Vyhledávání

Technologie Peugeot HYbrid4 se představuje

Technologie Peugeot HYbrid4
Automobilové potěšení nové generace

Principy HYbrid4
Středem zájmu produktové politiky značky Peugeot je i nadále snižování spotřeby a emisí CO2. Značka tak reaguje na problémy spojené se skleníkovým efektem a nedostatkem zásob fosilních paliv a snaží se svým zákazníkům nabídnout dlouhodobě udržitelné řešení mobility.
Technologie HYbrid4 je jednou z odpovědí, kterou Peugeot jednoznačně a trvale podporuje. Hlavním smyslem této technologie je spojit zodpovědný přístup k životnímu prostředí s automobilovým potěšením. Potěšení tak dostává nové rozměry.

KONCEPT: JEDNODUCHOST, UCELENOST, EFEKTIVITA

Volba inovativní technologie « HYbrid4 » spočívá na třech základních kamenech:
- využití know-how skupiny;
- paralelní architektura;
- inteligentní a originální řešení.
Záměrně jednoduchá a maximálně koherentní řešení mají za cíl:
- přinést zákazníkům co nejvíce uživatelských výhod;
- zajistit co nejlepší technicko-ekonomickou životaschopnost.
Know-how skupiny PSA Peugoet Citroën
Základem mechanismu pohonu « hybrid » je spojení spalovacího a elektrického motoru.

Peugeot se přirozeně opírá o uznávané know-how skupiny PSA Peugeot Citroën v oblasti vývoje dieselových motorů s technologií HDI FAP.
Díky vynikající účinnosti jsou dieselové motory HDI FAP z termodynamického pohledu výkonnější než motory benzinové a spotřeba paliva při stejném zdvihovém objemu válců je přibližně o 30 % nižší.
Při hledání optimální účinnosti s co nejnižší spotřebou (ochrana energetických zdrojů) a emisemi CO2 (omezení skleníkového efektu) bylo velmi rychle zřejmé, že volba motoru HDI FAP bude i s ohledem na očekávání evropských zákazníků v krátkodobém i střednědobém horizontu nejefektivnějším technickým řešením.

Skupina PSA Peugeot Citroën má bohaté zkušenosti v oblasti elektropohonu. K dnešnímu dni zůstává model 106 Electric, vyráběný v období mezi rokem 1995 a 2003, nejprodávanějším vozem s nulovými emisemi na světě (celkem skupina PSA Peugeot Ctroën vyrobila téměř 10 000 vozů a stala se tak v této oblasti skutečným konstruktérem-průkopníkem ).

V souladu se strategií využití nejlepších existujících dílů a know-how byla pro spalovací motor zvolena automatizovaná šestistupňová převodovka (MCP), současně také pro její automatické řízení a optimalizaci spotřeby paliva. Tato převodovka se objevuje i u dalších modelů Peugeot.
Stejně tak i systém STOP & START (více informací dále) vychází ze zkušeností skupiny PSA Peugeot Citroën v této oblasti. Nová generace tohoto systému bude v rámci modelové řady Peugeot zaváděna v průběhu roku 2011.
Volba paralelní architektury
Volba architektury byla rovněž ovlivněna snahou dosáhnout optimální efektivity a ucelenosti mechanismu. Hybridní vozy skupiny PSA Peugeot Citroën jsou poháněny dvěma motory, které fungují simultánním nebo alternativním způsobem:

- spalovací motor (tedy HDI) pracuje optimálním způsobem na silnici, dálnici nebo mimo město. Je nejefektivnějším a nejvšestrannějším motorem pro pohon všech typů vozů;

- elektrický motor přebírá pohon ve fázích pomalé jízdy, zejména při rozjezdu, nízkých rychlostech nebo zpomalování (rekuperace energie). A právě to jsou specifické podmínky, které odpovídají jízdě v městském provozu.

Přechod ze spalovacího na elektrický pohon provádí automaticky systém STOP & START - alternospínač, který uvede motor do pohotovostního režimu, anebo nastartuje v okamžiku, kdy si to podmínky vyžádají (sešlápnutí akceleračního pedálu, vybité baterie…).

- oba motory se za určitých jízdních okolností mohou spojit (« boost » efekt při silném zrychlení, například při předjíždění). Výkony hybridních vozů skupiny PSA jsou tak přímo srovnatelné s parametry vozů se spalovacími motory s vyšším zdvihovým objemem, jsou živé a z pohledu spotřeby pohonných hmot a emisí CO2 představují skutečný zlom (v kombinovaném cyklu řádově o 35 % méně při stejných výkonech).

Tato dvě zásadní rozhodnutí – využití know-how skupiny (motorů HDI a elektropohonu) a paralelní architektura - předurčily v letech 2006 a 2007 orientaci vývoje prvních konceptů. Vznikly tak demonstrační vozy 307 HybridHDI, 307 CC HybridHDI a 308 HYbrid2 s oběma motory uloženými vpředu.
Originální a inteligentní uložení
Třetí etapa vývoje, která je dnes završena, přináší originální řešení: umístit elektrický motor a jeho příslušenství (elektroniku výkonu) v zadní části vozu.
Toto řešení představuje pro zákazníka zásadní výhody z pohledu uživatelské funkčnosti i vzhledem k ekonomickým a výrobním stránkám projektu.

 Pohon všech čtyř kol
Originálně řešené uložení motorů umožňuje pohánět všechna čtyři kola: spalovací motor umístěný vpředu pohání přední kola a elektromotor nad zadní nápravou pohání kola vzadu.
Vše je řízeno elektronicky « by wire » bez mechanických spojení mezi přední a zadní částí a oproti klasickým integrálním pohonům (s propojením) tak má tento mechanismus několik zásadních výhod:

- není omezena prostornost interiéru ani jeho styl, jako je tomu v případě architektonického propojení přední a zadní nápravy;

- pohon 4x4 a ohleduplnost vůči životnímu prostředí nejsou v rozporu.

 Životaschopné technické a ekonomické řešení
Uložení elektrických součástek v zadní části vozu umožňuje sladit technologické výkony s ekonomickými, technickými a výrobními požadavky politiky platforem skupiny PSA Peugeot Citroën.
Výhodou je, že není nutná přestavba předního bloku (požadavek na prostor určuje orientaci na spalovací motory malého a středního objemu válců) a lze lépe rozložit hmotu a objemy.
HYbrid4 se oprošťuje od všech omezení týkajících se uložení předního bloku. Nebudou již nutné investice do vývoje každého jednotlivého hybridního vozu a bude možné vytvořit « strategii jednotného hybridu », který se stane mezním produktem v nabídce automobilových konstruktérů.

Záměrem značky Peugeot je vyvinout celou řadu hybridních vozů vycházejících ze sériových nebo speciálních modelů, aby pokrok ve vývoji této technologie mohl být využit u co nejširšího počtu vozidel.
Právě technická řešení využitelná v modelové řadě v co největší míře mohou přinést znatelné snížení spotřeby paliva a emisí CO2.

Aby tohoto bylo dosaženo, nemůže být vyvíjen model založený na dané technologii, ale naopak vyvíjená technologie se musí přizpůsobit různým modelům řady, které svým stylem a zaměřením budou odpovídat poptávce nejširší skupiny zákazníků.

Architektura HYbrid4 představuje jednoduchý a kompaktní modul, který zahrnuje elektrický motor a jeho příslušenství, zadní nápravu a tlumiče.
Rentabilita celého řešení se zvyšuje díky technické možnosti rozšířit technologii HYbrid4 do dalších segmentů, pro různé verze karoserie, a to bez ohledu na typ spalovacího motoru.
Ve srovnání s vozy se stejným výkonem a typem pohonu se tak náklady této technologie vzhledem jejím k přínosům stávají pro zákazníka přijatelnější.

Skutečný zlom ve snížení spotřeby paliva a emisí CO2, vysoké výkony, pohon všech kol, elektrický motor… HYbrid4 představuje výhody bez kompromisů. Jízdní komfort, bezpečnost a ekonomická efektivita celku vycházejí z použití technologicky jednoduchých, přiměřených a koherentních řešení.
FUNKCE TECHNOLOGIE HYBRID4 A JEJÍ PŘÍNOS PRO ZÁKAZNÍKA
Nový rozměr jízdního potěšení
Záměrem značky bylo nabídnout komplexní a současně jednoduchou technologii, která funguje automaticky a pro zákazníka zcela transparentně: technologii, která bude… intuitivní!
Z pohledu značky Peugeot však musí být tato technologie víc než jen ekonomická a efektivní. Musí řidiči zprostředkovat nové zážitky a funkce, nabídnout mu jízdní komfort a potěšení nových rozměrů.

Tento jízdní komfort se projevuje v několika směrech:
- tichý chod s možností jízdy pouze v elektrickém režimu;
- jistota jízdního projevu, kterou řidič získává díky pohonu všech čtyř kol;
- vysoké výkony spojené s prvotřídními jízdními vlastnostmi.

V oblasti výkonu může vůz ve fázích zrychlení využít možnosti spojení výkonu spalovacího a elektrického motoru a docílit okamžitého nárazového zvýšení výkonu (funkce « boost »). Kombinovaný maximální výkon může tedy být až 147 kW (200 k): k výkonu motoru 2.0 HDI FAP 120 kW (163 k) se přidá nárazový maximální výkon elektrického motoru (27 kW, tedy 37 k). Maximální točivý moment převáděný dieselovým motorem na přední nápravu je 300 Nm a na zadní nápravu připadá 200 Nm elektrického pohonu.
Výkony, kterých hybridní mechanika dosahuje, jsou přímo srovnatelné s výkonovými charakteristikami motoru 2.2 HDI FAP.
S uvedenými parametry dosahují vozy HYbrid4 se spalovacím motorem 2.0 HDI FAP rekordního poměru « emise CO2/maximální výkon».

Z pohledu jízdních vlastností je tento mechanický celek mimořádně dobře doplňován podvozkovými částmi každého jednotlivého modelu, které jsou obecně uznávané pro své dynamické kvality. Zadní modul technologie HYbrid4 zahrnuje víceramennou nápravu, která je zárukou maximální účinnosti, a díky níž je toto řešení aplikovatelné pro vozy střední a vyšší třídy.
Točivý moment, který na zadní nápravu přenáší elektrický motor, přináší další zvýšení komfortu řízení vozu.
Intuitivní fungování, které splňuje přání zákazníků
Z funkčního pohledu si řidič může pomocí otočného ovladače umístěného na středovém panelu vybrat jeden ze čtyř různých režimů:
- režim « auto » : celý systém je řízen elektronicky, zejména přechod mezi spalovacím a elektrickým motorem. Umožňuje optimální provozní kompromis mezi spotřebou paliva a dynamickými vlastnostmi;
- režim « ZEV » (Zero Emission Vehicle) - elektrický režim. V případě, že baterie jsou dostatečně nabité, je sepnutí spalovacího motoru posunuto do fáze intenzivnějšího zatížení. Vůz v tomto režimu dosahuje dokonalých ekologických charakteristik: je zcela tichý a bez emisí škodlivin.
Řidič může tento režim aktivovat i manuálně, vyskytne-li se situace vyžadující naprosto tichý chod vozu nebo jako ukázku « magicky » tichého fungování, atd.;
- režim pohonu všech kol (4WD) zařídí, aby oba motory pracovaly společně; zadní kola jsou pak poháněna elektrickým a přední spalovacím motorem.
Jistota, bezpečnost a jízdní komfort - pohon všech čtyř kol přináší dodatečné dynamické kvality. V nízkých rychlostech má totiž HYbrid4 stejné terénní schopnosti jako vůz typu SUV: řidič tak může bez obav vjet na blátivou cestu nebo vyjet po zasněžené silnici přímo k lyžařskému vleku;
- režim « Sport » upřednostňuje řazení vyšších rychlostních stupňů a při vyšších otáčkách, než je běžné. V tomto režimu nabývá výkon a jeho ovládání na významu: spojením spalovacího a elektrického motoru dochází k navýšení reaktivity, kterou všechna čtyři kola rozdělí a přenesou optimálním způsobem pro lepší stabilitu vozu a prožitek z jízdy.

Cílem vozu s technologií HYbrid4 je oslovit nejen zákazníky, kteří hledají ekologicky zodpovědná řešení a technologické novinky, ale také příznivce automobilového potěšení.
Vedle ekologie a citelného snížení provozních nákladů ocení přínos této technologie také zákazníci, kteří jsou nároční ve svých požadavcích na jízdní vlastnosti vozu, jeho reaktivitu, pohon a spolehlivé jízdní vlastnosti bez ohledu na podmínky sjízdnosti. Příjemným bonusem je tichost chodu v elektrickém režimu při jízdě v městském provozu.
TECHNOLOGICKÉ DETAILY HYbrid4
Přední blok
Spalovací motor 2.0 HDI FAP 120 kW (163 k)
Tento motor o objemu 1 997 cm3 byl na trh uveden v letošním roce a již nyní splňuje emisní normy Euro 5. Maximálního výkonu 120 kW dosahuje při 3 750 ot/min a nejvyššího točivého momentu 300 Nm při 1 580 ot/min. Aby bylo dosaženo těchto parametrů, je vybaven spalovací komorou nové generace typu ECCS (Extreme Conventional Combustion System), turbokompresorem s variabilní geometrií a krátkou odezvou, vysokotlakým čerpadlem, které umožňuje dosáhnout ve společné rampě tlaku 2 000 barů, a v neposlední řadě také solenoidními vstřikovači s osmi otvory.
Blok motoru je pochopitelně spojen s technologií filtru pevných částic FAP s osmihrannou strukturou a aditivem Eolys.
Automatizovaná šestistupňová převodovka (BMP6)
Spalovací motor je spojen s automatizovanou šestistupňovou manuální převodovkou se sekvenčním ovládáním. I v tomto případě se jedná o volbu z již existující nabídky v rámci skupina PSA Peugeot Citroën:
- elektronické řízení v automatickém režimu přináší ve srovnání s klasickou manuální převodovkou významné snížení spotřeby paliva;
- možnost zařazení převodového stupně pomocí řadicí páky nebo ovladačů za volantem kdykoliv v manuálním i automatickém režimu představuje pro řidiče vysoký jízdní komfort.
Fungování převodovky BMP6 je s technologií HYbrid4 o to příjemnější, že elektrický motor umístěný vzadu se aktivuje během řazení rychlostí, které je pak plynulejší a komfort jízdy je optimální.
Systém STOP & START
Tento systém umožňuje uvést spalovací motor do pohotovostního režimu, pokud vůz stojí (semafor, křižovatka, dopravní zácpa…) nebo během jízdy v elektrickém režimu. Díky tomu lze dosáhnout významného snížení spotřeby paliva a emisí, a to zejména v městském provozu. Pokud to jízdní situace vyžaduje, dojde k okamžitému nastartování spalovacího motoru, aniž by si to řidič pocítil.
Vysokonapěťový systém STOP & START má výkon 8 kW a pokud je to nutné, může v každé situaci dodat elektrickou energii potřebnou k fungování elektrického motoru (pohon čtyř kol).
Zadní blok
Zadní náprava
Aby byly zajištěny dynamické kvality v souladu se standardy značky v oblasti jízdních vlastností a navíc u různých modelů řady (kompaktní vozy střední třídy, siluety vyšší třídy…), skládá se zadní blok použitelný pro různé platformy ze zadní víceramenné nápravy, uprostřed níž je uložen elektrický motor a jeho redukční převodovka.
Víceramenná náprava byla vyvinuta na základě know-how značky v této oblasti, přičemž se jedná o technologii použitou především u modelu 407, který je obecně oceňován pro své vynikající jízdní vlastnosti, stabilitu a komfort.
Elektrický motor
Elektrický motor - synchronní typ se stálými magnety, je důvtipně uložen v zadní části vozu. Vyvíjí neustálý výkon 20 kW (27 k) a přechodně má kapacitu 27 kW (37 k). Generuje kontinuální točivý moment 100 Nm až 200 Nm ve špičce.
PTMU (Power Train Management Unit) a elektronika výkonu
Jednotka PTMU je elektronickým supervizorem, který automaticky a pro řidiče zcela transparentním způsobem, řídí jednotlivé režimy fungování obou motorů, spalovacího i elektrického, s ohledem na nízkou spotřebu paliva.

Elektronika výkonu pracuje jako vibrátor a konvertor. Vibrátor působí na točivý moment elektromotoru a reguluje proud, který přichází z baterie vysokého napětí. Funguje v rozmezí napětí od 150 do 270 V. Konvertor zajišťuje přeměnu 200 V z bateriového článku na 12 V pro napájení příslušenství.
Tyto elementy jsou u HYbrid4 mimořádně kompaktní, aby bylo možné je v rámci vozu optimálně zakomponovat.
Vysokonapěťový bateriový článek
Baterie typu Ni-MH (Nickel Metal Hydride) jsou umístěny v prahu zavazadlového prostoru v blízkosti elektromotoru. Vysokonapěťový bateriový článek doplňuje klasickou 12 V baterii pod kapotou v přední části vozu, která i nadále zajišťuje obvyklé funkce.
Ve střednědobém horizontu je pro vozy s významnými výrobními objemy tato technologie z pohledu nákladů a výroby nejvýhodnější.
Rekuperace energie
Systém rekuperace energie (elektromotor vzadu se stává generátorem) umožňuje při zpomalování (vyšlápnutý akcelerační pedál a brzdění) transformaci kinetické energie v elektrickou a dobíjení baterií Ni-MH. Díky rekuperaci je využívána « bezplatná » energie a dochází ke snižování spotřeby.
Rozhraní « člověk/stroj »
Barevná multifunkční obrazovka 7’’ 16/9 informuje řidiče v reálném čase o stavu fungování hybridního převodového ústrojí. Současně v rámci zadané trasy uvádí čas fungování v jednotlivých režimech.
Dodavatelé
V rámci vývoje technologie HYbrid4 se skupina PSA Peugeot Citroën spojila s dodavateli, kteří jsou v dané doméně nositelé těch nejlepších znalostí a zkušeností.
Na základě technických specifikací konstruktéra přináší značka Bosch své know-how, co se týká elektrického motoru, elektroniky výkonu, vysokonapěťového alternátoru a dalších systémů, které řídí dialog mezi těmito komponenty a brzdovým systémem a systémem kontroly dráhy vozu (ABS a ESP).
Stejně tak značka SANYO je garantem know-how u vysokonapěťových baterií Ni-MH.

Vozy HYbrid4 ve Frankfurtu
PEUGEOT 3008 HYbrid4: CROSS-HYBRID
Inovativní model 3008, kompaktní, prostorný a ekologicky účinný crossover se nachází na křižovatce mezi několika existujícími automobilovými světy.
Jak bylo oznámeno na pařížském autosalonu v roce 2008, stane se model 3008 na jaře 2011 prvním vozem skupiny, který bude vybaven technologií HYbrid4. Vůz ponese specifické stylové prvky, které budou vypovídat o jeho inovativním charakteru.

Hybridní technologie byla od počátku součástí konceptu 3008, neboť je zcela v souladu s « off-road » vzhledem tohoto modelu. Neznamená navíc žádná omezení z pohledu vnitřního prostoru vozu ani jeho stylu - dvou důležitých aspektů projektu. Verze 3008 HYbrid4 posouvá hranice konceptu « crossover by Peugeot » a přináší ještě odvážnější a novátorská řešení v oblasti ochrany životního prostředí a bezpečnosti.

Peugeot 3008 HYbrid4: vůz typu « full hybrid » :

 Hybridní, neboť jako správný crossover umí Peugeot 3008 spojit různé automobilové typy:
- vnější architektura: jeho karoserie nese znaky vozu typu SUV, MPV nebo hatchback;
- styl: kloubí výkon a ochranu, sílu a eleganci, zábavu a prestiž a dynamiku, která je pro značku tak důležitá;
- překvapivý interiér: atmosféra luxusního coupé se snoubí s high-tech výbavou a praktickou variabilitou;
- dynamické vlastnosti: díky know-how značky a použitým technologiím nabízí tento kompaktní vůz s vysokou architekturou jízdní kvality na úrovni klasických verzí a neopakovatelné zážitky při řízení vozu.

 Hybridní i z technologického hlediska vzhledem ke svému pohonu HYbrid4:
- oba motory - elektrický (vzadu) a dieselový HDI FAP (vpředu) mohou pracovat odděleně nebo společně;
- pohon: umístění jeho technologické výbavy determinuje pohon všech čtyř kol, který je spojením bezpečnosti a jízdního pohodlí s velmi příznivou ekologickou bilancí.

Tento hybridní crossover s pohonem všech čtyř kol je tedy mimořádně ekologicky účinný - cílem je dosáhnout v kombinovaném provozu spotřeby paliva 3,8 l/100 km a pouhých 99 g CO2/km nebo nula v plně elektrickém režimu.
To mu ovšem nebrání nabídnout maximální výkon 147 kW (200 k), pokud jsou v provozu oba dva motory, největší točivý moment vpředu 300 Nm a vzadu 200 Nm a skvělou živost.

V souladu s dnešní dobou a požadavky moderních zákazníků, kteří jsou současně nároční a zodpovědní, představuje Peugeot 3008 HYbrid4 nové automobilové řešení a přináší jízdní potěšení nových rozměrů.

KONCEPT RCZ HYbrid4 : ZODPOVĚDNÝ SPORTOVNÍ VŮZ
Koncept RCZ zjitří všechny smysly svého řidiče. Již od samotného uvedení na jaře 2010 bude tento dynamický a zároveň zodpovědný sportovní vůz nabízet motory, které jsou inovativní syntézou výkonu a respektu vůči životnímu prostředí.

V návaznosti na tuto filosofii bude u příležitosti frankfurtského autosalonu odhalena studie RCZ inspirovaná technologií Hybrid4. Kupé 2+2 využívá stejný mechanismus pohonu jako vůz 3008 Hybrid4, který bude uveden na jaře roku 2011: motor 2.0 HDI FAP 120 kW (163 k) uložený vpředu a elektromotor o výkonu 27 kW (37 k) vzadu.

Tento krok ukazuje snahu značky Peugeot nabízet uvedenou technologii u dalších inovativních modelů v řadě. Ve vozech, které se odlišují od běžné produktové nabídky (crossover, coupé,…) , jsou vystavěny na různých platformách, ale hlavní ideu mají společnou: nabídnout svým uživatelům potěšení při řízení vozu nových rozměrů.

Koncepční vůz RCZ HYbrid4 představuje:
- spotřebu a emise CO2 na úrovni, které doposud ve světě sportovních vozidel nebylo dosaženo: 3,7 l/100 km a 95 g CO2/km, tyto hodnoty jsou důkazem, že sportovní zaměření a rozum nemusí být nutně v rozporu;
- dynamika v souladu s pozicí vozu a očekáváními zákazníků a skvělé výkonové parametry (potenciální kumulovaný výkon 147 kW (200 k), nejvyšší točivý moment 300 Nm vpředu a 200 Nm vzadu);
- účinný podvozek s víceramennou zadní nápravou, která je součástí zadního technologického modulu;
- pohon všech čtyř kol ve prospěch jistoty, bezpečnosti a jízdního komfortu.

Koncept RCZ HYbrid4 je příslibem intenzivních automobilových zážitků, které vychází především z lehkosti, reaktivity a přesnosti řízení, vlastností ideálních pro jízdu ve městském provozu.
Tato studie je mimo jiné i potvrzením exkluzivního charakteru, modernosti, dynamiky a zodpovědnosti celé modelové řady RCZ.
Koncept RCZ HYbrid4 otevírá novou etapu v historii « vozů pro potěšení » PEUGEOT a vypovídá o budoucí orientaci značky v této kategorii.



Září 2009
PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu