Vyhledávání

Saab vstupuje do rostoucího segmentu crossoverů

Nový Saab 9-4X: světová premiéra
Skandinávská volba v segmentu crossoverů

· Saab vstupuje do rostoucího segmentu crossoverů
· Progresivní skandinávský design inspirovaný konceptem Aero X
· Pokročilá technologie Saab XWD v kombinaci s adaptivním podvozkem Saab DriveSense
· Prostorný interiér navržený s ohledem na řidiče a dostatečným množstvím úložných prostor
· Kompaktní, lehké a efektivní motory: 3.0V6i 265k a 2.8V6 turbo 300k
· Flexibilní systém pro organizaci zavazadlového prostoru

Nový Saab 9-4X přináší unikátní Saab design a inženýrské hodnoty do rostoucího segmentu crossoverů. Kromě výrazné inspirace skandinávským designem a letectvím, nabízí jízdní vlastnosti, které snesou srovnání s nejlepšími vozy ve své třídě.

Svou světovou premiéru bude mít příští měsíc na Auto Show v Los Angeles. Saab 9-4X rozšíří portfolio automobilky na tři modelové řady, a nabídne tak alternativní volbu pro nezávisle smýšlející zákazníky. Jedná se o další důležitý krok renesance švédské automobilky, coby nezávislého výrobce prémiových vozů.

9-4X se vzhledově i velikostně řadí mezi 9-3X a nový 9-5 sedan. Svou jedinečnost k automobilce Saab sděluje svým čistým a přímočarým designem a jedinečným podpisem, jako je čelní sklo se širokým výhledem, světla s ledově modrým motivem, kabinu vozu zaměřenou na řidiče a flexibilním systémem pro organizaci zavazadlového prostoru.

Saab 9-4X přináší skutečnou sportovní osobnost. Vše vychází z unikátní, účelně navržené karoserie s cílem dosáhnout výjimečných jízdních vlastností. Jízdní dynamika je podporována moderním náhonem na všechna kola Saab XWD a adaptivním řízením podvozku Saab DriveSense.

Pod kapotou se skrývají kompaktní a výkonné šestiválcové motory s přirozeným sáním nebo přeplňovaným turbodmychadlem. Základní 3.0-litrový motor o výkonu 265 k je vybaven přímým vstřikováním paliva a variabilním časováním ventilů, zatímco výkonnější 300 k motor o objemu 2.8 litru vyměnil přímé vstřikování za turbodmychadlo typu twin-scroll. Tato pohonná jednotka je také použita v nejvyšší řadě Aero. Obě motorizace jsou k dispozici se šestistupňovou automatickou převodovkou.

„9-4X významně rozšiřuje přitažlivost značky Saab,“ říká generální ředitel Saab Automobile Jan Åke Jonsson. „Vstupujeme do nejrychleji rostoucího segmentu SUV s vozidlem, které odráží hodnoty naší značky v klíčových oblastech, jako je progresivní skandinávský design a zodpovědný jízdní výkon. 9-4X je vzrušující a jsme přesvědčení, že osloví spoustu stávajících vlastníků vozů Saab, stejně jako si získá nové zákazníky.“

Prodej modelu 9-4X bude zahájen v severní Americe v květnu 2011. V Evropě a na ostatních trzích bude prodej zahájen v srpnu téhož roku. Ceny budou oznámeny krátce před uvedením.


Tvůrcem karoserie je Saab
Široký a silný postoj, stejně jako čisté a jednoduché linie odrážejí skandinávský designový étos. Výrazným rysem je hluboká, pro Saab typická třídílná přední maska, která je doplněna efektně tvarovanými ledově modrými světly.

Zasklené boční plochy společně s bočními sloupky a předním sklem celý vůz jakoby „obepínají“ a propůjčují vozu unikátní a pro Saab typický vzhled kokpitu, v duchu tradice značky. Dalším vnějším znakem Saabu je tvarování předních světlometů, okenní linka evokující tvar hokejky stejně jako mohutný C sloupek doplněný širokým zadním oknem.

Střecha je opticky snížena a rozšířena zadním spoilerem integrovaným do zadních dveří. Osvětlení v zadní části nese rukopis nové 9-5. Koncová světla se světelnou LED lištou, která finalizují nezaměnitelný vzhled zadní části, vytvářejí opět dojem „ledového bloku“. Dvě koncovky výfuku ve tvaru kosodélníku jsou elegantně integrovány do spodní části zadního nárazníku.

Celkově lze říci, že 9-4X byla vytvořena bez zbytečných dekorací. Tmavé ochranné aplikace jsou použity pouze na spodní části karoserie.

Základní verze jsou vybaveny 18“ šestiramennými hliníkovými koly. Verze Aero se vyznačují černou maskou chladiče a 20“ hliníkovými koly, jejichž devět ramen vytváří dojem turbíny.


Kokpitem inspirovaný interiér
Prostorná kabina poskytuje pohodlný prostor až pěti dospělým osobám. A i zde je patrný jednoznačný rukopis Saabu – kokpit vozu je orientován na řidiče. Střední konzola i hlavní přístrojový panel používají jednoduchou formu – vše obklopuje řidiče. Interiér je ozdobený dřevěným dekorem. V případě výbavy Aero je použitý dekor imitující karbon.

Dalším odkazem na historii letectví je informační displej, při jehož vývoji byli inženýři inspirováni leteckými přístroji, stejně tak jako zelené podsvícení přístrojů nebo „joystick“ pro ovládání výdechů ventilace. Startovací tlačítko je samozřejmě umístěno, jak jinak u Saabu, mezi předními sedadly v blízkosti řadicí páky.

Pohodlná sedadla poskytují dostatečnou oporu. Sedadlo řidiče je navíc standardně vybaveno elektrickým ovládáním v osmi směrech a pro ideální nastavení polohy za volantem volitelně také elektrickým nastavením pedálů. Stejně tak cestující na zadních sedadlech mají k dispozici dostatek prostoru a navíc mohou využít nezávislého nastavení sklonu opěradel, která jsou dělena v poměru 60/40.

Vůz je vybaven dostatečným množstvím odkládacích ploch, ať už se jedná o kapsy ve dveřích, přístrojové desce nebo hlubokou přihrádku umístěnou ve středové loketní opěrce, která je vybavena také 12V zásuvkou, AUX a USB konektorem. Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici další odkládací prostory v zadní části středové konzoly a ve střední loketní opěrce.

Základní audiosystém obsahuje sedm reproduktorů. Výkonnější audio zařízení Bose je vybaveno deseti reproduktory s 5.1 prostorovým zvukem. Vůz může být samozřejmě vybaven navigačním systémem s 8“ dotykovým displejem. Mapové podklady jsou uloženy na pevném disku, a obsahují tak možnost zvolit pohled z tzv. ptačí perspektivy. Součástí je také pevný disk o kapacitě 10 GB, který slouží pro uložení hudebních souborů. Komunikaci na cestách zajišťuje integrovaná Bluetooth hands free sada, kterou lze ovládat hlasem, případně tlačítky na multifunkčním volantu, stejně tak jako celý audiosystém.

Standardně dodávaná dvouzónová klimatizace může být rozšířena ještě o třetí zónu, kterou si cestující na zadních sedadlech mohou samostatně nastavit. Stejně tak si mohou nezávisle zvolit poslech CD, rádia nebo sledovat DVD na dvou 8“ obrazovkách, které jsou umístěny na opěradlech předních sedadel. Pro cestující vzadu je navíc k dispozici také video AUX vstup, prostřednictvím kterého lze celý systém ještě dále rozšířit.


Flexibilní systém pro organizaci zavazadlového prostoru
Kufr 9-4X je prostorově optimalizovaný a snadno přístupný. Opěradla zadních sedadel jsou rozdělena v poměru 60/40 a lze je sklopit jediným pohybem, aniž by bylo nutné jakkoli manipulovat se sedáky nebo demontovat opěrky hlav, čímž vznikne zcela rovná ložná plocha.

Přední část dna zavazadlového prostoru je odklápěcí a lze ji otevřít pomocí rukojeti ve tvaru letadla. Zde je k dispozici další úložný prostor, který může být „upraven na míru“ pomocí flexibilní teleskopické přepážky. Ta je umístěna v kolejnici ve tvaru písmene U a umožňuje náklad zajistit tak, aby během jízdy nedocházelo k pohybu.

Pro větší pohodlí jsou zadní dveře hydraulicky ovládány. Navíc je lze dle potřeby otevřít pouze částečně pro případ, kdy není v garáži nad vozem dostatek místa.


Na cestách
Rozsáhlé testování a ladění jízdních vlastností s konkurenčními vozy ukazuje, že Saab 9-4X dosahuje úrovně dynamického výkonu – jízdní vytříbeností stejně jako ovladatelností – jež snese srovnání s nejlepšími vozy ve své třídě.

Klíčem k tak vynikajícím jízdním vlastnostem je unikátní konstrukce karoserie, jež byla účelně a bez kompromisů navržena pro vozidlo segmentu SUV. Díky tomu se konstruktéři mohli vyvarovat všech kompromisů, které přináší adaptace karoserie sedan nebo kombi.

Pokročilé technologie zahrnují mimo jiné Saab XWD. Sofistikovaný náhon na všechna kola variabilně přenášející krouticí moment mezi kola přední a zadní nápravy. Tento preventivní, lehký a rychle reagující systém nabízí optimalizovanou přilnavost za všech podmínek. Nezávisí na tom, zdali je sucho nebo mokro, zdali je vozovka rovná nebo hrbolatá nebo jestli jedete cestou necestou. Je doplněn eLSD, elektronickým diferenciálem s variabilním rozdělením krouticího momentu mezi kola zadní nápravy, který může přenášet až 50 % výkonu mezi jednotlivými koly v závislosti na přilnavosti každého z nich.

Řidič i vozidlo jsou ve výbavě Aero ještě více propojeni, a to díky Saab DriveSense. Jedná se o adaptivní podvozek, který mění své nastavení v reálném čase a pomáhá 9-4X reagovat na způsob jízdy i měnící se situaci na silnici. Kromě výchozího nastavení „Intelligent“ si řidič může zvolit také režim „Sport“ nebo „Comfort“. Režim „Eco“ se aktivuje pomocí samostatného tlačítka. Výsledkem je mimo jiné i upravená charakteristika plynového pedálu a převodovky, zajišťující optimální spotřebu paliva.

Mezi další pomocníky patří posilovač řízení s variabilním účinkem, standardně dodávané bi-xenonové adaptivní světlomety, které poskytují lepší osvětlení zatáček, kdy směr natočení světelného paprsku závisí na úhlu natočení volantu.


Efektivní výkon
Motorová řada se skládá ze dvou účinných celohliníkových šestiválcových motorů, šestistupňové automatické převodovky a Saab XWD. Tyto lehké, kompaktní 24-ventilové motory jsou vybaveny variabilním časováním ventilů, jak na sací tak i na výfukové straně, díky tomu poskytují výkon, který se vyrovná motorům o větším objemu.

3.0-litrový atmosférický motor o výkonu 265 k (195 kW) je vybaven přímým vstřikováním a je „základní“ motorizací. S tímto motorem dokáže 9-4X akcelerovat z 0 na 100 km/h za pouhých 9,0 sekund.

Výhradně ve výbavě Aero je k dispozici 2.8-litrový přeplňovaný turbo motor s výkonem 300 k (221 kW), který disponuje působivým krouticím momentem 400 Nm v rozmezí 2.000 a 5.000 ot./min. Z 0 na 100 km/h akceleruje za 8,3 sekundy. Certifikace údajů spotřeby obou motorů ještě nebyla dokončena.


Vedoucí na poli bezpečnosti
Silný výkon doplňuje excelentní bezpečnost. 9-4X těží z více jak 50 let zkušeností práce Saab techniků, zabývajících se ochranou cestujících. Crash testy prováděny automobilkou, stejně jako počítačové simulace, jsou založeny na skutečných nehodách, které se staly na skutečných silnicích. Mnoho testů provádí Saab nad rámec těch, které jsou povinné ze zákona nebo jsou prováděny specializovanými společnostmi.

Úspěch techniků Saabu se odráží v průzkumech zkoumajících skutečné nehody, které jsou prováděny US Highway Loss Data Institute (HLDI) a švédskou pojišťovnou Folksam, kde Saab dosahuje dlouhodobě výborných výsledků a již několikrát byl vyhodnocen jako nejlepší ve svém segmentu. Saab 9-3, včetně modelu 9-3 Cabriolet, stejně tak jako nový Saab 9-5 sedan dosáhli maximálního ocenění 5 hvězd v nárazových testech prováděných EuroNCAP.

 

 


Nový Saab 9-4X
Technické informace


Motory
2997 dm3 6 válců,V6
Hliníková hlava válců a blok DOHC, 24-ventilů
VVT (sání a výfuk)
Přímé vstřikování paliva
Příčné uložení

2792 dm3 6 válců,V6
Hliníková hlava válců a blok DOHC, 24-ventilů
VVT (sání a výfuk)
Turbodmychadlo typu Twin-scroll
Mezichladič plnícího vzduchu
Bosch Motronic ME9.6
Příčné uložení

Podvozek
Přední náprava:
Vzpěry MacPherson
Hliníkové A-ramena
Hydraulické tlumiče
Příčný stabilizátor
Zadní náprava:
Nezávislá, H-ramena
Vinuté pružiny. Plynové tlumiče
Příčný stabilizátor

Převodovka
6-rychlostní automatická převodovka
Řazení na volantu (Aero)
Řízení
S pastorkem a ozubenou tyčí
Hydraulický posilovač (9-4X)
Variabilní posilovač (9-4X Aero)
Poloměr otáčení (curb-to-curb): 11,9 m.
Počet otáček volantu mezi dorazy: 2,84


Disky, Pneu
18” x 8" hliníkové, 235/65 (9-4X)
20” x 8" hliníkové, 235/55 (9-4X Aero)
Brzdy
Dvouokruhové, podtlakový posilovač
ABS, TCS, ESP®
Kotouče, třmeny (p/z, mm):
345 x 30, ventilované
Hliníkový se dvěma písty
315 x 23, ventilované
Hliníkový s jedním pístem
Hmotnosti
Pohotovostní (kg):
2010 - 2120 kg (9-4X)
2085 – 2135 (9-4X Aero)
Max. přípustná hmotnost přívěsu: 2.000 kg
Rozložení hmotnosti (%, p/z): 57 / 43
Kapacita
Objem zavazadlového prostoru (litrů):
485 (předběžný údaj)
Chladící systém (litrů):
11,7 (3.0i V6)
12,8 (2.8 turboV6)
Motorový olej (litrů):
5,7 (3.0i V6)
6,0 (2.8 turbo V6)
Palivová nádrž (litrů):
80

Součinitel odporu vzduchu
0.38






Výkony

MOTORIZACE 3.0i V6 2.8 turbo V6
Dostupnost 9-4X 9-4X Aero
Max. výkon (k / kW)ot./min. 265 / 1956.900 300 / 2215.500
Max krouticí moment (Nm)ot./min. 302 / 5.200 400 / 2.000 – 5.000
Vrtání / Zdvih (mm) 89,0 x 80,3 89,0 x 74,.8
Kompresní poměr 11,7: 1 9,5: 1
VÝKONY
0-100 km/h (s) 9.0 8.3
Maximální rychlost (km/h) 210 230
SPOTŘEBA PALIVA(l/100 km)
Kombinovaná n/a n/a
Mimo město n/a n/a
Město n/a n/a
CO2 (g/km) n/a n/a


n/a = bude oznámeno. Údaje o spotřebě paliva a emisích CO2 se finalizují.


PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu