Vyhledávání

Jak se dostat až do závodní Tatry a na Dakar

Jak se dostat až do závodní Tatry a na  Dakar

Rodák z Hustopečí účastníkem Rally Dakar 2009

Jmenuji se Radomír Smolka a jsem rodákem z Hustopečí nad Bečvou. Přestože zde již několik let nežiji, bydlí zde mí rodiče a sestra s rodinou, které často navštěvuji. Nedávno jsem byl osloven Hustopečským zpravodajem, abych napsal článek o mé letošní účasti v kamionu Tatra na slavné Rally Dakar, která se konala na jihoamerickém kontinentu, konkrétně v Argentině a v Chille. Než však začnu, dovolte mi napřed malé vysvětlení, jak jsem se vůbec k závodění v nejnáročnější soutěži světa dostal.

Na začátku byl sen
Už odmalička jsem se zajímal o vozy Tatra a tento zájem se ještě prohloubil v roce 1986, kdy se tatrovky poprvé zůčastnily (tehdy 8. ročníku) Rally Paříž-Dakar. Celé své studium (vystudoval jsem strojní průmyslovku a následně Fakultu strojní VUT Brno) jsem směřoval k tomu, abych mohl v Tatře pracovat jako konstruktér. To se mi hned po promocích v roce 1995 splnilo – nastoupil jsem do konstrukce motorů a postupně jsem prošel konstrukcí kabin a projekcí nákladních vozidel. V roce 2007 jsem se stal šéfkonstruktérem a v této funkci jsem dodnes.

Je jasné, že při své “normální” konstruktérské práci jsem využíval každé příležitosti nějakým způsobem pomoci zlepšovat soutěžní kamiony, které se připravovaly přímo ve vývojovém oddělení Tatry. Při té příležitosti jsem se seznámil s Tomášem Tomečkem, který v roce 1999 založil vlastní závodní tým, zpočátku s jedním závodním kamionem, od roku 2001 i s kamionem doprovodným. Tato dvě vozidla pak v roce 2004 doplnil i druhý závodní vůz. Za těch deset let dosáhly kamiony Tomášova týmu (za volantem s Tomášem, nebo jeho brazilským přítelem André de Azevedem) mnoha úspěchů ať už přímo na Dakaru, tak i na menších terénních soutěžích – nejvýznamějšími je druhé místo v kategorii kamionů na Rally Dakar 2003 a třetí místo na Dakaru 1999.

Na jaře roku 2007 pak od Tomáše přišla pro mě zcela neuvěřitelná nabídka na to, abych se v posádce jeho závodní Tatry (podle hlavního sponzora překřtěné na “Livescore”) zúčastnil jako mechanik a druhý řidič Rally Lisabon-Dakar 2008. Pro doplnění – posádku závodního kamionu tvoří tři členové, řidič, druhý řidič/mechanik a navigátor (v případě naší posádky je to Vojtěch Morávek). Samotný závodní kamion je pak “čtyřkolka” Tatra 815, se vzduchem chlazeným 12-ti válcovým motorem Tatra (objem 19 litrů, výkon 800 koní).

Můj dětský sen se začínal naplňovat – musel jsem však absolvovat několik vyšetření, desítky očkování, rally školu atd. Bohužel však přišla studená sprcha v okamžiku, kdy nám den před startem pořadatelé oznámili, že z důvodu teroristických hrozeb se Dakar 2008 nepojede! Návrat z Lisabonu byl opravdu neradostný.

Nicméně ani tato zkušenost nás neodradila od dalšího závodění. Na přelomu dubna a května loňského roku jsme se z naší Tatrou “Livescore” úspěšně zúčastnili velmi náročné Rally Tuniisia, kdy jsme během deseti dnů (a ujetých skoro šesti tisících kilometrech) poznali náročné terény jak v Tunisku, tak zejména opravdu kolosální nádherné duny v pouštích Libye. I přesto, že jsme v jedné z etap zapadli do pískového soliska a několik hodin jsme vytahovali Tatru ze zajetí, jsme tento závod mezi kamiony vyhráli a odvezli si jednak krásné poháry, tak zejména další hromadu zkušeností.

(pokračování příště)

Radek Smolka, LRT
http://www.lrt.cz 

 

Fotogalerie

Azevedo s tatrou v závěru Dakaru 2009, foto týmu

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu