Vyhledávání

Světové premiéry 6 studií na téma up! právě nyní na IAA

Světové premiéry 6 studií na téma up! právě nyní na IAA

Frankfurt, září 2011

New Small Family – světové premiéry

up!date pro New Small Family:
Světové premiéry 6 studií na téma up!
buggy up! a up! azzurra: plážoví specialisté
cross up!, GT up!, eco up! a e-up! ukazují potenciál nové modelové řady

Wolfsburg / Frankfurt, září 2011. Nový dvoudveřový up! vystavený ve světové premiéře na 64. mezinárodním autosalonu IAA ve Frank-furtu nad Mohanem neznamená jen příchod nového modelu, ale star-tovní výstřel pro celou modelovou řadu: New Small Family. Směr, jakým by se tato rodina na základě nového modelu up! mohla v budoucnosti vyvíjet, demonstruje Volkswagen na IAA hned 6 pou-tavými studiemi. Plážovými specialisty jsou buggy up! a up! azzurra sailing team. Pro městskou džungli je koncipován cross up!. Pro dálnice je vytrénován GT up!. Na zemní plyn jezdí extrémně čistě eco up!. Specialistou na jízdu po městě bez emisí je elektromobil e-up!. A to všechno začíná nyní!

buggy up! – up! pro nekončící léto
Svoboda. Buggy je víc než jen auto, je to automobilové vyjádření životního stylu, které se zrodilo v 60. letech v Kalifornii na základě Brouka, jenž poskytl motor a podvozek. Zbytek vytvořili z laminátu, plastu vyztuženého skleněnými vlákny, průkopníci buggy, mezi něž patřil například Američan Bruce Meyers. Buggy jsou dodnes kultem. Pro Volkswagen to je dostatečným důvodem k tomu, aby na základě nového modelu up! představil studii buggy 21. století: buggy up!. Ta není ovšem z laminátu, ale z bezpečných vysokopevnostních ocelí pro lehkou konstrukci. Koncepce dvoumístného stroje přesto nezapře inspiraci historickými vzory z Kalifornie.
Otevřená. Vyztužená podlaha, podvozek a poháněcí ústrojí zůstaly bez zásadních změn, avšak vnější karoserie bez střechy dostala zcela nový vzhled a podvozek byl o 20 mm snížen. Přesto design konceptu buggy up! navazuje na dvoudveřový up! svými světlomety, umístěním loga Volkswagen a usměvavým výrazem předního nárazníku. A přece je všechno jiné. Kapota motoru je mnohem plošší, nárazníky mají vlastní charakter, chybějící střechu nahradilo řešení inspirované malými otevřenými sportovními vozy. Kompletně nová je záď, což je logické, neboť buggy up! nemá žádné výklopné víko jako „normální“ up! a žádné střešní sloupky C. Přesto lze studii na první pohled identifikovat jako up! podle zadních světlometů, které působí jako zrcadlový obraz předních světlometů. Praktické je dvoudílné víko zavazadlového prostoru. Samotné víko se otvírá klasicky vzhůru, část pod nárazníkem se naproti tomu sklápí dolů jako u pickupu. A tak lze snadno převážet i těžké a neskladné předměty. Na samotném víku jsou navíc upevňovací kolejnice pro sadu kufrů.
Bezpečná. Také z profilu modelu up! vymodelovali designéři čisto-krevnou buggy. A ta nemá samozřejmě žádné dveře. Místo nich do-stala karoserie rozsáhlé výztuhy a stabilní ochranný oblouk za oběma sedadly pro případ převrácení. Obzvlášť skvělé jsou otevřené boční prahy. Zážitek z jízdy v otevřeném vozu je tak ještě mnohem inten-zivnější než v běžném kabrioletu.
Přitažlivá. Buggy up! je s délkou 3584 mm o trochu delší než sério-vě vyráběný uzavřený up! (+44 mm) a s 1672 mm také širší (+31 mm). Výška buggy up! 1288 mm je samozřejmě mnohem nižší (-190 mm). Ostře řezané jsou minimalistické převisy karoserie vpředu a vzadu. Podběhy kol vyplňují na vozidlo této kategorie mohutná 18“ kola z lehké slitiny s pneumatikami rozměru 205/40.
Barevná. Oblast nad nárazníky a otevřenými bočními prahy je lako-vána speciálně namíchaným odstínem „hot orange“. Komu tento název barvy připomene buggy z 60. let, ten se nemýlí. Nárazníky a boční prahy jsou opatřeny matným a robustním nátěrem v šedém odstínu „grey metallic“. Stejné kombinace barev dominují interiéru.
Vodovzdorná. Jak se na plážové vozidlo sluší a patří, je nově navr-žený interiér kompletně vodovzdorný. Zaplavení interiéru zabraňují odtoky v podlaze vozu a otevřené boční prahy. Dokonce i neoprenem potažená skořepinová sedadla mají odvody vody, aby po koupání v moři nenásledovalo koupání v automobilu. Pokud by však přece jen pršelo trochu déle, lze mezi okenní rámy a ochranný oblouk na-táhnout plachtu.
Zvuk. Vodovzdorné je ostatně také ovládání informačního a zábav-ního systému, který je vybaven mimo jiné dokovací stanicí pro iPod/iPhone. Celý modul lze vyjmout včetně rovněž integrovaných aktivních boxů a použít jej na pláži jako zvukovou aparaturu pro party.
Motokára. V porovnání s dvoudveřovým modelem up! jsou sedadla vzhledem k nižší výšce buggy up! umístěna níž. Celkem byla speci-ficky navržená sedadla snížena oproti sériovému provedení o 58 mm. Aby to všechno dávalo ergonomický smysl i pro řidiče, zmenšili inženýři základní sklon výškově nastavitelného volantu o 4° na 21°. Výsledkem je pocit jako v motokáře. Pro spolujezdce bylo podobně jako kdysi v Brouku instalováno do přístrojové desky stabilní madlo – člověk přece nikdy neví, co číhá za další dunou. Buggy up! překy-puje emocemi, zároveň se však snadno a velmi bezpečně řídí. Je to vůz, který by bylo skvělé řídit nejen v Kalifornii. Up!solutně ne-pravděpodobné to však není. Jedno totiž musí být jasné každému: New Small Family totiž právě teď teprve vzniká...

up! azzurra sailing team – up! se středozemskou duší
Koncept up! azzurra sailing team navrhli italští designéři Giorgetto Giugiaro a Walter de Silva, kteří oba vyrůstali v přímořských oblastech. Díky tomu je studie up! azzurra sailing team prototypem otevřeného, malého a ekologického automobilu pro světové mariny. Giorgetto Giugiaro, narozený v obci Garessio, přes niž vane silný mořský vítr od nepříliš vzdáleného ligurského pobřeží, a Walter de Silva, narozený v obci Lecco u jezera Como, rozšiřují tak možnou paletu modelů New Small Family o maritimní variantu. Název prototypu je odvozen od názvu jednoho jachtařského klubu na Costa Smeralda.
U studie up! azzurra sailing team zůstal zachován původní charakter modelu up! s jeho precizními a sympatickými liniemi. Avšak studie je zcela otevřená – nemá ani dveře, ani střechu. Řidič a cestující si tak užívají každý letní vánek, jako by byli na palubě lodi.
V designu vnitřního prostoru vozidla nalézají uplatnění technicky a stylisticky maximálně náročné materiály, které jsou vesměs naprosto vodovzdorné a záměrně připomínají výbavu luxusní jachty. Mezi tyto prvky výbavy patří například čtyři sedadla potažená modrobílou kůží, početné chromované prvky a přístrojová deska z mahagonu s vykládáním z javorového dřeva. Povrch je natřen umělou pryskyři-cí.
Up! azzurra sailing team je více než jen prototypem – spojuje tradice výroby italských jachet a německých automobilů. A tak vznikl up! se středozemskou duší!

cross up! – up! do džungle velkoměsta
V téměř sériovém provedení. Dalším v pořadí je cross up!. Ten je také ještě studií, jednoznačně však ukazuje tři věci: 1. Jak bude vy-padat čtyřdveřový up!. 2. Jak by mohl vypadat čtyřdveřový up! ve výbavové linii cross up!. 3. Že Volkswagen bude svou nabídku úspěšných modelů Cross rozšiřovat o další modely. V současnosti jsou k dispozici: CrossPolo, CrossGolf a CrossTouran. Cross –individualizované a mimořádně robustní vozy Volkswagen s kvali-tami pro drsný životní styl.
up!date. Bez ohledu na výbavu Cross nelze u tohoto člena New Small Family v porovnání s dvoudveřovou verzí samozřejmě přehlédnout dvojici zadních dveří a zcela odlišně tvarované střešní sloupky C. Zatímco u dvoudveřové verze linie „tornádo“ a s ní i pás bočního prosklení vzadu v oblasti sloupku C stoupá, tvoří oba elementy u čtyřdveřové verze rovnou linii. Tím vzniká již uvedená svébytnost této karosářské varianty, která se téměř podobá MPV. Jako u dvoudveřové verze vyrůstají sloupky C z podběhů zadních kol. Ve spojení s extrémně krátkým zadním převisem tak vzniká velmi energický, dynamický vnější vzhled.
Robustnost. Pro modely Cross značky Volkswagen jsou typická rozšíření podběhů kol a bočních prahů v tmavě antracitovém odstínu (se saténovým efektem) a černé boční ochranné lišty nad bočními prahy. Do těchto lišt je zapuštěn nápis „cross up!“. Nově navržené jsou také robustní nárazníky. Vpředu vzbuzuje pozornost stříbrná příčná lišta na nárazníku, do níž jsou integrovány mlhové světlome-ty, a především dolů se zvětšující otvory pro přívod vzduchu včetně voštinové mřížky. Dalším nezaměnitelným poukazem na verzi Cross je ostatně také o 15 mm vyšší světlá výška.
Červená Tornado. Studie kombinuje karoserii v odstínu „červená Tornado“ se stříbrnými ozdobnými prvky, jimiž jsou například leště-ná 16“ kola z lehké slitiny v designu Cross (typ „Mythos“) obutá do pneumatik širokých 185 mm. Červený prstenec obklopující logo Volkswagen uprostřed kola navazuje na odstín karoserie. Podélné střešní nosiče studie cross up! jsou lakovány „matně stříbrnou“ bar-vou. Stylisticky je vhodně doplňují kryty vnějších zpětných zrcátek v odstínu „light silver“.
Obytné světy. Jakmile posádka otevře některé z dveří nebo zadní výklopné víko studie cross up!, padne pohled na sedadla se speciál-ním čalouněním Cross (červené prostřední části sedacích ploch, šedé boční polštáře). Stejně jako u všech modelů up! jsou i elegantní oz-dobný pás na přístrojové desce před řidičem a spolujezdcem a podo-kenní parapety ve dveřích lakovány. V tomto případě stejně jako karoserie „červenou Tornado“. Další ozdobné prvky, jako jsou rá-mečky kolem výdechů vzduchu a na středové konzole, jsou opatřeny černým klavírním lakem. Tzv. „malý kožený paket“ s barevným oz-dobným stehováním zušlechťuje volant, hlavici řadicí páky a páku ruční brzdy. V neposlední řadě chrání lišty s nápisem „cross“ ná-stupní prahy dveří před otisky od podrážek robustních nebo slav-nostních bot.

GT up! – up! pro rychlé cestování
Agilita. Volkswagen bude modely up! nabízet s motory o výkonu až 55 kW / 75 k. To má smysl, neboť up! se pohybuje převážně v měst-ském světě. Samotný automobil by však díky své koncepci snesl bez problémů i větší výkon, což může být také smysluplné. Jak by tako-vý up! s větším výkonem mohl vypadat, demonstruje nadmíru dyna-micky GT up!. Myslitelný by byl výkon 74 kW / 100 k. S takovým motorem by se sotva 900 kg vážící GT up! stal okamžitě symbolem cenově dostupného potěšení ze sportovní jízdy. Zcela v duchu tra-dičního praotce kompaktních sportovních vozů, modelu GTI první generace. GT je zkratkou pro Gran Turismo. Pokud k tomu přidáme ještě I jako Injection, vznikne označení legendy značky Volkswagen. A na tomto hřišti se pohybuje GT up!.
Suverenita. Studie je lakována sportovním odstínem „oryxwhite perleffekt“. Designéři zcela nově koncipovali přední nárazník, který se naprosto odlišuje od typického designu modelu up!. Místo příčné-ho prvku uprostřed nárazníku, který je lakovaný v barvě karoserie nebo u studie cross up! v kovovém odstínu, se GT up! vyznačuje velkým centrálním otvorem pro přívod vzduchu s ochrannou vošti-novou mřížkou, která se například používá i u modelu Golf GTI. Po stranách jsou dva vstupy pro přívod chladicího vzduchu k brzdám. Do těchto otvorů byly zapuštěny křídlovité světlomety LED pro den-ní svícení. Z boku jsou nápadné lakované boční prahy, černá vnější zpětná zrcátka a 17“ kola z lehké slitiny s pneumatikami širokými 195 mm. Mohutnou přítlačnou sílu na zadní nápravě vytváří střešní spoiler a z výfukové soustavy se dvěma viditelnými chromovanými koncovkami na pravé a levé straně se line mocný zvuk.
Ergonomie. Také uvnitř sází GT up! s výbavou v antracitovém odstínu na dynamiku. Kontrast k odstínu antracitu vytvářejí prostřední části sedacích ploch s modrým károvaným vzorkem a kruhové rámečky kolem výdechů vzduchu ventilační soustavy v odstínu „lack blau“. Ušlechtilým černým lakem se lesknou panel na přístrojové desce a podokenní parapety ve dveřích. Tomu odpovídá černé čalounění stropu.

eco up! – up! na čistý zemní plyn
EcoFuel. Volkswagen představuje na IAA 2011 up!, který díky po-honu na zemní plyn (EcoFuel) a paketu BlueMotion Technology (systém Start-Stop a rekuperace kinetické energie) stanovuje s hod-notou 79 g/km nový rekord v oblasti emisí CO2. Malý vůz s názvem eco up! a pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) využívá obrovské výhody plynného paliva. Motory na zemní plyn jsou velmi čisté a například v Německu se těší daňovým úlevám. Pro používání v nejmenších vozidlech je navíc důležité, že je pohon na zemní plyn navzdory svým rekordně nízkým emisím výrazně výhodnější než pro segment malých vozů nerealisticky drahý hybridní systém. Ačkoli je tedy eco up! vystavený na IAA ve verzi na zemní plyn s paketem BlueMotion Technology ještě studií, během dalšího ročníku IAA bude již dávno jezdit po silnicích jako sériově vyráběný automobil.
Fakta k pohonu EcoFuel. Volkswagen používá i pro eco up! nově vyvinutý litrový tříválec, který má v tomto případě nejvyšší výkon 50 kW / 68 k. Jako verze EcoFuel bez paketu BlueMotion Technolo-gy bude tento vůz uveden na trh již v příštím roce. Průměrná spotře-ba paliva: 3,2 kg zemního plynu na 100 km (CNG = Compressed Natural Gas; stlačený zemní plyn). Tato spotřeba odpovídá hodnotě emisí CO2 86 g/km. Verze BlueMotion Technology ve stylu studie eco up! stlačuje hodnoty spotřeby dokonce na 2,5 kg/100 km a emisí CO2 na 79 g/km. Stejně zajímavé jako ekologické aspekty jsou ná-klady na palivo: ujetí 100 kilometrů přijde na pouhých 60 Kč při průměrné ceně CNG 23,90 Kč/kg (k 1.9. 2011, zdroj: www.cng.cz)! Výhodnější cestování automobilem v Evropě je v současnosti sotva představitelné.
Nádrže na zemní plyn pod podlahou. Dosažení těchto fantastických hodnot umožňuje vysoký energetický obsah zemního plynu. Jeden kilogram CNG odpovídá přibližně 1,5 litru benzinu. Zemní plyn se čerpá do dvou nádrží pod podlahou v oblasti zadní nápravy (celkový objem: 72 litrů / 11 kg CNG). Nádrž 1 je společně s rezervní nádrží na 10 litrů benzinu uložena před zadní nápravou, zatímco nádrž 2 využívá prostor určený původně pro náhradní kolo. Vzhledem k tomu, že celý systém EcoFuel byl integrován do struktury vozidla, neomezuje s výjimkou prostoru pro rezervní kolo nijak užitné vlastnosti automobilu.
Veselé barvy. Eco up! vybavený 16“ koly z lehké slitiny je lakovaný světlým odstínem „oryxwhite perleffekt“. Vizuální pojítko k motivu zemního plynu vytvářejí modře zbarvená krycí skla směrových uka-zatelů v zadních světlometech. Interiér studie se nese v tónu antraci-tu. To platí také pro vzorek tkaniny „Lorno“, jíž jsou potaženy pro-střední části sedacích ploch. Pestrobarevný kontrast k antracitovému odstínu vytvářejí lemy sedadel ve žlutém odstínu „neon“. K tomu se hodí lakování výdechů ventilační soustavy v odstínu „limette“. „Da-sh pad“ před řidičem a spolujezdcem, středová konzola a podokenní parapety ve dveřích jsou lakovány v barvě karoserie, tedy v odstínu „oryxwhite perleffekt“.

e-up! – up! pro cestování s nulovými emisemi
Zářivý. Je rozhodnuto: e-up! bude uveden v sériovém provedení na trh v roce 2013. Na IAA 2011 představuje Volkswagen již nyní stu-dii tohoto automobilu s nulovými emisemi v podobě blízké sériové-mu provedení. Markantním rozpoznávacím znakem na přídi jsou obloukovitě uspořádané diody LED denních světlometů v nárazníku. Technicky zajímavý je zcela uzavřený horní přívod vzduchu do mo-torového prostoru, který zakrývá ušlechtilá chromovaná lišta mezi předními světlomety a logem Volkswagen. Poháněcí soustavě studie e-up!, lakované odstínem „planet blue metallic“, postačují totiž úzké štěrbiny pro přívod vzduchu nad a pod registrační značkou.
Vlídný. Interiéru studie e-up! dominují vlídné béžové odstíny. Ozdobný panel přístrojové desky před řidičem a spolujezdcem, ozdobné prvky na středové konzole a podokenní parapety ve dveřích jsou lakované nově namíchaným odstínem „two drops blue“. Ozdobné prvky kolem výdechů ventilační soustavy se lesknou ušlechtilým černým povrchem.
Nehlučný. Zdrojem hnací síly je elektromotor s maximálním výko-nem 60 kW (trvalý výkon 40 kW), který ve studii dosahuje nejvyšší rychlosti 135 km/h. Jak je u elektromotorů běžné, vyvíjí téměř ne-hlučný elektrický stroj již od rozjezdu maximální točivý moment 210 N.m. Režim pro jízdu vpřed nebo vzad aktivuje řidič prostřednictvím otočného ovladače na středové konzole.
Energický: S kapacitou akumulátoru 18 kWh lze v závislosti na stylu jízdy překonat vzdálenost až 130 kilometrů, která je více než dostatečná pro jízdu po městě a pro potřeby většiny lidí dojíždějících do práce. Samotný akumulátor je uložen pod podlahou studie e-up!. Všechny zásadní komponenty poháněcí soustavy a vedlejší agregáty pracují vpředu v motorovém prostoru.

 

PR

 

Fotogalerie

Studie Volkswagen Up!

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu