Vyhledávání

Dakar 2012: Oba LIAZy měly v první etapě technické problémy

Dakar 2012: Oba LIAZy měly v  první etapě technické problémy

První etapa: dramatické přejímky Macháčka, menší zdržení Liazů

Administrativní a technické přejímky, závodní brífink pro všechny účastníky a slavnostní pódiový ceremoniál předznamenaly novoroční ostrý start dakarské rallye v argentinském letovisku Mar del Plata. Pro tým KM Racing dostal hned na úvod hořkou příchuť. Na základě spojeného, předem připraveného protestu osmi argentinských jezdců kategorie čtyřkolek nastaly vážné problémy při přejímkách pro sedm dalších závodníků, mezi nimi právě pro Macháčka a další čtyři spolufavority jeho třídy.

Terčem argentinských jezdců, pro něž je vítězství v kategorii otázkou národní prestiže a celá fanouškovská základna je sleduje, se stali Josef Macháček a Poláci jedoucí na Macháčkových quadech, tedy Sonik, Laskawiec a Albinowski. V síti Argentinců uvázl i další velký favorit Francouz Declerck. Argentinci rozporovali údajnou nesériovost evropských quadů, zatímco předpis nařizuje použití pouze sériových strojů. Lhostejno, že skutečně sériová není žádná čtyřkolka na startu, ani argentinské stroje. Zvládnutí tak těžkého závodu jako Rallye Dakar vyžaduje řadu úprav.

Terčem protestu u Macháčkova stroje se stal motor Yamaha TDM, který už léta používá. Pořadatelé krátce před startem vydali předpis, podle nějž jsou do závodu připuštěny pouze sériové stroje, u nichž bude v průběhu rallye umožněna výměna motoru proti časové penalizaci. To se stalo diskutovaným tématem zejména v kategorii motocyklů, ale čtyřkolek se to také dotýká. Macháčkův stroj je postaven na bázi výrobku Yamaha Raptor, ale původně použitý motor ze sériového stroje dle Macháčka nemůže tak těžkou soutěž vydržet celou, a tak byl použit původně užívaný agregát TDM, převložkovaný na objem 750 ccm. Motor Yamaha TDM sériový je, ale zda celý quad v této podobě sériovosti odpovídá, to už předpis nestanoví.

Protože KM Racing podal oficiální placený protest proti takovému rozhodnutí, do jeho vyřízení se postavil na start. Josef Macháček v úvodní, jen 57 kilometrů dlouhé speciálce zajel 9. místo a mezi prvními jedenácti stroji skončily také všechny tři čtyřkolky z jeho dílny. Macháček zaznamenal zanedbatelnou ztrátu 2:13 minuty. Dopředu se tlačili samozřejmě domácí Argentinci, ale druhé místo zaujal Polák Lukasz Laskawiec, jeden z postižených argentinskou peticí.

Pořadí Č. Jezdec Země Čas
1. 263 La Fuente URU 40:13
2. 253 Laskawiec POL +0:33
3. 252 M. Patronelli ARG +0:54
9. 251 Macháček CZ +2:13


"Za nás je stanovisko jasné. Je požadována národní registrace stroje a použití sériového produktu. Registraci máme a sérii nikdo nedefinuje. Jsou to čtyři kusy, nebo sto? Výklad je nejasný, a tudíž závislý na subjektivním posouzení. Podali jsme protest, který bude posouzen v den první etapy. Pořadatelé nabídli, že by postižení favorité mohli startovat mimo pořadí čtyřkolek, jako zvláštní podtřída, ale to pro Josefa není zajímavé. Konečné rozhodnutí o startu necháme na něm a vyčkáme rozhodnutí o protestu," řekl šéf týmu KM Racing Martin Macík.

Spolumajitel týmu Martin Pabiška dodává: "Vypadá to, že se Josef postaví na start první etapy a uvidí se, jak jury rozhodne. Pokud by nemohl pokračovat v oficiálním pořadí, dál jet nechce. Tím je celá kategorie znehodnocena. Namísto špičkově obsazené třídy a velkolepého souboje se stane jen fraškou vytvořenou pro pár domácích vyvolených, založenou na nejistých pravidlech se subjektivním výkladem. Závodníci tu jsou od toho, aby bojovali o umístění, nic jiného pro ně nemá smysl. Vývojem událostí jsme rozhořčeni. Nečekáme, že pořadatelé se k našemu protestu postaví kladně – to by ztratili tvář a závod čtyřkolek jim za takovou ostudu nestojí."

Posádky kamionů: nečekané zdržení v první etapě

Posádky KM Racingu zaznamenaly sice nevysoké, ale citelné ztráty v první etapě, kterou sice dokončily, ale mechaniky čeká v bivaku ještě práce při kontrole vozidel. Józef Cabala skončil na 27. místě a Jaroslav Valtr byl po problémech až 48. Reálný potenciál posádek i vozidel je samozřejmě podstatně výše. "Co vím momentálně, tak Cabalovi nastal problém s převodovkou nebo spojkou a Valtr měl problém s chladičem oleje do servořízení
. Víc se dozvíme až poté, co kluci dorazí do bivaku," řekl z bivaku v Santa Rose šéf týmu Martin Macík.

Do bivaku z cíle etapy závodníkům zbývalo bezmála 700 kilometrů nudné spojovačky, lemované špalíry diváků. Kategorii kamionů ovládli rychlí Holanďané, ale časové rozdíly jsou zanedbatelné a odpovídají tomu, kolik měl kdo místa k předjíždění.

Kamiony, 1. etapa: Pořadí Č. Jezdec Země Vůz Čas
1. 507 Van Vliet NED MAN 37:45
2. 502 de Rooy NED Iveco +0:26
3. 503 Echter D MAN +0:56
4. 511 Biasion I Iveco +1:06
5. 533 Ardavičus KAZ Kamaz +1:16
27. 551 Cabala POL Liaz +10:45
48. 530 Valtr CZ Liaz +31:28


Rallye si vybrala i krutou daň v podobě života argentinského motocyklisty, který při pádu podlehl smrtelným zraněním hlavy. Argentinec byl jediným závodníkem kategorie motocyklů, kdo nedokončil úvodní etapu. Tu nedoončil ani legendární Alfie Cox, hlavní tvář nového projektu Paweco Volvo, od kterého si hodně sliboval. V průběhu speciálky mu jeho speciál chytl plamenem a shořel na troud. Nervózní úvod závodu poznamenal aké obhájce titulu v kategorii automobilů, Katařana Al-Attíju. Jeho Hummer z týmu Robbyho Gordona měl obrovské problémy s olejovým čerpadlem a do cíle musel být Gordonem dotažen. Katařan se do svého vozu poprvé posadil až cestou z přístavu a ani předtím zřejmě Gordon testování svých speciálů mnoho nedal...



KM Racing

 

Fotogalerie

Dakar 2012 - první etapa po pláži objektivem Jardy Jindry

1. ledna 2012

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu