Vyhledávání

Argentinci se při protestu zaměřili na motor Macháčkova stroje. Machus jede zatím jen mimo soutěž

Argentinci se při protestu zaměřili na motor Macháčkova stroje. Machus jede zatím jen mimo soutěž

Když rozhoduje subjektivní názor
Josef Macháček absolvoval první etapu Rallye Dakar mimo soutěž čtyřkolových motocyklů

Zápletka s nepříjemnou pachutí se částečně vyřešila, ale situace zůstává i nadále nepřehledná. Tak by se dala shrnout kauza, v níž byl Josef Macháček spolu s šesti dalšími evropskými čtyřkolkáři nejdříve vyřazen z Rallye Dakar, ale v neděli do dvoutýdenní soutěže odstartoval. Pilot stáje KM Racing zajel devátý čas, ale organizátoři oznámili, že spolu s Poláky Lukaszem Laskawiecem, Rafalem Sonikem a Maciejem Albinowskim, Francouzi Christophem Declerckem a Antoinem Lecomtem a Italem Norberto Canganim startuje mimo soutěž.

Za vyřazení sedmi Evropanů stál protest argentinských jezdců a jejich argumentem bylo, že čtyřkolky uvedených závodníků se příliš odlišují od sériových modelů. Macháček a spol. pak podali protest proti rozhodnutí jury. Její stanovisko zatím oficiálně nezaznělo, nicméně všichni jmenovaní nastoupili na start první etapy. Napadení nesériovosti evropských čtyřkolek je svým způsobem dost kuriózní, protože i stroje Argentinců mají k sériovým quadům hodně daleko. Důvodem je skutečnost, že k zvládnutí tak těžké soutěže jako je Rallye Dakar je nutné na čtyřkolovém motocyklu udělat řadu úprav.

Jihoameričané mají usnadněnou cestu vítězství

Argentinci se při protestu zaměřili na motor Yamaha TDM Macháčkova stroje, a to díky tomu, že pořadatelé krátce před startem vydali předpis, podle nějž jsou do závodu připuštěny pouze sériové stroje, u nichž bude v průběhu rallye umožněna výměna motoru. Macháčkův motocykl je odvozený od Yamahy Raptor, ale motor ze sériového stroje by podle pětinásobného vítěze Rallye Dakar tak náročnou soutěž nevydržel, a proto používá agregát TDM převložkovaný na objem 750 ccm. Ten má parametry série, ovšem zda celý čtyřkolový motocykl v této podobě odpovídá reglementu, to už záleží na subjektivním pohledu komisařů.

Představitelé sedlčanské stáji jsou z celé situace pochopitelně rozčarováni. „Naše stanovisko je jasné. Je požadována národní registrace stroje a použití sériového motoru. Registraci máme a sérii nikdo nedefinuje. Jsou to čtyři kusy, nebo sto? Výklad je nejasný, a tudíž závislý na subjektivním posouzení. Podali jsme protest, který bude posouzen v den první etapy. Pořadatelé nabídli, že by evropští favorité mohli startovat mimo pořadí jako zvláštní podtřída čtyřkolek, což ale není pro Josefa zajímavé. Konečné rozhodnutí o startu necháme na něm a vyčkáme rozhodnutí o protestu,“ řekl šéf týmu KM Racing Martin Macík.

Podle spolumajitele stáje Martina Pabišky je podivným zásahem celá kategorie čtyřkolek znehodnocená. „Namísto špičkově obsazené třídy a velkolepého souboje se stane jen fraškou vytvořenou pro několik domácích a pár dalších jihoamerických závodníků, založenou na nejistých pravidlech se subjektivním výkladem. Závodníci tu jsou od toho, aby bojovali o umístění, nic jiného pro ně nemá smysl. Vývojem událostí jsme rozhořčeni. Nečekáme, že se pořadatelé k našemu protestu postaví kladně – to by ztratili tvář a závod čtyřkolek jim za takovou ostudu nestojí,“ dodal zklamaně. Celá záležitost z pohledu odstavených jezdců vypadá tak, že nyní mají slavní argentinští bratři Marcos a Alejandro Patronelliové, jejich krajané, či další Jihoameričané usnadněnou cestu k vítězství.

První etapa si vyžádala život motocyklisty

Dakarskou premiéru mají za sebou kamiony Liaz, které musely zvládnout 820 kilometrů, z nichž však jen sedmapadesát se jakoby na zahřátí měřilo. Posádka Józef Cabala, Josef Kalina, Jakub First vybojovala sedmadvacáté místo, když musela řešit problémy s převodovkou. Porucha chladiče oleje u posilovače řízení zase trápila osazenstvo druhé liazky, která ve složení Jaroslav Valtr, Jan Bervic, David Pabiška obsadila osmačtyřicátou pozici.

Hned první den se po třech letech do řad účastníků Rallye Dakar vrátila smrt. Krátce před koncem měřeného úseku zahynul při nehodě argentinský motocyklista Jose Andres Martinez Boero. Zdravotníci ho sice vrtulníkem transportovali do nemocnice, závodník však při převozu zemřel na zástavu srdce. Lékaři pak ihned začali s oživovacími pokusy, ty však k úspěchu nevedly. Osmatřicetiletý Boero startoval na Rallye Dakar podruhé, loni jí předčasně ukončil po šesté etapě.
min

 

http://www.kmracing.cz

 

Fotogalerie

Dakar 2012 - start objektivem Jardy Jindry

foto CDT a Jaroslav Jindra. 31.,12.2011

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu