z jediného kusu plechu, s integrovanými otvory předních i zadních dveří. Vnitřní a vnější výlisky jsou svařené k sobě a nemohou se v žádném místě odchylovat proti zadaným rozměrům o více než 2 mm. Použitím plechů proměnné tloušťky se rovněž podařilo docílit zvýšené pevnosti karoserie v okolí rámů dveří. Tloušťka použitých plechů v těchto oblastech činí 0,7 mm až 1,0 mm. Kromě toho, že vytvářejí tužší a pevnější strukturu karoserie, umožňují tyto boční panely přesnější upevnění, což přispívá k robustnímu vzhledu, charakteristickému pro styling Chevroletu Cruze. Přesné karosářské panely zaručují rovněž dokonalé těsnění okolo dveří a oken.

A-sloupky karoserie jsou tvořeny sekcemi z plechů z vysoce pevných ocelí tloušťky 1,7 mm, což je asi o 20 % více než doposud – toto řešení výrazně zvyšuje tuhost horní poloviny struktury karoserie a zlepšuje tak ochranné vlastnosti karoserie při havárii.

Tišší interiér
Kromě minimalizace hluku a vibrací umožňuje tuhá konstrukce dokonalé odizolování hluku od motoru, přenášeného podvozkem i aerodynamického hluku. Díky tomu je interiér Chevroletu Cruze mimořádně tichý – nový model dosáhl jednoho z nejlepších hodnocení interiérové akustiky a aerodynamického hluku ve třídě kompaktních sedanů.

Struktura karoserie proto obsahuje mnoho vylepšení zaměřených na vytvoření tichého prostředí uvnitř vozu.

Izolovaný přední pomocný rám
Pomocný rám, použitý pro uchycení motoru a převodovky, je od nosné struktury karoserie odizolovaný čtyřmi pryžovými úchyty. To minimalizuje přenos hluku od kola a vozovky i vibrací od pohonné jednotky přenášených do interiéru. Pomocný rám kromě toho usnadňuje naladění jízdních vlastností a řízení.

Dolní boční nosníky v motorovém prostoru, které nesou pomocný rám, jsou protaženy do hlavních podélníků v podlaze kabiny. To ještě více pomáhá rozptýlit hluk a vibrace pohonu a současně snížit vibrace, které cestující obvykle vnímají chodidly od podlahy vozu.

Akustická izolace
Přední přepážka motoru je obložena rozměrnými rohožemi, které pohlcují hluk a vibrace. Na straně interiéru vozu je na kov pevně přichycená 25 mm silná gumová rohož, na straně k motoru je použita předformovaná izolace ze skelných vláken tloušťky 10 mm. Všechny otvory pro kabeláž jsou co nejmenší a uzavřené kompozitovými průchodkami.

Další předformovaný štít ze skelných vláken je upevněný na vnitřní stranu kapoty a slouží jako další překážka přenosu hluku motoru. Kromě toho poddajné gumové těsnění na bocích kapoty a mezi zadním okrajem kapoty a panelem nasávání vzduchu zaručují dokonalé lícování a tím i potlačení hluku.

Tlumicí elementy
V zájmu snížení hluku přenášeného dutými konstrukčními prvky karoserie jsou na předem přesně vytipovaných místech nainstalované kompozitové nylonové tlumicí prvky. Výsledkem je snížení přenosu hluku nosnou konstrukcí vozu až o 40 decibelů. Tlumicí prvky jsou tvarované tak, aby přesně pasovaly na konkrétní místo. Jednotlivé sekce jsou účinně utěsněné adhezivním vypěňovaným materiálem, který expanduje během průchodu čerstvě nalakované karosérie vypalovací pecí lakovny.

Izolace dveří
Výstelka ze sklených vláken ve vnitřní struktuře dveří je účinnou bariérou pro vodu, vzduch i hluk. Všechny dveře mají trojvrstvé těsnění, které pokrývá i dolní a zadní hrany zadních dveří. Sekundární těsnění je namontováno na dveře a nikoli na karoserii – to zlepšuje vzhled v okolí rámů dveří a sloupků karoserie. Ve vnitřní struktuře dveří jsou všechny otvory a štěrbiny uzavřené kompozitovými tlumicími prvky, které snižují přenos hluku, vibrací a znečištěného vzduchu do kabiny vozu.

Pětivrstvá akustická izolace střechy
Akustická izolace střechy je vytvořena z tepelně tvarované tkaniny, což je v této třídě neobvyklé. Izolace obsahuje trojvrstvovou polyetylenovou plsť, která má výborné zvukově-izolační vlastnosti, a dvojitou polyuretanovou vnější vrstvu s hodnotným vzhledem textilního materiálu.

Tavné tlumicí prvky
Speciální tavné plastické prvky jsou cíleně použity tak, aby navzájem odizolovaly malé části karoserie, které by jinak mohly rezonovat či vibrovat. Materiál těchto prvků (viskozitou a barvou podobný téru) proniká i do těch nejmenších štěrbin struktury vozu. Na rozdíl od běžného lepení tlumicích prvků zaručuje proces tavení perfektní přizpůsobivost – výsledkem je zvýšení tlumicí schopnosti o 10 % až 40 %.

Kobercový modul
Vnitřní koberec – tvarově přesně přizpůsobený rozměrům podlahy – se skládá z kompozitní spodní vrstvy a silného kobercového materiálu. Díky tomu, že kobercový modul svými rozměry dokonale pasuje na podlahu, eliminují se všechny mezery mezi povrchem podlahy a vlastním kobercem. To účinně tlumí hluk a vibrace vycházející ze spodní části vozu.

Izolace zadní části
V zadní části karoserie – především v oblasti zavazadlového prostoru - provedli konstruktéři celou řadu opatření, která snižují přenos hluku do zadní části kabiny. Zavazadlový prostor je kompletně čalouněný 10 mm až 20 mm silným izolačním materiálem. Hojně využitý byl zejména bavlněný odpad (vyrobený z recyklovaných modrých jeansů), který slouží jako tlumicí prostředek mezi čalouněním zavazadlového prostoru a prvky struktury zadní části karoserie. Víko zavazadlového prostoru je obložené výlisky ze skelných vláken. Podlaha zavazadelníku je krytá speciální akustickou rohoží.

Pečlivé utěsňování
Celá karoserie je důkladně utěsněná pomocí nejrůznějších materiálů, včetně vypěňovaných tmelů, vstřikovaných a natavovaných materiálů – vše je podřízeno eliminaci i těch nejdrobnějších mezer. Velká pozornost, jakou tvůrci nového Chevroletu Cruze věnovali utěsnění spár a mezer, se pozičně odrazila v mimořádně tichém interiéru.

Vložky podběhů kol
Kompozitové vložky podběhů všech čtyř kol pomáhají tlumit hluk, zejména při jízdě za deště nebo po hodně znečištěných silnicích.

Elektrická a elektronická síť
Uvnitř karoserie jsou všechny důležité prvky a ovládací moduly propojeny sítí vysokorychlostních a nízkorychlostních datových sběrnic CANBUS (Controller Area Network), které zajišťují vzájemnou komunikaci a přenos informací mezi nejdůležitějšími prvky vozu. Elektronické datové sběrnice jsou jakýmsi „nervovým systémem“ vozu, přičemž spousta senzorů tvoří „nervová zakončení“ této informační řídicí architektury.

Digitalizované povely mezi jednotlivými mikroprocesory přenáší jen jedna či dvě sběrnice. Technologie datových sběrnic CANBUS přináší velké výhody, pokud jde o hmotnost, spolehlivost a kapacitu přenosu dat.

Vysokorychlostní datová sběrnice Chevroletu Cruze dokáže posílat data teoreticky vždy rychlostí až 50-krát vyšší, než dřívější systémy. Tato super-rychlá světice ohospodařuje kriticky důležité prvky – propojuje moduly protiblokovacího systém brzd ABS, řídicí jednotky motoru a převodovky nebo elektronického stabilizačního systému ESC.

Nízkorychlostní datová sběrnice obhospodařuje zbývající moduly, odpovědné za ovladače na přístrojovém štítu, audiosystém, infotainment, prvky zabezpečující cestovní komfort a funkce související s ochranou posádky a osobním nastavením.

Každý modul posuzuje data, přijímaná po datové síti, dešifruje je a potom přeposílá do příslušných výkonných jednotek, který v konečné fázi řídí či ovlivňují konkrétní funkci vozu.
Integrovaný ovládací modul IBCM
Jde o jakési „srdce“ elektrického systému, které funguje jako brána mezi vysokorychlostními a nízkorychlostními datovými sběrnice CANBUS. Modul IBCM vykonává řadu funkcí, včetně konverze signálu z vysokorychlostního na nízkorychlostní, přenáší také informace a příkazy mezi dvojicí datových sběrnic – může jít např. o požadavek na tzv. vzdálený start, resetování údaje o životnosti oleje, aktuální režim airbagů nebo o sledování vnější teploty.

IBCM rovněž ovládá řadu funkcí obsluhovaných nízkorychlostní datovou sběrnicí, přičemž často působí jako rozhraní mezi dalšími moduly systému. Mezi tyto funkce patří např.: Ovládání vnějšího osvětlení, ochrana akumulátoru před vybitím, informační displej řidiče, ochrana vozu před krádeží, funkce vnitřního osvětlení, postupné zhášení vnitřního osvětlení, zamykání/odemykání dveří nebo ovládání zadních oken.

Stěrače s dešťovým senzorem
Citlivý systém automaticky zapne stěrače, pokud detekuje na čelním skle kapky deště. Systém pracuje v pěti úrovních citlivosti, kterou mění řidič.

Systém využívá infračerveného čidla, skrytě umístěného na čelním skle za zpětným zrcátkem. Senzor neustále vysílá infračervené paprsky směrem k oknu, aby mohl zjistit přítomnost kapek, vloček nebo jiného znečištění čelního skla. Pokud systém zjistí znečištění, automaticky nastaví rychlost stírání podle intenzity deště (standard pro modely ve stupni výbavy LT).

Zadní ultrazvukový parkovací asistent
Čtyři senzory, umístěné v zadním nárazníku, vysílají při couvání ultrazvukové vlny a zachycují jejich odraz od předmětů za vozem. Pro určení relativní vzdálenosti překážky od vozu se využívají trigonometrické vzorce, vyhodnocující prodlevu mezi vyslaným signálem a zachycením jeho odrazu. LED diody informují řidiče o vzdálenosti od překážky (standard pro modely ve stupni výbavy LS a LT).

Systém zpožděného vypnutí světlometů
K dispozici jsou dvě funkce světel: Světlomety se mohou samočinně zapínat při setmění a vypínat při plném denním světle. Hlavní světlomety mohou také zůstat rozsvícené až tři minuty po opuštění zaparkovaného vozu, takže posádka má díky tomu osvětlenou cestu např. od silnice k domovním dveřím atp.

Imobilizér motoru
Vysílač, integrovaný do klíčku k zapalování, vysílá kódovaný signál do přijímače, umístěného v blízkosti spínací skříňky. Pokud řídicí jednotka zapalování neautorizuje kódovaný signál klíče jako „oprávněný“, nejde spustit motor.

Alarm-systém
Citlivý alarm-systém obsahuje senzory, detekující rozbití okna nebo jinou snahu o násilné otevření dveří nebo kapot vozu. V takovémto případě se okamžitě rozezvučí houkačka vozu.

Motory a převodovky

Agregáty vynikající hospodárností i výkony
• Zážehové motory o objemech 1,6 l a 1,8 l s variabilním časováním ventilů
• Turbodiesel o objemu 2,0 l se spotřebou 5,6 l/100km
• Premiéra v segmentu: Nová 6-stupňová automatická převodovka

Zcela nové motory a převodovky, připravené pro model Chevrolet Cruze, vynikají moderními technologiemi, které jim propůjčují výborné výkonové parametry i hospodárnost. Ať už jde o zážehové nebo vznětové agregáty, Cruze nabízí velmi vyspělé motory, které mají např. proměnné časování sacích i výfukových ventilů či 6-stupňové automatické převodovky.

Zážehové čtyřválce o objemech 1,6 l a 1,8 l dávají výkony 83 kW/114 k, resp. 104 kW/141 k. Větší u těchto motorů patří k agregátům s nejvyšším měrným výkonem, vztaženým na zdvihový objem. Nový turbodiesel o objemu 2,0 l o výkonu 110 kW/150 k kombinuje skvělou jízdní dynamiku s mimořádnou hospodárností. Nabídku vznětových motorů o něco později obohatí ještě dvoulitrový turbodiesel o výkonu 92 kW/125 k.

Zážehový čtyřválec o objemu 1,6 l se dodává do základních modelů a do vozů ve stupni výbavy LS, větší čtyřválec o objemu 1,8 l je standardem pro modely Cruze LT a na přání se dodává i do modelů ve stupni výbavy LS. Oba zážehové agregáty jsou propojeny s manuálními pětistupňovými převodovkami nebo s nově vyvinutou šestistupňovou automatickou převodovkou. Dvoulitrový turbodiesel se montuje výhradně do modelů Cruze LT, připravovaná verze o výkonu 92 kW/125 k bud k dispozici i pro základní modely nebo vozy ve stupni výbavy LS. Oba turbodiesely budou propojeny výhradně s manuálními převodovkami.

Zážehové motory 1,6 l/1,8 l
Pro moderní šestnáctiventilové zážehové čtyřválce je charakteristický příjemný zátah už od nízkých otáček, nízká spotřeba paliva a vysoký litrový měrný výkon 52 kW/71 k, resp. 57 kW/78 k.

Oba motory dostaly časování sacích i výfukových ventilů, což zefektivňuje především jejich plnění. Výhodou systému časování ventilů je vyšší výkon a vyšší točivý moment dosažitelné v širším spektru otáček. K dalším benefitům patří nižší emise, což je zásluha především recirkulace výfukových plynů, a nízká spotřeba paliva.

Motor o objemu 1,6 l dává výkon 83 kW/114 k při otáčkách 6400 ot/min, jeho točivý moment vrcholí při otáčkách 4200 ot/min na hodnotě 153 Nm, přičemž 85 % nejvyšší hodnoty má řidič k dispozici v rozmezí otáček 2000 ot/min až 6000 ot/min.

Větší motor o objemu 1,8 l má výkon 104 kW/141 k při 6200 ot/min, nejvyšší točivý moment 176 Nm je k dispozici při otáčkách 3800 ot/min, když 85 % z této hodnoty je připraveno v rozmezí otáček 2000 ot/min až 6300 ot/min.

Model Chevrolet Cruze 1.6 s manuální převodovkou zrychluje z 0 na 100 km/h během 12,5 sekundy, výkonnější verze Cruze 1.8 k tomu potřebuje jen 10,0 sekundy. Kombinovaná spotřeba těchto modelů činí 6,7 l/100 km, resp. 6,8 l/100 km.

Základní technické rysy zážehových motorů:
• Variabilní časování ventilů
Časování ventilů je řízeno natáčením vačkových hřídelů sacích a výfukových ventilů. Lehký a kompaktní hydraulický systém umožňuje relativní natáčení vačkového hřídele sacích ventilů až o 60° a natáčení vačkového hřídele výfukových ventilů až o 45°.

• Nízká hmotnost
Nové motory jsou asi o 3 % lehčí než agregáty předchozí generace, i přesto, že nové pohonné jednotky dostaly sofistikovaný systém časování ventilů, zesílenou hliníkovou hlavu válců a pevná litinový blok. Samotný blok motoru váží jen 27 kg, což je asi o 20 % méně v porovnání s předchozím motorem.

• Vysoká tuhost
Vyšší výkony si vyžádaly použití pevnějších a trvanlivějších komponentů motorů. Konstruktéři proto připravili zcela nově řešený klikový hřídel, nové hliníkové písty chlazené rozprašovaným olejem a modifikované ocelové ojnice s plovoucími pístními čepy.

• Vylepšené chlazení
Kanály pro chladicí kapalinu v hlavě válců i bloku motoru byly optimalizovány při využití metod počítačové simulace dynamického proudění kapalin CFD (Computational Fluid Dynamics), díky čemuž chladicí médium proudí rychleji a bez zábran všemi částmi motoru. Nižší teplota chladicí kapaliny snižuje tepelné ztráty prostupem tepla přes stěny válců blokem motoru. Zcela nový víceparametrický termostat má pouzdro z lehkého kompozitu, který přispívá k dosažení nižší hmotnosti agregátu.

• Optimalizovaný oběh oleje
Využití tepelného výměníku olej/voda (modul, sestávající z tepelného výměnku a olejového filtru namontovaného n blok motoru) garantuje maximálně efektivní chlazení oleje při minimálních tlakových ztrátách. Výhodou rovněž je, že při tzv. studených startech se olej zahřeje rychleji na provozní teplotu, což snižuje vnitřní třecí ztráty. Přesně definované kanály v bloku válců a hlavě zaručují dokonalé mazání vačkových hřídelů a natáčecích členů systému variabilního časování ventilů.

• Sací potrubí proměnné délky (motor 1,8 l)
Dvoustupňové sací potrubí využívá rotační přívěru, která minimalizuje škrticí ztráty při rychlém proudění vzduchu systémem. V porovnání s konvenčními přívěrami, u kterých jsou nestejně dlouhé vzduchové kanály zdrojem zvýšeného hluku, systém se stále stejně dlouhými vstupy vzduchu zlepšují akustiku motoru.

• Vylepšené katalyzátory
Aby nové motory plnily přísné emisní limity normy Euro 5, dostaly oba agregáty větší katalyzátory, přičemž jejich celkový objem 2,2 l je rozdělen na 1,2 l primárního katalyzátoru, umístěného těsně u motoru, a 1,0 l sekundárního katalyzátoru, uloženého pod podlahou. O něco vyššího zpětného přetlaku výfukových plynů bylo využito pro optimalizaci průtoku spalin, což snížilo množství škodlivin v odcházejících plynech.

• Nízké servisní náklady
K dosažení nízkých provozních, resp. servisních a údržbových nákladů přispívá dlouhý interval výměny rozvodového řetězu (10 let nebo 160 000 km), chlazení pístů ostřikem oleje, což zvyšuje jejich životnost, a prodloužené servisní prohlídky. Speciální zapalovací svíčky s poniklovanými elektrodami mají výměnný interval 60 000 km, indukční cívky u každé zapalovací svíčky snižují servisní nároky a zvyšují spolehlivost systému.

Turbodiesel o objemu 2,0 l
Moderní turbodiesel o objemu 2,0 l se chlubí působivými výkony a nízko spotřebou jen 5,6 l/100 km v kombinovaném cyklu. Na plně natankovanou nádrž ujede Chevrolet Cruze poháněný tímto vznětovým motorem více než 1000 km. Standardem je bezúdržbový částicový filtr, díky jemuž motor plní emisní limity Euro 4.

Šestnáctiventilový turbodiesel disponuje výkonem 110 kW/150 k při 4000 ot/min, mohutný točivý moment 320 Nm je k dispozici už při otáčkách 2000 ot/min. Chevrolet Cruze poháněný tímto agregátem zrychluje z 0 na 100 km/h během 10,0 sekundy, velmi působivé je i elastické zrychlení z 80 km/h na 120 km/h při zařazeném pátém rychlostním stupni, které vůz zvládá za 12,5 sekundy.

Základní technické rysy turbodieselu:
• Vstřikování nafty „common-rail“
Sofistikovaný systém přímého vstřikování nafty do válců, který pracuje s tlaky až 1600 barů, umožňuje přesné dávkování množství i okamžiku vstřiku paliva a jeho dokonalé rozprášení ve spalovacích prostorách. Moderní systém „common-rail“ vylepšuje hospodárnost motoru, snižuje emise a přispívá i k tiššímu chodu agregátu.

• Turbodmychadlo s proměnnou geometrií VGT
Lopatky rozváděcího kola turbíny elektronicky řízeného turbodmychadla se plynule natáčejí v závislosti na zatížení motoru a jeho otáčkách. Díky tomu motor spontánně reaguje na změnu polohu pedálu plynu a má mohutný zátah už od velmi nízkých otáček.

• Vyvážený chod
Dvouhmotový setrvačník redukuje nízkofrekvenční rezonance, vibrace a hlučnost snižuje i protiběžný vyvažovací hřídel uložený v olejové vaně. Olejová vana je navíc potažena vrstvou polyuretanu, což dále snižuje hlučnost.

• Vylepšený systém recirkulace výfukových plynů EGR
Elektronicky řízený systém recirkulace výfukových plynů EGR má i dodatečnou funkci chlazení. Elektro-pneumaticky ovládané obtokové klapky, řízené motor-managementem, zajišťují, že výfukové plyny na své cestě zpět do spalovacích prostorů dosáhnou optimální teploty.

• Další vylepšení
Životnost pístů prodlužuje systém ostřikování olejem. Hliníková hlava válců snižuje hmotnost a snižuje hlučnost motoru. Spirálovité sací kanály zaručující dokonalé rozvíření směsi. Horizontální žebra v mezivrstvě chladicí kapaliny zvyšují efektivitu chlazení.

Převodovky
Všechny motory jsou standardně propojeny s pětistupňovými manuálními převodovkami. Premiérou Chevroletu v segmentu kompaktních vozů je automatická šestistupňová převodovka, která se dodává na přání do modelů poháněných zážehovými motory.


• Manuální převodovky
Manuální převodovka pro zážehové motory má tříkónické synchronizační spojky pro první a druhý rychlostní stupeň, které zaručují snadné a hladké řazení. Třecí ztráty snižuje uložení všech hřídelí do jehlových ložisek. Propracovaný systém táhel a lanovodů garantuje naprosto precizní řazení.

Pětistupňová převodovka pro turbodiesel má dvoukónické synchronizační spojky pro první a druhý rychlostní stupeň a jednokónické synchronizační spojky pro třetí, čtvrtý a pátý rychlostní stupeň a pro zpátečku. V zájmu snadného ovládání jsou všechny synchronizační spojky povlakovány uhlíkem.

• Nová šestistupňová automatická převodovka
Souosá konstrukce nové automatické převodovky Hydra-Matic je základem jejich kompaktnějších rozměrů, což zvyšuje efektivitu deformačních zón, zvětšuje vnitřní prostor a také designeři mohli zvolit nižší linii kapoty motoru než by si mohli dovolit u konvenční nesouosé převodovky.

Na rozdíl od koncepce, kdy je převodovka „naskládaná“ kolem konce napříč uloženého motoru, automatická převodovka v Chevroletu Cruze je uložena na stejné ose jako klikový hřídel. Toto řešení garantuje nejkratší možno délku celé pohonné jednotky.

Řazení rychlostních stupňů je obsluhováno simultánně vypínatelnými spojkami, což v porovnání s konvenčním řešením s „volnoběžkovým“ mechanismem řazení šetři zastavěný prostor. Sofistikovaná řídicí elektronická jednotka garantuje optimální časy rozepínání a zapínání spojek pro precizní přeřazení. Pouze při řazení z prvního na druhý rychlostní stupeň se z důvodu velkého rozdílu převodných poměrů využívá tradičního koloběžkového mechanismu.

Hydrodynamický měnič točivého momentu využívá jednokotoučovou elektronicky řízenou přemosťovací spojku, která pomáhá účinně tlumit vibrace a garantuje vyvážený chod motoru.

Automatická převodovka je vybavena adaptivním řídicím systémem, který nechává zařazený nižší rychlostní stupeň v momentech, kdy vůz zpomaluje či jede s kopce. Efektivní brždění motorem v těchto situacích snižuje nutnost aktivního brždění řidiče provozní brzdou. Řídicí jednotka dostává signály od čidla polohy pedálu brzdy, akceleračního senzoru, čidla polohy škrticí klapky. Systém bere do úvahy i to, zda je za vůz připojený přívěs.

Pečlivé odstupňování zaručuje dynamický rozjezdy a dravé zrychlení při sešlápnutí pedálu plynu, stejně jako hospodárnou jízdu po dálnicích, kdy se motor při jízdě na šestý rychlostní stupeň pracuje v jen poměrně nízkých otáčkách.

Testování a vývoj

Vyladěný pro Evropu
Od mrazivých pustin na severu Švédska až po sálající pláně jižního Španělska… na své cestě do showroomů dealerů Chevrolet musel nový model Cruze překonat ty nejnáročnější evropské cesty.

Zcela nový kompaktní sedan je prvním modelem značky Chevrolet, jehož podvozek se do značné míry vyvíjel a testoval v Evropě. Pro radost z jízdy v zatáčkách a serpentinách musel být vůz dostatečně pevný „v kolenou“ a jeho řízení příjemně přímé, podvozek musel ale nabídnout i patřičný komfort pro každodenní jízdy. A právě Evropě se stala ideálním místem pro testování a hledání optimálního kompromisu mezi těmito charakteristikami.

Během intenzivních testů Cruze najezdil v mimořádně náročných podmínkách více než 1 200 000 km- testovací jezdci s ním kroužili po legendární Severní smyčce klasického závodního okruhu Nürburgring, celkem tři měsíce vytrvalostních jízd poblíž laponského Arjeplogu i Granady na jihu Španělska důkladně prověřilo jeho vlastnosti. Konstruktéři díky tomu mohli podvozek nového modelu nejrůznějším druhům silnic a povrchů - od asfaltu po beton, od výmolů až po povrch hladký jako z mramoru… a samozřejmě vše, co lze najít mezi těmito protipóly…

Počítačové simulace dokážu předpovídat většinu dynamických i akustických charakteristik vyvíjeného vozu. Stále ale nedokážou stoprocentně nahradit reálné podmínky silničních testů. Jde především o zjištění, jak nový vůz bude vnímat jeho řidič – jak jim bude vyhovovat citlivost řízení a brzd, jak bude podvozek reagovat v kritických situacích, jaký komfort mohou jeho pasažéři očekávat… Cruze má prvky, které jsou obvyklé spíše u větších a dražších automobilů – například hydraulická pouzdra závěsů kol s „izolovaným“ uchycením k přednímu pomocnému rámu. Tato technologie zvyšuje kvalitu jízdy a testovací tým se tedy soustředil na optimalizaci vjemů uvnitř kabiny.

„Cruze je prvním Chevroletem, který absolvoval rozsáhlé jízdní testy a zdokonalování v Evropě,“ říká Peter Mertens, který je odpovědný za celou řadu kompaktních modelů GM. „Proces vývoje, založený na celosvětových poznatcích GM s finálním testováním a laděním v Evropě, byl skutečnou třešničkou na lákavém dortu modelu Cruze.“


Trh a značka

„Vůz, na který může být každý hrdý"
Na náročném automobilovém trhu nebyla vysoká hodnota nikdy důležitější než právě nyní – a také právě proto se Chevroletu podařilo v Evropě v roce 2008 opět dosáhnout rekordních podejnách výsledků!

Přesto, že automobilový průmysl se ve druhé polovině loňského roku dostal do velmi složité situace, vzrostl prodej automobilů Chevrolet v roce 2008 o více než 10 procent, a to i přesto, že evropský trh celkově poklesl o 5 procent. Chevrolet dokázal dosáhnout tržního podílu 2,3 procenta, což je historicky nejlepší hodnota tržního podílu této značky v Evropě. Chevrolet zvyšuje svůj tržní podíl v Evropě už čtvrtým rokem po sobě. Zlepšení o 0,33 procentního bodu v roce 2008 bylo nejlepším výsledkem mezi značkami vyrábějícími velkosériově modely pro běžné zákazníky.

Rychlý nárůst prodejů vozů Chevrolet v Evropě v uplynulých čtyřech letech lze připsat několika faktorům. „Value segment“ velkosériově vyráběných vozů pro běžné zákazníky vzrostl ze 22 procent podílu na celkovém trhu v roce 2000 na 25 procent v roce 2008. Chevroletu se v tomto segmentu dařilo, a to zejména díky tomu, že neustále - každý rok - rozšiřoval svoji nabídku i síť prodejců, především na rychle rostoucích trzích zemí střední a východní Evropy. Počet dealerství značky Chevrolet vzrostl z 1745 v roce 2005 na 2290 ke konci roku 2008.

Rostoucí počet automobilů Chevrolet Aveo, Epica nebo Captiva na evropských silnicích jasně ukazuje nové směřování značky, která svým zákazníkům přináší více spokojenosti, než očekávali, vysokou kvalitu, styling na který mohou být hrdí a pro Chevrolet příznačný skvělý poměr „value for money“, tedy množství hodnot za vynaložené peníze. Chevrolet Cruze, který právě vstupuje na automobilový trh, bude dalším krokem vpřed.

Cruze je svěžím zosobněním nového designerského jazyka značky Chevrolet. Tento nový, kompaktní sedan s čistým a dynamickým stylingem byl vyvíjen podle globálních měřítek: Konstrukční týmy v Asii, Evropě i USA úzce spolupracovaly na vývoji tohoto vozu, který musí dokázat vyhovět zákazníkům ze všech končin světa.

Chevrolet Cruze vstoupí do nejsilnějšího segmentu evropského automobilového trhu kompaktních automobilů, který v roce 2008 v Evropě tvořil 26 procent ze všech registrací nových vozidel. V západní Evropě jsou v segmentu kompaktních vozů nejprodávanějšími verzemi hatchbacky (68 procent), zatímco ve střední a východní Evropě jsou populárnější čtyřdveřové sedany – právě jak je například nový Chevrolet Cruze.

Díky čtyřdveřové karoserii, která připomíná vozy kupé, může Cruze oslovit širší spektrum zákazníků, než tradičně stylizované čtyřdveřové sedany – jde zejména o rodiny s dětmi. Po celém světě jsou vozy značky Chevrolet populární mezi lidmi, kteří stojí oběma nohama na zemi, kteří jsou hrdí na výsledky své každodenní práce. Přinášet zákazníkům „reálné automobily pro reálné lidi“ – to bylo vždy hlavním mottem značky Chevrolet a Cruze samozřejmě není výjimkou: Cruze je automobil, na který může být jeho majitel opravdu hrdý!

Zlepšení jízdních vlastností a ovládání utužilo vazbu mezi řidičem a jeho vozem a poskytuje mu ještě větší požitek z jízdy. Podvozek bol vyvinutý s ohledem na evropské silnice a pevná konstrukce vozu spolu s dlouhým seznamem prvků aktivní i pasivní bezpečnosti garantují dokonalou ochranu i v případě havárie.

Jednoduše řečeno: Chevroletu vždy záleželo na hodnotách - a Cruze tento závazek naplňuje jako dosud žádný jiný model. Cruze svým designem, kvalitou, materiály a vynikajícím zpracováním nově definuje hodnoty kompaktní automobilové třídy!


Motorsport

Nový Chevrolet Cruze míří i na závodní okruhy
• Cruze WTCC zahajuje svoji sportovní kariéru
• První sedan Chevrolet vyvíjený i pro nasazení v motoristickém sportu
• „Bojové barvy“ odpovídají novému designerskému jazyku značky Chevrolet


Chevrolet nasadil v sezoně 2009 zcela nový model Cruze do Mistrovství světa cestovních vozů WTCC (World Touring Car Championship) – na startovním roštu prvního závodu WTCC v brazilské Curitibě se Cruze objevil právě době, kdy začínal mezinárodní program novinářských testů ve španělském Santanderu.

Rok 2009 je pro značku Chevrolet již pátou sezonou v šampionátu WTCC. Cruze je přitom prvním modelem, který byl již od samého počátku konstruován s přihlédnutím k plánovanému budoucímu nasazení vozu na závodní okruhy. Cruze WTCC navazuje na úspěchy předchozího modelu Lacetti WTCC, který vybojoval celkem 14 vítězství a 38-krát stáli jeho piloti na stupních vítězů.

Cruze: Zrozen pro dynamiku
Díky své siluetě, připomínající čtyřdveřové kupé, sportovnímu charakteru a originálnímu laku bude nový Chevrolet Cruze WTCC v šampionátu WTCC 2009 určitě poutat náležitou pozornost.

Cruze WTCC těží z předností, se kterými se představil již sériový model. Jde především o široký rozchod kol, nižší světlou výšku a tuhou strukturu karoserie, která je zárukou lepších jízdních vlastností. Propracovaná aerodynamika podporuje dynamické parametry vozu. Velkou pozornost věnovali konstruktéři závodního vozu i snížení jeho hmotnosti.

„Sezona 2009 bude vzrušujícím obdobím,“ říká Eric Nève, šéf týmu Chevrolet Europe Motorsport. „Příprava nového vozu je vždy vyčerpávající záležitostí, nechybí ani stres a emoce. Ale jakmile vůz vyjede na trať, vše je zapomenuto – těšíme se, že Cruze WTCC dá našemu programu WTCC nový náboj.“

„Snažili jsme se, jak jen to šlo, aby nový vůz byl od samého počátku co nejkonkurenceschopnější. Věříme, že Cruze WTCC vybojuje pro Chevrolet v šampionátu WTCC spoustu vavřínů. Nasazení v motoristickém sportu je důležitou složkou marketingové strategie uvádění nového Chevroletu Cruze na trh – a všichni jsme nadšeni, že můžeme být součástí tohoto projektu.“

„Práce na prvním prototypu závodního vozu začaly v naprostém utajení už řadu měsíců před tím, než se produkční model vloni představil na autosalonu v Paříži,“ říká Ray Mallock, šéf týmu RML, který vyvíjel závodní verzi Chevroletu Cruze WTCC. „Potom probíhaly náročné jízdní testy ve Velké Británii, v Portugalsku a ve Španělsku. Výsledky byly velmi slibné a já věřím, že Cruze WTCC se v letošní sezoně WTCC předvede v nejlepším světle.“

Nový vůz, nové bojové barvy
Nový závodní model vyjíždí i v nových „bojových barvách“ – výrazný modrý a bílý lak, připravený v evropském designérském centru GM, dobře koresponduje s dynamickým charakterem vozu a uvádí i nový designerský jazyk automobilky Chevrolet na závodní okruhy. Asymetrická grafika a její geometrické ztvárnění okamžitě avizují nápaditý, svěží a neotřelý design Chevroletu, který podporuje dynamický image celé značky.

Kontinuita je pilířem úspěchu – proto Chevrolet i letos (již pátým rokem za sebou) spolupracuje na vývoji závodních vozů s týmem RML. A nemění se ani trojlístek pilotů - i v této sezoně se za volanty závodních Chevroletů objeví Alain Menu, Rob Huff a Nicola Larini. Tak stabilní tým pilotů není v motoristickém sportu obvyklý a Chevrolet tak veřejně prezentuje i obdivuhodného týmového ducha.

Chevrolet a jeho skvělá sportovní tradice
Chevrolet má soutěživost doslova v genech – už sám Louis Chevrolet, ve Švýcarsku rozený zakladatel firmy, startoval začátkem 20. století v mnoha závodech s vlastnoručně konstruovanými vozy. I když ale nashromáždil úctyhodnou sbírku sportovních vítězství, titulů a pohárů, vždy se soustředil na to, aby se zkušenosti z motoristického sportu promítaly do technologií sériově vyráběných modelů.

V šampionátu WTCC startují vozy poměrně velmi blízké svým sériovým sourozencům – vždyť sloganem šampionátu WTCC je „opravdivé vozy, opravdové závodění“. A Chevrolet toto motto stoprocentně naplňuje. WTCC je jedním z pouhých třech šampionátů (Formule 1, MS v automobilových soutěžích, WTCC) podporovaných Mezinárodní automobilovou federací FIA.

Chevrolet do šampionátu WTCC nastoupil v roce 2005, tedy v období, kdy se značka nově uváděla na evropském trhu. Spolu s týmem RML z Velké Británie, který je světově uznávanou autoritou ve vývoji závodních a soutěžních vozů, dělal Chevrolet každým rokem výrazné pokroky.

Už v sezoně 2006 vybojoval tým Chevrolet s vozy Lacetti WTCC první dvě vítězství. V následujícím roce to již bylo sedm vítězství, vloni pak už deset vítězných závodů a Chevrolet nakonec skončil na třetím místě v hodnocení jezdců i značek.

PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu