Vyhledávání

Kdo (opět?) usedne na dakarský trůn v automobilech po odchodu VW ??

Kdo (opět?) usedne na dakarský trůn v automobilech po odchodu VW ??
Automobilová kategorie: kdo (opět?) usedne na trůn po odchodu Volkswagenu?
 
Po letech na Dakaru chybí ryze tovární tým. Pro jedny je to pozitivní zpráva, protože mamutí zázemí superstroje jménem Volkswagen vytvářelo v popředí startovní listiny veliký pocit nerovnováhy sil. Pro jiné je to naopak negativní signál o tom, že Dakar není pro výrobce v současné podobě tak zajímavý – náklady na vývoj, testování i účast obrovské, výsledek nejistý a přímá vazba mezi soutěžními úpravami a sériovou produkcí rovněž. I Volkswagen po sérii úspěchů přehodil výhybku ke klasickým rally, když mistrovství světa klasických soutěží si se zájmem silných výrobců s dlouhodobými programy i pořádným marketingovým pokrytím seriálu nemůže výskat. Kde je tedy pravda? Není náhodou automobilová kategorie na určitém rozhraní epoch a nečeká na podobný impuls stran technických předpisů, jaký se pozitivně projevil v jedné stopě?
 
Tak jako tak, Dakar pozná určitě jiného vítěze mezi značkami a pak – první třicítka jezdců obsahuje jen tři jména, která už chuť dakarských vavřínů okusila, z nich jméno Naniho Romy jen v kategorii motocyklů. Nade vši pochybnost je největším favoritem tým X-Raid BMW. Quandtův soubor se naučil vhodně propojit kmenovou infrastrukturu s klientským programem a v průběhu roku intenzivně zdokonaloval vloni představený speciál Mini Countryman. Výsledky v průběhu celého roku byly jako na houpačce a ani poslední vývoj nebyl nadmíru přesvědčivý. Technicky dokonalé speciály stále trpěly drobnými nemocemi – například konstrukční defekt na olejovém čerpadle přinutil tým stáhnout všechna vozidla z říjnové Marocké rallye už po dvou dnech a upalovat domů, kde byla závada na všech vozech odstraněna instalací inovovaných čerpadel.
 
X-Raid tentokrát staví na start pětici MINI a očekává vítězství, i když alespoň jedno další pódiové umístění by německému týmu také slušelo, přinejmenším za trpělivost. Devítinásobný vítěz Stephane Peterhansel je největším favoritem soutěže automobilů, pochopitelně i letos má po svém boku zkušeného kopilota Cottreta. Na pozici jedničky bude ovšem vydatně útočit Polák Krzystof Holowczyc, posílený vítězstvím na Silk Way Rally. Další trojici miníků povedou Nani Roma, Portugalec Ricardo leal Dos Santos a Rus Leonid Novickij. Trojici rychlých BMW X3 budou pilotovat klientští jezdci, Alexandr Mironěnko z Ruska, Němec Stefan Schott a Chilan Boris Garafulic. K jejich výčtu bohužel nemůžeme přičíst Miroslava Zapletala – trable po havárii na Rallye Faraonů už byly probrány mnohokrát.
 
Kdo se X-Raidu postaví? Žádný z dosud vládnoucích Race Touaregů na Dakaru neuvidíme, o pilotech to platí napůl. Carlos Sainz se věnuje Rally programu Volkswagenu a ve startovní listině není ani Američan Mark Miller. O Al-Atijáhovi řeč už byla a bude a Giniel de Villiers přijal angažmá u jihoamerického týmu Toyoty, který si ovšem v říjnu v Maroku nevedl vůbec zle a i tentokrát míří minimálně do první desítky. Sekundovat mu totiž bude zkušený Argentinec Orlando Terranova, který zdědil spolujezdce po carlosu Sainzovi – měl jím být Španěl Lucas Cruz. Jenže ten dal nakonec přednost Sainzovu největšímu sokovi Al-Atijáhovi, a tak si Terranova musí vybírat nového navigátora.
 
O rychlosti superbuggy Hummer H3 týmu Robbyho Gordona nemůže být pochyb a o schopnosti dělat s nimi pořádný rozruch rovněž. Gordon i Al-Atíja představují absolutní jezdeckou extratřídu, a tak bude zajímavé sledovat, jak vydrží technika, která Gordona v posledních dvou letech zlobila. Oba piloti míří na tradiční segment diváků. Schopnost jízdy na hraně adrenalinovým způsobem jim dodává celosvětovou popularitu. Bude to ovšem stačit na kompaktní a ovladatelnější stroje z X-Raidu?
Kdo dál? Tradičním členem první desítky je Christian Lavielle – letos s prototypem z dílen tradičního týmu Dessoude. Ve výčtu buggy nutno pokračovat – SMG nemíří nikdy nízko a připravilo tři opravdu rychlé stroje pro Němce Matthiase Kahleho (ten na zimu odkládá volant soutěžní Fabie a závodit na Barum rally zajíždí i k nám) a zkušené Francouze Ronana Chabota a Bernarda Erradoneu.
 
Zajímavý je osud čtyř extovárních Mitsubishi racing lancerů. Po náhlém konci továrního týmu skoupil celou infrastrukturu Francouz Nicolas Misslin a připravil z ní klientský tým. Po něm už není ani památky – všechny stroje ale na Dakaru uvidíme. Jeden povede Brazilec Spinelli a trojicí strojů (už s benzinovými motory) disponuje nizozemský tým Wevers Sport. Právě v Marocké rallye se vůbec neukázal ve špatném světle a i když jména holandských soukromníků Erik Wevers, Bernhard ten Brinke (vítěz z Maroka) a Gert Huzink nejsou příliš známá, nemusela by zapadnout. Holandské řady pak doplňuje racing lancer Erika van Loona a starší, ale velmi rychlý MPR13 Tonnie van Deijneho.
 
Další jména? Startují s prototypy méně známých jmen – Alfie Cox se speciálem Pewano, Carlos Sousa na čínském prototypu Great Wall, zmíněný Terranova na jihoafrické Toyotě, Jean Azevedo má v barvách Petrobrasu připsánu značku Nissan.
 

Doufejme, že v příštím ročníku uvidíme opět i české zastoupení v kategorii aut. Zapletalova smůla byla rozebrána víckrát, snad budou mít i ostatní soukromníci ekonomické podmínky k účasti, zcela nezávislé na případném volebním výsledku. Český fanoušek nakonec ze současné situace mezi osobními auty může mít prospěch také: nejlepší kamiony budou startovat i dojíždět dříve než v minulých letech, a také není vyloučen přesun části mediálního zájmu do těžké vozby. Pro něj hraje do karet ještě více faktorů než v minulých letech.

 

 

 
Jiří Vintr
 

autor je stálým spolupracovníkem www.motormix.cz

odkazy na stránky českých týmů na Dakaru 2012:

http://www.loprais.cz/

http://www.kmracing.cz/

http://www.offroadsport.cz/

http://www.czechdakar.cz/

http://www.tomastomecek.cz/

http://www.martinmacik.cz/

http://www.machacekjosef.com/

oficiální stránky soutěže  http://www.dakar.com/  

 

 
 

Fotogalerie

Dakar 2011 a tovární tým VW- průběh závodu, foto týmu

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu