Vyhledávání

Ženeva 2009 : Opel Zafira 1.6 CNG ecoFLEX Turbo

Ženevský autosalon: Opel Zafira 1.6 CNG ecoFLEX Turbo 

  Výkon 150 k, točivý moment 210 Nm, maximální rychlost 200 km/h
• Ekologický sedmimístný van s emisemi CO2 jen 144 g/km
• Dostupná cena a nízko provozní náklady

Doba, kdy ekologičnost a radost jízdy byly dva neslučitelné pojmy, je nenávratně pryč: Opel jako první dokázal v modelu Zafira 1.6 CNG ecoFLEX Turbo spojit hospodárný pohon na stlačený zemný plyn CNG (Compressed Natural Gas) s výkonnou turbo-technologií

Nová Zafira 1.6 CNG ecoFLEX Turbo, která je již nyní k dispozici na německém trhu za cenu už od 25 430 EUR, zahajuje novou éru pohonu na CNG s obdivuhodnými dynamickými parametry - výkon 150 k a točivý moment 210 Nm (v rozmezí otáček 2300 ot/min až 5000 ot/min) garantují dostatek dynamiky za všech okolností. Vysoký točivý moment umožňuje nejenom svižnější jízdu, ale podporuje i velmi nízkou spotřebu v každodenním běžném provozu.

Sedmimístná Zafira zrychluje z 0 na 100 km/h za pouhých 11,5 s, její nejvyšší rychlost činí 200 km/h. Podle metodiky MVEG přitom spotřebuje jenom 5,3 kg zemného plynu na 100 km jízdy. Tomu odpovídají emise CO2 jen 144 g/km - to je nový rekord v této výkonové kategorii i automobilové třídě. Při přepočtu emisí na jednoho pasažéra vynikne ekologičnost 1.6 CNG ecoFLEX Turbo ještě výrazněji: V plném obsazení tento vůz vyprodukuje jen 20 gramů CO2 na sedadlo a kilometr.

„Vývojem přeplňovaného motoru 1.6 Turbo CNG na zemní plyn pokračujeme v naplňování naší strategie využívání turbo-technologie při zvyšování účinnosti, výkonů a snižování spotřeby našich agregátů v oblasti alternativních paliv," říká Hans Demant, výkonný ředitel automobilky Opel. „Zafira 1.6 CNG ecoFLEX je dobrou ukázkou snahy o neustálé snižování spotřeby našich vozů a tím i snižování množství jimi vyprodukovaných emisí, aniž by uživatel musel akceptovat slabiny v dynamice jízdy."

Opel má už řadu let v segmentu CNG modelů výsadní postavení díky svému konceptu monovalentPlus, který optimalizuje hospodárnost a výkony motorů jak při pohonu na stlačený plyn, tak i při používání benzinu. Motory Opel CNG jsou díky této technologii velmi hospodárné v běžném každodenním provozu

Dynamický van s nízkými provozními náklady a obdivuhodnou variabilitou

Nový turbomotor 1.6 CNG Turbo/150 k, který je standardně propojený se šestistupňovou manuální převodovkou, se staví po bok dosavadnímu agregátu 1.6 CNG/94 k s přirozeným plněním. Díky přeplňování se tak pohon na CNG stává mnohem atraktivnější alternativou pro řadu nových cílových skupin zákazníků. Skutečně vynikající jízdní výkony dělají ze Zafiry 1.6 CNG ecoFLEX Turbo ideální vůz pro zákazníky hledající komfortní a vitální cestovní automobil, jako jsou vedle individuálních klientů také např. taxikáři či fleetoví zákazníci.

Přeplňovaný čtyřválec 1.6 CNG Turbo je navržený tak, aby mohl spalovat zemní plyn, biometan nebo jakoukoli směs těchto složek. Při provozu na zemní plyn činí akční rádius vozu až 370 km, přičemž rezervní nádrž na 14 l benzinu garantuje prodloužení dojezdu o dalších 150 km. V Německu navíc dokáže navigační systém najít všechny plnicí stanice CNG v okolí.

Nová Zafira 1.6 CNG ecoFLEX Turbo je šetrná i k peněžence majitele - její spotřeba totiž činí jen přibližně 5,3 kg zemného plynu na 100 km jízdy. Přitom např. v Německu stojí základní verze Zafiry 1.6 CNG Turbo o 780 EUR méně než model poháněný turbodieselem 1.9 CDTI stejného výkonu 150 k. Protože v 1 kg zemního plynu se ukrývá přibližně stejné množství energie jako v 1,5 l benzinu, jsou CNG modely potenciálně hospodárnější než benzinové verze. Navíc stlačený zemní plyn je levnější než nafta či benzin, což dále snižuje provozní náklady majitele CNG modelu.

Ceny CNG se díky vládní regulaci daní prakticky nemění. Tato daňová politika by měla být v řadě evropských států platná přinejmenším do roku 2018. Daňové a pojistné zařazení CNG vozů je srovnatelné s obdobným vozem spalujícím benzin.

Zafira 1.6 CNG ecoFLEX Turbo poháněná zemním plynem má tedy evidentní environmentální přednosti. Díky své moderní pohonné jednotce produkuje přibližně o 70 procent méně kysličníků dusíku NOx než obdobně výkonný vznětový model a téměř o 25 procent méně CO2, než model se zážehovým motorem resp. O téměř 13 procent CO2 méně než vznětový model. A výfukové plyny navíc neobsahují prakticky žádné saze.

Díky promyšlenému umístění čtyř zásobníků plynu pod podlahou Zafiry CNG 1.6 Turbo v oblasti zadní nápravy není nijak narušený její flexibilní a prostorný interiér - Zafira CNG 1.6 Turbo samozřejmě využívá známý systém uchycení sedadel Flex7, který umožňuje rychlou proměnu sedmimístného rodinného vanu na dvousedadlovou dodávku, aniž by při tom bylo nutné vyjímat jakákoli sedadla z vozu ven...

Stlačeným zemním plynem poháněná Zafira nabízí největší zavazadlový prostor ze všech kompaktních 7- sedadlových vanů: 645 litrů v základním uspořádání, maximálně až 1 820 litrů.

Moderní přeplňovaný motor lehké konstrukce

Nový motor Zafiry 1.6 CNG ecoFLEX Turbo dostal speciální písty a oddělené řady vstřikovačů zvlášť pro zemní plyn a benzin. Management motoru je optimalizovaný pro provoz na zemní plyn. Podobně, jako motory 1,6 l a 1,8 l s přirozeným plněním řady ECOTEC, také motor 1.6 CNG Turbo patří do třetí generace motorů série 1 automobilky Opel, která je charakteristická rozestupem válců 86 mm. Významným znakem této generace moderních motorů je jejich propracovaná lehká konstrukce. Jejich tvůrcům se podařilo snížit samotného bloku motoru o 20 procent v porovnání s předchozím agregátem a současně dosáhli lepší tuhosti a strukturální stability. I se započtením váhy hliníkového víka ložisek činí hmotnost bloku motoru ze šedé litiny jen 27 kg.

Hlava válců, olejová vana a pro turbomotory typické sací potrubí s bočně umístěnou škrticí klapkou jsou u motoru Opel 1.6 CNG Turbo vyrobeny z hliníku. Z hlediska rychlé reakce a úspory hmotnosti je pro Opel typická integrace tělesa turbodmychadla do odlitku výfukového potrubí. Samotné turbodmychadlo, vyvinuté ve spolupráci s renomovanou firmou BorgWarner, je chlazené vodou, se vyznačuje optimalizovanou geometrií proudění plynů, vylepšenými materiály a ještě delším servisním intervalem. Výjimečně nízká hmotnost výkonného motoru - 131 kg - je jen o 15 kg vyšší, než u verze s přirozeným plněním. Obdobné turbomotory této objemové kategorie dostupné na automobilovém trhu jsou až o 15 kg těžší.

Vysoká úroveň bezpečnosti

Mezi bezpečnostní prvky Zafiry 1.6 CNG ecoFLEX Turbo patří i zásobníky plynu z vysokopevnostních ocelí a plynové potrubí z nerezavějící oceli - oba tyto komponenty jsou umístěny mimo zóny ohrožené případným nárazem. Německý autoklub ADAC už dávno potvrdil bezpečnost Zafiry CNG nárazovou zkouškou, která byla provedena v době uvedení Zafiry CNG první generace na trh.

Výsledky bariérového testu jasně prokázaly, že riziko požáru CNG vozů není o nic vyšší, než u benzinových modelů, a to i proto, že zemní plyn je méně hořlavý než benzin či nafta. A i v případě velmi nepravděpodobného vzniku netěsnosti plynového systému se zemní plyn okamžitě rozptýlí. To mj. znamená, že CNG automobily mohou parkovat v běžných podzemních garážích.

Tak, jako všechny Zafiry, také verze 1,6 CNG ecoFLEX Turbo využívá bezpečnostní systém SAFETEC, který Zafiře umožnil zisk nejvyššího - pětihvězdičkového - hodnocení za ochranu pasažérů v nárazových testech programu Euro NCAP.



PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu