Vyhledávání

Dakar 2012: Češi byli zvyklí na početnější účast.

Dakar 2012: Češi byli zvyklí na početnější účast.

Zítra startuje nejslavnější dálková rallye světa a tradičně početná česká ekipa počítá značné ztráty. Po letech nemá Česko zastoupení v kategorii osobních automobilů, na startu bude jediný motocyklista a jediný závodník se čtyřkolkou. Naopak pět posádek v kamionech snese ta nejpřísnější kritéria.

Češi byli zvyklí na početnější účast. Zejména mezi motorkáři je cítit, že na rozdíl třeba od Slováků momentálně nemáme v maratonských soutěžích jezdce schopného bojovat se světovou elitou.

Neúčast v kategorii automobilů je však hodně smolnou záležitostí. Návrat Miroslava Zapletala, navíc za volantem velmi konkurenceschopného BMW X3, zhatila nezaviněná nehoda z říjnové Rallye Faraonů, po níž nebylo možné vozidlo včas připravit.

Zapletal se proto vydal na Dakar se svým kamionem MAN
– pojede v soutěži, ale jen jako doprovod polského týmu, jemuž prodal obě svá starší Mitsubishi – v jednom z nich pojede legendární skokan na lyžích Adam Malysz.

U našich severních sousedů je start skokanské legendy sledován s velikým zájmem, přitom mnohem víc si ho zaslouží vítěz Silk Way Rally Holowczyc, který na rozdíl od Malysze pojede na vítězství. Na startu už není toyota bývalého radního Jiřího Janečka a rallye vynechává i Vinland Dakar Team Petera Mikuly, snad tedy někdy příště.

Tak tedy, koho z Čechů na Dakaru uvidíme?

Aleš Loprais jde do Dakaru 2012 s nejlepší technikou v historii rodinného týmu. V autě bude mít dva nováčky - Michala Ernsta a Petra Almášiho.
Ještě nikdy na tom nebyl dvaatřicetiletý synovec šestinásobného vítěze Karla Lopraise na startu tak dobře jako letos. Dobudoval solidní zázemí včetně druhého trucku a hlavně – dostavěl toužebně očekávaný kapotovaný speciál Tatra Jamal
. Špičkový vůz s parametry na pódium by měl být vidět hodně vpředu, i jezdec sám má natrénováno tolik, že snad jen Rusové mohou vykázat větší objemy testů. A navíc, zkušení matadoři Čagin s Kabirovem na startu nebudou – kdy tedy, když ne teď?

Frenštátský pilot však ví, že potřebuje štěstí, které mu vloni chybělo. Tým Kamazu však není slabší a jeho mladí piloti mají rychlost i ambice. Navíc je tu extrémně silná a propracovaná sestava týmu de Rooy a protřelý mazák Němec Echter s velmi rychlým strojem.

Mezi těmi všemi se bude muset Loprais prosadit s mladou posádkou, kterou, na rozdíl od všech hlavních soupeřů budou tvořit nováčci. Velezkušený technik Milan Holáň ani dakarský inventář Josef Kalina mu radit nebudou. Technicky ani jezdecky na tom Loprais nikdy nebyl lépe, ale vystačí si s tím proti přesile v nejnabitějším závodě kamionů v historii?

Pětinásobný vítěz kategorie čtyřkolek Josef Macháček po každém Dakaru oficiálně vyhlásí, že na čtyřkolce už nepojede. Jenže je opět zpět a nejen se svým strojem. Identické quady vyrobil i rychlým Polákům Sonikovi (předloni třetí), Laskawiecovi (vloni třetí) a Albinowskému.

Poslední dvě účasti Macháčkovi nevyšly, ale i tak lze očekávat, že se bude znovu pohybovat v popředí soutěže, i když chce začít opatrněji. Kdo ho však zná, ví, že 54letý pilot z Heřmanova Městce nikdy nemíří nízko.

Soupeře lze hledat hlavně mezi zmíněnými Poláky, a také mezi Argentici. Vítězové z posledních dvou let, bratři Patronelliové, ovšem deklarují, že jedou bez cílů na umístění a že kvůli pracovním povinnostem neměli čas na trénink. Lze jim věřit?

Martin Kolomý z týmu CDT – černý kůň ?

Martin Kolomý je rychlý. Dokáže na Dakaru 2012 konečně dojet až do cíle? Zde při vítězné rallye v Tunisku.
Loňský ročník by Martin Kolomý nejraději nechal za sebou. Ani ošklivá havárie ho však nezastavila a bruntálský jezdec je na startu znovu
. Mezi lidmi z dakarského prostředí je Kolomý znám jako rychlý pilot, i jeho výkonná Tatra s bytelným kopřivnickým základem byla vylepšena, ale zůstává velkou neznámou.

Kolomý si navíc s chutí zatrénoval v Tunisku na menší soutěži El Chott. Nyní je tedy na něm i na celé posádce, jak dokáže teoretické předpoklady prodat v závodě, kde i maličkosti, jak se přesvědčil vloni, mohou mít fatální následky. Pokud to dovede, může být jedním z černých koňů první desítky. Jezdec i jeho tým to po loňských zkušenostech ale raději nevyslovují nahlas.

Dvě premiéry budou k vidění v posádce úhledného Liazu Macíkova KM Racingu. Jaroslav Valtr pojede svůj první Dakar v úloze pilota a David Pabiška zase poprvé usedne do kamionu místo sedla motocyklu. Pilot i jeho šéf dobře vědí, že cesta k úspěšnému cíli povede jedině skrze stálost výkonů a tempa. Právě ta mu při premiéře na letní Silk Way Rally chyběla, ale pohyb v první desítce je v silách jezdce i moderně střiženého kamionu s řadou inovací.

Sám pilot se věnoval vydatnému tréninku nejen za volantem v tuniských dunách, ale i při fyzické přípravě. Když měl svůj den, dokázal dojíždět na Silk Way hned za nejlepšími. Jaké to bude tentokrát?


Tomáš Vrátný se s rok starou Lopraisovou tatrou pokusí o úspěch.
Tomáš Vrátný je soukromníkem, který má pronajatý druhý vůz Lopraisova týmu ve specifikaci, s níž Aleš Loprais trápil kamazy při posledním Dakaru
, jen s nižším výkonem motoru. Jeho cílem je však především dokončení soutěže a dojíždění etap bez zbytečných ztrát. Pokud to dokáže, může se dostat na dohled první desítky, patnáctky.

Bude mít k dispozici i zkušeného navigátora Otu Měřínského a oběma bude v matně černé kabině pořádně horko. Přestože jede Vrátný s kvalitní technikou ve zkušeném týmu, je letošní Dakar jeho učednickým, kde proces zrychlování musí být postupný.

Jediná česká posádka s úkoly ryzího závodního doprovodu. Zkušený Zapletal si chce ale také zazávodit, už proto vůz nově vybavil špičkovým tlumením a nechal vyladit motor do skvělých parametrů. Je tedy otázkou, zda mu budou polské posádky osobních vozů, které doprovází, rychlostně i zkušenostmi stačit. Zapletal se totiž ze své pozice bude na trati pohybovat až za nimi, i když ho to možná potáhne dopředu víc, než odpovídá úloze doprovodného kamionu.

Motocyklista Jan Veselý kdysi působil na Dakaru jako mechanik Martina Macka. Sám je ovšem zkušeným soutěžákem, a tak si v roce 2010 Dakar zkusil na vlastní kůži. V těžkém ročníku dojel navzdory zranění až do cíle a úspěšný finiš zaznamenal i v loňském roce. Jeho cíl pro rok letošní se nemění – jízdou na jistotu absolvovat všechny, pokud možno na lepším místě než loni.

Dvě posádky v soutěži nemají českého řidiče, mají však českou techniku i další členy posádky.

André de Azevedo

Brazilec André Azevedo pilotuje už po léta zelenobílou tatru Tomečkova týmu. Zatímco Tomáš Tomeček i letos startuje v Africe na sympatickém tradicionalistickém závodu Africa Race, zkušený Brazilec je i tentokrát s tatrou připraven čeřit vody v první desítce „velkého“ Dakaru. K dobru mu jdou léta zkušeností, odzkoušená a robustní technika i sehraná posádka.

Jenže i přes kvalitní podvozkový základ jeho tatra pomalu stárne a pronikavé inovace na ní příliš vidět nejsou. Nemusí to být nutně na závadu, ale jak si povede proti soupeřům s modernější technikou? Jisté je, že rychlý Brazilec jim nedává nikdy nic zadarmo.

Józef Cabala

Třiapadesátiletý Polák stejně jako Valtr okusil drsný dakarský chlebíček na Silk Way Rally. Konkurenceschopná technika mu umožnila dojíždění některých etap v první desítce. Cabala uspěl díky tomu, že dávkoval tempo a dbal rad zkušeného Josefa Kaliny.

Několikanásobný vítěz Dakaru, který před rokem zjistil, že stále zvládá i ďábelské tempo Lopraisovy tatry, bude po jeho boku i tentokrát a netají se tím, že hlavním cílem je dosažení šťastného finiše v Limě. Pokusí se atakovat první desítku, do níž vedou jen stálé výkony bez výpadků a zásadnějších chyb?

 

Připravil : Jiří Vintr

autor je stálým a mnohaletým spolupracovníkem www.motormix.cz  

Přehled našinců na Dakaru 2012
( uvádíme jméno pilota, startovní číslo a kompletní posádka)

Aleš Loprais
501 – Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši (kamion Tatra)

Josef Macháček
251 (čtyřkolka Yamaha)

Martin Kolomý
547 – Martin Kolomý, René Kilián, David Kilián (kamion Tatra)

Jaroslav Valtr
530 – Jaroslav Valtr, Jan Bervic, David Pabiška (kamion Liaz)

Tomáš Vrátný
527 – Tomáš Vrátný, Radim Pustějovský, Ota Měřínský (kamion Tatra - loňský vůz Aleše Lopraise)

Miroslav Zapletal
557 – Miroslav Zapletal, Petr Zábranský, Tomáš Ouředníček (kamion MAN)

Jan Veselý
100 – Jan Veselý (motocykl Yamaha)


Dvě posádky v soutěži nemají českého řidiče, používají však českou techniku i další členy
posádky.Takže je můžeme považovat taky za české ....:-)

André de Azevedo (Brazilec) – se vzduchem chlazenou tatrou
513 – André de Azevedo, Jaromír Martinec, Maykel Justo (kamion Tatra)

Józef Cabala (Polák)
551 – Józef Cabala, Jakub First, Josef Kalina (kamion LIAZ)

Na startu Dakaru 2012 chybí také Tomáš Tomeček
Ale jinak rovněž právě závodí : Startuje totiž na Africa Eco Race, která se jede ve stejném termínu. Posádka Tomeček Morávek zde obhajuje loňské zlato v kategorii kamionů

odkazy na stránky českých týmů na Dakaru 2012:

http://www.loprais.cz/

http://www.kmracing.cz/

http://www.offroadsport.cz/

http://www.czechdakar.cz/

http://www.tomastomecek.cz/

http://www.martinmacik.cz/

http://www.machacekjosef.com/


+ oficiální stránky soutěže http://www.dakar.com/



Stránky českých fotografů Dakaru: http://www.petrlusk.com/

http://www.frozentime.cz/ - foto Martina Viďurka

http://www.maxphotobank.com - foto Jaroslava Jindry

 

Fotogalerie

Další fotovzpomínky na Dakar objektivem Jaroslava Jindry

Dakar 2009 a 2010, Argentina a Chile atd

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu